Gijs Bakker

Gijs Bakker, Tongue, broche, 1985. Foto met dank aan CODA©
Gijs Bakker, Tongue, broche, 1985. Foto met dank aan CODA©
Gijs Bakker, Tongue, broche, 1985. Foto met dank aan CODA©

Gijsbertus Johannes (Gijs) Bakker (Amersfoort (Nederland), 20 februari 1942) was en is onder meer actief als sieraadontwerper en vormgever.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Biografie
Bakker genoot een Rooms-Katholieke opvoeding en volgde een opleiding aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs (1958-1962) te Amsterdam (Nederland) (nu Gerrit Rietveld Academie), waar hij lessen volgde bij onder meer Marinus Zwollo, en aan de University College of Arts, Craft and Design (Konstfack Skolan) te Stockholm (Zweden) (1962-1963). Uit bewondering voor Torun Bülow-Hübe vertrok Bakker samen met Emmy van Leersum naar Zweden, maar hij kwam vrij vlot terug op zijn aanvankelijke bewondering voor het Scandinavisch design.

Bakker en zijn partner Emmy van Leersum streefden ernaar hun sieraden ook als zelfstandig kunstwerk te laten gelden. Als eersten vervaardigden zij sieraden van industriële materialen als aluminium. Zij deden onderzoek naar vorm, bijvoorbeeld naar de overgang van een cirkel naar een vierkant.

Van 1963 tot 1965 werkte Bakker in de fabriek van Van Kempen & Begeer als assistent van hoofdontwerper Gustav Beran. Daar in de werkplaats ontstond de gepuntlaste armband.

In 1965 openden Bakker en Van Leersum het Atelier voor Sieraden in een werfkelder aan de Oudegracht te Utrecht (Nederland). Zij toonden daar eigen werk alsook werk van andere Nederlandse edelsmeden. In 1969 nam An de Voigt dit over en doopte het om tot Werfkelder voor Multipliceerbare Objekten.

Op 22 december 1966 huwde Bakker te Soest (Nederland) met Emmy van Leersum, die hij op het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs had leren kennen. Aldo Bakker is hun zoon.

Samen met Van Leersum reisde midden 1968 naar Jablonec nad Nisou (Tsjechoslowakije) om daar een deel van de tweede internationale sieradententoonstelling Jablonec ’68 in te richten. Een paar jaar later ontwierpen ze samen kledingsuggesties en jurken in combinatie met halssieraden. De kledingstukken werden uitgevoerd door Bakkers zus Tiny Leeuwenkamp-Bakker.

In 1973 kwam Bakker met zijn conceptuele schaduwsieraden: door middel van een gouddraad werd een indruk gemaakt in de huid rond het middel, de enkel of de arm van een model. Een jaar later maakte hij twee profielornamenten: één voor Van Leersum en één voor Fritz Maierhofer.

Halverwege de zeventiger jaren trokken Bakker en Van Leersum Herman Hermsen aan als hun assistent. Bakker stopte enige tijd met het ontwerpen van sieraden en richtte zich geheel op productontwerp.

Aan het einde van de jaren ’70 maakte Bakker sieraden van onder meer gelamineerde foto’s van colliers van vorstinnen. Zo gaf hij ironisch commentaar op bijvoorbeeld heldenverering en het sieraad als statusobject.

In 1987 heeft Bakker een masterclass verzorgd aan het Royal College of Art te Londen (Verenigd Koninkrijk). Ook was hij hoofd van de afdeling Man and Living aan de Design Academy in Eindhoven (Nederland) (1987-2003).

Bakker richtte in 1993 samen met Renny Ramakers Droog Design op, een bedrijf dat gebruiksvoorwerpen lanceert van Nederlandse origine, waarbij sobere en heldere vormgeving wordt gecombineerd met durf en humor.

Op 3 mei 1996 werd Bakker door Claartje Keur gefotografeerd in Amsterdam (Nederland).

