Pierre Degen

Pierre Degen, tekening, 1984. Foto met dank aan Stichting Françoise van den Bosch©
Pierre Degen, tekening, 1984. Foto met dank aan Stichting Françoise van den Bosch©
Pierre Degen, tekening, 1984. Foto met dank aan Stichting Françoise van den Bosch©

Pierre Degen (La Neuveville (Zwitserland), 1947) was en is onder meer actief als sieraadontwerper, docent en beeldhouwer.

Biografie
Aanvankelijk wilde Degen maquettebouwer worden, maar omdat er geen opleiding daarvoor was en hij zijn handvaardigheid wilde ontwikkelen ging hij studeren aan de afdeling edelsmeden van de traditioneel ingerichte opleiding Ecole d’Arts Appliqués in La Chaud-de-Fond (Zwitserland) (1963-1968). De studie bood geen informatie over de ontwikkelingen die elders in de wereld gaande waren op het gebied van eigentijdse sieraden. Rond de tijd van zijn examens kreeg Degen een boek in handen waarin werk van Claus Bury stond beschreven. Hierdoor geïnspireerd ging ook Degen experimenteren met perspex en andere onedele materialen.

Na zijn afstuderen ging Degen aan het werk in Luzern (Zwitserland) als ontwerper voor de firma Bucherer. Na drie jaar daar te hebben gewerkt alsook tekenlessen te hebben gevolgd aan de Kunstgewerbeschule te Luzern (Zwitserland) besloot Degen op reis te gaan. Hij had bedacht dat de Engelse taal daarbij behulpzaam zou zijn en reisde daarom als eerste af naar Londen (Verenigd Koninkrijk). Veder dan Londen (Verenigd Koninkrijk) zou zijn voorgenomen wereldreis niet gaan.

Ralph Turner van Electrum Gallery in Londen (Verenigd Koninkrijk) moedigde Degen in 1972 aan wegwerpsieraden te maken. Hieruit kwamen verschillende sieraden voort van materialen als folie, spuitmonden van spuitbussen, wasknijpers, textiellabels van plastic en diverse elektronische onderdelen.

Bij een juwelier aan Bond Street in Londen (Verenigd Koninkrijk) ontmoette Degen Peter Lyon die toen lesgaf aan de afdeling sieraadontwerpen van de Central School of Art and Design te Londen (Verenigd Koninkrijk). Niet lang daarna werkte Degen ook op de opleiding als studio technician. In 1973 startte Degen met lesgeven in deeltijd aan de Middlesex Polytechnic.

Eind zeventiger jaren brak Degen met zijn rebelse sieraden door in het Verenigd Koninkrijk. Hij maakte vanaf de jaren tachtig sieraden in groot formaat waarbij de draagbaarheid niet voorop stond. De schaduwen van de toen gecreëerde objecten maakten integraal onderdeel uit van het werk, Degen zelf noemde de schaduwen extensions. Zo is Degens werk verwant met de performances die in die jaren hun hoogtepunt beleefden.

Op vrijdag 20 september 1985 kreeg Degen in het Gemeentemuseum Den Haag de Françoise van den Bosch Prijs uitgereikt. Tegelijkertijd werd ook de tentoonstelling Vlaggen en Banieren geopend.

In 1992 startte Degen een samenwerking met de choreograaf Emilyn Claid.

In zijn werk gebruikt Degen uiteenlopende materialen en ook gevonden voorwerpen. Zo heeft hij handschoenen, perspex, computerchips, conservenblikjes, kurk en hout toegepast. Degen heeft in zijn werk onderzoek gedaan naar schaal. Een uitspraak van hem hierover luidt “We are used to seeing people wearing jewelry, why not jewelry wearing people?”.

Degen gaf in deeltijd les aan Bezalel te Jeruzalem (Israël) (1977-1978). Ook gaf hij, eveneens in deeltijd, les aan Royal College of Art te Londen (Verenigd Koninkrijk) (1979-1981) en aan de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam (Nederland) (1980-1984).

Sieraden van Degen werden en worden gepresenteerd door onder meer Arnolfini, Electrum Gallery en Galerie Ra.

