Bruno Martinazzi

Bruno Martinazzi, broche, 1968. Foto met dank aan Die Neue Sammlung, Adolf Vrhel©
Buno Martinazzi, broche, 1968. Foto met dank aan Die Neue Sammlung, Adolf Vrhel©
Buno Martinazzi, broche, 1968. Foto met dank aan Die Neue Sammlung, Adolf Vrhel©

Bruno Martinazzi (Turijn (Italië), 10 december 1923 – juli 2018) was onder meer actief als sieraadontwerper, beeldhouwer, schilder, goudsmid en docent. Hij woonde en werkte in Turijn en was gehuwd met Carla Gallo Barbisio, met wie hij twee kinderen kreeg.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Biografie
De vader van Martinazzi was gewond geraakt in de Eerste Wereldoorlog. Zo leerden zijn ouders elkaar kennen in het ziekenhuis. Martinazzi’s moeder was onderwijzer, net als zijn grootmoeder.

Martinazzi groeide op in een intellectueel milieu. Hij was ook actief als bergbeklimmer. In 1940 toen Martinazzi de middelbare school had afgerond schreef hij zich in bij de universiteit in Turijn en studeerde scheikunde (1941-1946). Hij promoveerde in 1947 en was directeur van een texielonderneming (1947-1951) voordat hij zich toelegde op sieraadontwerpen en beeldhouwen. In 1951 ging Martinazzi in de leer als goudsmid bij de gebroeders Mussa. In 1953 en 1954 studeerde hij aan Scuola Statele d’Arte in Florence en aan het Istituto d’Arte in Rome. In 1953 vestigde Martinazzi zich als zelfstandig kunstenaar.

In 1968 was Martinazzi één van de zeventien deelnemers aan het eerste en enige vier weken lang durende sieradensymposium Jablonec ’68. In tegenstelling tot de andere deelnemers was hij -vanwege gebrek aan tijd- slechts één week aanwezig.

In 1970 studeerde Martinazzi af in de psychologie aan de universiteit van Turijn. Hij had zich gespecialiseerd in autistische kinderen. Van 1981 tot en met 1983 leidde hij een geïsoleerd bestaan in Pietrasanta. Van 1985 tot en met 1986 leefde hij teruggetrokken in een klooster in Salussola.

In 1992 heeft Martinazzi een masterclass verzorgd aan het Royal College of Art.

Martinazzi’s sieraden zijn door hem zelf uitgevoerd en zijn vaak gemaakt van goud en stenen. Vanaf 1968 beeldde hij lichaamsdelen als vingers, ogen en lippen af.

In april 2014 werd in Turijn een overzichtstentoonstelling van zijn werk samengesteld door Maria Teresa Roberto in samenwerking met Ellen Maurer Zilioli.

Sieraden van Martinazzi werden gepresenteerd door onder meer Galerie Handwerk.

Werk in openbare collecties (selectie)
Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum, New York
Dallas Museum of Art, Dallas
Danner-Stiftung, München
Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau
Die Neue Sammlung, München
Hermitage, Sint-Petersburg
Los Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles
Metropolitan Museum of Art, New York
Museum of Arts and Design (MAD), New York
Museum of Fine Arts, Houston
Museum of Fine Arts Boston, Boston
Muzeum skla a bižuterie, Jablonec nad Nisou
Royal College of Art Visiting Artists Collection, Londen (overgedragen aan het V&A)
Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim
Victoria and Albert Museum, Londen

Werk in particuliere collecties (selectie)
Inge Asenbaum
Lois Boardman
Heidi & Karl Bollmann
Helen Drutt
Daphne & Peter Farago
Graziella Folchini Grassetto
Clo Fleiss

