Simon Cottrell

Simon Cottrell, Pivoting Tall Dimples, broche, 2011, Monel 400, roestvrij staal
Simon Cottrell, Pivoting Tall Dimples, broche, 2011, Monel
Simon Cottrell, Pivoting Tall Dimples, broche, 2011. Foto met dank aan Gallery Funaki©

Simon Cottrell (Melbourne (Australië), 1975) was en is onder meer actief als sieraadontwerper, docent en tentoonstellingsmaker. Cottrell woont en werkt in Canberra (Australië).

Biografie
Cottrell groeide op in bosrijk gebied en is al van jongs af aan gebiologeerd door flora en fauna. Cottrell is onder meer opgeleid aan Royal Melbourne Institute of Technology (RMIT) te Melbourne (Australië) (-2010). Les kreeg Cottrell er van onder anderen Robert Baines en Carlier Makigawa. Van 1997 tot en met 2008 was Cottrell werkzaam als assistent van Robert Baines. In 1997 opende Cottrell ook een eigen studio in Melbourne (Australië). Aanvankelijk produceerde Cottrell daar seriesieraden en werk in opdracht van onder meer edele metalen en roestvrij staal. Vanaf ongeveer 2000 richtte Cottrell zich op de vervaardiging van unieke sieraden. Van 2002 tot en met 2011 werkte Cottrell aan Monash University in Melbourne (Australië), waar Marian Hosking aan het hoofd stond van de afdeling metalen en sieraden.

De ervaring van het lesgeven deed Cottrell realiseren dat mensen opleiden tweerichtingsverkeer is. Het kan nooit de bedoeling zijn studenten tot je discipelen te maken, het gaat erom bewustzijn bij mensen te creëren, waardoor ze in staat zijn hun eigen creatieve processen te ontdekken en te ontwikkelen.

In 2011 vestigde Cottrell zich in Canberra (Australië). Aan Australian National University (ANU) leidde Cottrell goud- en zilversmeden op. Al gauw werd Cottrell hoofd van de werkplaats goud- en zilversmeden.

In 2014 vormde Cottrell samen met Julie Ewington en Warwick Freeman de jury voor de Mari Funaki Award.

Voor Cottrell is de relatie van het sieraad met de drager, het menselijk lichaam, belangrijk: dit geeft Cottrells werk -en sieraden in het algemeen- een intiem karakter, in tegenstelling tot bijvoorbeeld beeldhouwkunst. Sieraden van Cottrell worden gemaakt op de grens van draagbaarheid en formaat.

Cottrell uit in een interview op de website Klimt02 in 2013 bezorgdheid over de toenemende oppervlakkigheid die zich steeds sterker manifesteert, op zowel sociaal, maatschappelijk, artistiek en biologisch vlak. Cottrell stelt onder meer dat afbeeldingen van kunstwerken voorbij gaan aan de visuele, ruimtelijke en tactiele kwaliteiten van het kunstwerk zelf en dat problemen niet kunnen worden opgelost met oppervlakkige analyses.

In gesprek met Klimt02 zegt Cottrell dat sieraden alomtegenwoordig zijn. Nagenoeg elk mens verhoudt zich ertoe. Verder meldt Cottrell dat sieraden kunnen worden gezien als een van de eerste vormen van communicatie. Sieraden zijn voor Cottrell objecten die mensen bij zich dragen en waarmee ze een langdurige verhouding aan gaan. Door de sieraden te dragen, vast te houden en te bekijken kan de drager steeds nieuwe details ontdekken in Cottrell’s sieraden.

Cottrell vervaardigt broches, halssieraden en manchetknopen. Vanaf ongeveer 2003 ligt de focus op de vervaardiging van broches. Sieraden van Cottrell hebben geen boven- of onderkant: ze zijn allemaal zo gemaakt dat ze op verschillende manieren kunnen worden gedragen, naar smaak van de drager. Alle sieraden van Cottrell zijn vervaardigd van de legering Monel 400; een moeilijk te bewerken materiaal, bestaand uit onder meer nikkel. Monel 400 is extreem hard en het oppervlak corrodeert niet, waardoor de sieraden ook na intensieve dracht niet van kleur veranderen. Het was Carlier Makigawa die Cottrell tijdens de opleiding de suggestie deed met Monel 400 te gaan werken. De materialen die Cottrell gebruikt zijn gerecycleerd.

