Threes Moolhuysen-Coenders

Threes Moolhuysen-Coenders draagt Rebekah Frank, 2018. Foto met dank aan Liesbeth den Besten©
Threes Moolhuysen-Coenders draagt Rebekah Frank, 2018. Foto met dank aan Liesbeth den Besten©

##Threes Moolhuysen-Coenders (Tegelen (Nederland), 15 augustus 1926 – Schiedam (Nederland), 10 mei 2023) heeft de toegepaste kunsten actief bevorderd, zowel als verzamelaar als galeriehouder. Ook was zij werkzaam op de educatieve dienst in een museum.

 

Biografie
Moolhuysen-Coenders kwam uit een groot katholiek gezin, ze was het zesde meisje. Om aandacht te krijgen in dat grote gezin probeerde ze op te vallen en snel te praten. Haar ouders hielden van mooie spullen. Haar vader was burgemeester van Sittard (Nederland). Moolhuysen-Coenders zat op een internaat. Moolhuysen-Coenders wilde naar de toneelschool, maar dat mocht niet van haar ouders. Rond haar twintigste vertrok ze naar Parijs (Frankrijk). Ze woonde in bij een gezin waarvan ze in de ochtend de kinderen naar school bracht. en volgde daarna Franse les aan de Sorbonne. In haar vrije tijd bezocht ze alle mogelijke musea en tentoonstellingen.

Het verzamelen van sieraden begon in de eerste jaren van haar huwelijk met Theo Moolhuysen. Terwijl haar echtgenoot als specialist in huid- en geslachtsziekten actief was op congressen in Londen (Verenigd Koninkrijk) struinde Moolhuysen-Coenders met loupe en zaklamp vroeg in de ochtend antiekmarkten af. Zo bouwde zij onder meer een verzameling dressclips op van onedele materialen als bakeliet en imitaties van kostbare materialen als ivoor en jade. Ook zocht zij naar rouwsieraden van git en sieraden van ivoor. Door een inbraak rond 1990 is deze verzameling helaas uiteen gevallen. Moolhuysen-Coenders was niet geïnteresseerd in de intrinsieke waarde van de materialen of de statusverhogende werking van kostbare sieraden.

In 1969 trad Moolhuysen Coenders in dienst als rondleider bij Museum Boijmans van Beuningen. Ze zou er werkzaam blijven tot aan haar pensieon.

Vanaf halverwege de jaren zeventig speelde Moolhuysen-Coenders een opvallende rol in de wereld van kunst en design; als verzamelaar, opdrachtgever, organisator van tentoonstellingen en als uitgever van boeken.

Omdat musea amper aandacht besteedden aan vormgeving en toegepaste kunst zette Moolhuysen-Coenders in 1985 het TC Design Center in haar huis aan de Nieuwe Haven in Schiedam (Nederland) op. Er werd werk van (jonge) kunstenaars en vormgevers gepresenteerd, zoals Paul Derrez, Janke IJff, Beppe Kessler, Nel Linssen en Thea Tolsma. Ook verstrekte Moolhuysen-Coenders diverse opdrachten; zo nodigde zij voor de tentoonstelling Tekens & Ketens meer dan zeventig kunstenaars uit nieuw werk te maken. Het resultaat werd tentoongesteld in diverse musea.

Op vrijdag 8 november 1985 om 8 uur ‘s avonds opende Moolhuysen-Coenders twee tentoonstellingen in het Kritzraedhuis te Sittard (Nederland): Paul Derrez, 10 jaar sieraden, met een overzicht van het werk van Paul Derrez en Sieraden 1966-1986, een presentatie van de verzameling sieraden van Paul Derrez en Willem Hoogstede.

Moolhuysen-Coenders onderhield betrekkingen met onder meer Gerard Reve (1923-2006) en Maria Hees. Met Maria Hees heeft Moolhuysen-Coenders verschillende reizen gemaakt, naar onder meer Zuid-Amerika en China.

Een kruk, de TCstoel is naar Moolhuysen-Coenders genoemd.

Op initiatief van Moolhuysen Coenders werd de tentoonstelling Tekens en Ketens georganiseerd. De expositie was op twee plaatsen in Nederland te zien.

In 1996 stelde Moolhuysen-Coenders de tentoonstelling Vormgegeven samen waar sieraden, kleding, hoeden, tassen, schoenen en andere objecten waren te zien. De expositie was te zien in de Stadsgalerij Heerlen te Heerlen (Nederland).

Ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van Moolhuysen-Coenders in 2006 organiseerde Emmy Miltenburg een tentoonstelling met objecten uit de collectie van Moolhuysen-Coenders. De publicatie Inboedel vloeide daaruit voort.

