Thomas Gentille

Thomas Gentille, broche, 1966, collectie Die Neue Sammlung. Radar Beeps. Danner Rotunda, Pinakothek der Moderne, München, juli 2022. Foto Esther Doornbusch, aluminium
Thomas Gentille, broche, 1966, collectie Die Neue Sammlung. Radar Beeps. Danner Rotunda, Pinakothek der Moderne, München, juli 2022. Foto Esther Doornbusch, aluminium
Thomas Gentille, broche, 1966, collectie Die Neue Sammlung. Radar Beeps. Danner Rotunda, Pinakothek der Moderne, München, juli 2022. Foto Esther Doornbusch, CC BY 4.0

Thomas Gentille (Mansfield (Ohio, Verenigde Staten), 1936) was en is onder meer actief als sieraadontwerper, auteur, schilder en docent. Hij woont en werkt in New York (Verenigde Staten) in een klein volgepakt appartement.

Biografie
De moeder van Gentille heeft Zweedse, Ierse en Zwitserse wortels en de vader van Gentille Siciliaans-Amerikaanse. Al van jongs of aan tekende Gentille graag en was hij geïnteresseerd in beeldende kunst. Zijn docent, de schilder Clay Walker, moedigde Gentille aan kunstenaar te worden. Gentille is opgeleid aan het Cleveland Institute of Art (CIA) in Cleveland (Verenigde Staten) (1954-1958), waar hij les kreeg van onder anderen Frederick A. Miller en John Paul Miller. Hij werd er opgeleid tot beeldhouwer en schilder. De docenten Kenneth Bates en Joseph McCullough onderwezen hem in de kleurenleer. Zijn eerste lessen in sieraadontwerpen kreeg hij in zijn laatste jaar aan het Cleveland Institute van Fred Miller. Ook studeerde Gentille aan Haystack Mountain School of Crafts in Deer Isle (Maine, Verenigde Staten) (1955-1957), waar hij onder meer les in weven kreeg van Jack Lenor Larsen. Ook bracht Gentille als student tijd door in Portugal.

Na zijn studie ging Gentille in militaire dienst. Hij was gelegerd in West-Duitsland. Toen hij terugkwam in 1960 vestigde hij zich op Manhattan (New York, Verenigde Staten) en had allerlei verschillende banen om in zijn levensonderhoud te kunnen voorzien, onder meer bij het American Craft Museum. Daarnaast bleef hij aan het werk als sieraadontwerper.

Gentille wordt beschouwd als de eerste Amerikaanse sieraadontwerper die met onedele materialen sieraden vervaardigde. Omdat verschillende tentoonstellingen of wedstrijden waarnaar kunstenaars werk kunnen inzenden het criterium hanteren dat een object niet ouder mag zijn dan twee jaar, is Gentille uiterst terughoudend in het meedelen van dateringen van zijn sieraden. Regelmatig heeft hij oudere stukken ingezonden. Gentille’s vriend Kiff Slemmons merkte hierover op: “People should remember the piece and not the date“.

Tussen 1958 en en 1987 heeft Gentille verschillende docentschappen vervuld in zowel de Verenigde Staten als Portugal. Hij gaf les aan Penland School of Crafts in North Carolina (Verenigde Staten). Op verzoek van directeur Francis Sumner Merrit zette Gentille op Haystack Mountain School of Crafts in Maine (Verenigde Staten) een gietafdeling op. Ook gaf Gentille les aan Detroit’s Center for Creative Studies in Detroit (Verenigde Staten). Aan 92nd Street Y heeft hij het sieradenprogramma opgezet. In 1968 schreef Gentille het boek Step-by-Step Jewelry, dat nog steeds wereldwijd door studenten wordt gebruikt.

