Caroline Broadhead

Caroline Broadhead, Red Dress Space 1, 2004. Foto met dank aan CODA©
Caroline Broadhead, Red Dress Space 1, 2004. Foto met dank aan CODA©

Caroline Broadhead (Leeds, 1950) was en is onder meer actief als sieraadontwerper, docent en installatiekunstenaar.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Biografie
Broadhead is opgeleid tot edelsmid aan het College of Art te Leicester (1968-1969) en vervolgde haar studie aan de Central School of Art and Design in Londen (1969-1972).

In 1973 startte zij samen met Nuala Jamison en Julia Manheim een gemeenschappelijk atelier in Covent Garden.

Jerven Ober liet in 1978 voor het eerst sieraden van Broadhead in Nederland zien in de tentoonstelling British Jewellers on Tour in Holland/Moderne Engelse sieraden. Nieuw in de tentoonstelling was het gebruik van onedele materialen in sieraden. In de tachtiger jaren vervaardigde ze samen met Nuala Jamison in acryl een sieradenlijn onder de naam C&N.

Broadhead werkte samen met choreografen als Rosemary Lee, Claire Russ en Angela Woodhouse vanaf 1990. Onder meer door die samenwerkingen werden licht, schaduw, weerspiegelingen en beweging thema’s in het werk van Broadhead.

Broadhead is hoofd van de opleiding Jewellery Design aan Central Saint Martins en vervult regelmatig gastdocentschappen aan verschillende internationale instituten. Het lesgeven gaf en geeft haar de financiële ruimte als kunstenaar vrij en experimenteel te werken.

Maisie Broadhead is de dochter van Caroline Broadhead. Samen werkten zij aan het project Taking the chair.

Op 4 februari 2018 opende in CODA een overzichtstentoonstelling van het werk van Broadhead uit de afgelopen vier decennia. Naast sieraden waren beeldhouwwerken, objecten van textiel, foto’s en installaties te zien.

Broadhead zat in de jury van de Herbert Hofmann-Preis 2018, samen met Cornelie Holzach en Stefano Marchetti.

Sieraden van Broadhead werden en worden gepresenteerd door onder meer Arnolfini, Electrum Gallery, Galerie Ra en Gallery S O.

Werk in openbare collecties (selectie)
CODA, Apeldoorn
Dallas Museum of Art, Dallas
Middlesbrough Institute of Modern Art (MIMA), Middlesbrough
Museum Arnhem, Arnhem
Museum of Arts and Design (MAD), New York
Museum of Fine Arts, Houston
Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam
Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch, Den Bosch

Werk in particuliere collecties (selectie)
Nelly Van Den Abbeele
Inge Asenbaum
Jurriaan van den Berg
Paul Derrez & Willem Hoogstede
Helen Drutt
Yvònne Joris
Jerven Ober
Benno Premsela
Donna Schneier
Jorunn Veiteberg

