Lam de Wolf

Lam de Wolf, halssieraad, 1983. Collectie Design Museum Den Bosch, textiel, verf
Lam de Wolf, halssieraad, 1983. Foto met dank aan SMS©
Lam de Wolf, halssieraad, 1983. Collectie Design Museum Den Bosch. Foto met dank aan SMS©

##Louise Antonia Maria (Lam) de Wolf (Badhoevedorp (Nederland), 12 februari 1949) was en is actief als sieraadontwerper, docent, dichter en ontwerper van onder meer draagbare objecten en wandobjecten. Zij woont en werkt in Amstelveen (Nederland).

Biografie
Haar jeugd bracht De Wolf voornamelijk door aan de Belgische kust. Kaartlezen is een geliefde bezigheid. Een badmeester inspireerde haar tijdens het behalen van een zwemdiploma tot het voeren van de naam Lam de Wolf.

De Wolf is opgeleid aan de afdeling monumentaal textiel van de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam (Nederland) (1978-1981), waar zij vanaf 1983 ook zelf docent is. Daarnaast heeft zij van 1995 tot 2011 lesgegeven aan het Sandberg Instituut te Amsterdam (Nederland). Ook gaf De Wolf les aan andere opleidingsinstituten wereldwijd.

Caroline Broadhead heeft De Wolf geïnspireerd op groot formaat en met kleuren te werken. Galeriehouder en verzamelaar Helen Drutt beschrijft in haar boek Ornament as Art uit 2007 dat het oeuvre van De Wolf kan worden gezien als tegenpool van het werk van mensen die worden geassocieerd met het Hollands glad; een term bedacht door Marion Herbst en van toepassing op de sieraden van onder anderen Gijs Bakker en Emmy van Leersum.

De Wolf werkt op onconventionele en geheel eigen wijze buiten de scheiding die doorgaans tussen de verschillende kunstdisciplines wordt gemaakt. Ze maakt sculpturale objecten voor aan de wand, voor op de schouders, op het hoofd, op de kleding, om de pols en voor in de ruimte, waarbij zij onder meer met repen beschilderd textiel, mikadostokjes, plastics en touw werkt. De Wolf maakt regelmatig gebruik van spelden en ook borduurt zij. Poëzie, teksten en performance vormen eveneens deel van haar werk. Lijnen en teksten spelen vaak een nadrukkelijke rol in de verschillende objecten die zij maakt. Soms is haar werk conceptueel van aard. Ook heeft De Wolf kledingstukken als broeken, zogenaamde Lamslappen en Sinnerokken gemaakt.

Het uitgesproken open en directe karakter van De Wolf wordt door menigeen genoemd en geroemd. Toen De Wolf 50 jaar werd bracht zij wekelijks een pop naar Galerie Ra. Begin 2000 waren alle 50 poppen twee weken lang te zien in de galerie. Tijdens de feestelijke receptie op zondag 30 januari werden bezoekers toegesproken door Birthe Leemeyer, Rob Scheller en De Wolf. Er werd gezongen door Sabine Mooibroek.

In 2009 schonken Marjan & Gerard Unger een halssieraad van de hand van De Wolf aan het Rijksmuseum Amsterdam.

In maart 2011 verzorgde De Wolf de nieuwe inrichting van het Van Doesburghuis te Meudon (Frankrijk). De Wolf gebruikt zelf consequent niet het woord sieraden voor haar werk, maar draagbare objecten.

December 2022 verscheen er een artikel in de Volkskrant waarin het boek De stem van Loes, dat de echtgenoot van De Wolf, kunstenaar Jos Houweling (1943), maakte, wordt besproken. In het boek staan collages die Houweling maakte van uitspraken van zijn dementerende vrouw.

Galerie Spektrum schonk verschillende sieraden en objecten van de hand van De Wolf aan Die Neue Sammlung.

Sieraden van De Wolf werden en worden gepresenteerd door onder meer Galerie Ra, Galerie Spektrum, Helen Drutt Gallery en Trits Sieraden.

Werk in openbare collecties (selectie)
Centraal Museum, Utrecht (Nederland)
CODA, Apeldoorn (Nederland) (1 van de 34 kernkunstenaars)
Design Museum Den Bosch, Den Bosch (Nederland)
Die Neue Sammlung, München (Duitsland)
Gemeentemuseum Den Haag, Den Haag (Nederland)
Los Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Californië, Verenigde Staten)
Museum Arnhem, Arnhem (Nederland)
Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam (Nederland)
Museum für Schmuck, München (Duitsland)
Museum of Arts and Design (MAD), New York (New York State, Verenigde Staten)
Museum of Fine Arts, Houston (Texas, Verenigde Staten)
Philadelphia Museum of Art, Philadelphia (Pennsylvania, Verenigde Staten)
Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE), Amersfoort (Nederland)
Rijksmuseum Amsterdam, Amsterdam (Nederland) (BK-2010-2-163)
Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
TextielMuseum, Tilburg (Nederland)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Jurriaan van den Berg
Lois Boardman
Paul Derrez & Willem Hoogstede
Helen Drutt
Marin Friedman
Jocelyne Gobeil
Yvònne Joris
Claartje Keur
Thea & Jur van Lee-Ellis
Lous Martin
Threes Moolhuysen-Coenders
Jerven Ober
Ruudt Peters
Donna Schneier
Marjan Unger & Gerard Unger

