Robert Smit

Robert Smit, Dog with Red Mouth, halssieraad, 1997. Foto met dank aan Museo del Gioiello©
Robert Smit, Dog with Red Mouth, halssieraad, 1997. Foto met dank aan Museo del Gioiello©
Robert Smit, Dog with Red Mouth, halssieraad, 1997. Foto met dank aan Museo del Gioiello©

Robert Smit (Delft (Nederland), 29 maart 1941) was en is onder meer actief als sieraadontwerper en docent. Hij woont en werkt in Amsterdam (Nederland) en is gehuwd met Louise Smit (oprichter en eigenaar van Galerie Louise Smit te Amsterdam (Nederland)).

Biografie
Smit is opgeleid als instrumentmaker (1954-1957) te Delft (Nederland) en volgde na korte tijd als edelsmid te hebben gewerkt en contacten met de kunstenaar Jan Schoonhoven een opleiding tot edelsmid aan de Kunst + Werkschule te Pforzheim (Duitsland) (1963-1966) waar hij leerling was van onder meer Klaus Ullrich (1927). Om in Pforzheim (Duitsland) te worden aangenomen heeft Smit zijn Nederlandse diploma vervalst. Hij slaagde vervolgens cum laude in Pforzheim (Duitsland) en keerde terug naar Delft (Nederland). November 1968 werd in Delft (Nederland) aan Dertienhuizen door Jan Schoonhoven het atelier alsook de galerie van Smit geopend. Daartoe knipte Schoonhoven in een regenjas een paars lint door. De galerie toonde eigen werk van Smit, maar ook van internationale collega’s.

Het vroege sieradenwerk van Smit, na zijn opleiding in Pforzheim (Duitsland), is abstract en sculpturaal met een voorliefde voor geërodeerde oppervlakken en een nadruk op textuur. Na zijn terugkeer naar Nederland rond 1970 combineerde Smit in zijn werk goud met perspex, dat hij doorboorde en voorzag van numerieke patronen. Invloeden van nulkunstenaars als Jan Schoonhoven, Jan Wagemaker en Lucio Fontana zijn daarin te herkennen.

Smit heeft een voorliefde voor goud en werkt er op expressieve schilderachtige wijze mee. Ook maakte hij regelmatig gebruik van Polaroidfotografie in zijn werk. Vanaf ongeveer 1970 nummert Smit zijn werk (zowel zijn sieraden alsook zijn vrijere werk). De nummers worden vooraf gegaan door de letters WN (werk nummer).

Een tijd lang abstineerde Smit zich van sieraden; in 1972 verkocht hij zijn goudsmidgereedschappen en legde zich toe op tekenen. In 1985 keerde hij terug als sieraadontwerper in Galerie Ra met de spraakmakende tentoonstelling Ornamentum Humanum.

Eind tachtiger jaren bewerkte Smit zijn sieraden van bladgoud met verf en lood. Hij maakte de ambtsketen voor de burgemeester van Maastricht (Nederland).

In 1991 heeft Smit een masterclass verzorgd aan het Royal College of Art (Verenigd Koninkrijk). Op 12 oktober 1991 werd Smit door Claartje Keur gefotografeerd in zijn atelier in Amsterdam (Nederland).

Bello, een hond, keert met regelmaat als thema terug in Smits werk. Het is zijn alter ego. Een ander personage dat geregeld opduikt is Lili, een meisje op de grens van de puberteit.

Smit fotografeert zijn werk zelf. Hij was docent aan Alchimia (Florence, Italië) en in 2007 gastdocent aan het Hiko Mizuno College of Jewelry in Tokyo (Japan).

Een aantal sieraden en kunstenaarspublicaties van zijn hand is door Marjan Unger en Gerard Unger samen met honderden andere sieraden van diverse Nederlandse ontwerpers in 2009 door een schenking in de collectie van het Rijksmuseum Amsterdam te Amsterdam (Nederland) beland.