Ook brengt Bakker conceptuele en innovatieve sieraden van diverse ontwerpers uit binnen- en buitenland uit onder het label Chi ha paura…?, dat hij samen met Marijke Vallanzasca oprichtte in 1996 met middelen die hij het jaar ervoor had gewonnen met de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs. Anno 2013 is de naam afgekort tot chp…?.  De sieraden van dit label zijn in serie vervaardigd om ze betaalbaar te houden voor consumenten. Ontwerp van Bakker zelf is ook verkrijgbaar.

Bakker heeft daarnaast ontwerpen gemaakt voor onder anderen Artifort, Bijenkorf, Castelijn, HEMA, Mobach, PTT en World Press Photo.

Bakker was docent op onder meer de Akademie voor Beeldende Kunst en Kunstnijverheid te Arnhem (Nederland) (1968-1979), de Technische Universiteit Delft (Nederland) (1985-1987), de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag (Nederland), en de Design Academy Eindhoven (Nederland) (1984- 2009), waar hij 25 jaar hoofddocent was. In 1988 ontving Bakker voor zijn oeuvre de Françoise van den Bosch Prijs uitgereikt door de Stichting Françoise van den Bosch.

Een pinkring van zijn hand is door Marjan Unger en Gerard Unger samen met honderden andere sieraden van diverse Nederlandse ontwerpers in 2009 geschonken aan het Rijksmuseum Amsterdam te Amsterdam (Nederland).

Popzanger Rihanna staat met het halssierraad Double Chin van Bakker uit 1985 afgebeeld op de cover van het tijdschrift Elle van oktober 2017.

Onder anderen Pauline Barendse en Jan Matthesius voeren met regelmaat de ontwerpen van Bakker uit.

In 2018 organiseerde Bakker samen met Liesbeth den Besten, Ted Noten en Ruudt Peters de tijdelijke experimentele masteropleiding Challenging Jewellery aan het Sandberg Instituut te Amsterdam (Nederland). De opleiding is gestart in oktober 2018 en duurt tot en met juni 2020 en wordt geleid door Ines Kaag en Desirée Heiss (BLESS). Er is plaats voor 15 studenten.

Sieraden van Bakker werden en worden gepresenteerd door onder meer Caroline Van HoekGalerie Ra, Galerie Spektrum, Gallery Borzo, Gallery Deux Poissons, Gallery Funaki, Helen Drutt Gallery en Lesley Craze Gallery.

Werk in openbare collecties (selectie)
Centraal Museum, Utrecht (Nederland)
Collectie Françoise van den Bosch (Nederland)
CODA, Apeldoorn (Nederland)
Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum, New York (Verenigde Staten)
Dallas Museum of Art, Dallas (Verenigde Staten)
Danner-Stiftung, München (Duitsland)
Design Museum Den Bosch, Den Bosch (Nederland)
Espace Solidor, Cagnes-sur-Mer (Frankrijk)
Gemeentelijke van Reekum Galerij, Apeldoorn (Nederland)
Gemeentemuseum Den Haag, Den Haag (Nederland)
Hermitage, Sint-Petersburg (Rusland)
Israël Museum, Jeruzalem (Israël)
Joods Historisch Museum, Amsterdam (Nederland)
Los Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Verenigde Staten)
Metropolitan Museum of Art, New York (Verenigde Staten)
Middlesbrough Institute of Modern Art (MIMA), Middlesbrough
Musée des Arts Décoratifs de Montréal, Montreal (Canada)
Museum Arnhem, Arnhem (Nederland)
Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam (Nederland)
Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, Hamburg (Duitsland)
Museum of Arts and Design (MAD), New York (Verenigde Staten)
Museum of Fine Arts, Houston (Verenigde Staten)
Österreichisches Museum für angewandte Kunst (MAK), Wenen (Oostenrijk)
Philadelphia Museum of Art, Philadelphia (Verenigde Staten)
Powerhouse Museum, Sydney (Australië)
Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE), Amersfoort (Nederland)
Rijksmuseum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
Royal College of Art Visiting Artists Collection, Londen (Verenigd Koninkrijk) (overgedragen aan het V&A)
Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Nelly Van Den Abbeele
Madeleine Albright
Inge Asenbaum
Jurriaan van den Berg
Liesbeth den Besten
Lois Boardman
Heidi & Karl Bollmann
Annie Brouwer-Korf
Paul Derrez & Willem Hoogstede
Helen Drutt
Graziella Folchini Grassetto
Yvònne Joris
Claartje Keur
Threes Moolhuysen-Coenders
Rob Koudijs & Ward Schrijver
Riet Neerincx
Jerven Ober
Jeldrik Oorthuys
Benno Premsela
Donna Schneier
Solange Thierry-de Saint Rapt
Marjan Unger & Gerard Unger
Diane Venet