In 1983 vond in samenwerking met de opleiding Ar.Co in het Museu Calouste Gulbenkian de eerste tentoonstelling in Portugal plaats met werk van een internationale sieraadontwerper: Thomas Gentille. Bij de tentoonstelling met 104 stukken van zijn hand is een catalogus verschenen. In de Die Neue Sammlung in München (Duitsland) was in 2016 voor het eerst een solotentoonstelling van een Amerikaans sieraadontwerper te zien: Untitled, Thomas Gentille, American Jeweler. Bij de tentoonstelling, waar 190 sieraden en meer dan 90 tekeningen en een documentaire waren te zien is een monografie verschenen. Het was de eerste grote tentoonstelling van Gentille in Europa.

Een specialiteit van Gentille is het anodiseren van titanium. In zijn sieraden, meestal broches, wil Gentille de ziel van materialen weergeven. Hij past uiteenlopende materialen toe zoals eierschalen, papier, verf, acryl, koper, brons, glas, goud, kurk en hout. Hij doet er soms jaren over een sieraad te voltooien en verdiept zich lange tijd in de vervolmaking van door hem toegepaste technieken, zoals het conserveren van vergankelijke materialen als veren en zijde. Sieraden van Gentille hebben vaak een geometrisch karakter. Achterzijden van sieraden worden met even veel toewijding vormgegeven als voorzijden.

Naast sieraden maakt Gentille ook video’s, gedichten en schilderingen. Deze werken staan allen in relatie tot zijn sieraden. Zo maakt hij studies voor zijn sieraden in inkt en waterverf. Deze studies hebben de kwaliteit van zelfstandige kunstwerken. Het gedicht Orphekos Luristes dat Gentille als hervertelling van Orpheus schreef is opgenomen in de monografie die verscheen ter gelegenheid van zijn solotentoonstelling in Die Neue Sammlung in 2016. Verder is Gentille een fervent museum- en tentoonstellingsbezoeker.

Gentille heeft enkele sieraden van zijn hand geschonken aan Die Neue Sammlung. Ook Donna Schneier & Leonhard Goldberg schonken Die Neue Sammlung een sieraad van Gentille, net als Susan Grant-Lewin en Helen Drutt & H. Peter Stern.

Sieraden van Gentille werden en worden onder meer gepresenteerd door Artefacto 3, Galerie Biró, Galerie Spektrum, Gallery Loupe en Helen Drutt Gallery.

Werk in openbare collecties (selectie)
Brooklyn Museum, New York (Verenigde Staten)
Cleveland Museum of Art, Cleveland (Ohio, Verenigde Staten)
Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum, New York (Verenigde Staten)
Dallas Museum of Art, Dallas (Verenigde Staten)
Danner-Stiftung, München (Duitsland)
Die Neue Sammlung, München (Duitsland)
Los Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Verenigde Staten)
Metropolitan Museum of Art, New York (Verenigde Staten)
Musée des beaux-arts de Montréal, Montréal (Canada)
Museum of Arts and Design (MAD), New York (Verenigde Staten)
Museum of Fine Arts, Boston (Verenigde Staten)
Museum of Fine Arts, Houston, Houston (Verenigde Staten)
National Gallery of Victoria, Melbourne (Australië)
Newark Museum, Newark (New Jersey, Verenigde Staten)
Philadelphia Museum of Art, Philadelphia (Pennsylvania, Verenigde Staten)
Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Lois Boardman
Heidi & Karl Bollmann
Helen Drutt
Graziella Folchini Grassetto
Susan Grant Lewin
Deedie Potter Rose
Tereza Seabra
Donna Schneier