In 2011 maakte Smit deel uit van de jury voor de Danner-Preis.

Sieraden van Smit werden en worden onder meer gepresenteerd in de galerie van Riekje Swart te Amsterdam (Nederland), maar ook in Caroline Van Hoek, Galerie Het Kapelhuis, Galerie Louise SmitGalerie Ra, Galerie Rosemarie Jäger, Galerie Slavik, Galerie Spektrum en Lesley Craze Gallery.

Werk in openbare collecties (selectie)
Centraal Museum, Utrecht (Nederland)
CODA, Apeldoorn (Nederland)
Collectie Françoise van den Bosch (Nederland)
Danner-Stiftung, München (Duitsland)
Design Museum Den Bosch, Den Bosch (Nederland)
Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
Die Neue Sammlung, München (Duitsland)
Espace Solidor,  Cagnes-sur-Mer (Frankrijk)
Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
Hiko Mizuno College of Jewelry, Tokyo (Japan)
Kunstmuseum Den Haag, Den Haag (Nederland)
Los Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Verenigde Staten)
Museum Arnhem, Arnhem (Nederland)
Museum of Fine Arts, Houston (Verenigde Staten)
Museum Prinsenhof Delft, Delft (Nederland)
National Gallery of Australia, Canberra (Australië)
Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE), Amersfoort (Nederland)
Rijksmuseum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
Royal College of Art Visiting Artists Collection, Londen (Verenigd Koninkrijk) (overgedragen aan het V&A)
Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
Schweizerisches Nationalmuseum, Zürich (Zwitserland)

Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Lois Boardman
Ida Boelen
Heidi & Karl Bollmann
Helen Drutt
Graziella Folchini Grassetto
Claartje Keur
Alice & Louis Koch
Thea & Jur van Lee-Ellis
Riet en Johan van Lonkhuijsen
Jeldrik Oorthuys
Helena & Lasse Pahlman
Solange Thierry-de Saint Rapt
Marjan Unger & Gerard Unger

