Peter de Wit

Ra Bulletin 23, december 1985, voorzijde met foto van Anna Beeke met broche van Peter de Wit, drukwerk, papier, metaal
Ra Bulletin 23, december 1985, voorzijde met foto van Anna Beeke met broche van Peter de Wit, drukwerk, papier, metaal
Ra Bulletin 23, november 1985, voorzijde met foto van Anna Beeke© met broche van Peter de Wit

Peter de Wit (Leiden (Nederland), 29 september 1952) was en is onder meer actief als sieraadontwerper, ontwerper en edelsmid. Hij woont en werkt in Linköping (Zweden).

Biografie
De Wit groeide op in Leiden (Nederland) in een artistiek gezin. Zijn vader was meubelmaker en drie broers werden beeldhouwer, bronsgieter en landschapsarchitect. De Wit studeerde aan een technische opleiding, maar maakte deze niet af. Een avond per week had hij les van Robert Smit in Voorschoten (Nederland). De Wit bewondert zijn werk, alsook dat van Marion Herbst en Otto Künzli.

Al in 1971 exposeerde De Wit ringen van acryl in verschillende gekleurde lagen in Galerie Sieraad te Amsterdam (Nederland). De ouders van De Wit zagen een carrière als sieraadontwerper niet zitten voor hun zoon, maar toch startte De Wit een opleiding aan de Fachhochschule für Gestaltung in Pforzheim (West-Duitsland) (1971-1974). Hij kreeg er les van onder anderen Reinhold Reiling. Omdat hij amper inkomsten had ging hij ’s avonds en in de weekenden in verschillende ateliers in Pforzheim (West-Duitsland) aan de slag. Vrijwel altijd lag daar werk te wachten zoals polijsten. Het werk was weliswaar monotoon, maar bood De Wit de mogelijkheid zijn technieken te verfijnen. In die tijd vervaardigde De Wit ringen van messing voorzien van email in de primaire kleuren en zwart en wit. Met die sieraden kreeg De Wit in 1974 een zilveren medaille.

Toen De Wit in 1973 in Pforzheim (West-Duitsland) ging kijken naar woonruimte, maakte hij kennis met Margareth Sandström. Zij had net haar opleiding afgerond en keerde kort daarop terug naar Zweden. Enige tijd later volgde De Wit haar. Vanaf 1973 is De Wit werkzaam in Linköping (Zweden).

Sandström kreeg in 1972 het aanbod de werkplaats van glaskunstenaar en zilversmid Hannelore Dreutler over te nemen. Bij de werkplaats hoorden woonruimte en een winkel, allen deel van het openluchtmuseum in Linköping (Zweden). In 1974 voegde De Wit zich bij haar. De vader van Sandström, Sven Sandström was ook werkzaam als goudsmid en heeft De Wit verschillende technieken geleerd.

In 1976 maakten De Wit en Sandström sieraden van geanodiseerd aluminium in uiteenlopende kleuren.

Vanaf de tweede helft van de zeventiger jaren vervaardigt De Wit hoofdzakelijk sieraden van bergkristal in combinatie met geel of wit goud (altijd 18 karaat) en platina. De bergkristallen laat De Wit slijpen in Idar-Oberstein (Duitsland). Ook heeft hij diamanten en onyxen in zijn sieraden verwerkt en een enkele keer messing of gekleurd aluminium. Sommige ringen van De Wit kunnen in en uit elkaar worden geschoven. Door permanent te experimenteren beheerst De Wit verschillende technieken tot in de puntjes. Hij schenkt veel aandacht aan de afwerkingen van sluitingen en brocheringen.

Toen Inge Asenbaum van Galerie am Graben in de herfst van 1984 de tentoonstelling Estrid Ericson Stipendiater in de winkel Svensk Tenn in Stockholm (Zweden) zag, nodigde zij De Wit uit bij haar in de galerie in Wenen (Oostenrijk) voor een solotentoonstelling. Door die tentoonstelling die in 1986 plaatsvond werd De Wit internationaal opgemerkt.