Werk in openbare collecties (selectie)
CODA, Apeldoorn (Nederland)
Collectie Françoise van den Bosch (Nederland)
Museum Arnhem, Arnhem (Nederland)
Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Jurriaan van den Berg
Paul Derrez & Willem Hoogstede
Knapp Collection
Thea & Jur van Lee-Ellis
Riet Neerincx

Tentoonstellingen (selectie)
1972 – Christmas Exhibition, Electrum Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1973 – Aspects of Jewellery, Electrum Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1973 – British Jewellery, Electrum Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1973 – British Jewellery – Aspekte modernen Schmucks, Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
1973 – Christmas Exhibition, Electrum Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1973 – Schmuck ’73, Tendenzen, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
1973 – The Craftsman’s Art, Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1974 – Christmas Exhibition, Electrum Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1975 – Christmas Exhibition, Electrum Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1977 – Edible Jewellery, Arnolfini, Bristol (Verenigd Koninkrijk)
1977 – Edward de Large, David Poston, Nuala Jamison, Pierre Degen, Arnolfini, Bristol (Verenigd Koninkrijk)
1978 – Esther Knobel en Pierre Degen, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1979 – Pierre Degen-Extension, Arnolfini, Bristol (Verenigd Koninkrijk)
1979 – Sieraden in Singer, Singer Museum, Laren (Nederland)
1980 – Armschmuck, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
1981 – Electrum Gallery, the Tenth Year, Electrum Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1981 – Pierre Degen en Ros Perry, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1982 – Pierre Degen: New Work, Crafts Council, Londen (Verenigd Koninkrijk) (door Ralph Turner)
1982 – Towards a New Iron Age, Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1982 – Visies op sieraden, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland) (door Liesbeth Crommelin)
1985 – Vlaggen en Banieren, Gemeentemuseum Den Haag, Den Haag (Nederland)
1986 – 10 Jaar Ra, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1986 – Pierre Degen, Provinciaal Museum, Hasselt (België) (georganiseerd door de Stichting Françoise van den Bosch) (september 1986 t/m oktober 1986)
1986 – Pierre Degen, Stichting Musische Vorming, Tilburg (Nederland) (georganiseerd door de Stichting Françoise van den Bosch) (3 februari 1986 t/m 28 februari 1986)
2000 – Op de huid, sieraden uit de collectie, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Arnhem (Nederland)
2002 – Aanwinsten. Een keuze uit de sieradenaankopen in de afgelopen vier jaar voor twee verzamelingen door Jurriaan-Bob van den Berg, De Nederlandsche Bank, Amsterdam (Nederland)
2004 – Hoogtepunten van het Nederlandse moderne sieraad, De Nederlandsche Bank, Amsterdam (Nederland)
2005 – Françoise van den Bosch, tijdgenoten en jong talent, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2013 – Dare to wear, sieraden uit de collectie Paul Derrez/Willem Hoogstede, CODA, Apeldoorn (Nederland)

Prijzen (selectie)
1984 – Françoise van den Bosch Prijs

Residencies (selectie)
1986 – Curtin University, Perth (Australië)
1986 – South College of Advanced Education, Adelaide (Australië)

Bibliografie (selectie)
10 Jaar Ra (1986). Amsterdam: Galerie Ra. OCLC 27263707
Besten, L. den (2011) On Jewellery, A Compendium of international contemporary art jewellery. Stuttgart: ARNOLDSCHE Art Publishers. ISBN 9783897903494
Chambers, K.S. (lente 1996) Pierre Degen Plays: His Own Rules. Metalsmith Magazine.
Martens, H. (2000) Op de huid, sieraden uit de collectie. Arnhem: Gemeentemusea Arnhem. ISBN 90-72861-27-2
Ober, J. (1985) Pierre Degen, Sketchbook. Naarden: Stichting Françoise van den Bosch. OCLC 51805030
Unger, M. (1981) Pierre Degen en Jan Pijcke, De esthetiek van de constructie. Bijvoorbeeld, jrg. 13 nr. 3.

Links
RKD Artists
Wikidata

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: http://hedendaagsesieraden.nl/2019/09/29/pierre-degen/ ‎

Geef een reactieReactie annuleren