Tentoonstellingen (selectie)
1968 – 5 Artist-Craftsmen, RAA Gallery, New York (Verenigde Staten)
1968 – Asheville Museum of Fine Arts, Asheville (North Carolina, Verenigde Staten)
1977 – Artwear, Gallery of Artist Jewelry, New York (Verenigde Staten)
1981 – Good As Gold, Alternative Materials in American Jewelry, Renwick Gallery, National Museum of American Art, Smithsonian Institution, Washington DC (Verenigde Staten (reizende tentoonstelling)
1981 – The Haystack Tradition, Art in Craft Media, Bowdoin College Museum of Art, Brunswick (Maine, Verenigde Staten)
1982 – One Of A Kind Pieces, All New Work, Artwear, Gallery of Artist Jewelry, New York (Verenigde Staten)
1983 – Art to Wear ’83, American Craft Museum, New York (Verenigde Staten)
1983 – Color in Metal, An Invitational Exhibit, The Hoffman Gallery, Oregon School of Arts and Crafts, Portland (Oregon, Verenigde Staten)
1983 – Thomas Gentille, Museu Calouste Gulbenkian, Lissabon (Portugal) (12 mei 1983 t/m 1983)
1984 – Good As Gold, Alternative Materials in American Jewelry, Binational Center Gallery, Asunción (Paraguay)
1984 – Good As Gold, Alternative Materials in American Jewelry, Binational Center Gallery, La Paz (Bolivia)
1984 – Good As Gold, Alternative Materials in American Jewelry, Binational Center Gallery, Lima (Peru)
1984 – Good As Gold, Alternative Materials in American Jewelry, Binantional Center Gallery, Quito (Equador)
1984 – Good As Gold, Alternative Materials in American Jewelry, Museu Bellas Artes, Santiago (Chili)
1984 – Good As Gold, Alternative Materials in American Jewelry, Museo La Tertulia, Cali (Colombia)
1985 – Brooks Museum of Art, Memphis (Tennessee, Verenigde Staten)
1985 – Norton Gallery of Art, West Palm Beach (Florida, Verenigde Staten)
1985 – Weltausstellung für Goldschmiedekunst, Rudolf Dentler Galerie für Goldschmiedekunst, Ulm (West-Duitsland)
1986 – Louisiana State Museum, New Orleans (Louisiana, Verenigde Staten)
1986 – Lowe Art Museum, University of Miami, Coral Gables, (Florida, Verenigde Staten)
1986 – Spertus Museum, Chicago (Illinois, Verenigde Staten)
1986 – Vancouver Museum, Vancouver (Canada)
1987 – Galeria de Colares, Colares (Portugal)
1987 – Grove Gallery, University of California, San Diego (Californië, Verenigde Staten)
1987 – Museum of Art, University of Oregon, Eugene (Oregon, Verenigde Staten)
1987 – VO Galerie, Washington D.C. (Verenigde Staten)
1987 – Wally Gilbert / Thomas Gentille, Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1987 – Wita Gardiner Gallery, San Diego (Californië, Verenigde Staten)
1988 – Helen Drutt Gallery, New York (Verenigde Staten)
1988 – Pinckney Center for the Arts, Central Oregon Community College, Bend (Oregon, Verenigde Staten)
1988 – Prichard Art Gallery, University of Idaho, Moscow (Idaho, Verenigde Staten)
1988 – Rogue Gallery, Medford (Oregon, Verenigde Staten)
1989 – Fifteen Years, 1974-1989, Helen Drutt Gallery, New York (Verenigde Staten)
1989 – Infinite Riches, Jewelry through the Centuries, Museum of Fine Arts, St Petersburg (Florida, Verenigde Staten)
1989 – Ornamenta ISchmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (West-Duitsland)
1989 – Schmuckszene ’89, München (Duitsland)
1990 – American Dreams, American Extremes, Artefacto 3, Lissabon (Portugal)
