Robert Smit

Robert Smit, Dog with Red Mouth, halssieraad, 1997. Foto met dank aan Museo del Gioiello©
Robert Smit, Dog with Red Mouth, halssieraad, 1997. Foto met dank aan Museo del Gioiello©
Robert Smit, Dog with Red Mouth, halssieraad, 1997. Foto met dank aan Museo del Gioiello©

Robert Smit (Delft (Nederland), 29 maart 1941) was en is onder meer actief als sieraadontwerper en docent. Hij woont en werkt in Amsterdam (Nederland) en is gehuwd met Louise Smit (oprichter en eigenaar van Galerie Louise Smit te Amsterdam (Nederland)).

Biografie
Smit is opgeleid als instrumentmaker (1954-1957) te Delft (Nederland) en volgde na korte tijd als edelsmid te hebben gewerkt en contacten met de kunstenaar Jan Schoonhoven een opleiding tot edelsmid aan de Staatliche Kunst und Werkschule te Pforzheim (Duitsland) (1963-1966) waar hij leerling was van onder meer Klaus Ullrich (1927). Om in Pforzheim (Duitsland) te worden aangenomen heeft Smit zijn Nederlandse diploma vervalst. Hij slaagde vervolgens cum laude in Pforzheim (Duitsland) en keerde terug naar Delft (Nederland).

November 1968 werd in Delft (Nederland) aan Dertienhuizen door Jan Schoonhoven het atelier alsook de galerie van Smit geopend. Daartoe knipte Schoonhoven in een regenjas een paars lint door. De galerie toonde eigen werk van Smit, maar ook van internationale collega’s.

Het vroege sieradenwerk van Smit, na zijn opleiding in Pforzheim (Duitsland), is abstract en sculpturaal met een voorliefde voor geërodeerde oppervlakken en een nadruk op textuur. Na zijn terugkeer naar Nederland rond 1970 combineerde Smit in zijn werk goud met perspex, dat hij doorboorde en voorzag van numerieke patronen. Invloeden van nulkunstenaars als Jan Schoonhoven, Jan Wagemaker en Lucio Fontana zijn daarin te herkennen.

Smit heeft een voorliefde voor goud en werkt er op expressieve schilderachtige wijze mee. Ook maakte hij regelmatig gebruik van Polaroidfotografie in zijn werk. Vanaf ongeveer 1970 nummert Smit zijn werk (zowel zijn sieraden alsook zijn vrijere werk). De nummers worden vooraf gegaan door de letters WN (werk nummer).

Een tijd lang abstineerde Smit zich van sieraden (1971-1985); in 1972 verkocht hij zijn goudsmidgereedschappen en legde zich toe op tekenen. In 1985 keerde hij terug als sieraadontwerper in Galerie Ra met de spraakmakende tentoonstelling Ornamentum Humanum. Het debat barstte los: waren de gouden sieraden van Smit een poging terug te gaan naar de tijd waarin alleen de elite zich sieraden konden veroorloven?

Gijs Bakker en Smit stonden tegenover elkaar in de goudkwestie. Het zomernummer in 1986 van het tijdschrift Museumjournaal doet verslag van een gesprek tussenbeide over dit onderwerp. Smit staat pal voor (persoonlijke) expressie en esthetische kwaliteiten van een sieraad of kunstwerk, waar Bakker zich beroept op vorm en idee.

In Smits sieraden spelen beeldende middelen uit de in kunsthistorische kringen dikwijls hoger gewaardeerde schilder- beeldhouw- en tekenkunst een grote rol. Het goud dat hij gebruikt krijgt bijvoorbeeld kleur door middel van verf en oppervlaktestructuur door de toepassing van verschillende texturen.

Eind tachtiger jaren bewerkte Smit zijn sieraden van bladgoud met verf en lood. Hij maakte de ambtsketen voor de burgemeester van Maastricht (Nederland).

In 1990 heeft Smit een masterclass verzorgd aan Royal College of Art (Verenigd Koninkrijk). Op 12 oktober 1991 werd Smit door Claartje Keur gefotografeerd in zijn atelier in Amsterdam (Nederland).

Bello, een hond, keert met regelmaat als thema terug in Smits werk. Het is zijn alter ego. Een ander personage dat geregeld opduikt is Lili, een meisje op de grens van de puberteit.