Na bijna twintig jaar vestigden Sandström en De Wit zich in 1992 in het centrum van Linköping (Zweden). Tot die tijd was het niet eenvoudig geweest van hun werk te leven. De verhuizing naar Storgatan 42 in het hart van de stad bleek een gouden zet. De winkel kreeg de naam Sandström de Wit en trok veel meer publiek dan die in het openluchtmuseum. Ze namen verschillende mensen in dienst. Alle sieraden die er worden verkocht zijn in het eigen atelier vervaardigd.

De Wit vervaardigt vooral halssieraden, ringen en broches. Altijd zijn ze geometrisch van vorm. Architectuur en geometrie zijn bodemloze inspiratiebronnen voor De Wit. Geometrie contrasteert met de vormen van het lichaam. Sieraden van De Wit gaan over proportie, beweging en eenvoud en zijn in praktische zin comfortabel om te dragen.

Samen met Sandström organiseert De Wit tentoonstellingen in Smycke-atelje Sandström/De Wit. De Wit was lid van de VES.

Sieraden van De Wit werden gepresenteerd door onder meer Galerie am Graben, Galerie Ra en Galerie Sieraad.

Werk in openbare collecties (selectie)
CODA, Apeldoorn (Nederland)
Dallas Museum of Art, Dallas (Verenigde Staten)
Kunstgewerbemuseum, Berlijn (Duitsland)
Kunstindustrimuseum, Kopenhagen (Denemarken)
Los Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Verenigde Staten)
Montreal Museum of Fine Arts, Montreal (Canada)
Museum of Fine Arts, Houston (Verenigde Staten)
Nationalmuseum, Stockholm (Zweden)
Nederlandse Kunststichting, Amsterdam (Nederland)
Nordenfjeldske Kunstindustriemuseet, Trondheim (Noorwegen)
Nordiska museet, Stockholm (Zweden)
Östergotlands Länsmuseum, Linköping, (Zweden)
Österreichisches Museum für angewandte Kunst (MAK), Wenen (Oostenrijk)
Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE), Amersfoort (Nederland)
Röhsska Museet, Göteborg (Zweden)
Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Praag (Tsjechië)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Inge Asenbaum
Karel Betman & Martha Haveman
Lois Boardman
Helen Drutt

