Hermann Jünger

Hermann Jünger, broche, 1971. Collectie Ida Boelen-van Gelder. Fotografie Aldo Smit©
Hermann Jünger, broche, 1971. Collectie Boelen-van Gelder. Fotografie Aldo Smit©
Hermann Jünger, broche, 1971. Collectie Ida Boelen-van Gelder. Fotografie Aldo Smit©

Hermann Jünger (Hanau (Duitsland), 26 juni 1928 – Pöring (Duitsland), 6 februari 2005) was onder meer actief als sieraadontwerper, goud- en zilversmid en docent. Ook heeft hij verschillende tentoonstellingen gemaakt.

Biografie
Van 1944 tot en met 1945 was Jünger in dienst bij de Luftwaffe. Jünger is opgeleid tot goudsmid aan onder meer de Staatliche Zeichenakademie Hanau (1947-1949). Als gevolg van de oorlogshandelingen was er geen gereedschap voor goudsmeden op de academie en richtte de opleiding zich daarom vooral op tekenen en schilderen. Van 1949 tot en met 1952 werkte hij in verschillende ateliers in Bremen (Duitsland), Geislingen (Duitsland), Hamburg (Duitsland) en Heidelberg (Duitsland). Hij studeerde vervolgens aan de Akademie der Bildenden Künste in München (Duitsland) (1953-1956), waar hij les had van onder anderen Franz Rickert. In 1956 vestigde Jünger zich als zelfstandig kunstenaar in München (West-Duitsland). Datzelfde jaar trouwde hij met de schilder Jo Loew.

In 1961 verhuisde Jünger zijn atelier van München (West-Duitsland) naar Taufkirchen (West-Duitsland).

In 1968 was Jünger één van de zeventien deelnemers aan het eerste en enige vier weken lang durende sieradensymposium Jablonec ’68 in Tsjechoslowakije. In 1969 ontwierp Jünger modesieraden voor bedrijven in Neugablonz (West-Duitsland). Samen met Hubertus von Skal richtte Jünger in 1971 Galerie Cardillac in München (West-Duitsland) op. De galerie sloot in 1974.

Sieraden vervaardigde Jünger van materialen als goud, zilver, koper, roestvrij staal, ivoor, parels, stenen, kunststof als acrylaat en email. Hij maakte zowel sieraden met strakke geometrische vormen als organische. Ook maakte hij halssieraden waarbij de drager kan variëren: Variabler Schmuck. Het halssieraad werd vervaardigd door Niessing, de hangers waren van de hand van Jünger.

Jünger gaf les op de Akademie der Bildenden Künste in München (Duitsland) (1972-1990). Studenten moedigde hij aan zich vrijelijk uit te drukken. Hij stond voor individualiteit en een conceptuele benadering. Onder meer Alexandra Bahlmann, Florian Buddeberg, Karl Fritsch, Otto Künzli en Bettina Speckner hebben bij hem gestudeerd. Hij werd opgevolgd door Otto Künzli.

Jünger werd (samen met Otto Künzli) uitgenodigd als gastconservator voor de eerste inrichting van de Danner-Rotunde van Die Neue Sammlung te München (Duitsland) in 2004. Hij had zich jarenlang sterk gemaakt voor een vaste opstelling in een museum in München (Duitsland) en de Danner-Rotunde was daarvan het resultaat. Datzelfde jaar maakte Jünger ook de selectie voor de jaarlijkse tentoonstelling Schmuck, op de Internationale Handwerksmesse te München. Hij selecteerde werk uit 330 inzendingen afkomstig uit 24 landen.

Tijdens de Internationale Handwerksmesse (IHM) in München (Duitsland) organiseerde Jünger telkens een avond bij hem thuis waar mensen uit het sieradenvak op informele wijze ideeën konden uitwisselen. Jünger hield dagboeken bij. De dagboeken worden bewaard in het familie-archief.

Sieraden van Jünger werden en worden gepresenteerd door onder meer Galerie Quittenbaum en Galerie Slavik. Ike Jünger, ook actief als sieraadontwerper is zijn dochter.