De sieraden van Cottrell komen tot stand door wat Cottrell noemt structured improvisation, een term afkomstig uit de muziek. Ook verwant aan het werk van Cottrell zijn opvattingen van de filosofen Edmund Husserl (1859-1938): ervaring is de bron van alle kennis en Maurice Merleau-Ponty (1908-1961): het geheel is meer dan de som der delen. Cottrell schreef zijn master scriptie met de titel Process and Progression: An Investigation into Provoking Curiosity by Challenging and Extending Perceptual Engagement over creativiteit, intuïtie, flow en samenhang in eigen werk.

Muziek speelt een belangrijke rol in het leven van de sieraadontwerper; Cottrell luistert graag naar muziek van onder anderen Dans Les Arbres en Georges Lentz (1965).

In 2020 was Cottrell artist in residence in de Villa Bengel te Idar-Oberstein. De residency, die een half jaar zou duren, werd voortijdig afgebroken als gevolg van de coronapandemie. Gereedschap en werk moest Cottrell achterlaten.

Cottrell heeft een broche geschonken aan Die Neue Sammlung. Cottrell gaf en geeft les aan onder meer Australian National University in Canberra (Australië), Rhode Island School of Design (RISD) en Royal Melbourne Institute of Technology (RMIT),

Sieraden van Cottrell werden en worden gepresenteerd door onder meer Charon Kransen Arts, Galerie Noel Guyomarc’h, Galerie Wittenbrink, Gallery Funaki en Hannah Gallery.

Werk in openbare collecties (selectie)
Art Gallery of South Australia, Adelaide (Australië)
Art Gallery of Western Australia, Perth (Australië)
Die Neue Sammlung, München (Duitsland)
Espace Solidor, Cagnes-sur-Mer (Frankrijk)
McMillan Collection, Royal Melbourne Institute of Technology (RMIT), Melbourne (Australië)
Muzeum Českého Ráje, Turnov (Tsjechië)
National Contemporary Jewellery Collection, Griffith Regional Art Gallery (Australië)
National Gallery of Australia, Canberra (Australië)
National Gallery of Victoria, Melbourne (Australië)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Susan Beech
Helen Drutt
Susan Grant-Lewin
Mignucci
Peter Skubic
Susan Taylor & Peter Jones