1990 – American Dreams, American Extremes, Museum Het Kruithuis, Den Bosch (Nederland) (28 april 1990 t/m 17 juni 1990)
1990 – American Dreams, American Extremes, Provinciaal Museum voor Moderne Kunst, Oostende (België) (7 juli 1990 t/m 27 augustus 1990)
1990 – American Dreams, American Extremes, The Artists Foundation, Boston (Massachusetts, Verenigde Staten)
1990 – Desenhos e Jóias de Cinco Artistas Americanos, Artefacto 3, Lissabon (Portugal) (1 maart 1990 t/m 15 maart 1990)
1990 – Jewelry/Epiphanies, The Artist Foundation, Boston (Massachusetts, Verenigde Staten)
1991 – Americký šperk, Jewelries, Epiphanies, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Praag (Tsjechoslowakije)
1991 – Helen Drutt Gallery, Philadelphia (Pennsylvania, Verenigde Staten)
1991 – Matter / Anti-Matter, 5 New Yorker Schmuckkünstler, Galerie Treykorn, Berlijn (Duitsland)
1992 – Design Visions, Art Gallery of Western Australia, Perth (Australië)
1992 – Korun Kieli, 1964-1992, Taideteollisuusmuseo, Helsinki (Finland)
1992 – The Language of Jewelry, Röhsska Museet, Göteborg (Zweden)
1993 – Contemporary Jewelers, Nine Modern Masters, Habatat Shaw Gallery, Farmington Hills (Michigan, Verenigde Staten)
1993 – Contemporary Jewelry 1964-1993, Selected Works, Helen Williams Drutt Collection, The Arkansas Art Center, Little Rock (Arkansas, Verenigde Staten)
1994 – A Moveable Feast 1964-1993, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
1994 – A Moveable Feast: Helen Williams Drutt Collection 1964-1993, Provinciaal Museum voor Moderne Kunst, Oostende (België)
1994 – A Moveable Feast: Helen Williams Drutt Collection 1964-1993, Stedelijk Museum, Amsterdam (Nederland) (1994 t/m 8 januari 1995)
1994 – In Touch, Maihaugen, Lillehammer (Noorwegen)
1994 – Schmuck unserer Zeit 1964-1993, Sammlung Helen Williams Drutt, Museum Bellerive, Zürich (Zwitserland) (10 februari 1994 t/m 1 mei 1994)
1995 – Jewelry from the Permanent CollectionAmerican Craft Museum, New York (Verenigde Staten)
1996 – Chromatic Essays, Color in Contemporary Jewelry, Craft Alliance, St. Louis (Missouri, Verenigde Staten)
1996 – Four Decades of Discovery, The 40th Anniversary of the American Craft Museum, Selection from the Permanent Collection, American Craft Museum, New York (Verenigde Staten)
1996 – Galerie Biró, München (Duitsland)
1996 – New Times, New Thinking, Jewellery in Europe and America, Crafts Council, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1996 – New Times, New Thinking, Jewellery in Europe and America, National Museum of Wales, Cardiff (Verenigd Koninkrijk)
1997 – 62 Brooches by Thomas Gentille, Helen Drutt Gallery, Philadelphia (Pennsylvania, Verenigde Staten)
1998 – Jóias de Autor, Galeria Tereza Seabra, Lissabon (Portugal) (12 november 1998 t/m)
1999 – Galerie Biró, München (Duitsland)
1999 – Schmuck ’99, Internationale Handwerksmesse, München (Duitsland)
1999 – Twentieth Century Art at the Turn of the Millenium, Helen Drutt Gallery, Philadelphia (Pennsylvania, Verenigde Staten)
2000 – Philadelphia Commemorative Medals / Trophies, The Politics of History, Eesti Tarbekunsti-ja Disainimuuseum, Tallinn (Estland)
2000 – Philadelphia Commemorative Medals / Trophies, The Politics of History, Galerie Biró, München (Duitsland)
2000 – Philadelphia Commemorative Medals / Trophies, The Politics of History, Philadelphia (Pennsylvania, Verenigde Staten)