Tentoonstellingen (selectie)
1971 – Peter de Wit, Galerie Sieraad, Amsterdam (Nederland)
1973 – Galerie Sieraad, Amsterdam (Nederland)
1974 – Galerie am Schwarzen Kloster, Freiburg (West-Duitsland)
1974 – Galerie Van Hulsen, Leeuwarden (Nederland)
1974 – Jablonec, Tsjechoslowakije
1975 – Ting och Bruksting, Kulturhuset, Stockholm (Zweden)
1976 – ABN Galerie, Amsterdam (Nederland)
1976 – B.K.S. Tilburg, Tilburg (Nederland)
1976 – Galerie Het Kapelhuis, Amersfoort (Nederland)
1976 – Konstforum, Norrköping (Zweden)
1977 – Galerie Flora, Eindhoven (Nederland)
1977 – Heineken Galerie, Amsterdam (Nederland)
1977 – Zeeuws Kunstenaarscentrum, Middelburg (Nederland)
1978 – Der Ring – WettbewerbsarbeitenDeutsches Goldschmiedehaus, Hanau (West-Duitsland)
1978 – Der Ring – WettbewerbsarbeitenSchmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (West-Duitsland)
1978 – Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1978 – Galerie Serafijn, Utrecht (Nederland)
1978 – Galerie ’t Pandje, Den Bosch (Nederland)
1978 – Vereniging van Edelsmeden en Sieraadontwerpers, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
1979 – Form Design Center, Malmö (Zweden)
1980 – N.F.S. Stockholm (Zweden)
1980 – Schmuck International 1900 – 1980 / International Jewellery 1900-1980, Künstlerhaus, Wenen (Oostenrijk)
1980 – Sieraden (reizende tentoonstelling, 12 locaties in Nederland)
1980 – Vereniging van Edelsmeden en Sieraadontwerpers, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
1981 – Der goldene Faden. Texturen in Gold – Wettbewerbsarbeiten, Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
1981 – Malmö Konsthall, Malmö (Zweden)
1981 – Vereniging van Edelsmeden en Sieraadontwerpers, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
1982 – Schmuck ’82-Tendenzen, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (West-Duitsland)
1983 – Galerie Gamla Stan, Stockholm (Zweden)
1983 – Galerie Le Compte d’Haese, Brussel (België) (29 november 1983 t/m 31 december 1983)
1983 – International Jewellery Art Exhibition, the 5th Tokyo Triennial, Osaka (Japan) (maart 1983) 1983 – International Jewellery Art Exhibition, the 5th Tokyo Triennial, Tokyo (Japan) (februari 1983)
1983 – Material, München (West-Duitsland)
1984 – Contemporary Jewellery, Museum of Modern Art, Kyoto (Japan)
1984 – Contemporary Jewellery, The National Museum of Modern Art, Tokyo (Japan)
1984 – Estrid Ericson Stipendiater, Svensk Tenn, Stockholm (Zweden)
1984 – Galerie Beeld & Aambeeld, Enschede (Nederland)
1984 – Hollandsk Smykkekunst, Galerie Metal, Kopenhagen (Denemarken) (26 oktober 1984 t/m 13 november 1984)
1984 – Hollandsk Smykkekunst, Sønderjyllands Kunstmuseum, Tønder (Denemarken) (17 november 1984 t/m 16 december 1984)
1984 – Jewellery International, Japan
1984 – Jewellery InternationalMuseum of Contemporary Crafts, New York (Verenigde Staten)
1985 – 16 Dutch Jewellery DesignersNordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim (Noorwegen)
1985 – Galerie De Sluis, Leidschendam (Nederland)
1985 – Kristianstad Länsmuseum, Kristianstad (Zweden)
1985 – Nya Smycken – New Jewellery, Kulturhuset, Stockholm (Zweden)
1985 – Peter de Wit, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1986 – 10 Jaar Ra, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1986 – 16 Dutch Jewellery Designers, Nutida Svenskt Silver, Stockholm (Zweden)
1986 – Galerie am Graben, Wenen (Oostenrijk)
1986 – Peter de Wit, Electrum Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk) (11 februari 1986 t/m 1 maart 1986)
1986 – Tio Smeder, Matsuya Craft Gallery, Tokyo (Japan) (georganiseerd door Etsuko Minova, met Helena Edman, Maria Elmovist, Mats Eskils, Wolfgang Gessl, Ronny Johansson, Etsuko Minova, Glenn Roll, Margareth Sandström, Jan-Erik Svanberg, Peter de Wit)
1986 – Tio Smeder, Nutida Svensk Silver, Stockholm (Zweden) (13 november 1986 t/m 29 november 1986)
1986 – Tio Smeder, Seibu Craft Gallery, Osaka (Japan)
1987 – Galerie Detail, Groningen (Nederland)
1987 – Konst Hant Verk, Västerås Konstmuseum, Västerås (Zweden)
1987 – Linköpings Konstnärer, Östergotlands Länsmuseum, Linköping, (Zweden)
1987 – Prospectiva, Contemporary European Jewellery, Barcelona (Spanje)
1987 – Scandinavian Craft Today, American Craft Museum, New York (Verenigde Staten)
1987 – Scandinavian Craft Today, The National Museum of Modern Art, Kyoto (Japan)
1987 – Scandinavian Craft Today, Yurakucho Art Forum, Tokyo (Japan)
1988 – Galerie Buchert, Kiel (West-Duitsland)
1988 – Helen Drutt Gallery, New York (Verenigde Staten)
1988 – Jubileums utställning, N.F.S., Stockholm (Zweden)
1988 – Peter de Wit, Helen Drutt Gallery, Philadelphia (Verenigde Staten) (6 april 1988 t/m 30 april 1988)
1989 – Metal i Jewellery 10 år Galerie Metal, Galerie Metal, Kopenhagen (Denemarken)
