Arline Fisch

Arline Fisch, Turquoise Ruffle, armband
Arline Fisch, Turquoise Ruffle, armband. Courtesy Mobilia Gallery©

##Arline Marie Fisch (Brooklyn, New York (New York State, Verenigde Staten), 21 augustus 1931) was en is onder meer actief als sieraadontwerper, textielkunstenaar, docent en auteur. Zij woont en werkt in San Diego (Californië, Verenigde Staten).

Biografie
Als kind raakte Fisch onder de indruk van Egyptische sieraden die ze zag in het Metropolitan Museum of Art in New York (New York State, Verenigde Staten). Fisch is opgeleid aan onder meer Skidmore College in Saratoga Springs (Verenigde Staten) (1952), aan University of Illinois te Urbana (Verenigde Staten) (1954) en aan Kunsthåndværkskolan in Kopenhagen (Denemarken) (1956-1957). Tijdens haar jaar in Kopenhagen (Denemarken) was Fisch werkzaam in het atelier van de goudsmid Bernhard Hertz, de Bernhard Hertz Guldvaerefabrik. De Scandinavische wijze van ontwerpen bood voor Fisch te weinig ruimte voor eigen inbreng. De nadruk op het ontwerp en technische perfectie beviel haar niet.

Fisch heeft ook lessen gevolgd bij onder anderen Earl Pardon.

Tijdens een studiereis door Zuid-Amerika in 1963 zag Fisch in een museum in Lima (Peru) pre-Colombiaanse kledingstukken met metaalwerk. Dit inspireerde Fisch grote draagbare stukken te maken.

Fisch heeft les gegeven aan onder andere Skidmore College in Saratoga Springs (Verenigde Staten) (1957-1961), waar ze aan het hoofd stond van de weefateliers. Tot aan haar pensioen werkte Fisch aan San Diego State University (Verenigde Staten) (1961-2000), waar ze verantwoordelijk was voor de leergang Jewelry and Metalsmithing. In 1959 bekwaamde Fisch zich aan de Haystack Mountain School of Crafts in Liberty (Maine, Verenigde Staten) in weeftechnieken (1959), waar ze les had van onder anderen Jack Lenor Larsen (1927-2020). In 1964 verdiepte ze zich in metaalbewerking aan de School for American Craftsmen in Rochester (New York, Verenigde Staten). Aan de Guldsmedshögskolan te Kopenhagen (Denemarken) bestudeerde Fisch technieken als drijven en graveren (1966-1967). Ook in onder andere Oostenrijk en Urugay was Fisch actief als docent. Het lesgeven vormt een rode draad in haar carrière.

In 1969 was Fisch een van de oprichters van de Society of North American Goldsmiths (SNAG). Zij vervulde bestuurstaken voor verschillende instellingen en stichtingen. Zo was zij ook vice-voorzitter van de World Crafts Council (1976-1982).

In haar sieraden past Fisch technieken uit de textiel toe: waaronder weven, vlechten, haken en breien. Ze publiceerde er in 2016 een boek over: Textile Techniques in Metal for Jewelers, Textile Artists and Sculptors. In 1975 publiceerde Fisch ook al een boek over dit onderwerp: Textile Techniques in Metal. Fisch ziet haar sieraden als persoonlijke versieringen en zegt ze allemaal tenminste een keer te hebben gedragen. Volgens haar zijn sieraden bedoeld om de drager mooi te laten zijn en zich mooi, elegant en bijzonder te voelen.

Sieraden van Fisch werden en worden wereldwijd gepresenteerd door onder meer Concepts Gallery, Electrum Gallery, Galerie am Graben, en Mobilia Gallery.