Tentoonstellingen (selectie)
1967 – Edelsmeden III, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
1967 – Sculpture to wear by Emmy van Leersum & Gijs Bakker, Ewan Philips Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1968 – Jablonec ’68, Muzeum skla a bižuterie, Jablonec nad Nisou (Tsjechoslowakije)
1969 – Objects to wear by five Dutch Jewelry Designers, Van Abbemuseum, Eindhoven (Nederland) (reizende tentoonstelling Gemeentemuseum Den Haag, Den Haag (Nederland), Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam (Nederland) en de Verenigde Staten tot en met 1973)
1970 – Clothing Suggestions, Art & Project, Amsterdam (Nederland)
1972 – Sieraad 1900-1972, De Zonnehof, Amersfoort (Nederland)
1973 -1974 – Sier in Serie (reizende tentoonstelling, 15 locaties in Nederland)
1974 – 1975 – 56 bracelets, 17 rings, 2 necklaces (door het buitenland reizende tentoonstelling in opdracht van het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk)
1975 – Sieraden (reizende tentoonstelling, 24 locaties in Nederland)
1982 – Jewellery Redefined, the 1st international exhibition of multi-media non-precious jewellery, British Crafts Centre, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1982 – Visies op sieraden, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland) (door Liesbeth Crommelin)
1986 – Sieraden, Images, Singer Museum, Laren (Nederland) (reizende tentoonstelling)
1986 – Sieraden, vorm en idee, Van Reekum Museum, Apeldoorn (Nederland)
1986 – 10 Jaar Ra, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1989 – Kammen, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
1989 – Kammen, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam (Nederland)
1989 – Solo for a Solist, Centraal Museum, Utrecht (Nederland)
1989 – Solo for a Solist, Helen Drutt Gallery, New York (Verenigde Staten)
1990 – Joalharia Holandesa, Novidades da Holanda/News from the Netherlands, Museu Calouste Gulbenkian, Lissabon (Portugal) (en Porto (Portugal), reizende tentoonstelling)
1991 – De feestdis, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1993 – Amulet, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
1993 – Gijs Bakker, The holes project, jewellery, objects, furniture, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1995 – Parelproject Pearls, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
1997 – Sieraden, vrouwen en de stad, Centrum voor Moderne Kunst De Zonnehof, Amersfoort (Nederland)
1997 – Sieraden, vrouwen en de stad, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaAmerican Craft Museum, New York (Verenigde Staten)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaDesignmuseo, Helsinki (Finland)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaEesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseum, Tallinn (Estland)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaHelen Drutt Gallery (Verenigde Staten)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaMuseum Het Kruithuis, Den Bosch (Nederland)
1998 – Claartje Keur, portretten en colliers, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Arnhem (Nederland)
1998 – Gijs Bakker, Holysport/shot, Galerie Stühler, Berlijn (Duitsland)
1998 – Gijs Bakker, Holysport/shot, Helen Drutt Gallery, New York (Verenigde Staten)
1998 – Gijs Bakker, Holysport/shot, Helen Drutt Gallery, Philadelphia (Verenigde Staten)
1998 – Gijs Bakker, Shot, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1998 – Origineel en Beeld, De Nederlandsche Bank, Amsterdam (Nederland)
1999 – Gijs Bakker, Holysport/shot, Marijke Studio, Padua (Italië)
1999 – Gijs Bakker “Holysport-shot-project”, Amsterdam – Schmuck, Galerie Slavik, Wenen (Oostenrijk)
2000 – Het versierde ego, het kunstjuweel in de 20ste eeuw, Koningin Fabiolazaal, Antwerpen (België)
2000 – Jewels of Mind and Mentality, Museum het Kruithuis, Den Bosch (Nederland)
2000 – Objects to Use, De Zonnehof, Amersfoort (Nederland)
2000 – Op de huid, sieraden uit de collectie, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Arnhem (Nederland)
2001 – De eigen collectie sieraden 1970-heden, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2002 – Dutch Diversity, Lesley Craze Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
2002 – Jewelry by Gijs Bakker, Houston Center for Contemporary Craft, Texas (Verenigde Staten)
2002 – Sense of Wonder, Museum Het Kruithuis, Den Bosch (Nederland)
2002 – Zero Karat, the Donna Schneier gift to the American Craft Museum, American Craft Museum, New York (Verenigde Staten)
2002 – 21 Diademen voor Máxima, Museum het Kruithuis, Den Bosch (Nederland)
2004 – Hoogtepunten van het Nederlandse moderne sieraad, De Nederlandsche Bank, Amsterdam (Nederland)
2004 – I don’t wear jewels, I drive them, Automobile et autres objets corporels, avec Gijs Bakker, BP, Ted Noten, Espace Solidor, Cagnes-sur-Mer (Frankrijk)
