Marion Herbst

Marion Herbst, halssieraad, 1987. Marzee Collection. Foto met dank aan Galerie Marzee©
Marion Herbst, halssieraad, 1987. Marzee Collection. Foto met dank aan Galerie Marzee©
Marion Herbst, halssieraad, 1987. Marzee Collection. Foto met dank aan Galerie Marzee©

Marion Herbst (Lingen (Duitsland), 1 december 1944 – Den Bosch (Nederland), 12 januari 1995) was onder meer actief als sieraadontwerper, edelsmid en beeldhouwer. Herbst was daarnaast docent aan de afdeling edelsmeden van de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam (Nederland) (1981-), het Möllerinstituut in Tilburg (Nederland) (1978-) en gastdocent aan de Fachhochschule für Gestaltung te Pforzheim (West-Duitsland).

Biografie
Herbst is opgeleid aan de afdeling edelsmeden van het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs te Amsterdam (Nederland) (1962-1968). In 1969 deed ze mee aan de tentoonstelling Sieraad ’69 in Galerie Het Kapelhuis in Amersfoort (Nederland). Haar kleurrijke sieraden werden als verrassend en vernieuwend ontvangen. Herbst werkte onder meer met objets trouvés en voor die tijd ongebruikelijke materialen als perspex, aluminium en acrylaat.

Herbst vervaardigde in of vóór 1970 een schaaktafel van perspex met schaakstukken van aluminium.

Samen met Françoise van den Bosch (1944-1977), Karel Niehorster, Onno Boekhoudt (1944-2002) en Berend Peter richtte Herbst in 1974 de Bond van Oproerige Edelsmeden (B.O.E.) op. Als groep exposeerden zij onder meer in Electrum Gallery (Londen, Verenigd Koninkrijk). Samen maakten zij de B.O.E.-doos in een oplage van 100. In de doos van hout vervaardigd door de beeldhouwer Berend Peter hadden alle vier de sieraadontwerpers een compartiment waarin zij hun visie op het vak vastlegden door middel van objecten en tekst.

Van 1969 tot en met 1979 woonden en werkten Herbst en Berend Peter in een pakhuis op de Oudezijds Achterburgwal in Amsterdam (Nederland). Ze hadden er een daktuin. In samenwerking met Henriëtte Wiessing realiseerde Herbst in 1979 het project Lintjes ’79.

Het werk van andere naar vernieuwing zoekende Nederlandse sieraadontwerpers zoals Emmy van Leersum en Gijs Bakker kenschetste Herbst schertsend als Hollands glad. Vanaf 1975 was Herbst actief in de Vereniging van Edelsmeden en Sieraadontwerpers (VES), die was voortgekomen uit B.O.E.

In 1982 was Herbst de tweede winnaar van de Françoise van den Bosch Prijs. Samen met Jerven Ober stelde zij naar aanleiding daarvan een overzichtstentoonstelling samen uit haar werk die in verschillende Nederlandse musea was te zien.

Herbst was jurylid voor de reizende tentoonstelling Sieraden in 1980, die door het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk was geïnitieerd. Voor de tentoonstelling Sieraden, Images in 1985 selecteerde Herbst samen met Marjan Unger, Onno Boekhoudt, Bruno Ninaber van Eyben en Jerven Ober de kunstenaars.

Op 14 februari 1992 werd Herbst door Claartje Keur gefotografeerd in haar atelier in Veen (Nederland). Zaterdag 4 september 1993 werden er twee tentoonstellingen met Herbsts werk geopend: een in het Stedelijk Museum Amsterdam en de ander in Galerie Ra. In het Stedelijk Museum werd tevens de monografie Marion Herbst 1968 – 1993 gepresenteerd.

Herbst onderhield vriendschappen met onder meer Beppe Kessler en Lous Martin. Ze was getrouwd met Berend Peter. Herbst leed aan kanker, overleed op vijftigjarige leeftijd en werd naar haar wens op Zorgvlied (Amsterdam, Nederland) begraven. Haar archief wordt bewaard in het Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch te Den Bosch (Nederland).

Galerie Spektrum en Wilhelm Mattar hebben sieraden van de hand van Herbst geschonken aan Die Neue Sammlung.

Sieraden van Herbst werden gepresenteerd door onder meer Galerie Ra, Galerie Sieraad en Galerie Spektrum.