Werk in openbare collecties (selectie)
Art Gallery of Australia, Perth (Australië)
Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum, New York (New York State, Verenigde Staten)
Dallas Museum of Art, Dallas (Texas, Verenigde Staten)
Danner-Stiftung, München (Duitsland)
Johnson Wax Collection, Verenigde Staten
Kunstindustrimuseet, Oslo (Noorwegen)
Kunstindustrimuseum, Kopenhagen (Denemarken)
Los Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Californië, Verenigde Staten)
Metropolitan Museum of Art, New York (New York State, Verenigde Staten)
Minnesota Museum of Art, Minnesota (Verenigde Staten)
Musée des beaux-arts de Montréal, Montréal (Canada)
Musei Vaticani, Vaticaanstad (Italië)
Museum of Arts and Design (MAD), New York (New York State, Verenigde Staten)
Museum of Fine Arts Boston, Boston (Massachusetts, Verenigde Staten)
Museum of Fine Arts, Houston (Texas, Verenigde Staten)
National Gallery of Australia, Canberra (Australië)
National Museum of Modern Art, Kyoto (Japan)
National Museum of Scotland, Edinburgh (Verenigd Koninkrijk)
Nordenfjeldske Kunstindustriemuseet, Trondheim (Noorwegen)
Oakland Museum, Oakland (Verenigde Saten)
Powerhouse Museum, Sydney (Australië)
Racine Art Museum, Racine (Wisconsin, Verenigde Staten)
Renwick Gallery, Washington (Verenigde Staten)
Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
Schweizerisches Nationalmuseum, Zürich (Zwitserland)
Tacoma Art Museum (TAM), Tacoma (Verenigde Staten)
The Nelson-Atkins Museum of Art, Kansas-City (Kansas, Verenigde Staten)
Vaticaanse Musea, Rome (Italië)
Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)
Western Illinois University, Macomb (Illinois, Verenigde Staten)
Worshipful Company of Goldsmiths, Londen (Verenigd Koninkrijk)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Inge Asenbaum
Lois Boardman
Heidi & Karl Bollmann
Helen Drutt
Susan Grant Lewin
Alice & Louis Koch
Elsie Michie
Marjorie Schick
Donna Schneier
Carolyn Tillie