Smit fotografeert zijn werk zelf. Hij was docent aan Alchimia (Florence, Italië) en in 2007 gastdocent aan Hiko Mizuno College of Jewelry in Tokyo (Japan).

Een aantal sieraden en kunstenaarspublicaties van zijn hand is door Marjan Unger en Gerard Unger samen met honderden andere sieraden van diverse Nederlandse ontwerpers in 2009 door een schenking in de collectie van het Rijksmuseum Amsterdam te Amsterdam (Nederland) beland.

In 1999 en 2011 maakte Smit deel uit van de jury voor de Danner-Preis. Ook jureerde hij bij de Cominelli awards (2011). Claus Bury, Peter Skubic en Christiane Wettke schonken sieraden van de hand van Smit aan Die Neue Sammlung.

Sieraden van Smit werden en worden onder meer gepresenteerd in de galerie van Riekje Swart te Amsterdam (Nederland), maar ook in Caroline Van Hoek, Galerie Het Kapelhuis, Galerie Louise SmitGalerie Ra, Galerie Rosemarie Jäger, Galerie Slavik, Galerie Spektrum en Lesley Craze Gallery.

Werk in openbare collecties (selectie)
Centraal Museum, Utrecht (Nederland)
CODA, Apeldoorn (Nederland)
Collectie Françoise van den Bosch (Nederland)
Danner-Stiftung, München (Duitsland)
Design Museum Den Bosch, Den Bosch (Nederland)
Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
Die Neue Sammlung, München (Duitsland)
Espace Solidor,  Cagnes-sur-Mer (Frankrijk)
Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
Hiko Mizuno College of Jewelry, Tokyo (Japan)
Kunstmuseum Den Haag, Den Haag (Nederland)
Los Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Verenigde Staten)
Museum Arnhem, Arnhem (Nederland)
Museum of Fine Arts, Houston, Houston (Verenigde Staten)
Museum Prinsenhof Delft, Delft (Nederland)
National Gallery of Australia, Canberra (Australië)
Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE), Amersfoort (Nederland)
Rijksmuseum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
Royal College of Art Visiting Artists Collection, Londen (Verenigd Koninkrijk) (overgedragen aan het V&A)
Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
Schweizerisches Nationalmuseum, Zürich (Zwitserland)
Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
Stedelijk Museum Het Prinsenhof, Delft (Nederland)
Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Lois Boardman
Ida Boelen
Heidi & Karl Bollmann
Helen Drutt
Daphne & Peter Farago
Graziella Folchini Grassetto
Claartje Keur
Alice & Louis Koch
Thea & Jur van Lee-Ellis
Riet en Johan van Lonkhuijsen
Jeldrik Oorthuys
Helena & Lasse Pahlman
Solange Thierry-de Saint Rapt
Marjan Unger & Gerard Unger