2004 – Sieraadontwerpers slaan nieuwe wegen inCODA, Apeldoorn (Nederland)
2005 – Françoise van den Bosch, tijdgenoten en jong talent, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2005 – Gijs Bakker and Jewelry, Museum Het Kruithuis, Den Bosch, Magistratenlaan (Nederland)
2005 – What’s Luxury, Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch, Den Bosch (Nederland)
2006 – Cerita-cerita Besar, Perhiasan masa kini dari Belanda, Erasmus Huis Jakarta (Indonesië)
2006 – Sterke Verhalen, hedendaagse sieraden uit Nederland, Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch, Den Bosch (Nederland)
2007 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt CollectionMuseum of Fine Arts, Houston (Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Mint Museum of Craft+Design, Charlotte (Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Renwick Gallery, Washington (Verenigde Staten)
2009 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Tacoma Art Museum, Tacoma (Washington) (Verenigde Staten)
2009 – Upcycling, collectiepresentatie, Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch, Den Bosch (Nederland)
2007 – Rituals, Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch, Den Bosch (Nederland)
2011 – Ontketend, grenzeloze sieraden, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Arnhem (Nederland)
2012 – Entfesselt, Schmuck ohne Grenzen / Jewellery Unleashed, Museum Bellerive, Zürich (Zwitserland)
2013 – Dare to wear, sieraden uit de collectie Paul Derrez/Willem Hoogstede, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2013 – New Edition, Gallery Funaki, Melbourne (Australië)
2014 – De show van Gijs + Emmy, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
2014 – De sieraden van Annie Brouwer-Korf, Een bijzondere en persoonlijke collectie, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2014 – Gifts from America: 1948-2013, Hermitage, Sint-Petersburg (Rusland)
2014 – Kettingreacties, sieraden en fotografie van Claartje Keur, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2014 – Multiple Exposures, Jewelry and PhotographyMuseum of Arts and Design (MAD), New York (Verenigde Staten)
2014 – Pronkstukken, de mooiste sieraden van hedendaagse ontwerpers, Gorcums Museum, Gorinchem (Nederland)
2014 – Sala ArteMuseo del gioiello, Vicenza (Italië)
2014 – Sala DesignMuseo del gioiello, Vicenza (Italië)
2014 – Sieraden, de keuze van Gorcum, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
2014 – Sieraden, de keuze van Gorcum, Gorcums Museum, Gorinchem (Nederland)
2014 – Triple Parade, Ubi Gallery, Beijing (China)
2015 – Global Identity chp…?, Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch, Den Bosch (Nederland)
2015 – Jewellery 1970-2015Österreichisches Museum für angewandte Kunst (MAK), Wenen (Oostenrijk)
2015 – Sieradenpresentatie lockersCentraal Museum, Utrecht (Nederland)
2016 – Beyond bling contemporary jewelry from the Lois Boardman CollectionLos Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Verenigde Staten)
2016 – Seventies music-fashion-design, Gorcums Museum, Gorinchem (Nederland)
2016 – 40 Jaar Ra, Sieraad Art Fair (SAF), Westergasfabriek, Amsterdam (Nederland)
2017 – Die Sammlung Bollmann – Schmuck von 1970-2015Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
2017 – Feminisme, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
2017 – Gijs Bakker, Black to White, Borzo Gallery, Amsterdam (Nederland)
2017 – Gijs Bakker, Black to White, Caroline Van Hoek, Brussel (België)
2017 – Lievelingen van Charlotte Bik, Museum Arnhem, Arnhem (Nederland)
2017 – Medusa, Bijoux et tabousMusée d’Art moderne de la Ville de Paris, Parijs (Frankrijk)
2018 – Alles of niets, collectie Jurriaan van den Berg, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2018 – Funaki at The National, The National, Christchurch (Nieuw-Zeeland)
2018 – Jerven Ober Collection, Sieraad Art Fair (SAF), Westergasfabriek, Amsterdam (Nederland)
2018 – Objets Ambigus, hedendaagse juwelen, een passieBOZAR, Brussel (België)
2018 – Outrageous Ornament: Extreme Jewelry in the 21st Century, Katonah Museum of Art, Katonah (Verenigde Staten)
2018 – Rijkdom – Sieraden van het Rijk, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2018 – Ruw & Rauw, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2018 – Show yourselfDesign Museum Den Bosch, Den Bosch (Nederland)
2018 – SPARTA, de sleutel tot een rijker leven, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2018 – The Language of Things: Meaning and Value in Contemporary Jewellery, The Dowse Art Museum, Lower Hutt (Nieuw-Zeeland)
2018 – Toen Emmy nu Gijs, Design Museum Den Bosch, Den Bosch (Nederland) (Gijs Bakker, Emmy van Leersum)
2019 – Modern Nederland 1963-1989, Design Museum Den Bosch, Den Bosch (Nederland)