2001 – Bijou Contemporain, Espace Solidor, Cagnes-sur-Mer (Frankrijk)
2001 – Mikromegas, American Craft Museum, New York (Verenigde Staten)
2001 – Mikromegas, Bayerischer Kunstgewerbeverein, München (Duitsland)
2001 – Philadelphia Commemorative Medals / Trophies, The Politics of History, Villa Croce, Genua (Italië)
2001 – Radiant Geometries, American Craft Museum, New York (Verenigde Staten)
2001 – Schmuck 2001, Internationale Handwerksmesse, München (Duitsland)
2001 – Schmuck 2001, Wilhelm-Wagenfeld-Stiftung, Wilhelm-Wagenfeld-Haus, Bremen (Duitsland)
2001 – Thomas Gentille, Eva Eisler, Kiff Slemmons, Daniel Jocz, Espace Solidor, Cagnes-sur-Mer (Frankrijk)
2001 – Works by Contemporary Jewelers, Helen Drutt Gallery, Philadelphia (Pennsylvania, Verenigde Staten)
2002 – Beyond Ornament, Wexler Gallery, Philadelphia (Pennsylvania, Verenigde Staten)
2002 – Iparművészeti Múzeum, Boedapest (Hongarije)
2002 – Mikromegas, Gallery Yu, Hiko Mizuno College of Jewelry, Tokyo (Japan)
2002 – Zehn Jahre Galerie Biró, Galerie Biró, München (Duitsland)
2003 – Jewelry beyond Jewelry, Hunterdon Museum of Art, Clinton (New Jersey, Verenigde Staten)
2003 – Material Interest, Wood Jewelry, The Sybaris Gallery, Royal Oak (Michigan, Verenigde Staten)
2003 – Mikromegas, Oratorio di San Rocco, Padua (Italië)
2003 – Mikromegas, Powerhouse Museum, Sydney (Australië)
2004 – A View from America, Cotemporary Jewelry 1986-2003, Gold Treasury Museum, Melbourne (Australië)
2004 – Ponto de Encontro/Meeting Point(s): 25 Years of Interventions at the Jewelry Department of Ar.Co, Museu Calouste Gulbenkian, Lissabon (Portugal)
2004 – Schmuck 2004, Internationale Handwerksmesse, München (Duitsland)
2004 – Treasures from the Vault: Contemporary Jewelry from the Permanent CollectionMuseum of Arts and Design (MAD), New York (Verenigde Staten)
2005 – Minimal Art, Entrata Libera, Milaan (Italië)
2005 – Minimal Art, Galleria La Ruota, Cortina d’Ampezzo (Italië)
2005 – Minimal Art, Studio GR.20, Padua (Italië)
2006 – Plus 5, Galerie Spektrum, München (Duitsland)
2007 – Glasswear, Toledo Museum of Art, Toledo (Ohio, Verenigde Staten) (7 november 2007 t/m 31 januari 2008)
2007 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt CollectionMuseum of Fine Arts, Houston, Houston (Texas, Verenigde Staten)
2007 – Thomas Gentille, Galerie Spektrum, München (Duitsland)
2008 – 40 Jahre Galerie HandwerkGalerie Handwerk, München (Duitsland)
2008 – Glasswear, Glazen Huis, Vlaams Centrum voor Hedendaagse Glaskunst, Lommel (België)
2008 – Glasswear, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland) (14 maart 2008 t/m 25 mei 2008)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Mint Museum of Craft+Design, Charlotte (Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Renwick Gallery, Washington (Verenigde Staten)
2009 – Glasswear, Art Museum of South Texas, Corpus Christie (Texas, Verenigde Staten)
2009 – Glasswear, Memorial Art Gallery of the University of Rochester, Rochester (New York State, Verenigde Staten) (18 april 2009 t/m 28 juni 2009)
2009 – Glasswear, Mobile Museum of Art, Mobile (Alabama, Verenigde Staten) (2 oktober 2009 t/m 3 januari 2010)
2009 – Glasswear, Museum of Arts and Design (MAD), New York (New York State, Verenigde Staten)