Tentoonstellingen (selectie)
1996 – Fifth Biennial Ernest Leviny Commemorative Silver Exhibition Castlemaine State Festival, Buda Historic Homestead, Castlemaine (Australië)
1996 – OR(e), Reserve Bank, Melbourne (Australië)
1996 – Toy, To Toy, Customs House, Melbourne (Australië)
1997 – City of Hobart Art Prize, Carnegie Gallery, Hobart (Australië)
1997 – Graduate Metal, Salamanca Arts Centre, Hobart (Australië)
1998 – 18 National Craft Acquisition Award, Museum and Art Gallery of Northern Teritory, Darwin (Australië)
1998 – 24th Alice Craft Acquisition, The Araluen Centre, Alice Springs (Australië)
1998 – Grain, First Site Gallery, Melbourne (Australië)
1999 – Contemporary Wearables 99, Australië (reizende tentoonstelling)
1999 – Sixth Biennial Ernest Leviny Commemorative Silver Exhibition, Castlemaine State Festival, Buda Historic Homestead, Castlemaine (Australië)
1999 – The Works, JMGA, VIC., annual Members exhibition, Victorian Artists Society, Melbourne (Australië)
1999 – Trace, Gallery Yu, Tokyo (Japan) (gecureerd door Carlier Makigawa)
1999 – Trace, Museum of Art/Craft, Itami (Japan) (gecureerd door Carlier Makigawa)
2000 – Emerging, Gallery Funaki, Melbourne (Australië)
2000 – Talente, Internationale Handwerksmesse, München (Duitsland)
2001 – International Art & Design Fair, New York (Verenigde Staten)
2001 – Schmuck 2001, Internationale Handwerksmesse, München (Duitsland)
2001 – SOFA, Chicago (Verenigde Staten) (Charon Kransen Arts)
2002 – International Art & Design Fair, New York (Verenigde Staten) (Charon Kransen Arts)
2002 – Less is More / Less is a Bore, Brisbane City Gallery, Brisbane (Australië)
2002 – Rings, Gallery Funaki, Melbourne (Australië)
2002 – SOFA, Chicago (Verenigde Staten)
2003 – Melbourne International Mokume Gane Symposium & Exhibition, Project Space, Melbourne (Australië)
2003 – Metal element Six, Quadrivium Gallery, Sydney (Australië)
2003 – Metal of Six Countries, International Design Centre, Nagoya (Japan)
2003 – Sextet, The Church Gallery, Perth (Australië)
2003 – SOFA, Chicago (Verenigde Staten) (Charon Kransen Arts)
2003 – Sound, Gallery Funaki, Melbourne (Australië)
2004 – Collect 2004, International art fair for contemporary objects, Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk) (Galerie Louise Smit)
2004 – Design Down Under, South Shore Arts Center, Cohasset (Verenigde Staten)
2004 – International Art & Design Fair, New York (Verenigde Staten) (Charon Kransen Arts)
2004 – International Jewellery, Gallery Suba, Seoul (Zuid-Korea)
2004 – KunstRAI, Amsterdam, (Galerie Louise Smit)
2004 – Metal Design 04, International Design Centre, Nagoya (Japan)
2004 – National Contemporary Jewellery Prize, Griffith Regional Art Gallery, Griffith (Australië)
2004 – SOFA, Chicago (Verenigde Staten) (Charon Kransen Arts)
2005 – Gallery Funaki, Melbourne (Australië)
2005 – SOFA, Chicago (Verenigde Staten) (Charon Kransen Arts)
2005 – SOFA, New York (Verenigde Staten) (Charon Kransen Arts)
2005 – Some…progress 05, Objectspace, Auckland (Nieuw-Zeeland)
2005 – Space, Place and Poximity, Elaine Jacob Gallery, Detroit (Michigan, Verenigde Staten)
2006 – City of Hobart Art Prize, Tasmanian Museum and Art Gallery, Hobart (Australië)
2006 – Colin and Cicely Rigg Contemporary Design Award 06, National Gallery of Victoria, Melbourne (Australië)
2006 – Connect, Gallery Funaki, Melbourne (Australië)
2006 – Its Got Legs, Postgraduate exhibition RMIT Gold and Silversmithing, School of Art Faculty Gallery, Melbourne (Australië)
2006 – Siemens Fine Art Scholarship Exhibition, RMIT Gallery, Melbourne (Australië)
2007 – SOFA, Chicago (Verenigde Staten) (Charon Kransen Arts)
2007 – SOFA, New York (Verenigde Staten) (Charon Kransen Arts)
2008 – Beyond Metal- Contemporary Australian Metal, RMIT Gallery, Melbourne (Australië)
2008 – Refined Abundance; International Art Jewellery Award, Steven F. Austin Gallery, Austin (Texas, Verenigde Staten)
2008 – Schmuck 2008, Internationale Handwerksmesse, München (Duitsland)
2008 – SOFA, Chicago (Verenigde Staten) (Charon Kransen Arts)
2008 – SOFA, New York (Verenigde Staten) (Charon Kransen Arts)
2008 – The McMillan Collection; Selected acquisitions 1961-2007, Project Space, RMIT, Melbourne (Australië)
2008 – The Rhianon Vernon-Roberts Memorial Collection of Contemporary Australian Jewellery, Art Gallery of South Australia, Adelaide (Australië) (19 januari 2008 t/m 2 april 2008)
2009 – Melbourne, Australie, Four Jewellers : Robert Baines, Nicholas Bastin, Simon Cottrell, Kirsten Haydon, Espace Solidor, Cagnes-sur-Mer (Frankrijk)
2009 – Melbourne Hollow-ware, Fine Arts Faculty Gallery RMIT, Melbourne (Australië)
2009 – Melbourne Hollow-ware, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
2009 – SOFA West, Santa Fe (Verenigde Staten) (Charon Kransen Arts)
2010 – Schatzkamer Australien – Treasure room Australia, Galerie Handwerk, München (Duitsland)
2010 – Schmuck 2010, Internationale Handwerksmesse, München (Duitsland)
2010 – SOFA, Chicago (Verenigde Staten) (Charon Kransen Arts)
2010 – SOFA West, Santa Fe (Verenigde Staten )(Charon Kransen Arts)
2011 – Melbourne Boys, Nick Bastin, Simon Cottrell, Mark Edgoose, David Neale, Bilk Gallery, Canberra (Australië)
2011 – Output to PathsGallery Funaki, Melbourne (Australië)
2011 – SOFA West, Santa Fe (Verenigde Staten) (Charon Kransen Arts)
2012 – Mielle Harvey | Simon Cottrell, Galerie Wittenbrink, München (Duitsland)
2012 – Simon Cottrell zeigt Schmuck, Galerie Wittenbrink, München (Duitsland)
2012 – SOFA, New York (Verenigde Staten) (Charon Kransen Arts)
2012 – SOFA West, Santa Fe (Verenigde Staten) (Charon Kransen Arts)
2012 – Unexpected Pleasures, Design Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)
2012 – Unexpected Pleasures, National Gallery of Victoria, Melbourne (Australië)
2013 – Dialogue: International Contemporary Jewellery, Galerie Noel Guyomarc’h, Montreal, (Canada)
2013 – SOFA, Chicago (Verenigde Staten (Charon Kransen Arts)
2013 – Surface Depths, Klimt02, Barcelona (Spanje)
2014 – The Other Side, Gallery S O, Londen (Verenigd Koninkrijk)
2015 – 20/20, Gallery Funaki, Melbourne (Australië)
2015 – Schmuck 2015, Internationale Handwerksmesse, München (Duitsland)
2015 – Timbre, Sienna Patti, Lenox (Verenigde Staten)
2015 – To Recover, Klimt02, Barcelona (Spanje)
2015 – Von Hier und Dort, Burg Galerie, Halle (Duitsland)
2016 – Schmuck 2016, Internationale Handwerksmesse, München (Duitsland)
2018 – Aurora Australis, Galerie Noel Guyomarc’h, Montreal, (Canada) (gecureerd door Katie Scott)
2018 – Collection by Klimt02, 26 Artists & 300 Pieces for you, Hannah Gallery, Barcelona (Spanje)
2018 – Cupped Hands, Craft ACT Gallery, Canberra (Australië)

