Helen Drutt

Helen Drutt. Foto met dank aan Museo del Gioiello©
Helen Drutt. Foto met dank aan Museo del gioiello©

Helen Drutt (Winthrop (Verenigde Staten), 19 november 1930) is verzamelaar van toegepaste kunst waaronder sieraden en was eveneens actief als galeriehouder. Ook verzorgde zij verschillende publicaties, organiseerde en cureerde tentoonstellingen en gaf les. Drutt heeft delen van haar verzamelingen aan verschillende culturele instellingen wereldwijd geschonken. Schrijver en conservator Matthew Drutt (1962) is haar zoon. Nooit laat Drutt zich zien zonder sieraad.

Biografie
In de vijftiger jaren begon Drutt met verzamelen, vanaf 1966 kwamen daar sieraden bij. Haar eerste aankopen op dit gebied betreffen broches van Staney Lechtzin en Olaf Skoogfors. De meeste aankopen komen tot stand na persoonlijk contact met de kunstenaar, bijvoorbeeld tijdens een atelierbezoek. Het leeuwendeel van Drutts collectie bestaat uit sieraden van Amerikanen en Duitsers, maar ook Nederlandse ontwerpers zijn in ruime mate vertegenwoordigd. Naast sieraden bevat de collectie van Drutt ook ontwerptekeningen.

In 1967 was Drutt als bestuurslid betrokken bij de oprichting van Philadelphia Council of Professional Craftsmen (PC.PC.). In die tijd werd door de Amerikaanse musea niet verzameld op het gebied van hedendaagse sieraden. De stichting maakte daarom tentoonstellingen, organiseerde discussie-avonden en voordrachten. Educatie was een van de speerpunten. Omdat expositiemogelijkheden zeer beperkt waren ontstond bij Drutt het idee zelf een galerie te beginnen. Haar plannen werden aangemoedigd door Olaf Skoogfors en Daniel Jackson en educatie en documentatie waren ook hierbij belangrijke aandachtspunten.

In 1973 opende Drutt een galerie voor eigentijdse toegepaste kunst aan 1625 Spruce Street in Philadelphia (Pennsylvania, Verenigde Staten). De galerie en Drutts appartement werden al gauw een ontmoetingsplaats voor internationale kunstenaars. Herfst 1973 begon Drutt ook met lesgeven aan Philadelphia College of Art in Philadelphia (Pennsylvania, Verenigde Staten). De galerie sloot in 2002. Korte tijd had Drutt ook een galerie in New York (Verenigde Staten). Naast galeriehouder was Drutt vanaf 1973 ook actief als docent aan het Philadelphia College of Art in Philadelphia (Verenigde Staten).

Aanvankelijk collectioneerde Drutt op regionaal niveau. Dit breidde zich steeds verder uit tot nationale proporties en culmineerde er uiteindelijk in dat sieraadontwerpers op mondiaal niveau Drutt wisten te vinden en andersom. Vanuit de intensieve contacten met kunstenaars tijdens haar reizen en de evenementen die Drutt bijwoonde of zelf organiseerde is haar verzameling tot stand gekomen. Ook kocht ze sieraden bij andere galeries als Electrum Gallery, Galerie Ra, Galerie Spektrum, Jewelers’ Werk Galerie en Susan Cummins Gallery.

Er was geen Amerikaanse literatuur waarmee Drutt haar lessen over de geschiedenis van de toegepaste kunst in de Verenigde Staten kon voorbereiden. Daarbij was ze bezorgd over het verdwijnen van de geschiedenis van de ontwikkeling van het eigentijdse Amerikaanse sieraad. Dat noopte haar ertoe zelf onderzoek te gaan doen.

Pas in 1974, toen conservator van Museum of American Crafts Paul Smith aan Drutt vroeg mee te doen aan de tentoonstelling The Collector, realiseerde Drutt zich voor het eerst dat ze een verzamelaar was geworden. Ze bracht de collectie vooral bijeen vanuit educatief oogpunt: ze wilde de geschiedenis vastleggen. Toen Patterson Sims van Whitney Museum of American Art Drutt opzocht in Philadelphia (Pennsylvania, Verenigde Staten) drukte hij Drutt op het hart dat ze met haar kennis, contacten en visie de verantwoordelijkheid had verder te verzamelen op het gebied van hedendaagse sieraden, omdat er niemand anders was die dat deed of kon. Toen Drutt’s echtgenoot Maurice English onverwacht overleed op 18 november 1983 (nog geen twee jaar eerder, december 1981 waren Drutt en English getrouwd), drong pas echt tot haar door dat ze de verantwoordelijkheid had voor een belangrijke collectie. Pas toen is Drutt haar eigen collectie nauwgezet gaan registreren.