Werk in openbare collecties (selectie)
Angermuseum, Erfurt (Duitsland)
Centraal Museum, Utrecht (Nederland)
CODA, Apeldoorn (Nederland) (1 van de 34 kernkunstenaars)
Collectie Françoise van den Bosch (Nederland)
Dallas Museum of Art, Dallas (Verenigde Staten)
Design Museum Den Bosch, Den Bosch (Nederland)
Die Neue Sammlung, München (Duitsland)
Frans Halsmuseum, Haarlem (Nederland)
Gemeente Lelystad, Lelystad (Nederland)
Gemeentemuseum Den Haag, Den Haag (Nederland) (Nederlands Kostuummuseum)
Museum Arnhem, Arnhem (Nederland)
Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam (Nederland)
PTT Nederland, Kunst en Vormgeving (Nederland)
Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE), Amersfoort (Nederland)
Rijksmuseum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
Universiteitsmuseum Mexico City (Mexico)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Nelly Van Den Abbeele
Inge Asenbaum
Jurriaan van den Berg
Liesbeth den Besten
Annie Brouwer-Korf
Paul Derrez & Willem Hoogstede
Yvònne Joris
Claartje Keur
Thea & Jur van Lee-Ellis
Riet en Johan van Lonkhuijsen
Lous Martin
Riet Neerincx
Jeldrik Oorthuys
Benno Premsela
Auckjen & Jan Ridderbos
Marjan Unger & Gerard Unger