Eind 2016 is de documentaire De Ketting van Threes uitgebracht door Niko Hoebe (een trailer staat op YouTube). In de documentaire vertellen onder meer kunstenaars, ontwerpers en museumdirecteuren over de invloed die Moolhuysen-Coenders heeft gehad in het vakgebied. Zo noemde Benno Tempel (directeur van het Gemeentemuseum Den Haag) haar een mecenas in de oude betekenis van het woord en fotograaf Michaël Ferron betitelde haar als De Moeder Theresa van de Kunst. Het filmportret is gemaakt in opdracht van Stichting Vestige door ontwerper Niko Hoebe (creatief producent) in samenwerking met Gert Fokkens (regie en scenario), Peter Sieben (camera en montage) en Anneke Looijesteijn (visagie). De première vond plaats op 15 november 2016 in CODA.

Verzamelde kunstenaars (selectie)
Hans Appenzeller
Gijs Bakker
Peggy Bannenberg
Pauline Barendse
Ela Bauer
Paul Beckman
Walter van Beirendonck
Petra Besomi
Maria Blaisse
Sylvia Blickman
Onno Boekhoudt
Françoise van den Bosch
Joke Brakman
Mecky van den Brink
Clemens van den Broeck
Brigit Daamen
Paul Derrez
Nanna & Jørgen Ditzel
Engelien van den Dool
Wim van Doorschodt
Iris Eichenberg
Suzanne Esser
Anita Evenepoel
Sita Falkena
Hilde Foks
Rebekah Frank
Warwick Freeman
Arianne van der Gaag
Georg Jensen Company
Marjan Gilliamse
Marianne Grootenboer
Petra Hartman
Adri Hattink
Maria Hees
Marion Herbst
Herman Hermsen
Willem Honing
Peter Hoogeboom
Janke IJff
Rian de Jong
Beppe Kessler
Maria van Kesteren
Daniëlle Keunen
Martje Kieft
Daniëlle Koninkx
Karin Kortenhorst
Marly Kruytzer
Otto Künzli
Birgit Laken
Emmy van Leersum
Felieke van der Leest
Marijke de Ley
Nel Linssen
Ronne Löwensteyn
Lous Martin
Harriët Mastboom
Coen Mulder
Marc Newson
Frans van Nieuwenborg & Martijn Wegman
Bruno Ninaber van Eyben
Ted Noten
Melanie Oudemans
Jana Paroubek
Ruudt Peters
Annelies Planteijdt
Katja Prins
Irene Rhemrev
Gerd Rothmann
Lia de Sain
Philip Sajet
Lucy Sarneel
Christiane Schneider
Bernhard Schobinger
Thietmar Schorm
Evelien Sipkes
Carolein Smit
René Smoorenburg
Marga Staartjes
Marianne Sturkenboom
Swatch
Jenna Tas
Annemarie Timmer
Thea Tolsma
Line Vautrin
Miriam Verbeek
Antoinette Vroom
Karin Wagner
Richard Walraven
Leon Wilbrink
Carine Wintermans
Marta de Wit
Lam de Wolf
Rebecca Young

Gecureerde tentoonstellingen (selectie)
1993 – Tekens en Ketens, Museum van der Togt, Amstelveen (Nederland) (10 december 1993 t/m 16 januari 1994)
1994 – Tekens en Ketens, Kunsthal, Rotterdam (Nederland) (28 mei 1994 t/m 3 juli 1994)
1996 – Vormgegeven, Stadsgalerij Heerlen, Heerlen (Nederland) (23 maart 1996 t/m 27 mei 1996) (Mecky van den Brink, Paul Derrez, Herman Hermsen, Rian de Jong, Birgit Laken, Nel Linssen, Annelies Planteijdt, Theo Smeets)

Tentoonstellingen met sieraden uit de verzameling van Moolhuysen-Coenders (selectie)
2018 – Chains/Schakels/Verbindingen, Sieraad Art Fair (SAF), Westergasfabriek, Amsterdam (Nederland)

Bibliografie (selectie)
Bertheux, M., Derrez, P., Linden, G. van der en Moolhuysen-Coenders, T. (2001) Onedel – Non-precious. Schiedam: Stichting Tekens en Ketens. ISBN 9071877612
Defesche, P. (16 april 1994) Kunstenaars spelen met waardigheid en macht. Limburgsch dagblad.
Huygens, S. (30 december 1993) Stan Huygens Journaal, Tekens en Ketens. De Telegraaf.
Huisman, J. (24 december 1993) Ereteken als symbool van waardigheid. de Volkskrant.
Miltenburg, E. en Wijne, M. (2007) Inboedel. Threes Coenders een leven in dingen. Schiedam: Artemis. ISBN 9789077075647
Sieraden, de keuze van Schiedam (2005). Nijmegen: Galerie Marzee. ISBN 90-73124-14x
Vroom, J. (23 december 1993) Hoogwaardige versierselen. NRC Handelsblad.

Links
Wikidata

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: https://hedendaagsesieraden.nl/2016/10/21/threes-moolhuysen-coenders/

Geef een reactie