Drutte zet(te) zich in voor kunstenaars. Niet alleen door werk aan te kopen en te exposeren, maar bijvoorbeeld ook door in gesprek te gaan met de communistische autoriteiten in de voormalige Europese Oostbloklanden. Zo probeerde ze meer materiaal en ruimte voor kunstenaars te bewerkstelligen. Regelmatig steunde Drutt kunstenaars financieel.

In circa 1983 maakte Drutt tijdens een lezing die ze gaf in Galerie Ra kennis met de Nederlandse verzamelaar en mecenas Ida Boelen, die ze regelmatig zou blijven ontmoeten. Ook onderhield Drutt nauwe contacten met Inge Asenbaum, die ze in 1980 had leren kennen en met Barbara Cartlidge, een andere voortrekker op het gebied van hedendaagse sieraden.

Naast contacten met particuliere verzamelaars onderhield Drutt ook nauwe banden met verschillende musea wereldwijd. Zo had Drutt regelmatig contact met Yvònne Joris, directeur van Het Kruithuis (tegenwoordig Design Museum Den Bosch). Samen realiseerden ze tentoonstellingen zoals American Dreams American Extremes en Beauty is a Story in Den Bosch (Nederland), waaruit Joris werk van Amerikaanse sieraadontwerpers aankocht voor de museumcollectie.

Vanaf de tachtiger jaren, na een intensieve reis met Lois Boardman, heeft Drutt Boardman geassisteerd in het collectioneren van sieraden. In 2013 schonken Boardman en haar echtgenoot Bob Boardman ruim 300 sieraden uit hun verzameling aan het Los Angeles County Museum of Art (LACMA).

In 1986 was een deel van Drutt’s collectie te zien op de tentoonstelling Modern Jewelry 1964-86, Helen W. Drutt Collection in het Philadelphia Museum of Art te Philadelphia (Verenigde Staten). Drutt vertelde ter gelegenheid hiervan dat zij begon met sieraden verzamelen omdat ze de toegepaste kunsten actief wilde promoten; een vaas of stoel met je meedragen lag niet voor de hand, sieraden wel. Voor Drutt staat het dragen van een broche gelijk aan het dragen van een billboard.

In de jaren zeventig en tachtig maakte Drutt nauwelijks publicaties bij de tentoonstellingen. De kosten daarvan waren te hoog. Op reis draagt Drutt altijd sieraden van Amerikaanse sieraadontwerpers, om zo hun werk te promoten.

Drutt had zichzelf beloofd nooit een voet in Duitsland te zetten. Toen Hermann Jünger in 1988 zijn zestigste verjaardag vierde, wat vergezeld ging van een grote tentoonstelling, is Drutt toch gegaan en erna volgden nog vele bezoeken.

Op uitnodiging van de Australische overheid verbleef Drutt vijf weken lang in Australië. Daar heeft ze werk van Australische sieraadontwerpers als Robert Baines, Pierre Cavalan, Carlier Makigawa en Margaret West bekeken. Vanaf dat moment nam ze hun werk ook op in haar persoonlijke collectie en maakte ze tentoonstellingen.

Het Museum of Fine Arts, Houston in Houston (Verenigde Staten) verwierf in 2002 een deel van de verzameling sieraden van Drutt. De verwerving was deels een gift, een ander deel is tot stand gekomen door aankoop met steun van verschillende particulieren. Het ging om ruim 800 sieraden en verwante tekeningen uit de periode 1960-2006. Ter gelegenheid van deze verwerving organiseerde het museum in 2007 een reizende tentoonstelling met ongeveer 300 objecten, waarvan 275 sieraden. De tentoonstelling had 4 venues en werd begeleid door een catalogus van de hand van Drutt en Peter Dormer.