1990 – N.F.S., Röhsska Museet, Göteborg (Zweden)
1990 – Nordisk Metall & Smyckekonst, Galerie Ratatosk, Göteborg (Zweden)
1991 – Getooid en Versierd, Vishal, Haarlem (Nederland)
1991 – N.F.S., Tallinn (Estland)
1991 – Oskarshamm Konsthall, Oskarshamm (Zweden)
1991 – Schmuckszene, München (Duitsland)
1992 – Helen Drutt Jewellery Collection, Röhsska Museet, Göteborg (Zweden)
1993 – Silver till Nytta och lust, Nationalmuseum, Stockholm (Zweden)
1995 – Ädla Tendenser- Framtidens Fornform, Historiska Museet, Stockholm (Zweden)
1995 – Galleri Kamras, Borgholm (Zweden)
1995 – Järn och Ull, Vadstena Slott, Vadstena (Zweden)
1995 – Ornaments from the North, Galerie Beeld & Aambeeld, Enschede (Nederland)
1995 – Silver till Nytta och lust, Centre Culturel Suedoise, Parijs (Frankrijk)
1995 – Silver till Nytta och lust, Barcelona (Spanje)
1995 – Silver till Nytta och lust, Madrid (Spanje)
1995 – Silver till Nytta och lust, Stockholm (Zweden)
1996 – Nordic Jewellery, Kopenhagen (Denemarken)
1997 – Nordic Jewellery, Toronto (Canada)
1997 – Nordic Jewellery, Kunstgewerbemuseum, West-Berlijn (West-Duitsland)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaAmerican Craft Museum, New York (Verenigde Staten)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaDesignmuseo, Helsinki (Finland)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaEesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseum, Tallinn (Estland)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaHelen Drutt Gallery (Verenigde Staten)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaMuseum Het Kruithuis, Den Bosch (Nederland)
1998 – Galleri Hnoss, Göteborg (Zweden)
1998 – Kraft and Art, Hemslöjdsgården, Linköping (Zweden)
1999 – Nutida Svensk Silver, Stockholm (Zweden)
1999 – Smycken, Stockholm (Zweden)
1999 – SOFA, New York (Verenigde Staten) (Charon Kransen Arts)
2000 – Museum of Fine Arts, Montréal (Canada)
2000 – Sköna Juveler, Nationalmuseum, Stockholm (Zweden)
2001 – Galerie Stühler, Berlijn (Duitsland)
2001 – Guld och Silver 2001, Vida Museum & Konsthall, Borgholm (Zweden)
2001 – SOFA, New York (Verenigde Staten) (Charon Kransen Arts)
2001 – Guld och Silver 2001, Vida Museum & Konsthall, Borgholm (Zweden)
2002 – Galerie Stühler, Berlijn (Duitsland)
2002 – Galleri Hnoss, Göteborg (Zweden)
2002 – Museum of Art, Iowa (Verenigde Staten)
2002 – SOFA, New York (Verenigde Staten) (Charon Kransen Arts)
2002 – Vida Museum & Konsthall, Borgholm (Zweden)
2003 – Art Twenthe, Hengelo (Nederland)
2003 – Galerie Stühler, Berlijn (Duitsland)
2003 – Nutida svensk Silver 40år, Nationalmuseum, Stockholm (Zweden)
2003 – Ornaments from the NorthGalerie Beeld & Aambeeld, Enschede (Nederland)
2003 – SOFA, New York (Verenigde Staten) (Charon Kransen Arts)
2004 – Nutida Fest, Röhsska Museet, Göteborg (Zweden)
2007 – Hnoss depended, Röhsska Museet, Göteborg (Zweden)
2007 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt CollectionMuseum of Fine Arts, Houston (Verenigde Staten)
2007 – Parellel Jewellers, Nordens Hus, Reykjavik (IJsland)
2008 – Herinner-ring/Remember-ringGalerie Beeld & Aambeeld, Enschede (Nederland)
2008 – Just Must, Tallinn (Estland)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Mint Museum of Craft+Design, Charlotte (Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Renwick Gallery, Washington (Verenigde Staten)
2008 – Under Samma Tak, Östergotlands Länsmuseum, Linköping, (Zweden)
2009 – Erinner-rung/Herinner-ring, Galerie Cebra, Düsseldorf (Duitsland)
2009 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Tacoma Art Museum, Tacoma (Washington, Verenigde Staten)
2009 – Remember-ring, National Crafts Council of Ireland, Kilkenny (Ierland)
2011 – Peter de Wit – smyckekonst, Östergötlands museum, Linköping (Zweden)
2011 – The Ring-Jewel Forever, Galleri Hnoss, Göteborg (Zweden)
2013 – From the coolest corner, Designmuseo, Helsinki (Finland)
2013 – Prins Eugens Waldemarsudde, Stockholm (Zweden)
2014 – From the coolest corner, Eesti Tarbekunsti-ja Disainimuuseum, Tallinn (Estland)
2014 – From the coolest corner, Röhsska Museet, Göteborg (Zweden)
2015 – From the coolest corner, Galerie Handwerk, München (Duitsland)
2016 – Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman Collection, Los Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Verenigde Staten)
2016 – Juvelarkonst-Preciösa ting, från Stormakstid till Samtid, Nationalmuseum Läckö Slott, Lidköping (Zweden)
2017 – Periferin i Centrum / Smycken, Norrköpings Konstmuseum, Norrköping (Zweden)
2018 – Rijkdom – Sieraden van het Rijk, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2019 – Precious – Contemporary goldsmith art, Galleri Sebastian Schildt, Stockholm (Zweden)
2019 – Wearable Objects – Jewellery, Platina, Stockholm (Zweden)