Tentoonstellingen (selectie)
1969 – Sieraad ’69, Galerie Het Kapelhuis, Amersfoort (Nederland)
1970 – Wereldtentoonstelling Expo 70, Osaka, (Japan)
1970 – Marion Herbst, Galerie Sieraad, Amsterdam (Nederland)
1970 – Sculpture to Wear, New York en Boston (Verenigde Staten)
1971 – Marion Herbst, Galerie Sieraad, Amsterdam (Nederland)
1972 – Sieraad 1900-1972, De Zonnehof, Amersfoort (Nederland)
1973 – Marion Herbst en Charlotte van der WaalsGalerie Sieraad, Amsterdam (Nederland)
1973 – Schmuck ’73, Tendenzen, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
1974 – Revolt in Jewelery by Five Dutch Artists, Electrum Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1975 – Sieraad 1975, 4e Manifestatie van Nederlandse edelsmeden en sieraadontwerpers in Amersfoort, Galerie Het Kapelhuis, Amersfoort (Nederland)
1978 – Rondom het Sieraad, VES, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
1979 – Atelier 16, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
1979 – Marion Herbst – Irene Bakker – Henriëtte Wiessing, Museum Het Kruithuis, Den Bosch, De Moriaan (Nederland)
1980 – Kleurbekennen, Galerie Roos van Alten, Krimpen aan den IJssel (Nederland) (4 oktober 1980 t/m 1 november 1980)
1980 – Schmuck International 1900 – 1980, Künstlerhaus, Wenen (Oostenrijk)
1981 – 5 Keer Marion Herbst, 5 jaar Galerie Ra, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1981 – Vereniging van Edelsmeden en Sieraadontwerpers, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
1982 – Marion Herbst, een overzicht 1969-1982, (reizende tentoonstelling Centraal Museum (Utrecht (Nederland)), Museum Boijmans Van Beuningen (Rotterdam (Nederland)), Gemeentemuseum Arnhem (Arnhem (Nederland)), Gemeentemuseum Den Haag (Den Haag (Nederland)), Noordbrabants Museum (Den Bosch (Nederland)), Frans Halsmuseum (Haarlem (Nederland)))
1982 – Schmuck aus den Niederlanden, Galerie Spektrum, München (Duitsland)
1982 – Schmuck ’82-Tendenzen, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
1983 – Claudie Berbée-Joke Brakman, Eleonoor van Beusekom, Marion Herbt, Ann Maes, Helly Oestreicher, Aspects, Londen (Verenigd Koninkrijk) (27 oktober 1983 t/m 28 november 1983)
1983 – Onno Boekhoudt; Marion Herbst, jewellery and objects, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1983 – Schmuck, Galerie Spektrum, München (West-Duitsland) (22 november 1983 t/m 30 december 1983)
1983 – Sieraden, Expositie Culturele Kring Land van Heusden en Altena, Kasteel-Raadhuis Dussen, Dussen (Nederland) (12 november 1983 t/m 27 november 1983)
1984 – Hollandsk Smykkekunst, Galerie Metal, Kopenhagen (Denemarken) (26 oktober 1984 t/m 13 november 1984)
1984 – Hollandsk Smykkekunst, Sønderjyllands Kunstmuseum, Tønder (Denemarken) (17 november 1984 t/m 16 december 1984)
1985 – Body Works and Wearable Sculpture, Visual Arts Centre of Alaska, Anchorage  (Verenigde Staten)
1985 – Paul Derrez, 10 jaar sieraden, Krtitzraedthuis, Sittard (Nederland) (9 november 1985 t/m 8 december 1985)
1986 – 10 Jaar Ra, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1986 – Affenliebe, Hexenbesen und SamuraisGalerie Beeld & Aambeeld, Enschede (Nederland)
1986 – Affenliebe, Hexenbesen und Samurais, Galerie Spektrum, München (Duitsland)
1986 – Affenliebe, Hexenbesen und Samurais, Que Van, Knokke (België)
1986 – Affenliebe, Hexenbesen und Samurais, Schmuckforum, Bazel (Zwitserland)
1986 – Marion Herbst, Onverantwoord design, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1986 – Sieraad 1986, Draagteken? Museum het Kruithuis, Den Bosch, Gemeentemuseum Arnhem, Arnhem (Nederland)
1986 – Sieraden, vorm en idee, Van Reekum Museum, Apeldoorn
1987 – Holland in vorm: Sieraden, Gemeentemuseum Arnhem, Arnhem (Nederland)
1987 – Visie op vazen, Galerie Detail, Groningen (Nederland)
1988 – Crafts Council, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1988 – Licht, hedendaagse vormen in Joodse rituelen, Joods Historisch Museum, Amsterdam (Nederland)
1988 – Object als onderscheiding, een selectie, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
1988 – Sieraden, Museum Waterland, Purmerend (Nederland) (19 november 1988 t/m 24 december 1988)
1989 – Hedendaags Delfts Blauw, Keramisch Werkcentrum, Heusden (Nederland), reizende tentoonstelling
1989 – KammenGalerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
1989 – Kammen, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam (Nederland)
1990 – Joalharia Holandesa, Novidades da Holanda / News from the Netherlands, Museu Calouste Gulbenkian, Lissabon (Portugal) (9 mei 1990 t/m 27 mei 1990)
1990 – Joalharia Holandesa, Novidades da Holanda / News from the Netherlands, Museu Nacional de Soares dos Reis, Porto (Portugal) (20 juni 1990 t/m 15 juli 1990)
1991 – Bedels aan banden, contemporary charms and charm-bracelets by designersGalerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1991 – De feestdis, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1991 – Getooid en Versierd, Vishal, Haarlem (Nederland)
1991 – Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland) (t/m 7 april 1991)
1992 – Bedels aan bandenGemeentemuseum Arnhem, Arnhem (Nederland)
1992 – Interplays, Bratislava (Slowakije)
1993 – Amulet, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
1993 – Marion Herbst, Mag het iets meer zijn?, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland) (4 september 1993 t/m 6 oktober 1993)
1993 – Mag het iets meer zijn, overzichtstentoonstelling, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
1994 – Galerie Spektrum, München (Duitsland)
1995 – Marion Herbst en tijdgenoten, Centraal Museum, Utrecht (Nederland)
1998 – Claartje Keur, portretten en colliers, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Arnhem (Nederland)
2000 – Op de huid, sieraden uit de collectie, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Arnhem (Nederland)
2001 – De eigen collectie sieraden 1970-heden, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2002 – Zonder wrijving geen glans, Centraal Museum, Utrecht (Nederland)
2004 – Hoogtepunten van het Nederlandse moderne sieraad, De Nederlandsche Bank, Amsterdam (Nederland)
2004 – Sieraadontwerpers slaan nieuwe wegen inCODA, Apeldoorn (Nederland)
2005 – Françoise van den Bosch, tijdgenoten en jong talent, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2005 – Hommage aan Onno Boekhoudt en Marion Herbst, De Nederlandsche Bank, Amsterdam (Nederland) (uit de collectie van Jurriaan van den Berg)
2006 – Do the Right Bling, Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch, Den Bosch (Nederland)
2009 – Upcycling, collectiepresentatie, Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch, Den Bosch (Nederland)
2013 – Dare to wear, sieraden uit de collectie Paul Derrez/Willem Hoogstede, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2014 – Body Jewels, TextielMuseum, Tilburg (Nederland)
2014 – De sieraden van Annie Brouwer-Korf, Een bijzondere en persoonlijke collectie, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2014 – Kettingreacties, sieraden en fotografie van Claartje Keur, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2015 – Omarm & Omhels – 35 jaar Stichting Françoise van den Bosch, Sieraad Art Fair (SAF), Westergasfabriek, Amsterdam (Nederland)
2015 – Sieradenpresentatie lockersCentraal Museum, Utrecht (Nederland)
2016 – Seventies music-fashion-design, Gorcums Museum, Gorinchem (Nederland)
2016 – 40 Jaar Ra, Sieraad Art Fair (SAF), Westergasfabriek, Amsterdam (Nederland)
2017 – Big, Bold & Beautiful, Bloemlezing uit de CODA Collectie, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2017 – Met passie verzameld, met liefde geschonken, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2018 – Alles of niets, collectie Jurriaan van den Berg, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2018 – Bloemlezing CODA CollectieCODA, Apeldoorn (Nederland)
2018 – Rijkdom – Sieraden van het Rijk, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2018 – Show yourselfDesign Museum Den Bosch, Den Bosch (Nederland)