Tentoonstellingen (selectie)
1967 – Sieraad ’67, Galerie Het Kapelhuis, Amersfoort (Nederland)
1968 – Jablonec ’68, Muzeum skla a bižuterie, Jablonec nad Nisou (Tsjechoslowakije)
1972 – Sieraad 1900-1972, De Zonnehof, Amersfoort (Nederland)
1975 – Sieraden (reizende tentoonstelling, 24 locaties in Nederland)
1976 – Jewellery in Europe, Aberdeen Art Gallery Aberdeen (Verenigd Koninkrijk) en Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1985 – Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1987 – Beyond Reach, Prinsenhof, Delft (Nederland)
1994 – Goud Alleen, Galerie Louise Smit, Amsterdam (Nederland)
1996 – Schmuck im Schloß, Schloß Klessheim, Salzburg (Oostenrijk)
1996 – Sieraden uit Erfurt, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaAmerican Craft Museum, New York (Verenigde Staten)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaDesignmuseo, Helsinki (Finland)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaEesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseum, Tallinn (Estland)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaHelen Drutt Gallery (Verenigde Staten)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaMuseum Het Kruithuis, Den Bosch (Nederland)
1998 – Claartje Keur, portretten en colliers, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Arnhem (Nederland)
1998 – Kortsluiting, Galerie Louise Smit, Amsterdam (Nederland)
1999 – Leeres Haus, Schmuckmusum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
1999 – Robert Smit, Amsterdam – Schmuck, Galerie Slavik, Wenen (Oostenrijk)
2000 – Jewels of Mind and Mentality, Musum het Kruithuis, Den Bosch (Nederland)
2000 – Leeres Haus, Empty House, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland) (Robert Smit, reizende tentoonstelling langs onder meer de Kunsthal in Rotterdam (Nederland))
2000 – Op de huid, sieraden uit de collectie, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Arnhem (Nederland)
2000 – Robert Smit: Leeres Haus – Neuer Schmuck, Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
2001 – Mikromegas, Bayerischer Kunstgewerbeverein, München (Duitsland) (reizende tentoonstelling 2001-2004)
2002 – Display, een voorstel tot Gemeentelijke Kunstaankopen, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
2002 – Dutch Diversity, Lesley Craze Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
2005 – Françoise van den Bosch, tijdgenoten en jong talent, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2006 – Cerita-cerita Besar, Perhiasan masa kini dari Belanda, Erasmus Huis Jakarta (Indonesië)
2006 – Sterke Verhalen, hedendaagse sieraden uit Nederland, Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch, Den Bosch (Nederland)
2007 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt CollectionMuseum of Fine Arts, Houston
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Mint Museum of Craft+Design, Charlotte (Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Renwick Gallery, Washington (Verenigde Staten)
2008 – Robert Smit, Gallery YU, Hiko Mizuno College of Jewelry, Tokyo (Japan)
2009 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Tacoma Art Museum, Tacoma (Washington, Verenigde Staten)
2011 – Galerie der Preisträger – Bayerischer Staatspreis 2005-2010, Galerie Handwerk, München (Duitsland)
2011 – 25 Year Anniversary of Galerie Louise Smit, Galerie Louise Smit, Amsterdam (Nederland)
2013 – Robert Smit – Golden Years, Villa Bengel, Idar-Oberstein (Duitsland)
2013 – TEFAF, MECC, Maastricht (Nederland) (Marjan Sterk Fine Art Jewellery)
2014 – Kettingreacties, sieraden en fotografie van Claartje Keur, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2014 – Letters to Madonna delle Dolomiti, Galerie Rosemarie Jäger, Hochheim (Duitsland)
2014 – Sala ArteMuseo del gioiello, Vicenza (Italië)
2015 – GlAmour, Liebe zum Schmuck – Ein Statement von 10 internationalen Künstlern, Museum Villa Stuck, München (Duitsland)
2015 – Jewellery 1970-2015Österreichisches Museum für angewandte Kunst (MAK), Wenen (Oostenrijk)
2015 – Omarm & Omhels – 35 jaar Stichting Françoise van den Bosch, Sieraad Art Fair (SAF), Westergasfabriek, Amsterdam (Nederland)
2016 – Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman CollectionLos Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Verenigde Staten)
2016 – Private Confessions, Tekeningen en sieraden van beeldend kunstenaars, CODA, Apeldoorn (Nederland) (2017 in Villa Stuck, München (Duitsland))
2016 – Tender Touchment by Robert Smit, Caroline Van Hoek, Brussel (België)
2017 – Die Sammlung Bollmann – Schmuck von 1970-2015Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
2017 – Hommage an Manfred Bischoff, Galerie Handwerk, München (Duitsland)
2017 – Met passie verzameld, met liefde geschonken, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2017 – PAN, Amsterdam (Nederland) (Galerie Marzee)
2018 – 21 Grams, Galerie Handwerk, München (Duitsland)
2018 – 21 Grams, Hangzhou Arts and Crafts Museum, Hangzhou (China)
2018 – Chains/Schakels/Verbindingen, Sieraad Art Fair (SAF), Westergasfabriek, Amsterdam (Nederland)
2018 – Collect 2018, International art fair for contemporary objects, Saatchi Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk) (Galerie Marzee)
2018 – PAN, Amsterdam (Nederland) (Galerie Marzee)
2018 – Rijkdom – Sieraden van het Rijk, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2018 – Robert Smit, Land of Water, sieraden, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
2018 – Ruw & Rauw, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2018 – Sala ArteMuseo del gioiello, Vicenza (Italië)
2019 – 21 Grams, BeCraft, Mons (België)
2019 – 21 GramsCODA, Apeldoorn (Nederland)
2019 – De Keerzijde: Bloemlezing uit de CODA collectie, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2019 – Present – 40 jaar Galerie MarzeeGalerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
2019 – Robert Smit, Jewellery RelatedGalerie Marzee, Nijmegen (Nederland)

