Goudsmid?

Maja Houtman, broche. Schatten in de Oude Hortus II, Universiteitsmuseum Utrecht, 2015. Foto Maja Houtman
Maja Houtman, broche. Schatten in de Oude Hortus II, Universiteitsmuseum Utrecht, 2015. Foto Maja Houtman
Maja Houtman, broche. Schatten in de Oude Hortus II, Universiteitsmuseum Utrecht, 2015. Foto met dank aan Maja Houtman©

##Door Maja Houtman

Werken als goudsmid voor een juwelier bleek niet mijn droombaan. Dus ging ik op zoek naar ander werk en belandde bij WaarborgHolland.

Keurmeester bij WaarborgHolland
Elf jaar essayeur (keurmeester van goud, zilver en platina) bij WaarborgHolland in Gouda leerde me veel over toetsen, legeringen, titreren en cupeleren. Zo kreeg ik inzicht in de sieradenimport van over de hele wereld en zag wat er handgemaakt werd in Nederland. Ik onderzocht veel “veilingpartijen” met zilverwerk en sieraden en leerde zo over de keurtekens die in Europa werden afgeslagen. Omdat volgens het Burgerlijk Wetboek de pandjes het pandjeshuis niet mogen verlaten, gingen we daar als essayeurs en stempelaars naar toe om verstane pandjes te keuren voor ze op de veiling werden gebracht. Daarnaast werd ik naar de Nederlandse Munt afgevaardigd om de speciale zilveren en gouden penningen te keuren. Een leerzame periode.

Nieuwe fase en verslaafd
Inkrimping van WaarborgHolland en de diagnose reumatoïde artritis vielen samen in 2002. Dit betekende het begin van een nieuwe fase. Vastbesloten zo lang mogelijk sieraden te blijven maken, zocht ik naar “zachte” technieken, die ik kon blijven uitvoeren. Bij Steven Stehouwer in Schoonhoven leerde ik de basis om modellen te maken uit was. Bij beeldhouwer en penningmaker Pier van Leest ontdekte ik technieken die ik op de Vakschool Schoonhoven niet had geleerd.

Ik ontwikkelde een eigen vorm van hedendaags filigrainwerk. De aanleiding daartoe was de wens een zogenaamde tuitzeef te hebben. Een van zilverdraad geweven theezeef, die met een soort splitpen in de tuit van de theepot kan worden gestoken. Ik maakte de eerste en raakte verslaafd: opeens had ik er tien.

Tachtig mandjes verder
Ondertussen bekeek ik op rommelmarkten allerlei manden en maakte ze na: in miniatuur en in zilverdraad. Na tachtig mandjes ging ik een stap verder… De afgelopen twintig jaar groeide mijn filigrainwerk van kleine elementen gecombineerd met koord en ketting naar ruimtelijke, zelfstandige sieraden en objecten. Altijd heb ik drie werken in de maak en voortdurend zoek ik naar technische oplossingen voor het ontwerp dat ik in mijn hoofd heb. Oplossingen komen soms pas na jaren, maar dan valt ook alles op zijn plaats.

Prijs voor l’Idée d’André leidde tot Tips and trips for gold- and silversmiths
In 2010 won ik een prijs met het object l’Idée d”André. Dat smaakte naar meer. Op internet moest je in die tijd nog goed zoeken naar mogelijkheden om aan wedstrijden en tentoonstellingen mee te doen, want de meeste werden nog in tijdschriften en vakbladen aangekondigd. Ik vond het zoeken ernaar veel werk. Daarom besloot ik de zoekresultaten te delen met meer mensen. Zo ontstond de nieuwsbrief Tips and trips for gold- and silversmiths, die nu -2021- haar elfde jaar beleeft en wereldwijd wordt gelezen. Zelf denk ik wel eens dat het achterhaald is, maar het blijkt nu een oase van rust in de overdaad aan informatie op het internet.

Onverzekerd naar de andere kant van de wereld
Sinds 2010 heeft mijn werk op vele tentoonstellingen gelegen en heb ik verschillende prijzen en eervolle vermeldingen mogen ontvangen. Vergis je niet, het is telkens een heel karwei om je aan te melden bij een tentoonstelling of wedstrijd. Telkens zijn er andere voorwaarden. Daarbij opgeteld de risico’s van sieraden waar je zes weken aan werkte zonder verzekering in een kartonnen doosje naar de andere kant van de wereld sturen en zo uit handen te geven… Er is geen enkele garantie dat je wordt geselecteerd, dus elke keer is het weer spannend.

De afgelopen tien jaar werkte ik van wedstrijd naar wedstrijd, van thema naar thema. Zoveel ontwerpen zijn blijven liggen, omdat ik maar voortjaagde. Steeds benieuwd naar wat er bij een ander thema voor nieuwe ideeën te voorschijn komen… Gelukkig als ik ben met een onuitputtelijke inspiratie.

Tussen 2010 en 2018 organiseerde ik in Utrecht een edelsmedencafé en met een groep van 25 goudsmeden zes tentoonstellingen op diverse locaties in Utrecht.

De lockdown hielp
In 2019 besloot ik dat het anders moest: langzamer, beter uitwerken van een ontwerp, meer onderzoek. Een workshop bij Ruudt Peters bevestigde dat. De lockdown door COVID-19 hielp mij daarbij. Ik maakte een serie objecten die per stuk vijf tot zes weken kosten om te maken. Een jaar lang zonder ook maar een sieraad te maken! Het resultaat van deze verdieping is vanaf 11 december 2021 te zien in een duo-tentoonstelling met Karin Kortenhorst in het Zilvermuseum te Schoonhoven.

Maja Houtman

majahoutman.nl

Tentoonstelling
2021 – Nederlands Zilvermuseum Schoonhoven, Schoonhoven (11 december 2021 t/m 1 mei 2022)

Bibliografie
Doornbusch, E. (5 november 2021) Overzicht gastcolumns eerste jubileum 2021. hedendaagsesieraden.nl.

Links
• Wikidata

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: https://hedendaagsesieraden.nl/2021/12/01/goudsmid/ ‎

Geef een reactie