Cris Agterberg

Cris Agterberg, broche, 1920-1930. Collectie Centraal Museum, 24756. Foto met dank aan Centraal Museum©
Cris Agterberg, broche, 1920-1930. Collectie Centraal Museum, 24756. Foto met dank aan Centraal Museum©
Cris Agterberg, broche, 1920-1930. Collectie Centraal Museum, 24756. Foto met dank aan Centraal Museum©

##Cris Agterberg (Amsterdam (Nederland), 22 april 1883 – Utrecht (Nederland), 21 november 1948) was onder meer actief als sieraadontwerper. Zelf typeerde hij zich als beeldhouwer en sierkunstenaar.

Biografie
Agterberg is opgeleid aan de Kunstnijverheidsschool Quellinus Amsterdam (later opgegaan in de Gerrit Rietveld Academie) en aan de kunstnijverheidsschool in Elberfeld (Duitsland). Al in 1932 werd Agterberg lid van de NSB. Hij maakte zaalversieringen voor de propagandabijeenkomsten van de beweging.

Zijn werkzame leven lang heeft Agterbeg sieraden vervaardigd. In 1920 liet hij zich als edelsmid registreren bij de Waarborg en kreeg zijn meesterteken. Deze zijn vaak lastig te dateren, onder meer omdat Agterberg dezelfde ontwerpen jaren later opnieuw uitvoerde.

Agterberg maakte in zijn sieraden (vooral broches en hangers, soms ook ringen en manchetknopen) gebruik van technieken als zagen, hameren, drijven, emailleren en gieten. Naast metalen als koper, messing en zilver paste Agterberg stenen toe als maansteen, chalcedoon en amethist. Ook verwerkte hij bloedkoraal. Sommige sieraden zijn abstract qua ontwerp, maar figuratie werd door Achterberg niet geschuwd: regelmatig duiken vrouwen, dieren en sterrenbeelden op in zijn sieraden. Verschillende ontwerptekeningen voor sieraden van Agterbergs hand zijn bewaard gebleven. Willy Keereweer en de Utrechtse edelsmid Gerard Pannebakker voeren de ontwerpen van Agterberg uit.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was Agterberg lid van de Raad van Advies voor opdrachten aan beeldende kunstenaars voor de gebonden kunsten. Hij ontwierp onderscheidingen voor de NSB (waaronder de plaquettes Strijd en Offer en Oostfront) en dreef de galerie Het Consthuys Sint Pieter. 

In 1947 werd Agterberg veroordeeld voor zijn gedragingen tijdens de Duitse bezetting. Na zijn veroordeling kwam hij direct op vrije voeten, omdat zijn straf gelijk was aan de duur van zijn voorarrest. Bij zijn vonnis werd rekening gehouden met de dodelijke ziekte waaraan hij leed en ook met het feit dat hij nooit mensen heeft verraden.

In 2002 was in het Centraal Museum een tentoonstelling met een overzicht van het werk van Agterberg.

Sieraden van Agterberg werden en worden gepresenteerd door onder meer Tadema Gallery.

Werk in openbare collecties (selectie)
Centraal Museum, Utrecht (Nederland)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Collectie Meentwijck

Tentoonstellingen (selectie)
Beeldhouwwerk – Sieraden – Preciosa van Cris Agterberg
2002 – Zonder wrijving geen glans, Centraal Museum, Utrecht (Nederland)

Biografie (selectie)
Brouwer, M. en Haffmans, J. (2001) Cris Agterberg, beeldhouwer en sierkunstenaar. Vianen: Optima. ISBN 9076940037
Chadour-Sampson B. en Newell-Smith, S. (2021) Tadema Gallery London, Jewellery from the 1860s to 1960s. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905986
Jonge, C.H. de (1924) De Toegepaste Kunsten in Nederland, Sieraden. Rotterdam: W.L. & J. Brusse’s Uitgeversmaatschappij. OCLC 2553063

Links
RKD Artists
Wikidata

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: http://hedendaagsesieraden.nl/2020/04/11/cris-agterberg/

Geef een reactieReactie annuleren