Galerie Sieraad

Galerie Sieraad, Singel 406. Foto met dank aan Galerie Ra©
Galerie Sieraad, Singel 406 Amsterdam. Foto met dank aan Galerie Ra©

Galerie Sieraad in Amsterdam werd op 20 september 1969 op initiatief van sieraadontwerpers Lous Martin en Hans Appenzeller geopend door Wim Crouwel in het souterrain van Herengracht 242 te Amsterdam. Het was de eerste (Nederlandse) galerie die zich had gespecialiseerd in het sieraad.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geschiedenis
Lous Martin was na haar afstuderen op zoek naar een plek in Amsterdam waar zij haar werk aan het publiek kon presenteren. Omdat zulke plekken er niet of nauwelijks waren zocht Martin een partner om zelf zo’n plek mee te creëren. Zij vroeg eerst Françoise van den Bosch, maar die wilde niet. Niet veel later verwezenlijkte Martin haar plannen met Hans Appenzeller.

De openingsexpositie toonde werk van Hans Appenzeller, Nicolaas van Beek, Françoise van den Bosch, Alice Edeling, Joke Gallmann, Lous Martin en Nicolaas Thuys. Vervolgens werd elke zes weken werk van een andere nieuwe sieraadontwerper getoond. Unica werden getoond naast in serie vervaardigde sieraden. De galerie kreeg veel publiciteit; de groep kopers bleef echter beperkt.

Op 8 april 1971 werd een dependance van de galerie geopend aan Heisteeg 6. Onder meer Marion Herbst toonde er werk waarmee zij haar reactie liet zien op wat zij noemde het Hollands glad.

Mei 1972 verhuisde de galerie naar Singel 406. De openingstentoonstelling toonde werk van Henk de Leeuw den Bouter.

In 1973 nodigden Martin en Appenzeller ontwerpers uit deel te nemen aan Serie Sieraad. Doel was met betaalbare sieraden een groot publiek te bereiken. Deelnemers aan dit project waren: Hans Appenzeller, Norman Dilworth, Martje Kieft, Lous Martin, Ruudt Peters, Antoinettte Vroom en Charlotte van der Waals.

De galerie streefde ernaar een permanent overzicht van recent werk van Nederlandse edelsmeden en sieraadontwerpers te tonen. Er was nadrukkelijk aandacht voor het gebruik van (nieuwe) materialen als kunststof, aluminium, alpaca, rubber, perspex en roestvrij staal. Ook zette de galerie zich in om werk in serie geproduceerd te krijgen. Unica werden er nauwelijks gepresenteerd of verkocht. Het sieraad moest volgens de oprichters worden gezien als zelfstandig object en niet als modeaccessoire. Traditionele materialen als goud en zilver uit het juweliersgenre werden in de galerie niet gemeden, maar golden wel als verdacht.

De vitrines in de galerie waren ontworpen door Hans Appenzeller. Aanvankelijk waren ze open zodat de sieraden toegankelijk waren en makkelijk konden worden gepast. Na enkele diefstallen echter werden de vitrines op last van de verzekering afgesloten.

De galerie verzorgde ook presentaties in het buitenland om het internationale publiek op de nieuwste ontwikkelingen in het vak te attenderen. Zo waren er presentaties in Brussel (1971), Boston (1973) en New York (1974).

Na Galerie Sieraad werden in Nederland verschillende galeries opgericht die zich exclusief gingen toeleggen op het presenteren van sieraadontwerpers. Enkele voorbeelden zijn: Galerie Ra (1976-heden), Galerie Trits (in 1996 overgenomen door Lous Martin), Galerie Lous Martin (1996-2011), Galerie Rob Koudijs (2007-heden), Galerie Louise Smit (1986-2012) en Galerie Marzee (1978-heden). Het ontstaan van deze gespecialiseerde galeries was cruciaal voor de ontwikkeling en de erkenning van het vak van de sieraadontwerper. Galerie Sieraad markeert het schisma tussen het vak van de traditionele edelsmid, die juwelierssieraden vervaardigt, en de moderne sieraadontwerper.