2009 – Lingam, Konstfack Skolan, Stockholm (Zweden)
2009 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Tacoma Art Museum (TAM), Tacoma (Washington (Verenigde Staten))
2010 – Lingam, Museum Catharijneconvent, Utrecht (Nederland)
2010 – Thomas Gentille Twenty-First Century, Gallery Loupe, Montclair (New Jersey, Verenigde Staten)
2011 – Seed to Silver, New Delhi (India)
2012 – 30 Jahre Galerie Spektrum, Galerie Spektrum, München (Duitsland)
2012 – The Birthday Boys: Thomas Gentille/Peter Skubic, Gallery Loupe, Montclair (New Jersey, Verenigde Staten)
2012 – WoodVelvet da Vinci, San Francisco (Californië, Verenigde Staten)
2013 – ABECEDÁRIO – 40 anos do Ar.Co, Museu Nacional de Arte Contemporânea do Chiado, Lissabon (Portugal)
2014 – Multiple Exposures, Jewelry and Photography, Museum of Arts and Design (MAD), New York (New York State, Verenigde Staten)
2014 – Unique by Design, Metropolitan Museum of Art, New York (Verenigde Staten)
2014 – What would Mrs. Webb Do? A Founder’s Vision, Museum of Arts and Design (MAD), New York (Verenigde Staten)
2015 – Jewellery 1970-2015Österreichisches Museum für angewandte Kunst (MAK), Wenen (Oostenrijk)
2016 – Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman CollectionLos Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Verenigde Staten)
2016 – Private Confessions, Tekeningen en sieraden van beeldend kunstenaars, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2016 – Untitled, Thomas Gentille, American Jeweler, Die Neue Sammlung, München (Duitsland)
2017 – Die Sammlung Bollmann – Schmuck von 1970-2015Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
2017 – Jewelry of Ideas: Gifts from the Susan Grant Lewin Collection, Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum, New York (Verenigde Staten) (17 november 2017 t/m 28 mei 2018)
2017 – Private Confessions, Tekeningen en sieraden van beeldend kunstenaars, Villa Stuck, München (Duitsland)
2018 – Color Light Air, Gallery Loupe, Montclair (New Jersey, Verenigde Staten)
2018 – Jewelry of Ideas: Gifts from the Susan Grant Lewin Collection, SCAD Museum of Art, Savannah (Georgia, Verenigde Staten) (4 oktober 2018 t/m 13 januari 2019)
2018 – Works from America, Galerie Wittenbrink, München (Duitsland)
2019 – Jahresend-Ausstellung, Galerie Spektrum, Karlsruhe (Duitsland)
2019 – Jewelry for America, Metropolitan Museum of Art, New York (Verenigde Staten)
2020 – 45 Stories in Jewelry: 1947 to Now, Museum of Arts and Design (MAD), New York (Verenigde Staten) (14 februari 2020 t/m 24 januari 2021)
2020 – Radar Beeps, Danner Rotunde, Die Neue Sammlung, München (Duitsland)
2021 – Rings! 1968 – 2021, The Galleries, Moore College of Art & Design, Philadelphia (Pennsylvania, Verenigde Staten) (5 juni 2021 t/m 17 juli 2021)
2021 – Was ist Schmuck? Kreuz und Quer durch die Sammlungen, der ethnografische Nachlass Herion neu Präsentiert, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland) (5 december 2021 t/m)
2022 – Rings! 1968 – 2021, Houston Center for Contemporary Craft, Houston (Texas, Verenigde Staten) (29 januari 2022 t/m 12 maart 2022)
2022 – Rings! 1968 – 2021, Metal Museum, Memphis (Tennessee, Verenigde Staten) (27 maart 2022 t/m 12 juni 2022)
2022 – Schmuck/Jewelry 2012 – 2022, Die Neue Sammlung, München (Duitsland) (12 juni 2022 t/m 10 juli 2022)