Prijzen (selectie)
1967 – Bayerischer Staatspreis
2004 – Françoise van den Bosch Prijs
2010 – Bayerischer Staatspreis
2014 – Goldener Ehrenring

Opdrachten (selectie)
1999 – Schmuck zur Jahrtausendwende (een sieraad voor Heidi Bollmann in opdracht van Karl Bollmann)

Bibliografie (selectie)
Besten, L. den (1998) ‘k Zou zo graag een ketting rijgen, Claartje Keur’s collectie colliers & haar fotoportretten van de makers. Arnhem: Museum voor Moderne kunst Arnhem. OCLC 699181441
Besten, L. den (2011) On Jewellery, A Compendium of international contemporary art jewellery. Stuttgart: Arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897903494
Besten, L. den (2006) Sterke verhalen hedendaagse sieraden uit Nederland : Cerita-cerita Besar Perhiasan masa kini dari Belanda. Jakarta: Erasmus Huis. ISBN 90-9020232-3
Besten, L. den en Boot, M. (2002) Display, een voorstel tot Gemeentelijke Kunstaankopen. Amsterdam: Stedelijk Museum Amsterdam. ISBN 9050061583
Bizot, C. en Coleno, N. (2018) Bijoux Contemporains, Une Passion. Parijs: Regard. ISBN 9782841053636
Boot, M. (2002) Dutch Diversity 2002, Contemporary Jewellery. Londen: Lesley Craze Gallery. OCLC 314238263
Chadour-Sampson, B. (2019) Rings of the 20th and 21st centuries, the Alice and Louis Koch collection. Stuttgart: Arnoldsche. ISBN 9783897905160
Chambers Mills, R., Drutt, H., Gopnik, B., Lignel, B., en Tigerman, B. (2016) Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman Collection. München: Prestel. ISBN 9783791355627
Doornbusch, E. (18 september 2019) Hidden Treasures: review De Keerzijde. hedendaagsesieraden.nl.
Doornbusch, E. (16 september 2019) Hidden Treasures, Review Of De Keerzijde, Bloemlezing CODA Collectie. Art Jewelry Forum.
Glamour, Liebe zum Schmuck (2016). München: Museum Villa Stuck. ISBN 978-3-923244-33-1
Hardy, J. (2012) Collect, contemporary jewelry. Londen: Thames & Hudson. ISBN 9780500288559
Hölscher, P., Matějovičová, P., Mezerová, J., Nollert, A. en Nováková, A., (2018) Jablonec ’68 : erstes Gipfeltreffen der Schmuckkünstler aus Ost und West. Stuttgart: Arnoldsche. ISBN 9783897905191
Radiant. 30 jaar RA (2006). Amsterdam: Galerie Ra. ISBN 9070283034
Jewels of mind and mentality, Dutch jewelry design 1950-2000 (2000). Rotterdam: 010. ISBN 9064503990
Martens, H. (2000) Op de huid, sieraden uit de collectie. Arnhem: Gemeentemusea Arnhem. ISBN 90-72861-27-2
Peters, R., Wu, Z. en Zhenghong, W. (2018) 21 Grams. China: China Academy of Art Press. ISBN 9787550318298
Schmuttermeier, E. en Thun-Hohenstein, C. (2015) Schmuck 1970-2015, Sammlung Bollmann. Stuttgart: Arnoldsche. ISBN
9783897904286
Sieraad ’67: tentoonstelling 30 nederlandse edelsmeden (1967). Amersfoort: Galerie Het Kapelhuis. OCLC 67055494
Unger, M. (2004) Het Nederlandse sieraad in de 20ste eeuw. Bussum: THOTH. ISBN 9789068683486
Wyss, B. en Maurer Zilioli, E. (2016) Private Confessions: Drawing & Jewellery. Stuttgart: Arnoldsche. ISBN 978-3897904767

Links
RKD Artists
Wikidata

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: https://hedendaagsesieraden.nl/2017/04/24/robert-smit/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.