Tentoonstellingen (selectie)
1958 – Young Americans, Museum of Contemporary Crafts, New York (New York State, Verenigde Staten)
1962 – Pasadena Museum of Art, Californië (Verenigde Staten)
1962 – Young Americans, Museum of Contemporary Crafts, New York (New York State, Verenigde Staten)
1965 – Wooden Horse Gallery, Laguna Beach (Verenigde Staten)
1967 – Kunstindustrimuseum, Kopenhagen (Denemarken)
1968 – Jewelry by Arline Fisch, Museum of Contemporary Crafts, New York (New York State, Verenigde Staten)
1969 – Objects: USA, National Collection of Fine Arts, Smithsonian Institution, Washington D.C. (Verenigde Staten) (gecureerd door Lee Nordness en Paul J. Smith) (reizende tentoonstelling)
1969 – Objects USA, Johnson Wax Exhibition, Verenigde Staten
1969 – The Egg an the Eye, Los Angeles (Californië, Verenigde Staten)
1970 – Goldsmith 70, Minnesota Museum of Art, St. Paul (Verenigde Staten)
1970 – Goldsmith 70, Museum of Contemporary Crafts, New York (New York State, Verenigde Staten)
1970 – Objects: USA, Indianapolis Museum of Art (IMA), Indianapolis (Verenigde Staten)
1970 – The Gallery, Denver (Verenigde Staten)
1971 – Goldsmiths Hall, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1971 – Schmuck-Objecte, Museum Bellerive, Zürich (Zwitserland)
1972 – 5000 Years of Gold Jewellery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1973 – 73 International Jewellery Arts Exhibition, Tokyo (Japan)
1973 – Schmuck ’73, Tendenzen, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
1974 – Creative Jewellery, Bazel (Zwitserland)
1974 – First World Crafts Exhibition, Toronto (Canada)
1974 – First World Silver Fair, Mexico City (Mexico)
1974 – Seven Golden Years, Oxford (Verenigd Koninkrijk)
1975 – Contemporary Crafts of the Americas
1975 – Florence Duhl Gallery, New York (New York State, Verenigde Staten)
1975 – Miniature Objects, Fairtree Gallery, New York (New York State, Verenigde Staten)
1976 – 6 Contemporary American Jewellers, Electrum Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk) (2 juni 1976 t/m 26 juni 1976)
1976 – Jewelers USA, California State University, Fullerton (Verenigde Staten)
1977 – Schmuck ’77, Tendenzen, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
1978 – Modern American Jewelry, Tokyo (Japan)
1979 – Fourth Tokyo Triennale, Tokyo (Japan)
1979 – Jewelry and Metal Objects from the Society of North American Goldsmiths, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
1980 – Arline M. Fisch, Electrum Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk) (4 juni 1980 t/m 21 juni 1980)
1980 – Schmuck International 1900 – 1980 / International Jewellery 1900-1980, Künstlerhaus, Wenen (Oostenrijk)
1981 – Fisch and Hu, Contemporary Crafts Gallery, Portland (Verenigde Staten)
1981 – Good As Gold, Alternative Materials in American Jewelry, Renwick Gallery, National Museum of American Art, Smithsonian Institution, Washington DC (Verenigde Staten (reizende tentoonstelling)
1981 – Two Decades of Metal, San Diego State University Gallery, San Diego (Verenigde Staten)
1982 – Österreichisches Museum für angewandte Kunst (MAK), Wenen (Oostenrijk)
1983 – Electrum Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1983 – International Jewellery Art Exhibition, Osaka (Japan)
1983 – International Jewellery Art Exhibition, Tokyo (Japan)
1983 – Plum Gallery, Washington (Verenigde Staten)
1984 – Contemporary Jewellery: The Americas, Australia, Europe and Japan, Museum of Modern Art, Kyoto (Japan)
1984 – Contemporary Jewellery: The Americas, Australia, Europe and Japan, Museum of Modern Art, Tokyo (Japan)
1984 – Good As Gold, Alternative Materials in American Jewelry, Binational Center Gallery, Asunción (Paraguay)
1984 – Good As Gold, Alternative Materials in American Jewelry, Binational Center Gallery, La Paz (Bolivia)
1984 – Good As Gold, Alternative Materials in American Jewelry, Binational Center Gallery, Lima (Peru)
1984 – Good As Gold, Alternative Materials in American Jewelry, Binantional Center Gallery, Quito (Equador)
1984 – Good As Gold, Alternative Materials in American Jewelry, Museu Bellas Artes, Santiago (Chili)
1984 – Good As Gold, Alternative Materials in American Jewelry, Museo La Tertulia, Cali (Colombia)
1984 – Jewelry USA, American Craft Museum, New York (New York State, Verenigde Staten)
1985 – American Jewelry NOW, Museum of Arts and Design (MAD), New York (New York State, Verenigde Staten)
1985 – Helen Drutt Gallery, Philadelphia (Pennsylvania, Verenigde Staten)
1985 – New Tradition, the evolution of jewellery 1966 – 1985, British Crafts Centre, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1985 – Smykker -85 / Jewellery -85, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim (Noorwegen)
1986 – Craft Today: Poetry of he Physical, American Craft Museum, New York (New York State, Verenigde Staten)
1986 – International Jewellery Exhibition, Tokyo (Japan)
1986 – Macquarie Galleries, Sydney (Australië)
1986 – New Tradition, the evolution of jewellery 1966 – 1985, City Art Gallery, Birmingham (Verenigd Koninkrijk) (januari 1986 t/m februari 1986)
1986 – New Tradition, the evolution of jewellery 1966 – 1985, Crafts Centre, Cleveland (Verenigd Koninkrijk)
1987 – Woven Gold, Concepts Gallery, Carmel (Californië, Verenigde Staten) (1 mei 1987 t/m 31 mei 1987)
1987 – Woven Gold, Concepts Gallery, Palo Alto (Californië, Verenigde Staten) (10 juli 1987 t/m 7 augustus 1987)