Prijzen (selectie)
1984 – Second International Jewelry Competition, Ornament Magazine, eerste prijs
2001 – Herbert Hofmann-Preis
2004 – Bayerischer Staatspreis
2006 – Klassiker der Moderne

Opdrachten (selectie)
1999 – Schmuck zur Jahrtausendwende (een sieraad voor Heidi Bollmann in opdracht van Karl Bollmann)

Residencies (selectie)
1987 – Center for Creative Studies, Detroit (Verenigde Staten)

Bibliografie (selectie)
Armbruster, B., Fior, R., Melo, A., Prudêncio, J. en Seabra, T. (2004) Ponto de encontro meeting point(s) 1978-2003 : 25 anos de intervenções no departamento de joalharia do Ar.Co = 25 years of interventions in the jewellery department of Ar.Co. Lissabon: Fundação Calouste Gulbenkian. ISBN 9726351537
Barten, S., Dormer, P. en Drutt, H., (1994) Schmuck unserer Zeit 1964-1993, Sammlung Helen Williams Drutt. Zürich: Museum Bellerive. OCLC 216920614
Baumann, C., Gentille, T., Grant Lewin, S. en Ilse-Neuman, U. (2017) Jewelry of Ideas, The Susan Grant Lewin Collection. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905122
Burrows, K.M., Drutt, H., Strauss, C. en Wetzel, K. (2007) Ornament as art, Avant-garde jewelry from the Helen Williams Drutt collection, the Museum of Fine Arts, Houston. Stuttgart: Arnoldsche. ISBN 9783897902732
Chambers Mills, R., Drutt, H., Gopnik, B., Lignel, B., en Tigerman, B. (2016) Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman Collection. München: Prestel. ISBN 9783791355627
Cummins, S. (23 november 2020) In Conversation with Dr. Petra Hölscher, Senior Curator at Die Neue Sammlung. Art Jewelry Forum.
DiNoto, A., Dittlmann, B., Hölscher, P., Jank, M. en Nollert, A. (2016) Untitled, Thomas Gentille, American Jeweler. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897904668
Doornbusch, E. (24 februari 2023) Rings! 1968 – 2021. hedendaagsesieraden.nl.
Eickhoff, J. en Schliwinski, M. (2006) Plus 5. München: Galerie Spektrum. ISBN 3-924494-39-8
Filipe C. (2019) Contemporary Jewellery in Portugal, From the avant-garde of the 1960s to the early 21st Century. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905658
Gifford, B. (2020) Jewelry Stories: Highlights from the Collection 1947-2019. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897906020
Hölscher, P. (2020) Schmuck/Jewelry, Die Neue Sammlung Danner Stiftung. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905856
Holzach, C., Ilse-Neuman, U. en Page, J.-A. (2007) GlassWear, Glass in Contemporary Jewelry/Glas im zeitgenössischen Schmuck. Stuttgart: Arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897902749
Joris, Y. en Staal, G. (1990) American Dreams American Extremes. Den Bosch: Museum het Kruithuis. ISBN 9065384715
Lynn, V.S. (herfst 1991) Thomas Gentille: Performance of the Ephemeral. Metal Smith Magazine.
National Ornamental Metal Museum (2022) Rings! 1968-2021, An Exhibition conceived by Helen Drutt. Memphis: National Ornamental Metal Museum. ISBN 9780578382203
Ramljak, S. (2014) Unique by Design, Contemporary Jewelry in the Donna Schneier Collection. New York: Metropolitan Museum of Art. ISBN 9780300208764
Schmuck//Jewelry Donationen und Erwerbungen 2012 – 2022, Jewelry//Schmuck Donations and Acquisitions (2022). München: Pinakothek der Moderne.
Schmuttermeier, E. en Thun-Hohenstein, C. (2015) Schmuck 1970-2015, Sammlung Bollmann. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897904286
Vilhena, M. (18 mei 2020) In conversation with Paula Crespo. Art Jewelry Forum.
Wyss, B. en Maurer Zilioli, E. (2016) Private Confessions: Drawing & Jewellery. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 978-3897904767

Links
Wikidata

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: https://hedendaagsesieraden.nl/2020/10/08/thomas-gentille/

Geef een reactie