In 2014 schonk Drutt een deel van haar collectie keramiek, meubilair en sieraden (74 objecten) aan de Hermitage in Sint-Petersburg (Rusland) ter gelegenheid van het 250-jarig bestaan van het museum. Daarbij maakte Drutt ook de tentoonstelling Gifts from America: 1948-2013.

Verzamelde kunstenaars (selectie)
Hans Appenzeller
Klaus Arck
Giampaolo Babetto
Robert Baines
Gijs Bakker
Rebecca Batal
Michael Becker
Jamie Bennett
David Bielander
Manfred Bischoff
Liv Blåvarp
Peter Blodgett
Bond van Oproerige Edelsmeden (Onno Boekhoudt, Françoise van den Bosch, Marion Herbst, Berend Peter Hogen Esch, Karel Niehorster)
Marta Breis
Caroline Broadhead
Amy Buckingham
Stuart M. Buehler
Bussi Buhs
Claus Bury
Alexander Calder
Pierre Cavalan
Anton Cepka
Peter Chang
Attai Chen
Sharon Church
Ken Cory
Simon Cottrell
Johanna Dahm
Paul Derrez
Claire Dinsmore
Georg Dobler
Robert Ebendorf
Gry Eide
Eva Eisler
Sima Farjadi
Arline Fisch
Joan Fraerman Binkley
Terri Lee Foltz-Fox
Warwick Freeman
Donald Friedlich
Karl Fritsch
Max Fröhlich
Kyoko Fukuchi
Elizabeth Garrison
Thomas Gentille
Toni Goessler-Snyder
Lisa Gralnick
Gary S. Griffin
Dana Hakim
Laurie J. Hall
Susan Hamlet
William Harper
Petra Hartman
Maria Hees
Anna Heindl
Thérèse Hilbert
Mirjam Hiller
Yasuki Hiramatsu
Ron Ho
Peter Hoogeboom
Mary Lee Hu
Mari Ishikawa
Kazuhiro Itoh
Daniel Jocz
Hermann Jünger
Jiro Kamata
Sieglinde Karl-Spence
Walter Kelley Morris
Beppe Kessler
Betsy King
Alice H. Klein
Esther Knobel
Friedrich Knupper
Jaroslav Kodejš
Rena Koopman
Robin Kranitzky & Kim Overstreet
Charon Kransen
Daniel Kruger
Otto Künzli
Birgit Laken
Bernard Laméris
Edward de Large
Rebekah Laskin
Stanley Lechtzin
Emmy van Leersum
Florence Lehmann
Keith Lewis
Nel Linssen
Fritz Maierhofer
Carlier Makigawa
Bruno Martinazzi
Falco Marx
Richard Mawdsley
Bruce Metcalf
James Minson
Matsukata Miye
Eleanor H. Moty
Louis Mueller
Than Truc Nguyen
Peter Niczewski
Frans van Nieuwenborg
Breon O’Casey
Ritsuko Ogura
Joke van Ommen
Judy Onofrio
Pavel Opočenský
Barbara Paganin
Albert Paley
Anthony Papp
Earl Pardon
Francesco Pavan
Ruudt Peters
Gene Pijanowski
Mario Pinton
Annelies Planteijdt
Dorothea Prühl
Ramón Puig Cuyàs
Robin Quigley
Wolfgang Rahs
Wendy Ramshaw
Debra Rapoport
Reinhold Reiling
Richard H. Reinhardt
Suzan Rezac
Gerd Rothmann
Philip Sajet
Margareth Sandström
Hiroko Sato-Pijanowski
Marjorie Schick
Bernhard Schobinger
Joyce J. Scott
Heiki Seppä
Miriam Sharlin
Sondra Sherman
Helen Shirk
Jiří Šibor
Olaf Skoogfors
Peter Skubic
Kiff Slemmons
Robert Smit
Art Smith
Ramona Solberg
Emile Souply
Eric Spiller
Deganit Stern Schocken
Vaughn Stubbs
Tore Svensson
Janna Syvänoja
Rachelle Thiewes
David Tisdale
Donald Paul Tompkins
Merrily Tompkins
Peter Tully
Tone Vigeland
Graziano Visintin
David Walker
Silvia Walz
David Watkins
Norman Weber
Martijn Wegman
Claude Wesel
Margaret West
Peter de Wit
J. Fred Woell
Lam de Wolf
Nancy Worden
Othmar Zschaler

