Christa Ehrlich

Christa Ehrlich, ringen, circa 1930. Rijksmuseum (BK-2010-2-22 t/m 25), Special Collections. Foto Esther Doornbusch, december 2018
Christa Ehrlich, ringen, circa 1930. Collectie Rijksmuseum BK-2010-2-22, 23, 24, 25, Special Collections. Foto Esther Doornbusch, december 2018, CC BY 4.0

##Christina Anna (Christa) Ehrlich (Wenen (Oostenrijk), 12 maart 1903 – Den Haag (Nederland), 12 februari 1995) was onder meer actief als sieraadontwerper, grafisch ontwerper, fotograaf, textielkunstenaar en edelsmid.

Biografie
Ehrlich werd opgeleid aan de Kunstgewerbeschule te Wenen (Oostenrijk) (1922-1925) waar zij les had van onder meer Josef Hoffman. In opdracht van Hoffman was zij verantwoordelijk voor een deel van de interieurs van het Oostenrijks paviljoen op de Exposition des Arts Décoratifs et Industriels te Parijs (Frankrijk) in 1925, één van de modernste paviljoens op deze wereldtentoonstelling.

In 1927 werd Ehrlich op verzoek van Carel Begeer als ontwerper van tafelzilver naar Nederland gehaald om te werken voor Van Kempen en Begeer, waarvoor zij onder meer geometrische theeserviezen ontwierp. Ook was Ehrlich werkzaam bij de Zilverfabriek Voorschoten.

Na haar komst naar Nederland werd haar werk vlot opgemerkt. Er werd over gepubliceerd en al in 1927 ontwierp Ehrlich een omslag voor het tijdschrift Wendingen. Het nummer was gewijd aan de Wiener Werkstätte. Ook heeft Ehrlich keramiek ontworpen voor het Maastrichtse bedrijf Regout. In 1938 verkreeg Ehrlich de Nederlandse nationaliteit.

Ehrlich onderhield contacten met onder meer Hendrik Petrus Berlage, Hendrik Wijdeveld en Jan Eisenloeffel. Haar vormgeving is geënt op industriële productie.

Een viertal ringen uit de nalatenschap van Ehrlich en aan haar toegeschreven is door Marjan Unger en Gerard Unger samen met honderden andere sieraden van diverse Nederlandse ontwerpers in 2009 door een schenking in de collectie van het Rijksmuseum Amsterdam te Amsterdam (Nederland) beland.

Werk in openbare collecties (selectie)
Rijksmuseum Amsterdam, Amsterdam (Nederland) (BK-2010-2-22; BK-2010-2-23; BK-2010-2-24; BK-2010-2-25)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Marjan Unger & Gerard Unger

Tentoonstellingen (selectie)
1972 – Sieraad 1900-1972, De Zonnehof, Amersfoort (Nederland)
2002 – Zonder wrijving geen glans, Centraal Museum, Utrecht (Nederland)

Bibliografie (selectie)
Biemond, D.J., ‘Acquisitions : the Marjan and Gerard Unger Collection : jewellery by twentieth-century Dutch jewellers, goldsmiths, silversmiths and designers’, in: The Rijksmuseum Bulletin 58 (2010), pp. 266-303.
Sieraad 1900-1972, eerste triennale Amersfoort 2 augustus t/m 1 oktober 1972 (1972). Rotterdam: Lemniscaat. ISBN 9060691318
Simon Thomas, M. (2008) Goed in vorm, honderd jaar ontwerpen in Nederland. Rotterdam: 010. ISBN 9789064506550
Unger, M. (2004) Het Nederlandse sieraad in de 20ste eeuw. Bussum: THOTH. ISBN 9789068683486

Links
RKD Artists
Wikidata

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: http://hedendaagsesieraden.nl/2018/12/22/christa-ehrlich/

Geef een reactieReactie annuleren