Tentoonstellingen (selectie)
1967 – Galerie Lalique, West-Berlijn (West-Duitsland)
1967 – Internationale Handwerskmesse, München (West-Duitsland)
1967 – Sieraad ’67, Galerie Het Kapelhuis, Amersfoort (Nederland)
1968 – Galerie Lalique, West-Berlijn (West-Duitsland)
1968 – Jablonec ’68, Muzeum skla a bižuterie, Jablonec nad Nisou (Tsjechoslowakije)
1969 – Galerie R.G., Curaçao
1969 – Moderne Kunstnijverheid, Stedelijk Museum Schiedam (Nederland)
1970 – Bijdrage tot het constructivisme van nu, Galerie Nouvelles Images, Den Haag (Nederland)
1970 – Het Prinsenhof, Delft (Nederland)
1971 – Galerie Tietz-Odenwalt, Hamburg (West-Duitsland)
1971 – Gold+Silber Schmuck+Gerät, Norishalle, Neurenberg (West-Duitsland)
1971 – Museum Fodor, Amsterdam (Nederland)
1971 – Schmuck ’71 TendenzenSchmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
1972 – Concepts of Modern Jewellery, Electrum Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1972 – Rotterdamse Kunststichting, Rotterdam (Nederland)
1972 – Sieraad 1900-1972, De Zonnehof, Amersfoort (Nederland)
1972 – Twenty Modern Jewellers, Electrum Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1973 – De Volle Maan, Stedelijk Museum Delft, Delft (Nederland)
1973 – Different Information, Galerie Riekje Swart, Amsterdam (Nederland)
1975 – Sieraden (reizende tentoonstelling, 24 locaties in Nederland)
1976 – Galerie Orez Mobiel, Den Haag (Nederland)
1976 – Jewellery in Europe, Aberdeen Art Gallery Aberdeen (Verenigd Koninkrijk)
1976 – Jewellery in Europe, Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1977 – Galerie Waalkens, Finsterwolde (Nederland)
1978 – Towards the liberation of drawings 1, Galerie Orez Mobiel, Den Haag (Nederland)
1978 – Towards the liberation of drawings 2, Galerie Orez Mobiel, Den Haag (Nederland)
1978 – Towards the liberation of drawings 3, Galerie Orez Mobiel, Den Haag (Nederland)
1978 – Towards the liberation of drawings 4, Galerie Orez Mobiel, Den Haag (Nederland)
1978 – Towards the liberation of drawings 5, Galerie Orez Mobiel, Den Haag (Nederland)
1978 – Towards the liberation of drawings 6, Galerie Orez Mobiel, Den Haag (Nederland)
1978 – Towards the liberation of drawings 7, Galerie Orez Mobiel, Den Haag (Nederland)
1978 – Towards the liberation of drawings 8, Galerie Orez Mobiel, Den Haag (Nederland)
1978 – Towards the liberation of drawings 9, Galerie Orez Mobiel, Den Haag (Nederland)
1978 – Towards the liberation of drawings 10, Galerie Orez Mobiel, Den Haag (Nederland)
1979 – Galerie Orez Mobiel, Den Haag (Nederland)
1980 – The Critic Sees, Museum Fodor, Amsterdam (Nederland)
1981 – Galerie Orez Mobiel, Den Haag (Nederland)
1981 – Instant fotografie, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
1982 – Amsterdam 60/80, Museum Fodor, Amsterdam (Nederland)
1982 – Galerie Orez Mobiel, Den Haag (Nederland)
1982 – Momentbild, Kestner-Gesellschaft, Hannover (West-Duitsland)
1984 – Galerie Orez Mobiel, Den Haag (Nederland)
1984 – Gezicht op Delft, Galerie Orez Mobiel, Den Haag (Nederland)
1984 – Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
1985 – Allen Memorial Art Museum, Oberlin (Ohio, Verenigde Staten)
1985 – Aspekten van Nederlandse Tekenkunst, Stedelijk Museum De Lakenhal, Leiden (Nederland)
1985 – Robert Smit, Ornamentum Humanum, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1986 – RBK, Den Haag (Nederland)
1986 – Van Krimpen, Amsterdam (Nederland)
1986 – Wat Amsterdam betreft, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
1987 – Beyond Reach, Prinsenhof, Delft (Nederland)
1987 – Holland in vorm: SieradenGemeentemuseum Arnhem, Arnhem (Nederland)
1987 – Schmuck, Zeichen am Körper, Linz (Oostenrijk)
1988 – Helen Drutt Gallery, Philadelphia (Verenigde Staten)
1988 – Tragezeichen, Museum Morsbroich, Leverkusen (Duitsland)
1989 – KunstRAI ’89, RAI, Amsterdam (Nederland) (Galerie Louise Smit)
1989 – Perth International Crafts Triennial European Metal Jewellery & Objects, Art Gallery of Western Australia, Perth (Australië)
1990 – Atelier Bernd Munsteiner, Stipshausen (Duitsland)