Tentoonstellingen (selectie)
1980 – Loes Ero de Wolf (Lam de Wolf ), jewellery and objects, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1980 – Museum het Kruithuis, Den Bosch (Nederland)
1980 – Sieraden (reizende tentoonstelling, 12 locaties in Nederland)
1982 – Art-manifstation, Nieuwe Kerk, Amsterdam (Nederland) (Galerie Ra (Amsterdam (Nederland)) met focus op Lam de Wolf)
1982 – Galerie Het Kapelhuis, Amersfoort (Nederland)
1982 – Jewellery Redefined, the 1st international exhibition of multi- media non-precious jewellery, British Crafts Centre, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1982 – Lam de Wolf Textiel, Museum het Kruithuis, Den Bosch (Nederland)
1982 – Schmuck aus den Niederlanden, Galerie Spektrum, München (Duitsland)
1982 – Visies op sieraden, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland) (door Liesbeth den Besten)
1983 – Lam de Wolf, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1983 – Schmuck, Galerie Spektrum, München (West-Duitsland) (22 november 1983 t/m 30 december 1983)
1983 – The Jewellery Project, Crafts Council Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1984 – Cross Currents, Powerhouse Museum, Sydney (Australië)
1984 – Lam de Wolf, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1984 – Vehta Textiel Biënnale, Vichte (België) (t/m 11 november 1984)
1985 – Lam de Wolf, Galerie Spektrum, München (Duitsland) (16 april 1985 t/m 11 mei 1985)
1985 – Lam de Wolf, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1985 – Lam de Wolf, Galerie Nouvelles Images, Den Haag (Nederland) (25 mei 1985 t/m 3 juli 1985)
1985 – New Tradition, the evolution of jewellery 1966 – 1985, British Crafts Centre, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1986 – 10 Jaar Ra, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1986 – Aspects, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1986 – Lam de Wolf sierende objecten, Trits Sieraden, Delft (Nederland)  (7 augustus 1986 t/m 20 september 1986)
1986 – New Tradition, the evolution of jewellery 1966 – 1985, City Art Gallery, Birmingham (Verenigd Koninkrijk) (januari 1986 t/m februari 1986)
1986 – New Tradition, the evolution of jewellery 1966 – 1985, Crafts Centre, Cleveland (Verenigd Koninkrijk)
1986 – Sieraden, Images, Singer Museum, Laren (Nederland) (reizende tentoonstelling)
1986 – Sieraden, vorm en idee, Van Reekum Museum, Apeldoorn (Nederland)
1987 – Joieria Europea Contemporanèa, Fundación Caixa de Pensións, Barcelona (Spanje)
1987 – Lam de Wolf, Helen Drutt Gallery, Philadelphia (Pennsylvania, Verenigde Staten) (15 mei 1987 t/m 27 juni 1987)
1987 – Lam de Wolf, Hommage aan la libre Pensee, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1987 – Holland in vorm: Sieraden, Gemeentemuseum Arnhem, Arnhem (Nederland)
1988 – Hout en bast, Trits Sieraden, Delft (Nederland) (16 maart 1988 t/m 30 april 1988)
1989 – Lam de Wolf, Kleurblik, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1989 – Ornamenta I, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Nederland)
1990 – Gekraagd, Huis van Gijn, Dordrecht (Nederland) (16 februari 1990 t/m 16 april 1990)
1990 – Joalharia Contemporânea Holandes, Artefacto 3, Lissabon (Portugal) (10 mei 1990 t/m 31 mei 1990)
1990 – Joalharia Holandesa, Novidades da Holanda / News from the Netherlands, Museu Calouste Gulbenkian, Lissabon (Portugal) (9 mei 1990 t/m 27 mei 1990)
1990 – Joalharia Holandesa, Novidades da Holanda / News from the Netherlands, Museu Nacional de Soares dos Reis, Porto (Portugal) (20 juni 1990 t/m 15 juli 1990)
1990 – Point of view, Verenigde Staten en Canada (reizende tentoonstelling t/m 1991)
1990 – WVC-Subsidie Expositie, Trits Sieraden, Delft (Nederland) (21 maart 1990 t/m 5 mei 1990)
1991 – Lam de Wolf, Galerie Jocelyne Gobeil, Montréal (Canada) (16 maart 1991 t/m 13 april 1991)
1991 – Lam de Wolf, New work, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1991 – Point de vue de la Hollande – Point of View of the Netherlands, Galerie Jocelyne Gobeil, Montréal (Canada) (16 oktober 1991 t/m 16 november 1991)
1991 – Sieraad als objekt, Librije Hedendaagse Kunst, Zwolle (Nederland) (7 december 1991 t/m 12 januari 1992)
1991 – Textile Museum of Canada, Ontario (Canada)
1991 – Vernieuwend, Trits Sieraden, Delft (Nederland) (3 april 1991 t/m 11 mei 1991)
1992 – Lam de Wolf, Trousers, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1993 – Contemporary Jewelry 1964-1993, Selected Works, Helen Williams Drutt Collection, The Arkansas Art Center, Little Rock (Arkansas, Verenigde Staten)
1994 – A Moveable Feast 1964-1993, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