Tentoonstellingen uit Drutt’s collectie (selectie)
1984 – Modern Jewelry 1964-86: The Helen Williams Drutt Collection, The Château Dufresne, Montreal Museum of Decorative Arts, Montreal (Canada) (15 november 1984 t/m 3 februari 1985) (gecureerd door Darrell Sewell, met onder meer Claus Bury, Toni Goessler-Snyder, William Harper, Otto Künzli, Stanley Lechtzin, Fritz Maierhofer, Miye Matsukata, Louis Mueller, Breon O’Casey, Richard Reinhardt, Olaf Skoogfors, David Watkins)
1986 – Modern Jewelry 1964-86: The Helen Williams Drutt Collection, Cleveland Institute of Art, Cleveland (Ohio, Verenigde Staten) (5 september 1986 t/m 30 september 1986)
1986 – Modern Jewelry 1964-86: The Helen Williams Drutt Collection, Honolulu Academy of Arts, Honolulu (Hawaï, Verenigde Staten) (22 januari 1986 t/m 9 maart 1986)
1986 – Modern Jewelry 1964-86: The Helen Williams Drutt Collection, Philadelphia Museum of Art (Verenigde Staten)  (2 november 1986 t/m 1 februari 1987)
1992 – Helen Williams Drutt Jewellery Collection, Röhsska Museet, Göteborg (Zweden) (28 november 1992 t/m 10 januari 1993) (Peter de Wit)
1993 – Contemporary Jewelry 1964-1993, Selected Works, Helen Williams Drutt Collection, The Arkansas Art Center, Little Rock (Arkansas, Verenigde Staten) (8 oktober 1993 t/m 21 november 1993)
1994 – A Moveable Feast 1964-1993, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
1994 – A Moveable Feast: Helen Williams Drutt Collection 1964-1993, Provinciaal Museum voor Moderne Kunst, Oostende (België)
1994 – A Moveable Feast: Helen Williams Drutt Collection 1964-1993, Stedelijk Museum, Amsterdam (Nederland) (1994 t/m 8 januari 1995)
1994 – Schmuck unserer Zeit 1964-1993, Sammlung Helen Williams Drutt, Museum Bellerive, Zürich (Zwitserland) (10 februari 1994 t/m 1 mei 1994)
1995 – Korun Kieli/The Language of Jewelry, 1964-1992, Taideteollisuusmuseo, Helsinki (Finland) (12 maart 1995 t/m 12 april 1995)
2003 – Beyond Ornament: Contemporary Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Museum of Fine Arts, Houston (Texas, Verenigde Staten) (17 augustus 2003 t/m 29 februari 2004) (Olaf Skoogfors)
2007 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt CollectionMuseum of Fine Arts, Houston
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Mint Museum of Craft+Design, Charlotte (Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Renwick Gallery, Washington (Verenigde Staten)
2009 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Tacoma Art Museum (TAM), Tacoma (Washington) (Verenigde Staten)
2014 – Gifts from America: 1948-2013, Hermitage, Sint-Petersburg (Rusland) (Giampaolo Babetto, Gijs Bakker, Jamie Bennett, Helen Britton, Doug Bucci, Sharon Church, Georg Dobler, Sandra Enterline, Kyoko Fukuchi, Elizabeth Garrison, Toni Goessler-Snyder, William Harper, Kim Overstreet & Robin Kranitzky, Nel Linnsen, Kadri Mälk, Eleanor H. Moty, Breon O’Casey, Ritsuko Ogura, Judy Onofrio, Pavel Opočenský, Joe Pillari, Debra Rapoport, Marjorie Schick, Olaf Skoogfors, Peter Skubic, Art Smith, Vaughn Stubbs, Giorgio Vigna, J. Fred Woell, Nancy Worden)