1990 – Gioielli e Legature – Artisti del XX secolo, Biblioteca Trivulziana, Castello Sforzesco, Milaan (Italië)
1990 – Triennale du Bijou, Musée du Luxembourg (Musée des Arts Décoratifs), Parijs (Frankrijk)
1991 – Linea recta, Centraal Museum, Utrecht (Nederland)
1991 – Lineart, Stichting Paloma, Gent (België)
1991 – Studio Ton Berends, Galerie Nouvelles Images, Den Haag (Nederland)
1992 – Galerie Louise Smit, Amsterdam (Nederland)
1992 – Galerie Spektrum, München (Duitsland)
1992 – Sieraden, Centrum Beeldende Kunst, Groningen (Nederland)
1993 – Facet ’93, Kunsthal, Rotterdam (Nederland)
1993 – Galerie Spektrum, München (Duitsland)
1994 – Goud Alleen, Galerie Louise Smit, Amsterdam (Nederland)
1994 – KunstRAI ’94, Amsterdam (Nederland)
1994 – Musée d’Art Moderne et d’Art Contemporain, Nice (Frankrijk)
1995 – Dutch Jewellery, Erasmus Huis, Jakarta (Indonesië)
1995 – Galerie Louise Smit, Amsterdam (Nederland)
1996 – Ergebnisse des 7. Erfurter Schmucksymposiums, Barfüsserkirche, Erfurt (Duitsland)
1996 – Galerie Louise Smit, Amsterdam (Nederland)
1996 – Schmuck im Schloß, Schloß Klessheim, Salzburg (Oostenrijk)
1996 – Sieraden uit Erfurt, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
1997 – 7. Erfurter Schmucksymposium, Museum für Angewandte Kunst Köln (MAKK), Keulen (Duitsland)
1997 – De Bruiloftsreportage, Centraal Museum, Utrecht (Nederland)
1997 – Een familiaire verzameling sieraden en berging, Galerie Slewe, Amsterdam (Nederland)
1997 – Ergebnisse des 7. Erfurter Schmucksymposiums 1996, Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
1997 – Il colore nella gioielleria contemporanea, Studio GR.20, Padua (Italië)
1997 – Scanning, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaAmerican Craft Museum, New York (Verenigde Staten)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaDesignmuseo, Helsinki (Finland)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaEesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseum, Tallinn (Estland)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaHelen Drutt Gallery (Verenigde Staten)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaMuseum Het Kruithuis, Den Bosch (Nederland)
1998 – Claartje Keur, portretten en colliers, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Arnhem (Nederland)
1998 – Het lijden van de jonge Bellamy, Kunstcentrum Bellamy 19, Vlissingen (Nederland)
1998 – Jewellery MovesNational Museum of Scotland, Edinburgh (Verenigd Koninkrijk)
1998 – Kortsluiting, Galerie Louise Smit, Amsterdam (Nederland)
1998 – KunstRAI ’98, Amsterdam (Nederland) (Galerie Louise Smit)
1998 – Standpunten, Kunsthal, Rotterdam (Nederland)
1998 – What about menGalerie Louise Smit, Amsterdam (Nederland)
2000 – Leeres Haus, Bayerischer Kunstgewerbeverein, München (Duitsland)
1999 – Galerie Piltzer, Parijs (Frankrijk)
1999 – Leeres Haus, Schmuckmusum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
1999 – Robert Smit, Amsterdam – Schmuck, Galerie Slavik, Wenen (Oostenrijk)
2000 – Gioielleria Contemporanea in Europa, Casinò di Venezia, Venetië (Italië)
2000 – Het versierde ego, het kunstjuweel in de 20ste eeuw, Koningin Fabiolazaal, Antwerpen (België)
2000 – Jewels of Mind and Mentality, Musum het Kruithuis, Den Bosch (Nederland)
2000 – Leeres Haus, Empty House,  Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
2000 – Leeres Haus, Empty House, Kunsthal, Rotterdam (Nederland)
2000 – Op de huid, sieraden uit de collectie, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Arnhem (Nederland)
2000 – Robert Smit: Leeres Haus – Neuer Schmuck, Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
2000 – Sieraden, Museum Waterland, Purmerend (Nederland)
2001 – Casa vuota, Musei Civici di Padova, Padua (Italië)
2001 – Galerie Louise Smit, Amsterdam (Nederland)
2001 – Galleria Claudio Zanettin, Porto Rotondo (Italië)
2001 – Gioiello d’Artista dal ‘900 ad oggi, Palazzo Pitti, Florence (Italië)
2001 – Mikromegas, American Craft Museum, New York (Verenigde Staten)