Gecureerde tentoonstellingen (selectie)
2014 – Un-Earthing Jewellery, Design Canberra Festival, Centerpoint Arcade, Canberra (Australië)
2017 – Talking Points, Australian National University House, Melbourne (Australië)

Prijzen (selectie)
1996 – Laslo Puzsar Award, Melbourne (Australië)
1999 – Johnson Mathey Aard (Australië)
1999 – Koodak Peoples Choice Award, Jewellers and Metalsmiths Group of Victoria (Australië)
2008 – tweede prijs Refined Abundance International Art Jewellery Award’ Opera House Art Centre (Texas, Verenigde Staten)
2010 – eerste prijs The National Contemporary Jewellery Award, Griffith Regional Art Gallery (Australië)
2013 – zilveren medaille Pushing Boundaries Chasing Challenges, Beijing World Art Museum, Beijing (China)

Residencies (selectie)
2008 – Point B Studios, Brooklyn, New York (Verenigde Staten)
2009 – Amsterdam (Nederland)
2018 – 25th International Jewellery Symposium, Muzeum Českého Ráje, Turnov (Tsjechië)
2020 – Villa Bengel, Idar-Oberstein (Duitsland)

Bibliografie (selectie)
Cohn, S., Ngo, D. en Sudjic, D. (2012) Unexpected Pleasures: The Art and Design of Contemporary Jewellery. New York: Rizzoli International Publications. ISBN 0847838145
Cummins, S. (21 oktober 2013) Simon Cottrell: Surface Depths. Art Jewelry Forum.
Hölscher, P. (2020) Schmuck/Jewelry, Die Neue Sammlung Danner Stiftung. Stuttgart: Arnlodsche. ISBN 9783897905856
Interview with Simon Cottrell (4 september 2013). Klimt02.
Klimt02 in Conversation with Simon Cottrel. (23 april 2014). Klimt02.
Simon, M. (november 2013) Intuitive Flow of Determinate Form: The Jewelry of Simon Cottrell. Metalsmith, vol 33, no. 5, p. 40-47. OCLC 1179334817
The compendium finale of contemporary jewellers (2009). Keulen: Darling Publications. ISBN 9783939130956

Links
• RKD Artists
Wikidata
• Website

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: https://hedendaagsesieraden.nl/2021/03/07/simon-cottrell/ ‎

Geef een reactie