Benno Premsela deed het nodige om de galerie en het werk van exposanten in de publiciteit te brengen. Hij kocht zelf, vaak al tijdens openingen, met regelmaat werk van de gepresenteerde ontwerpers. Een andere regelmatige koper was Marjan Unger.

Klassiekers als het Ritscollier van Martijn Wegman en Frans van Nieuwenborg en het verwisselbare Armbandhorloge (1973) van Bruno Ninaber van Eyben waren voor het eerst te zien in Galerie Sieraad.

Nicolaas van Beek was één van de vaste exposanten van de galerie, net als Françoise van den Bosch. Daarnaast werd werk van onder meer Bart Bleys, Carla Bonnet, Suzanne Esser, Elly Franssen, Marion Herbst, Henk de Leeuw den Bouter, Harriët Mastboom, Frans van Nieuwenborg, Bruno Ninaber van Eyben, Melanie Oudemans, Ruudt Peters, Emmy Rademaker, Annie van Schaick, Eric Schefs, Adriaan van Strien, Lijsbeth Teding van Berkhout, Jan Tempelman, Marietta Veldhuizen, Charlotte van der Waals, Dick Wessels en Martijn Wegman gepresenteerd. Op 1 maart 1975 werd de galerie officieel gesloten, vanwege een vermeend gebrek aan vernieuwing op het gebied van sieraden.

Tentoonstellingen (selectie)
1970 – Annie van Schaick
1970 – Harriët Mastboom
1970 – Jan Tempelman
1970 – Lijsbeth Teding van Berkhout en Françoise van den Bosch
1970 – Marion Herbst
1970 – 1 jaar Sieraad, nieuw werk van alle exposanten
1971 – Carla Bonnet, Melanie Oudemans en Marietta Veldhuizen
1971 – Dick Wessels
1971 – Elly Franssen
1971 – Eric Schefs
1971 – Marion Herbst
1972 – Art Deco sieraden
1972 – Emmy Rademaker, Bart Bleys en Hans Appenzeller
1972 – Frans van Nieuwenborg
1972 – Hans Appenzeller en Henk de Leeuw den Bouter
1972 – Suzanne Esser en Adriaan van Strien
1973 – Bruno Ninaber
1973 – Frits Prins
1973 – Hans Appenzeller
1973 – Introduktie ‘Serie Sieraad’
1973 – Marion Herbst en Charlotte van der Waals
1974 – Baverel, Franse industrieel vervaardigde sieraden
1974 – Hans Appenzeller
1974 – Melanie Oudemans
1974 – 5 jaar Galerie Sieraad
1975 – Emmy Rademaker, Bart Bleys en Melanie Oudemans
1975 – Lous Martin

Bibliografie (selectie)
Berkum, J.M.C. van en Ooststroom, M. van (1995) Simpelweg sieraden : Lous Martin (thirty years of modern jewellery 1965-1995) en Galerie Sieraad 1969-1975. Amsterdam. ISBN 9080276715
Hans  Appenzeller 20 years / jaar (1989). Amsterdam: Hans Appenzeller. ISBN 9090031774
Martens, H. (2000) Op de huid, sieraden uit de collectie. Arnhem: Gemeentemusea Arnhem. ISBN 90-72861-27-2
Multiples heden verleden (1986). Amsterdam: VES. OCLC 36257696
Staal, G. (1982) Hans Appenzeller sieraden. Amsterdam: Van Gennep. ISBN 906012555X
Unger, M. (2004) Het Nederlandse sieraad in de 20ste eeuw. Bussum: THOTH. ISBN 9789068683486
Weyel (2016) Hans Appenzeller. Arnhem: ArtEZ Press. ISBN 9789491444241

Externe links
RKD Artists
Wikidata

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: https://hedendaagsesieraden.nl/2016/09/24/galerie-sieraad/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s