Werk in openbare collecties (selectie)
Art Gallery of Western Australia, Perth (Australië)
Dallas Museum of Art, Dallas (Verenigde Staten)
Danner-Stiftung, München (Duitsland)
Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
Die Neue Sammlung, München (Duitsland)
Germanisches Nationalmuseum, Neurenberg (Duitsland)
Grassimuseum, Leipzig (Duitsland)
Kunstgewerbemuseum, Berlijn (Duitsland)
Los Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Verenigde Staten)
Metropolitan Museum of Art, New York (Verenigde Staten)
Museum Angewandte Kunst, Frankfurt am Main (Duitsland)
Museum August Kestner, Hannover (Duitsland)
Museum Bellerive, Zürich (Zwitserland)
Museum für Angewandte Kunst Köln (MAKK), Keulen (Duitsland)
Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, Hamburg (Duitsland)
Museum of Arts and Design (MAD), New York (Verenigde Staten)
Museum of Fine Arts Boston, Boston (Verenigde Staten)
Museum of Fine Arts, Houston (Verenigde Staten)
Museum of New Zealand Te Papa Tongarewa, Wellington (Nieuw-Zeeland)
Muzeum skla a bižuterie, Jablonec nad Nisou (Tsjechoslowakije)
National Gallery of Victoria, Melbourne (Australië)
Powerhouse Museum, Sydney (Australië)
Röhsska Museet, Göteborg (Zweden)
Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
Schweizerisches Nationalmuseum, Zürich (Zwitserland)
Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Praag (Tsjechië)
Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Nelly Van Den Abbeele
Inge Asenbaum
Lois Boardman
Ida Boelen
Heidi & Karl Bollmann
Helen Drutt
Alice & Louis Koch
Donna Schneier

Tentoonstellingen (selectie)
1958 – Wereldtentoonstelling, Brussel (België)
1961 – International Exhibition of Modern Jewelry, 1890-1961, Worshipful Company of Goldsmiths, Londen (Verenigd Koninkrijk) (26 oktober 1961 t/m 2 december 1961)
1965 – Sieraden, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam (Nederland)
1967 – Schmuck ’67 Tendenzen, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (West-Duitsland)
1968 – Jablonec ’68, Muzeum skla a bižuterie, Jablonec nad Nisou (Tsjechoslowakije)
1969 – Hermann Jünger, Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (West-Duitsland)
1968 – Jablonec ’68 (symposium), Muzeum skla a bižuterie, Jablonec nad Nisou (Tsjechoslowakije)
1969 – Jablonec ’68 (symposium), Galerie na Betlémském náměstí, Praag (Tsjechoslowakije)
1969 – Jablonec ’68 (symposium)Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (West-Duitsland)
1969 – Jablonec ’68 (symposium), Kunstgewerbemuseum Zürich, Zürich (Zwitserland)
1969 – Jablonec ’68 (symposium), Moravská galerie, Brno (Tsjechoslowakije)
1988 – Hermann Jünger, Schmuck nach 1945, Germanisches Nationalmuseum, Neurenberg (West-Duitsland)
1989 – Hermann Jünger, Goldsmith, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (West-Duitsland)
1993 – Contemporary Jewelry 1964-1993, Selected Works, Helen Williams Drutt Collection, The Arkansas Art Center, Little Rock (Arkansas, Verenigde Staten)
1993 – Drei Generationen Gold- und Silberschmiede, Die Neue Sammlung – Staatliches Museum für angewandte Kunst, München (Duitsland)
1994 – A Moveable Feast 1964-1993, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
1994 – A Moveable Feast: Helen Williams Drutt Collection 1964-1993, Provinciaal Museum voor Moderne Kunst, Oostende (België)
1994 – A Moveable Feast: Helen Williams Drutt Collection 1964-1993, Stedelijk Museum, Amsterdam (Nederland) (1994 t/m 8 januari 1995)
1994 – Hermann Jünger, Galeria Contacto Directo, Lissabon (Portugal) (november 1994)
1994 – Schmuck unserer Zeit 1964-1993, Sammlung Helen Williams Drutt, Museum Bellerive, Zürich (Zwitserland) (10 februari 1994 t/m 1 mei 1994)
1996 – Schmuck im Schloß, Schloß Klessheim, Salzburg (Oostenrijk)
1997 – Flessibellissimo, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
1997 – Hermann Jünger, Ike Jünger, München – Schmuck, Galerie Slavik, Wenen (Oostenrijk)
2003 – Regard sur l’Allemagne, avec Gabriele Dziuba,
Hermann Jünger, Dorothea Prühl, Gerd Rothmann, Espace Solidor, Cagnes-sur-Mer (Frankrijk)
2006 – Hermann Jünger, Juwelen Gevonden Schatten, Museum voor Sierkunst, Gent (België)
2006 – Hermann Jünger, Schmuckstücke – Fundstücke, Die Neue Sammlung Staatliches Museum für angewandte Kunst, Pinakothek der Moderne, München (Duitsland)
2006 – Leidenschaft, Lieblings Schmuck Stücke, Galerie für Angewandte Kunst, München (Duitsland)
2007 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt CollectionMuseum of Fine Arts, Houston (Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Mint Museum of Craft+Design, Charlotte (Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Renwick Gallery, Washington (Verenigde Staten)
2009 – Hermann Jünger, Juwelen – Gevonden Schatten, Museum voor Sierkunst, Gent (België)
2009 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Tacoma Art Museum (TAM), Tacoma (Washington, Verenigde Staten)
2013 – TEFAF, MECC, Maastricht (Nederland) (Marjan Sterk Fine Art Jewellery)
2014 – Unique by Design, Metropolitan Museum of Art, New York (Verenigde Staten)
2015 – Jewellery 1970-2015Österreichisches Museum für angewandte Kunst (MAK), Wenen (Oostenrijk)
2016 – Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman CollectionLos Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Verenigde Staten)
2016 – Private Confessions, Tekeningen en sieraden van beeldend kunstenaars, CODA, Apeldoorn (Nederland) (2017 in Villa Stuck, München (Duitsland))
2017 – Die Sammlung Bollmann – Schmuck von 1970-2015Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
2017 – Hermann Jünger (1928-2005) Schmuckstücke – Fundstücke. In Erinnerung, Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
2017 – Hommage an Manfred Bischoff, Galerie Handwerk, München (Duitsland)
2018 – Jablonec ’68. 1. Internationales Silberschmuck-SymposiumDie Neue Sammlung, München (Duitsland)
2018 – Jablonec 68 – Der Ost-West-SchmuckgipfelBröhan-Museum, Berlijn (Duitsland)
2019 – Highlights aus der Sammlung des GoldschmiedehausesDeutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
2020 – 50 Years, V-Schmuck, Quittenbaum, München (Duitsland)
2020 – Gilbert Albert, Joaillier de la Nature, Musée d’Art et d’Histoire (MAH), Genève (Zwitserland) (10 juli 2020 t/m 15 november 2020)
2020 – Radar Beebs, Danner Rotunde, Die Neue Sammlung, München (Duitsland)