Prijzen (selectie)
1982 – Françoise van den Bosch Prijs
1994 – Emmy van Leersumprijs (voor de serie samengestelde broches 1992-1993)

Bibliografie (selectie)
10 Jaar Ra (1986). Amsterdam: Galerie Ra. OCLC 27263707
Affenliebe, Hexenbesen und Samurais -figurative Arbeiten im Schmuck (1986) München: Galerie Spektrum. ISBN 3924494045
Beks, M. en Menkman, L. (1993) Amulet.
Bertheux, M., Derrez, P., Linden, G. van der en Moolhuysen-Coenders, T. (2001) Onedel – Non-precious. Schiedam: Stichting Tekens en Ketens. ISBN 9071877612
Besten, L. den (1998) ‘k Zou zo graag een ketting rijgen, Claartje Keur’s collectie colliers & haar fotoportretten van de makers. Arnhem: Museum voor Moderne kunst Arnhem. OCLC 699181441
Besten, L. den (2011) On Jewellery, A Compendium of international contemporary art jewellery. Stuttgart: Arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897903494
Besten, L. den (1986) Sieraden, vorm en idee. Apeldoorn: Gemeentelijk Van Reekummuseum. OCLC 64289691
De Feestdis ontworpen door negenendertig kunstenaars (1991). Amsterdam: Galerie Ra. ISBN 9080072818
Derrez, P. en Neerincx, R. (1981) Vereniging van Edelsmeden en Sieraadontwerpers. Amsterdam.
Hölscher, P. (2020) Schmuck/Jewelry, Die Neue Sammlung Danner Stiftung. Stuttgart: Arnlodsche. ISBN 9783897905856
Hout, M.J. van den (1989) Kammen. Nijmegen: Galerie Marzee. ISBN 9073124018
Jewels of mind and mentality, Dutch jewelry design 1950-2000 (2000). Rotterdam: 010. ISBN 9064503990
Martens, H. (2000) Op de huid, sieraden uit de collectie. Arnhem: Gemeentemusea Arnhem. ISBN 90-72861-27-2
Meij, I. (1991) Bedels aan Banden, Hedendaagse interpretaties van de bedelarmband. Arnhem: Stichting Nieuwstad. ISBN 9090045120
Multiples heden verleden (1986). Amsterdam: VES. OCLC 36257696
Radiant. 30 jaar RA (2006). Amsterdam: Galerie Ra. ISBN 9070283034
Reinders, C.E.M. (2016) Re/defining jewellery, sieradencollectie CODA Museum. Apeldoorn: CODA. ISBN 978-94-6228-769-3
Schliwinski, M. (1982) Schmuck aus den Niederlanden. München: Galerie Spektrum. OCLC 64968460
Sänger, P. en Straus, C. (1996) Vormgevers op locatie. Amsterdam. OCLC 40594200
Sieraad 1900-1972, eerste triennale Amersfoort 2 augustus t/m 1 oktober 1972 (1972). Rotterdam: Lemniscaat. ISBN 9060691318
Sieraden, Images (1986). Amsterdam: VES. OCLC 313823758
Unger, M. (2004) Het Nederlandse sieraad in de 20ste eeuw. Bussum: THOTH. ISBN 9789068683486
Unger, M. (1990) Joalharia Holandesa, Novidades da Holanda / News from the Netherlands. Amsterdam: Dutch Form Foundation. OCLC 315495184

Overige publicaties (selectie)
1974 – B.O.E. Doos
1974 – NOS film Uit de Kunst

Links
RKD Artists
Wikidata

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: http://hedendaagsesieraden.nl/2016/09/24/marion-herbst/

Geef een reactie