Tentoonstellingen (selectie)
1974 – Christmas Exhibition, Electrum Gallery, Londen
1976 – Fourways, Arnolfini, Bristol
1978 – British Jewellers on Tour in Holland/Moderne Engelse sieraden, Van Reekum Galerij, Apeldoorn
1978 – Fourways: Julia Manheim, Nuala Jamison, Susanna Heron, Caroline Broadhead, Galerie Ra, Amsterdam
1979 – Caroline Broadhead, Michael Brennand-Wood, Crafts Council Gallery, Londen
1980 – Caroline BroadheadVan Reekum Museum, Apeldoorn
1981 – Arnolfini, Bristol
1982 – Caroline Broadhead, Galerie Ra, Amsterdam
1982 – Jewellery Redefind, British Crafts Centre, Londen
1982 – Objects of our Time, American Craft Museum, New York
1982 – Visies op sieraden, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (door Liesbeth Crommelin)
1983 – Galerie Het Kapelhuis, Amersfoort
1983 – New Departures in British Jewellery, American Craft Museum, New York
1984 – Cross Currents, Powerhouse Museum, Sydney
1986 – Sieraden, vorm en idee, Van Reekum Museum, Apeldoorn
1993 – On the Edge, Crafts Council, Londen
1999 – Bodyscape: Caroline Broadhead, Angel Row Gallery, Nottingham
2000 – Caroline Broadhead, Between Light and Dark, objects, Galerie Ra, Amsterdam
2001 – De eigen collectie sieraden 1970-heden, CODA, Apeldoorn
2002 – Aanwinsten. Een keuze uit de sieradenaankopen in de afgelopen vier jaar voor twee verzamelingen door Jurriaan-Bob van den Berg, De Nederlandsche Bank, Amsterdam
2002 – Design MenschMuseum für Kunst und Gewerbe Hamburg, Hamburg
2002 – Zero Karat, the Donna Schneier gift to the American Craft Museum, American Craft Museum, New York
2004 – Hoogtepunten van het Nederlandse moderne sieraad, De Nederlandsche Bank, Amsterdam
2006 – New Work, Marsden Woo Gallery, Londen
2007 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt CollectionMuseum of Fine Arts, Houston
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Mint Museum of Craft+Design, Charlotte
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Renwick Gallery, Washington
2009 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Tacoma Art Museum, Tacoma (Washington)
2011 – Open Mind, Sungkok Art Museum, Seoul
2011 –  Taking the Chair, Marsden Woo Gallery, Londen
2011 – Under that Cloud, Galerie Spektrum, München
2012 – Hanging AroundMuseum of Arts and Design (MAD), New York
2012 – Unexpected Pleasures, Design Museum, Londen
2013 – Dare to wear, sieraden uit de collectie Paul Derrez/Willem Hoogstede, CODA, Apeldoorn
2014 – Finding, Foundling Museum, Londen
2015 – Many a Slip, Marsden Woo Gallery, Londen
2015 – Second Hand, First Hand, Marsden Woo Gallery, Londen
2016 – Chain, Gallery S O, Londen
2016 – Seventies music-fashion-design, Gorcums Museum, Gorinchem
2016 – 40 Jaar Ra, Sieraad Art Fair (SAF), Westergasfabriek, Amsterdam
2017 – Lievelingen van Charlotte Bik, Museum Arnhem, Arnhem
2017 – Medusa, Bijoux et tabousMusée d’Art moderne de la Ville de Paris, Parijs
2018 – Alles of niets, collectie Jurriaan van den Berg, CODA, Apeldoorn
2018 – Caroline Broadhead, CODA, Apeldoorn
2018 – Jerven Ober Collection, Sieraad Art Fair (SAF), Westergasfabriek, Amsterdam
2018 – Show yourself, Design Museum Den Bosch, Den Bosch
2018 – These are a few of her favorite things, Jorunn Veiteberg’s jewellery collection, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim

Gecureerde tentoonstellingen (selectie)
1984 – New Tradition, British Crafts Centre, Londen
2007 – Then & Now, Barrett Marsden Woo Gallery, Londen (met Lin Cheung)

Prijzen (selectie)
1974 – De Beers Diamonds International Award
1997 – Jerwood Prize for Applied Arts: Textiles
2004 – Textiles International Open, Ormeau Baths, Belfast
2017 – Lifetime Achievement Award, Goldsmiths’ Craft and Design Council

Residencies (selectie)
1998 – ArtRes, Bundesministerium, Wenen
2001 – Imperial War Museum, Londen (met Peter Anderson)
2003 – Curtin University of Technology, Perth
2006 – Pilchuck Glass School, Seattle

Bibliografie (selectie)
Besten, L. den (1986) Sieraden, vorm en idee. Apeldoorn: Gemeentelijk Van Reekummuseum. OCLC 64289691
Besten, L. den, Broadhead, C. en Veiteberg, J. (2017) Caroline Broadhead. Stuttgart: Arnoldsche. ISBN 9783897905085
Central Saint Martins
Dressen, A., Heuzé, M. en Lignel, B. (2017) Medusa, Bijoux et Tabous. Parijs: Paris Musées. ISBN 9782759603473
Dressen, A., Heuzé, M. en Lignel, B. (2017) Medusa, Jewellery & Taboos. Parijs: Paris Musées. ISBN 9782759603749
Ober, J. (1978) British Jewellers on tour in Holland, moderne Engelse sieraden. Apeldoorn: Gemeentelijke Van Reekumgalerij. OCLC 52593609
Shih, O. (2 april 2018) In Conversation with Caroline Broadhead. Art Jewelry Forum.

Links
RKD Artists
Wikidata
Website

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: https://hedendaagsesieraden.nl/2018/01/29/caroline-broadhead/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.