Gecureerde tentoonstellingen (selectie)
1993 – 13 Goldschmiede, Von Amsterdam bis Tokyo, Akademie der Schönen Künste, München (Duitsland)
2004 – Schmuck 2004, München (Duitsland)

Prijzen (selectie)
1962 – Bayerischer Staatspreis
1968 – zilveren medaille, Jablonec nad Nisou (Tsjechoslowakije)
1969 – Goldener Ehrenring
2001 – Honory Doctor of Fine Arts, Rhode Island School of Design, Providence (Verenigde Staten)

Opdrachten (selectie)
1999 – Schmuck zur Jahrtausendwende (een sieraad voor Heidi Bollmann in opdracht van Karl Bollmann)

Residencies (selectie)
1968 – Jablonec ’68

Verzamelde sieraadontwerpers (selectie)
Sam-Tho Duong

Bibliografie (selectie)
Barten, S., Dormer, P. en Drutt, H., (1994) Schmuck unserer Zeit 1964-1993, Sammlung Helen Williams Drutt. Zürich: Museum Bellerive. OCLC 216920614
Burrows, K.M., Drutt, H., Strauss, C. en Wetzel, K. (2007) Ornament as art, Avant-garde jewelry from the Helen Williams Drutt collection, the Museum of Fine Arts, Houston. Stuttgart: ARNOLDSCHE Art Publishers. ISBN 9783897902732
Chadour-Sampson, B. (2019) Rings of the 20th and 21st centuries, the Alice and Louis Koch collection. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905160
Chambers Mills, R., Drutt, H., Gopnik, B., Lignel, B., en Tigerman, B. (2016) Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman Collection. München: Prestel. ISBN 9783791355627
Hölscher, P. (2020) Schmuck/Jewelry, Die Neue Sammlung Danner Stiftung. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905856
Hölscher, P., Matějovičová, P., Mezerová, J., Nollert, A. en Nováková, A., (2018) Jablonec ’68 : erstes Gipfeltreffen der Schmuckkünstler aus Ost und West. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905191
Hughes, G. (1968) Modern Jewelry, An international Survey, 1890-1967. Londen: Studio Vista. ISBN 0289277094
Jünger, H. (1984) Daniel Kruger. Pforzheim: Schmuckmuseum Pforzheim. OCLC 901833701
Leidenschaft, Lieblings Schmuck Stücke (2006). München: Bayerischer Kunstgewerbe-Verein E.V. ISBN 3929727366
Ramljak, S. (2014) Unique by Design, Contemporary Jewelry in the Donna Schneier Collection. New York: Metropolitan Museum of Art. ISBN 9780300208764
Schmuttermeier, E. en Thun-Hohenstein, C. (2015) Schmuck 1970-2015, Sammlung Bollmann. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897904286
Veiteberg, J. (2021) The Jewellery Box Jorunn Veiteberg. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897906198
Wyss, B. en Maurer Zilioli, E. (2016) Private Confessions: Drawing & Jewellery. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 978-3897904767

Links
RKD Artists
Wikidata

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: http://hedendaagsesieraden.nl/2018/12/12/hermann-junger/

Geef een reactie