2001 – Mikromegas, Bayerischer Kunstgewerbeverein, München (Duitsland)
2002 – Display, een voorstel tot Gemeentelijke Kunstaankopen, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
2002 – Dutch Diversity, Lesley Craze Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
2002 – Experiment Schmuck, Angermuseum, Erfurt (Duitsland)
2002 – Jewels of Mind and Mentality, RMIT Gallery, Royal Melbourne Institute of Technology, Melbourne (Australië)
2002 – Mikromegas, Gallery Yu, Hiko Mizuno College of Jewelry, Tokyo (Japan)
2002 – Zonder wrijving geen glans, Centraal Museum, Utrecht (Nederland)
2003 – Experiment Schmuck, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
2003 – KunstRAI 2003, Amsterdam (Nederland) (Galerie Louise Smit)
2003 – Mikromegas, Musei Civici degli Eremitani, Padua (Italië)
2003 – Mikromegas, Oratorio di San Rocco, Padua (Italië)
2003 – Mikromegas, Powerhouse Museum, Sydney (Australië)
2004 – Geel metalliek – goud voor Robert Smit, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
2005 – Collect 2005, international art fair for contemporary objects, Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk) (Galerie Louise Smit)
2005 – Françoise van den Bosch, tijdgenoten en jong talent, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2005 – Studio GR.20, Padua (Italië)
2006 – Cerita-cerita Besar, Perhiasan masa kini dari Belanda, Erasmus Huis Jakarta (Indonesië)
2006 – Collect 2006, international art fair for contemporary objects, Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk) (Galerie Louise Smit)
2006 – Sterke Verhalen, hedendaagse sieraden uit Nederland, Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch, Den Bosch (Nederland)
2007 – Collect 2007, international art fair for contemporary objects, Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk) (Galerie Louise Smit)
2007 – Jewelry by Artists: The Daphne Farago CollectionMuseum of Fine Arts Boston, Boston (Verenigde Staten)
2007 – Klimt02, Barcelona (Spanje)
2007 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt CollectionMuseum of Fine Arts, Houston, Houston (Verenigde Staten)
2008 – 5 Goldschmiede, Galerie Stühler, München (Duitsland)
2008 – Alchimia – Contemporary Jewellery School in Florence, Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland
2008 – Collect 2008, International art fair for contemporary objects, Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk) (Galerie Louise Smit)
2008 – Gioielleria Contemporanea, Maestri Olandesi, Studio GR.20, Padua (Italië)
2008 – Madonna delle Dolomiti, Galerie Louise Smit, Amsterdam (Nederland)
2008 – Madonna delle Dolomiti, Klimt02, Barcelona (Spanje)
2008 – Meister der moderne, Internationale Handwerksmesse, München (Duitsland)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Mint Museum of Craft+Design, Charlotte (Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Renwick Gallery, Washington (Verenigde Staten)
2008 – Robert Smit, Gallery YU, Hiko Mizuno College of Jewelry, Tokyo (Japan)
2009 – Gejaagd door de wind, Zuiderzeemuseum, Enkhuizen (Nederland)
2009 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Tacoma Art Museum, Tacoma (Washington, Verenigde Staten)
2010 – Galleria Antonella Villanova, Florence (Italië)
2010 – Meister der moderne, Internationale Handwerksmesse, München (Duitsland)
2010 – Studio GR.20, Padua (Italië)
2011 – Galerie der Preisträger – Bayerischer Staatspreis 2005-2010, Galerie Handwerk, München (Duitsland)
2011 – 25 Year Anniversary of Galerie Louise Smit, Galerie Louise Smit, Amsterdam (Nederland)
2012 – Inzicht, Delftse Meesters van Nu, Museum Het Prinsenhof, Delft (Nederland)
2012 – Postmodernism: Style and Subversion, 1970-1990, Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)
2012 – Unexpected Pleasures, Design Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)
2012 – Unexpected Pleasures, National Gallery of Victoria, Melbourne (Australië)
2012 – WE ARE OPEN, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
2013 – Robert Smit – Golden Years, Villa Bengel, Idar-Oberstein (Duitsland)