1994 – A Moveable Feast: Helen Williams Drutt Collection 1964-1993, Provinciaal Museum voor Moderne Kunst, Oostende (België)
1994 – A Moveable Feast: Helen Williams Drutt Collection 1964-1993, Stedelijk Museum, Amsterdam (Nederland) (1994 t/m 8 januari 1995)
1994 – Schmuck unserer Zeit 1964-1993, Sammlung Helen Williams Drutt, Museum Bellerive, Zürich (Zwitserland) (10 februari 1994 t/m 1 mei 1994)
1996 – Leeg, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Arnhem (Nederland)
1996 – Passion and Profession, 20 years Ra, Jewellery in Past, Present and Future, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1998 – Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1998 – Supplement, een keuze uit de sieraden- en catalogiverzameling van Jurriaan van den Berg, De Nederlandsche Bank, Amsterdam (Nederland)
2000 – Het versierde ego, het kunstjuweel in de 20ste eeuw, Koningin Fabiolazaal, Antwerpen (België)
2000 – Jewels of Mind and Mentality, Museum het Kruithuis, Den Bosch (Nederland)
2000 – Op de huid, sieraden uit de collectie, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Arnhem (Nederland)
2001 – De eigen collectie sieraden 1970-heden, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2002 – 21 Diademen voor Máxima, Museum het Kruithuis, Den Bosch (Nederland)
2002 – Display, een voorstel tot Gemeentelijke Kunstaankopen, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
2002 – Lam de Wolf, For you, objects, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
2002 – Zero Karat, the Donna Schneier gift to the American Craft Museum, American Craft Museum, New York (New York State, Verenigde Staten)
2002 – Zonder wrijving geen glans, Centraal Museum, Utrecht (Nederland)
2004 – Hoogtepunten van het Nederlandse moderne sieraad, De Nederlandsche Bank, Amsterdam (Nederland)
2004 – Lam de Wolf, Sinnerokken en IJzeren woorden, objects, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
2005 – Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
2006 – Lam de Wolf, Steel Hearts and Golden Cages, objects, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
2007 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt CollectionMuseum of Fine Arts, Houston (Texas, Verenigde Staten)
2008 – Lam de Wolf, Reflections, objects, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Mint Museum of Craft+Design, Charlotte (Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Renwick Gallery, Washington (Verenigde Staten)
2009 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Tacoma Art Museum (TAM), Tacoma (Washington, Verenigde Staten)
2010 – Lam de Wolf, Gezichten en verwijlen…, objects, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
2011 – Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
2012 – Lam de Wolf, Eindeloos hetzelfde en geen ogenblik gelijk, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
2013 – Dare to wear, sieraden uit de collectie Paul Derrez/Willem Hoogstede, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2013 – Lam de Wolf, Zegbaar zichtbaar, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
2014 – Body jewels, TextielMuseum, Tilburg (Nederland)
2014 – Eindeloos hetzelfde en geen ogenblik gelijk, Installaties van Lam de Wolf, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2014 – Kettingreacties, sieraden en fotografie van Claartje Keur, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2014 – Laissez-moi rêver, Galerie Noel Guyomarc’h, Montréal (Canada) (7 februari 2014 t/m 16 februari 2014)
2015 – ZERO in het Kwadraat, TextielMuseum, Tilburg (Nederland)
2016 – Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman CollectionLos Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Californië, Verenigde Staten)
2016 – 40 Jaar Ra, Sieraad Art Fair (SAF), Westergasfabriek, Amsterdam (Nederland)
2017 – Big, Bold & Beautiful, Bloemlezing uit de CODA Collectie, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2017 – KunstRAI 2017, RAI, Amsterdam (Nederland) (Galerie Ra)
2018 – Alles of niets, collectie Jurriaan van den Berg, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2018 – Rijkdom – Sieraden van het Rijk, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2018 – Show yourselfDesign Museum Den Bosch, Den Bosch (Nederland)
2019 – Black & White | Symboliek in Kunst en DesignTextielMuseum, Tilburg (Nederland)
2019 – FINAL PARADE, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
2019 – Avant-garde Montrealers: Jewellery, Glass and Ceramics as Envisioned by Gallerists Jocelyne Gobeil, Elena Lee and Barbara Silverberg, Musée des beaux-arts de Montréal, Montréal (Canada) (30 april 2019 t/m 1 maart 2020)
2023 – Parall(elles), Musée des beaux-arts de Montréal, Montréal (Canada) (18 februari 2023 t/m 28 mei 2023)