Gecureerde tentoonstellingen (selectie)
2014 – Sala DesignMuseo del gioiello, Vicenza, (Italië)

Prijzen (selectie)
1986 – Emmy van Leersumprijs
1988 – Françoise van den Bosch Prijs
1996 – Kho Liang Ie-prijs
1995 – Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs voor Toegepaste Kunst en Bouwkunst (NLG 75.000,00)
1996 – Kho Liang Ie-prijs (Droog Design)
1996 – Ra Award
2007 – Benno Premsela Award
2012 – Best International Jewellery Designer
2018 – Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw

Opdrachten (selectie)
Fietsenstalling CODA, Apeldoorn (Nederland)
1999 – Schmuck zur Jahrtausendwende (een sieraad voor Heidi Bollmann in opdracht van Karl Bollmann)

Residencies
1996 – Europees Keramisch Werk Centrum (EKWC), Den Bosch (Nederland)

Bibliografie (selectie)
Beks, M. en Menkman, L. (1993) Amulet.
Bertheux, M., Derrez, P., Linden, G. van der en Moolhuysen-Coenders, T. (2001) Onedel – Non-precious. Schiedam: Stichting Tekens en Ketens. ISBN 9071877612
Besten, L. den (1998) ‘k Zou zo graag een ketting rijgen, Claartje Keur’s collectie colliers & haar fotoportretten van de makers. Arnhem: Museum voor Moderne kunst Arnhem. OCLC 699181441
Besten, L. den (2011) On Jewellery, A Compendium of international contemporary art jewellery. Stuttgart: Arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897903494
Besten, L. den (1986) Sieraden, vorm en idee. Apeldoorn: Gemeentelijk Van Reekummuseum. OCLC 64289691
Besten, L. den (2006) Sterke verhalen hedendaagse sieraden uit Nederland : Cerita-cerita Besar Perhiasan masa kini dari Belanda. Jakarta: Erasmus Huis. ISBN 90-9020232-3
Bizot, C. en Coleno, N. (2018) Bijoux Contemporains, Une Passion. Parijs: Regard. ISBN 9782841053636
Boot, M. (2014) De show van Gijs + Emmy. Rotterdam: nai010. ISBN 9789462081239
Boot, M. (2002) Dutch Diversity 2002, Contemporary Jewellery. Londen: Lesley Craze Gallery. OCLC 314238263
Brentjens, Y. (1998) Gijs Bakker holysport / shot. Nederland: Gijs Bakker. OCLC 156492240
Chambers Mills, R., Drutt, H., Gopnik, B., Lignel, B., en Tigerman, B. (2016) Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman Collection. München: Prestel. ISBN 9783791355627
Damen, J. (2014) Pronkstukken, de mooiste sieraden van hedendaagse ontwerpers. Gorinchem: Gorcums Museum. ISBN 9789078251101
De Feestdis ontworpen door negenendertig kunstenaars (1991). Amsterdam: Galerie Ra. ISBN 9080072818