2013 – TEFAF, MECC, Maastricht (Nederland) (Marjan Sterk Fine Art Jewellery)
2013 – The present is the result of the past, Locus Solus, Antwerpen (België)
2014 – From the light of Delft to the sparkles of the Dolomites, Galerie De Zaal, Delft (Nederland)
2014 – Kettingreacties, sieraden en fotografie van Claartje Keur, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2014 – Letters to Madonna delle Dolomiti, Caroline Van Hoek, Brussel (België)
2014 – Letters to Madonna delle Dolomiti, Galerie Rosemarie Jäger, Hochheim (Duitsland)
2014 – Letters to Madonna delle Dolomiti, Musei Civici degli Eremitani, Padua (Italië)
2014 – Sala ArteMuseo del gioiello, Vicenza (Italië)
2015 – After Wearing: A history of gestures, actions and jewelry, Pratt Manhattan Gallery, New York (Verenigde Staten)
2015 – GlAmour, Liebe zum Schmuck – Ein Statement von 10 internationalen Künstlern, Museum Villa Stuck, München (Duitsland)
2015 – I AM HERE: portable art, wearable objects, jewellery, Crafts Council, Londen (Verenigd Koninkrijk)
2015 – Jewellery 1970-2015Österreichisches Museum für angewandte Kunst (MAK), Wenen (Oostenrijk)
2015 – Omarm & Omhels – 35 jaar Stichting Françoise van den Bosch, Sieraad Art Fair (SAF), Westergasfabriek, Amsterdam (Nederland)
2015 – Schrittmacher, Maurer Zilioli Contemporary Arts, München (Duitsland)
2016 – Archief van schone voorwerpen, Galerie Phoebus, Rotterdam (Nederland)
2016 – Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman CollectionLos Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Verenigde Staten)
2016 – Private Confessions, Tekeningen en sieraden van beeldend kunstenaars, CODA, Apeldoorn (Nederland) (2017 in Villa Stuck, München (Duitsland))
2016 – Tender Touchment by Robert Smit, Caroline Van Hoek, Brussel (België)
2017 – 20th Anniversary, Atelier Tom Munsteiner, Stipshausen (Duitsland)
2017 – Die Sammlung Bollmann – Schmuck von 1970-2015Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
2017 – Frame, Internationale Handwerksmesse, München (Duitsland) (Galerie Spektrum)
2017 – Hommage an Manfred Bischoff, Galerie Handwerk, München (Duitsland)
2017 – Material + Form e.V., Keramikmuseum Westerwald, Westerwald (Duitsland)
2017 – Met passie verzameld, met liefde geschonken, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2017 – PAN, Amsterdam (Nederland) (Galerie Marzee)
2018 – 21 Grams, Galerie Handwerk, München (Duitsland)
2018 – 21 Grams, Hangzhou Arts and Crafts Museum, Hangzhou (China)
2018 – Chains/Schakels/Verbindingen, Sieraad Art Fair (SAF), Westergasfabriek, Amsterdam (Nederland)
2018 – Collect 2018, International art fair for contemporary objects, Saatchi Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk) (Galerie Marzee)
2018 – Frame, Internationale Handwerksmesse, München (Duitsland) (Galerie Marzee)
2018 – KunstRAI, RAI, Amsterdam (Nederland) (Galerie Marzee)
2018 – PAN, Amsterdam (Nederland) (Galerie Marzee)
2018 – Rijkdom – Sieraden van het Rijk, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2018 – Robert Smit, Land of Water, sieraden, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
2018 – Ruw & Rauw, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2018 – Sala ArteMuseo del gioiello, Vicenza (Italië)
2018 – Tresor, Bazel (Zwitserland) (Galerie Marzee)
2019 – 21 Grams, BeCraft, Mons (België)
2019 – 21 GramsCODA, Apeldoorn (Nederland)
2019 – De Keerzijde: Bloemlezing uit de CODA collectie, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2019 – Frame, Internationale Handwerksmesse, München (Duitsland) (Galerie Marzee)
2019 – In memoriam Bruno Martinazzi, Maurer Zilioli, Contemporary Arts, München (Duitsland)
2019 – KunstRAI, Amsterdam (Nederland) (Galerie Marzee)
2019 – PAN, RAI, Amsterdam (Nederland) (Galerie Marzee)
2019 – Present – 40 jaar Galerie MarzeeGalerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
2019 – Robert Smit, Jewellery RelatedGalerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
2020 – Nieuwe verleidingenCODA, Apeldoorn (Nederland)