Tentoonstellingen (selectie)
1968 – Jablonec ’68 (symposium), Muzeum skla a bižuterie, Jablonec nad Nisou
1969 – Jablonec ’68 (symposium), Galerie na Betlémském náměstí, Praag
1969 – Jablonec ’68 (symposium)Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim
1969 – Jablonec ’68 (symposium), Kunstgewerbemuseum Zürich, Zürich
1969 – Jablonec ’68 (symposium), Moravská galerie, Brno
1998 – Martinazzi – Schmuck und Skulpturen 1958-1997, Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau
2006 – Leidenschaft, Lieblings Schmuck Stücke, Galerie für Angewandte Kunst, München
2006 – Regard sur l’Italie, avec Bruno Martinazzi, Giampaolo Babetto et Annamaria Zanella, Espace Solidor, Cagnes-sur-Mer
2007 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt CollectionMuseum of Fine Arts, Houston
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Mint Museum of Craft+Design, Charlotte
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Renwick Gallery, Washington
2009 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Tacoma Art Museum, Tacoma (Washington)
2013 – Neuer Schmuck für die Götter, Galerie Handwerk, München
2014 – Sala ArteMuseo del gioiello, Vicenza
2014 – Vivere Essere Volere Bene, Pinacoteca dell’Accademia Albertina di Belle Arti, Turijn
2015 – Jewellery 1970-2015Österreichisches Museum für angewandte Kunst (MAK), Wenen
2016 – Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman CollectionLos Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles
2016 – Private Confessions, Tekeningen en sieraden van beeldend kunstenaars, CODA, Apeldoorn (2017 in Villa Stuck, München)
2017 – Die Sammlung Bollmann – Schmuck von 1970-2015Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau
2017 – Hommage an Manfred Bischoff, Galerie Handwerk, München
2017 – Medusa, Bijoux et tabousMusée d’Art moderne de la Ville de Paris, Parijs
2018 – Jablonec ’68. 1. Internationales Silberschmuck-SymposiumDie Neue Sammlung, München
2018 – Jablonec 68 – Der Ost-West-SchmuckgipfelBröhan-Museum, Berlijn
2018 – TEFAF, Maastricht (Didier Ltd)

Prijzen
1987 – Goldener Ehrenring

Opdrachten
1999 – Schmuck zur Jahrtausendwende (een sieraad voor Heidi Bollmann in opdracht van Karl Bollmann)

Residencies
1968 – Jablonec ’68

Bibliografie (selectie)
Chambers Mills, R., Drutt, H., Gopnik, B., Lignel, B., en Tigerman, B. (2016) Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman Collection. München: Prestel. ISBN 9783791355627
Cummins, S. (16 mei 2014) Bruno Martinazzi: Vivere Essere Volere Bene. Art Jewelry Forum.
Dressen, A., Heuzé, M. en Lignel, B. (2017) Medusa, Bijoux et Tabous. Parijs: Paris Musées. ISBN 9782759603473
Dressen, A., Heuzé, M. en Lignel, B. (2017) Medusa, Jewellery & Taboos. Parijs: Paris Musées. ISBN 9782759603749
Hölscher, P., Matějovičová, P., Mezerová, J., Nollert, A. en Nováková, A., (2018) Jablonec ’68 : erstes Gipfeltreffen der Schmuckkünstler aus Ost und West. Stuttgart: Arnoldsche. ISBN 9783897905191
Leidenschaft, Lieblings Schmuck Stücke (2006). München: Bayerischer Kunstgewerbe-Verein E.V. ISBN 3929727366
Maurer-Zilioli (20 augustus 2018), Bruno Martinazzi, 1923-2018, an Artist and Defender of Freedom. Art Jewelry Forum.
Schmuttermeier, E. en Thun-Hohenstein, C. (2015) Schmuck 1970-2015, Sammlung Bollmann. Stuttgart: Arnoldsche. ISBN
9783897904286
Wyss, B. en Maurer Zilioli, E. (2016) Private Confessions: Drawing & Jewellery. Stuttgart: Arnoldsche. ISBN 978-3897904767

Links
RKD Artists
Wikidata
Website

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: https://hedendaagsesieraden.nl/2018/08/13/bruno-martinazzi/ ‎

1 Comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.