Gecureerde tentoonstellingen (selectie)
1981 – Jewelry USA (gejureerd samen met Sharon Church en John Paul Miller in samenwerking met American Craft Museum en SNAG, reizende tentoonstelling)
1984 – Jewelry International, Museum of Contemporary Crafts, New York (Verenigde Staten) (Manfred Bischoff, Georg Dobler, Peter de Wit)
2006 – Challenging the Chatelaine, Designmuseo, Helsinki (Finland)
2014 – Gifts from America: 1948-2013, Hermitage, Sint-Petersburg (Rusland) (Giampaolo Babetto, Gijs Bakker, Jamie Bennett, Helen Britton, Doug Bucci, Sharon Church, Georg Dobler, Sandra Enterline, Kyoko Fukuchi, Elizabeth Garrison, Toni Goessler-Snyder, William Harper, Kim Overstreet & Robin Kranitzky, Nel Linnsen, Kadri Mälk, Eleanor H. Moty, Breon O’Casey, Ritsuko Ogura, Judy Onofrio, Pavel Opočenský, Joe Pillari, Debra Rapoport, Marjorie Schick, Olaf Skoogfors, Peter Skubic, Art Smith, Vaughn Stubbs, Giorgio Vigna, J. Fred Woell, Nancy Worden)
2017 – Sala ArteMuseo del gioiello, Vicenza (Italië)
2021 – Rings!, Moore College of Art & Design, Philadelphia (Pennsylvania, Verenigde Staten) (5 juni 2021 t/m 17 juli 2021) (Helen Britton, Peter Chang, Elisabeth Defner, Karel Votipka, Petra Zimmermann)

Prijzen (selectie)
2014 – Lifetime Achievement Award SNAG

Bibliografie (selectie)
Barten, S., Dormer, P. en Drutt, H., (1994) Schmuck unserer Zeit 1964-1993, Sammlung Helen Williams Drutt. Zürich: Museum Bellerive. OCLC 216920614
Besten, L. den (2011) On Jewellery, A Compendium of international contemporary art jewellery. Stuttgart: ARNOLDSCHE Art Publishers. ISBN 9783897903494
Besten, L. den (augustus 2014) The Boelen Collection of Jewellery: the ‘manna’ from which we can live.
Besten, L. den (2008) Zorg om jong cultureel erfgoed. Kunstbeeld nr 7/8.
Burrows, K.M., Drutt, H., Strauss, C. en Wetzel, K. (2007) Ornament as art, Avant-garde jewelry from the Helen Williams Drutt collection, the Museum of Fine Arts, Houston. Stuttgart: ARNOLDSCHE Art Publishers. ISBN 9783897902732
Chambers Mills, R., Drutt, H., Gopnik, B., Lignel, B., en Tigerman, B. (2016) Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman Collection. München: Prestel. ISBN 9783791355627
Cummins, S., Skinner, D. en Strauss, C. (2020) In Flux: American Jewelry and the Counterculture. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 3897905973
Derrez, P. (1996) Passion and profession: twintig jaar sieraden toen nu straks. Amsterdam: Galerie Ra. ISBN 90-800728-2-6
Doornbusch, E. (19 januari 2021) In Flux:  Is er iets veranderd in de Verenigde Staten? SieradenMuze.
Dormer, P. en Drutt, H. (1995) Jewelry of our time, art, ornament and obsession. Londen: Thames & Hudson. ISBN 9780500016749
Drutt, H., Drutt, M. en Pepich, W. (2020) Quiet Elegance, The Jewelry of Eleanor Moty. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897906082
Greenbaum, T., (2016) Contemporary Jewelry Takes a Stand, Modern Magazine, winter 2016, p. 88-97.
Fulk, M. (9 februari 2015) Helen Drutt: The State Hermitage Museum Exhibition. Art Jewelry Forum.
Gifford, B. (2020) Jewelry Stories: Highlights from the Collection 1947-2019. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897906020
Hölscher, P. (2020) Schmuck/Jewelry, Die Neue Sammlung Danner Stiftung. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905856
Huisman, J. (3 december 1994) Een slagschip als halssieraad. de Volkskrant.
Joris, Y. en Staal, G. (1990) American Dreams American Extremes. Den Bosch: Museum het Kruithuis. ISBN 9065384715
Leidenschaft, Lieblings Schmuck Stücke (2006). München: Bayerischer Kunstgewerbe-Verein E.V. ISBN 3929727366
Philadelphia Museum of Art (1986) Modern Jewelry, 1964-1984: The Helen Williams Drutt Collection.
Sandström, M., Wickman, K. en Wit, P. de (2019) Margareth Sandström Peter de Wit. Färjestaden: Frederikson Sällberg. ISBN 9789197731027

Links
Wikidata

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: http://hedendaagsesieraden.nl/2018/02/14/helen-drutt/

Geef een reactie