1987 – Woven Gold, Electrum Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk) (november 1987)
1987 – Woven Gold, Wita Gardiner Gallery, San Diego (Californië, Verenigde Staten) (12 oktober 1987 t/m 24 oktober 1987)
1988 – Woven Gold, Galerie am Graben, Wenen (Oostenrijk) (januari 1988)
1989 – Ornamenta I, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
1989 – Smykker I Metal, Metal I Smykker, 10 år Galerie Metal, Galerie Metal, Kopenhagen (Denemarken) (6 januari 1989 t/m 4 februari 1989)
1991 – Internationale Schmuckszene ’91, Internationale Handwerksmesse, München (Duitsland)
1993 – Contemporary Jewelry 1964-1993, Selected Works, Helen Williams Drutt Collection, The Arkansas Art Center, Little Rock (Arkansas, Verenigde Staten)
1994 – A Moveable Feast 1964-1993, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
1994 – A Moveable Feast: Helen Williams Drutt Collection 1964-1993, Provinciaal Museum voor Moderne Kunst, Oostende (België)
1994 – A Moveable Feast: Helen Williams Drutt Collection 1964-1993, Stedelijk Museum, Amsterdam (Nederland) (1994 t/m 8 januari 1995)
1994 – Schmuck unserer Zeit 1964-1993, Sammlung Helen Williams Drutt, Museum Bellerive, Zürich (Zwitserland) (10 februari 1994 t/m 1 mei 1994)1996 – New Times, New Thinking, Jewellery in Europe and America, Crafts Council, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1997 – Textile Techniques in Metal, Electrum Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of America, American Craft Museum, New York (New York State, Verenigde Staten)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of America, Designmuseo, Helsinki (Finland)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of America, Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseum, Tallinn (Estland)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of America, Helen Drutt Gallery (Verenigde Staten)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of America, Museum Het Kruithuis, Den Bosch (Nederland)
1998 – Jewellery Moves, National Museum of Scotland, Edinburgh (Verenigd Koninkrijk)
1999 – Fish by Fisch, Mobilia Gallery, Cambridge (Verenigde Staten)
2000 – Alles Schmuck, Museum Bellerive, Zürich (Zwitserland)
2002 – Elegant Fantasy, Museum of Arts and Design (MAD), New York (New York State, Verenigde Staten)
2002 – Zero Karat, the Donna Schneier gift to the American Craft Museum, American Craft Museum, New York (New York State, Verenigde Staten)
2003 – Planting, Potting and Pruning, Artists and the Cultivated Landscape, Racine Art Museum, Racine (Wisconsin, Verenigde Staten)
2005 – Transformations, The Language of Craft, National Gallery of Australia, Canberra (Australië)
2007 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Museum of Fine Arts, Houston (Texas, Verenigde Staten)
2008 – Arline Fisch: Creatures from the Deep, Racine Art Museum, Racine (Wisconsin, Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Mint Museum of Craft+Design, Charlotte (Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Renwick Gallery, Washington (Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Expression: The Jewelry of Arline Fisch, Racine Art Museum, Racine (Wisconsin, Verenigde Staten)
2009 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Tacoma Art Museum (TAM), Tacoma (Washington (Verenigde Staten))
2011 – California Design, 1930-1965: “Living in a Modern Way”, Los Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Californië, Verenigde Staten)
2013 – California Design, 1930-1965: “Living in a Modern Way”, Auckland Art Gallery, Auckland (Nieuw-Zeeland)
2013 – California Design, 1930-1965: “Living in a Modern Way”, Queensland Art Gallery, Brisbane (Australië)
2013 – California Design, 1930-1965: “Living in a Modern Way”, The National Art Center, Tokyo (Japan)
2014 – California Design, 1930-1965: “Living in a Modern Way”, Peabody Essex Museum, Salem (Verenigde Staten)
2014 – Unique by Design, Metropolitan Museum of Art, New York (New York State, Verenigde Staten)
2015 – Jewellery 1970-2015, Österreichisches Museum für angewandte Kunst (MAK), Wenen (Oostenrijk)
2016 – Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman Collection, Los Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Californië, Verenigde Staten)
2016 – Fauve, Mobilia Gallery, Cambridge (Verenigde Staten)
2016 – Precious Metals: Shining Examples from RAM’s Collection, Racine Art Museum, Racine (Wisconsin, Verenigde Staten) (19 juni 2016 t/m 2 oktober 2016)
2017 – Die Sammlung Bollmann – Schmuck von 1970-2015, Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
2017 – Jewelry of Ideas: Gifts from the Susan Grant Lewin Collection, Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum, New York (New York State, Verenigde Staten) (17 november 2017 t/m 28 mei 2018)
2018 – Arline Fisch: Retrospective, Mobilia Gallery, Cambridge (Verenigde Staten)
2018 – Jewelry of Ideas: Gifts from the Susan Grant Lewin Collection, SCAD Museum of Art, Savannah (Georgia, Verenigde Staten) (4 oktober 2018 t/m 13 januari 2019)
2019 – Adore/Adorn, The Elsie Michie Contemporary Jewelry Collection, LSU Museum of Art, Baton Rouge (Verenigde Staten)
2020 – 45 Stories in Jewelry: 1947 to Now, Museum of Arts and Design (MAD), New York (New York State, Verenigde Staten) (14 februari 2020 t/m 24 januari 2021)
2021 – Ring Redux: The Susan Grant-Lewin Collection, SCAD Museum of Art, Savannah (Georgia, Verenigde Staten) (17 augustus 2021 t/m 30 januari 2022)