Prijzen (selectie)
1967 – Bayerischer Staatspreis
2004 – Françoise van den Bosch Prijs
2010 – Bayerischer Staatspreis
2014 – Goldener Ehrenring

Opdrachten (selectie)
1999 – Schmuck zur Jahrtausendwende (een sieraad voor Heidi Bollmann in opdracht van Karl Bollmann)

Bibliografie (selectie)
Besten, L. den (1998) ‘k Zou zo graag een ketting rijgen, Claartje Keur’s collectie colliers & haar fotoportretten van de makers. Arnhem: Museum voor Moderne kunst Arnhem. OCLC 699181441
Besten, L. den (2011) On Jewellery, A Compendium of international contemporary art jewellery. Stuttgart: Arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897903494
Besten, L. den (2006) Sterke verhalen hedendaagse sieraden uit Nederland : Cerita-cerita Besar Perhiasan masa kini dari Belanda. Jakarta: Erasmus Huis. ISBN 90-9020232-3
Besten, L. den en Boot, M. (2002) Display, een voorstel tot Gemeentelijke Kunstaankopen. Amsterdam: Stedelijk Museum Amsterdam. ISBN 9050061583
Bizot, C. en Coleno, N. (2018) Bijoux Contemporains, Une Passion. Parijs: Regard. ISBN 9782841053636
Boot, M. (2002) Dutch Diversity 2002, Contemporary Jewellery. Londen: Lesley Craze Gallery. OCLC 314238263
Chadour-Sampson, B. (2019) Rings of the 20th and 21st centuries, the Alice and Louis Koch collection. Stuttgart: Arnoldsche. ISBN 9783897905160
Chambers Mills, R., Drutt, H., Gopnik, B., Lignel, B., en Tigerman, B. (2016) Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman Collection. München: Prestel. ISBN 9783791355627
Doornbusch, E. (18 september 2019) Hidden Treasures: review De Keerzijde. hedendaagsesieraden.nl.
Doornbusch, E. (16 september 2019) Hidden Treasures, Review Of De Keerzijde, Bloemlezing CODA Collectie. Art Jewelry Forum.
Glamour, Liebe zum Schmuck (2016). München: Museum Villa Stuck. ISBN 978-3-923244-33-1
Gribling, F., Smit R., Spaander, I. en Tasso, A. (1987) Robert Smit Beyond Reach Buiten Bereik. Delft: Stedelijk Museum Het Prinsenhof. ISBN 9071584062
Hardy, J. (2012) Collect, contemporary jewelry. Londen: Thames & Hudson. ISBN 9780500288559
Hölscher, P. (2020) Schmuck/Jewelry, Die Neue Sammlung Danner Stiftung. Stuttgart: Arnlodsche. ISBN 9783897905856
Hölscher, P., Matějovičová, P., Mezerová, J., Nollert, A. en Nováková, A., (2018) Jablonec ’68 : erstes Gipfeltreffen der Schmuckkünstler aus Ost und West. Stuttgart: Arnoldsche. ISBN 9783897905191
Radiant. 30 jaar RA (2006). Amsterdam: Galerie Ra. ISBN 9070283034
Jewels of mind and mentality, Dutch jewelry design 1950-2000 (2000). Rotterdam: 010. ISBN 9064503990
Martens, H. (2000) Op de huid, sieraden uit de collectie. Arnhem: Gemeentemusea Arnhem. ISBN 90-72861-27-2
Peters, R., Wu, Z. en Zhenghong, W. (2018) 21 Grams. China: China Academy of Art Press. ISBN 9787550318298
Schmuttermeier, E. en Thun-Hohenstein, C. (2015) Schmuck 1970-2015, Sammlung Bollmann. Stuttgart: Arnoldsche. ISBN
9783897904286
Sieraad ’67: tentoonstelling 30 nederlandse edelsmeden (1967). Amersfoort: Galerie Het Kapelhuis. OCLC 67055494
Unger, M. (2004) Het Nederlandse sieraad in de 20ste eeuw. Bussum: THOTH. ISBN 9789068683486
Wyss, B. en Maurer Zilioli, E. (2016) Private Confessions: Drawing & Jewellery. Stuttgart: Arnoldsche. ISBN 978-3897904767

Links
RKD Artists
Wikidata

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: http://hedendaagsesieraden.nl/2017/04/24/robert-smit/

Geef een reactie