aluminium

Armband in foedraal, toegeschreven aan Honoré-Séverin Bourdoncle, circa 1860. Collectie Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum, 2003-20-1, aluminium, messing, goud
Armband in foedraal, toegeschreven aan Honoré-Séverin Bourdoncle, circa 1860. Collectie Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum, 2003-20-1, aluminium, messing, goud
Armband in foedraal, toegeschreven aan Honoré-Séverin Bourdoncle, circa 1860. Collectie Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum, 2003-20-1. Foto met dank aan Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum, publiek domein (CC0 1.0)

##Aluminium (Al) is een scheikundig element met atoomnummer 13. Het smeltpunt ligt op 660 °C. Vanaf circa 1825 wordt aluminium gebruikt als materiaal in het werk van sieraadontwerpers.

Geschiedenis
Aluminium werd in 1807 ontdekt door Humphry Davy (1778-1829). De Deense natuurkundige Hans Christian Ørsted (1777-1851) wist als eerste aluminium te produceren. Tot in de jaren zestig van de negentiende eeuw was aluminium een zeldzaam en kostbaar metaal. Juweliershuizen in Parijs (Frankrijk) maakten graag gebruik van het aanvankelijk exclusieve materiaal. In de jaren zeventig van de negentiende eeuw werden methoden ontwikkeld om op grootschalige wijze aluminium te winnen en verloor het materiaal de belangstelling van sieraadontwerpers.

In de jaren zestig van de twintigste eeuw raakte aluminium opnieuw in zwang onder sieraadontwerpers.

Door aluminium te anodiseren (of eloxeren) kan het oppervlak van kleur worden voorzien.

Sieraadontwerpers die aluminium toepassen (selectie)
Hans Appenzeller
Gijs Bakker
Karel Betman
Sylvia Blickman
Iris Bodemer
Françoise van den Bosch
Honoré-Séverin Bourdoncle
Paula Crespo
Paul Derrez
Réka Fekete
Maria Hees
Henkel & Grosse
Beppe Kessler
Emmy van Leersum
Jan Matthesius
Talwin Morris
Gastone Novelli
Alied Ottevanger
Melanie Oudemans
Adriaan van Strien
Charlotte van der Waals
David Watkins

Werk in openbare collecties (selectie)
Centraal Museum, Utrecht (Nederland)
CODA, Apeldoorn (Nederland)
Collectie Françoise van den Bosch
Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum, New York (Verenigde Staten)
Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Liesbeth den Besten

Tentoonstellingen (selectie)
2004 – Faster, Cheaper, Newer, More: The Revolutions of 1848, Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum, New York (Verenigde Staten) (4 juni 2004 t/m 9 juli 2005)

Bibliografie (selectie)
Chadour-Sampson B. en Newell-Smith, S. (2021) Tadema Gallery London, Jewellery from the 1860s to 1960s. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905986
Kerste, J. (3 november 2021) Ideeën transformeren in sieraden – het nieuwe werk van Iris Bodemer. hedendaagsesieraden.nl.
Kruijning, A. (7 juni 1991) Van ‘Anti-galacollier’ tot diamanten waterval, Historisch sieraden-overzicht in Haarlemse Vishal. De Telegraaf.

Links
Wikidata

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: https://hedendaagsesieraden.nl/2023/04/02/aluminium/

Geef een reactie