Prijzen (selectie)
1974 – Zilveren medaille, Jablonec (Tsjechoslowakije)
1977 – Tweede prijs, Modeschmuck Wettbewerb, Idar-Oberstein (West-Duitsland)
1979 – Tweede prijs Edelstein Schmuckgestaltung, Idar-Oberstein (West-Duitsland)
1985 – Zilveren medaille
1999 – Palmaerpriset, Linköping (Zweden)
2013 – Hagdahlpriset, Linköping (Zweden)
2018 – Eredoctoraat aan Linköpings universitet, Linköping (Zweden)

Bibliografie (selectie)
10 Jaar Ra (1986). Amsterdam: Galerie Ra. OCLC 27263707
Chambers Mills, R., Drutt, H., Gopnik, B., Lignel, B., en Tigerman, B. (2016) Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman Collection. München: Prestel. ISBN 9783791355627
Derrez, P. en Neerincx, R. (1981) Vereniging van Edelsmeden en Sieraadontwerpers. Amsterdam.
Koch, J., Neerincx, R. en Opstad, J.L. (1985)16 Dutch Jewellery Designers. Amsterdam. OCLC 59041235
Sällberg, J., Wickman, K. en Wit, P. de (2011) Peter de Wit, en mästere i guld, a master of gold. Lessebo: Carl Svanberg Bokbinderi. ISBN 9789163395314
Sandström, M., Wickman, K. en Wit, P. de (2019) Margareth Sandström Peter de Wit. Färjestaden: Frederikson Sällberg. ISBN 9789197731027

Links
RKD Artists
Wikidata
Website

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: https://hedendaagsesieraden.nl/2020/08/15/peter-de-wit/

Geef een reactie