Derrez, P. (1996) Passion and profession: twintig jaar sieraden toen nu straks. Amsterdam: Galerie Ra. ISBN 90-800728-2-6
Dressen, A., Heuzé, M. en Lignel, B. (2017) Medusa, Bijoux et Tabous. Parijs: Paris Musées. ISBN 9782759603473
Dressen, A., Heuzé, M. en Lignel, B. (2017) Medusa, Jewellery & Taboos. Parijs: Paris Musées. ISBN 9782759603749
Hölscher, P., Matějovičová, P., Mezerová, J., Nollert, A. en Nováková, A., (2018) Jablonec ’68 : erstes Gipfeltreffen der Schmuckkünstler aus Ost und West. Stuttgart: Arnoldsche. ISBN 9783897905191
Jewel Book, International Annual of Contemporary Jewel Art 12/13 (2012). Oostkamp: Stichting Kunstboek. ISBN 9789058564108
Jewels of mind and mentality, Dutch jewelry design 1950-2000 (2000). Rotterdam: 010. ISBN 9064503990
Joris, Y. (2002) 21 diademen voor Máxima / 21 tiaras for Máxima. Den Bosch: Museum het Kruithuis. ISBN 9065382720
Martens, H. (2000) Op de huid, sieraden uit de collectie. Arnhem: Gemeentemusea Arnhem. ISBN 90-72861-27-2
Ra Present, 35 jaar Galerie Ra (2011). Amsterdam: Galerie Ra. 2006 ISBN 9789461907479
Schmuttermeier, E. en Thun-Hohenstein, C. (2015) Schmuck 1970-2015, Sammlung Bollmann. Stuttgart: Arnoldsche. ISBN
9783897904286
Sense of Wonder, chi ha paura…? (2002). Den Bosch: Het Kruithuis. ISBN 9065382526
Sieraad 1900-1972, eerste triennale Amersfoort 2 augustus t/m 1 oktober 1972 (1972). Rotterdam: Lemniscaat. ISBN 9060691318
Sieraden, de keuze van Amersfoort (1997). Nijmegen: Galerie Marzee. ISBN 90-73124-02-6
Sieraden, de keuze van Gorcum / Jewellery Gorcum’s choice (2014). Gorinchem: Gorcums Museum. ISBN 9789078251095
Sieraden, Images (1986). Amsterdam: VES. OCLC 313823758
Triple Parade (2014). Ubi Art&Design. OCLC 917157785
Unger, M. (2004) Het Nederlandse sieraad in de 20ste eeuw. Bussum: THOTH. ISBN 9789068683486
Walgrave, J. (2000) Het versierde ego, het kunstjuweel in de 20ste eeuw. Antwerpen: Danny Toelen. ISBN 9066250240
Zijl, I. van (2000) Gijs Bakker / Objects to use. Rotterdam: 010. ISBN 9064504032
10 Jaar Ra (1986). Amsterdam: Galerie Ra. OCLC 27263707

Externe links
RKD Artists
Wikidata
Website

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar:
NL27 TRIO 0781 5140 02
ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: https://hedendaagsesieraden.nl/2016/09/24/gijs-bakker/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.