Prijzen (selectie)
1992 – Internationale Textiel Biënnale, Lausanne (Zwitserland)
2003 – Internationale Textiel Biënnale, Como (Italië)
2005 – Master of Industrial Folk Art (Xiamen University)
2010 – Profielprijs

Bibliografie (selectie)
10 Jaar Ra (1986). Amsterdam: Galerie Ra. OCLC 27263707
Barten, S., Dormer, P. en Drutt, H., (1994) Schmuck unserer Zeit 1964-1993, Sammlung Helen Williams Drutt. Zürich: Museum Bellerive. OCLC 216920614
Bertheux, M., Derrez, P., Linden, G. van der en Moolhuysen-Coenders, T. (2001) Onedel – Non-precious. Schiedam: Stichting Tekens en Ketens. ISBN 9071877612
Besten, L. den (1986) Sieraden, vorm en idee. Apeldoorn: Gemeentelijk Van Reekummuseum. OCLC 64289691
Besten, L. den en Boot, M. (2002) Display, een voorstel tot Gemeentelijke Kunstaankopen. Amsterdam: Stedelijk Museum Amsterdam. ISBN 9050061583
Burrows, K.M., Drutt, H., Strauss, C. en Wetzel, K. (2007) Ornament as art, Avant-garde jewelry from the Helen Williams Drutt collection, the Museum of Fine Arts, Houston. Stuttgart: ARNOLDSCHE Art Publishers. ISBN 9783897902732
Chambers Mills, R., Drutt, H., Gopnik, B., Lignel, B., en Tigerman, B. (2016) Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman Collection. München: Prestel. ISBN 9783791355627
Eickhoff, J. (7 maart 2022) Von Jubilar zu Jubilar. hedendaagsesieraden.nl.
Guyomarc’h, N. (2014) Laissez-moi rêver, oeuvres de la collection de bijoux d’art contemporain de Jocelyne Gobeil. ISBN 9782981435606
Hölscher, P. (2020) Schmuck/Jewelry, Die Neue Sammlung Danner Stiftung. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905856
Hughes, D. en Wilcox, L. (1982) Jewellery Redefined, The 1st International Exhibition of Multi-media Non-precious Jewellery 1982. Londen: British Crafts Centre. ISBN 0906420024
Jewels of mind and mentality, Dutch jewelry design 1950-2000 (2000). Rotterdam: 010. ISBN 9064503990
Joris, Y. (2002) 21 diademen voor Máxima / 21 tiaras for Máxima. Den Bosch: Museum het Kruithuis. ISBN 9065382720
Kransen, C. (1990) Point of View, Dutch Contemporary Jewelry and Design. New York: Charon Kransen. OCLC 28438200
Leeuwen, A. van (7 december 2022) Mijn vriend heet ook Jos. de Volkskrant.
Martens, H. (2000) Op de huid, sieraden uit de collectie. Arnhem: Gemeentemusea Arnhem. ISBN 90-72861-27-2
Reinders, C.E.M. (2016) Re/defining jewellery, sieradencollectie CODA Museum. Apeldoorn: CODA. ISBN 978-94-6228-769-3
Schliwinski, M. (1982) Schmuck aus den Niederlanden. München: Galerie Spektrum. OCLC 64968460
Sieraden, Images (1986). Amsterdam: VES. OCLC 313823758
Unger, M. (2004) Het Nederlandse sieraad in de 20ste eeuw. Bussum: THOTH. ISBN 9789068683486
Unger, M. (1990) Joalharia Holandesa, Novidades da Holanda / News from the Netherlands. Amsterdam: Dutch Form Foundation. OCLC 315495184
Walgrave, J. (2000) Het versierde ego, het kunstjuweel in de 20ste eeuw. Antwerpen: Danny Toelen. ISBN 9066250240
Wolf, L. de (2010) Monumentaal en dichtbij. Amsterdam: Voetnoot. ISBN 978-90-78068-63-1

Externe links
RKD Artists
Wikidata
Website

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: http://hedendaagsesieraden.nl/2016/09/24/lam-de-wolf/

Geef een reactieReactie annuleren