Prijzen (selectie)
1970 – Outstanding Alumnea Award, Skidmore College
1985 – Living Treasure of California, California State Assembly
1990 – Meritorious Performance and Professional Promise Award
1994 – Lifetime Achievement in the Crafts
2000 – Erelid Society of Northamerican Goldsmiths (SNAG)
2001 – Gold Medal for Consummate Craftsmanship (American Craft Council)
2002 – Lifetime Achievement Award SNAG

Bibliografie (selectie)
Barten, S., Dormer, P. en Drutt, H., (1994) Schmuck unserer Zeit 1964-1993, Sammlung Helen Williams Drutt. Zürich: Museum Bellerive. OCLC 216920614
Baumann, C., Gentille, T., Grant Lewin, S. en Ilse-Neuman, U. (2017) Jewelry of Ideas, The Susan Grant Lewin Collection. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905122
Burrows, K.M., Drutt, H., Strauss, C. en Wetzel, K. (2007) Ornament as art, Avant-garde jewelry from the Helen Williams Drutt collection, the Museum of Fine Arts, Houston. Stuttgart: ARNOLDSCHE Art Publishers. ISBN 9783897902732
Chadour-Sampson, B. (2019) Rings of the 20th and 21st centuries, the Alice and Louis Koch collection. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905160
Chambers Mills, R., Drutt, H., Gopnik, B., Lignel, B., en Tigerman, B. (2016) Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman Collection. München: Prestel. ISBN 9783791355627
Cartlidge, B., Fisch, A. en Steakley, D. (1987) Woven Gold. OCLC 1008377691
Cummins, S. (23 november 2020) In Conversation with Dr. Petra Hölscher, Senior Curator at Die Neue Sammlung. Art Jewelry Forum.
Cummins, S., Skinner, D. en Strauss, C. (2020) In Flux: American Jewelry and the Counterculture. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 3897905973
Davis, S., Grant Lewin, S., Ilse-Neuman, U. en Wallace, P. (2021) Ring Redux, The Susan Grant Lewin Collection. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897906259
Hölscher, P. (2020) Schmuck/Jewelry, Die Neue Sammlung Danner Stiftung. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905856
Gifford, B. (2020) Jewelry Stories: Highlights from the Collection 1947-2019. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897906020
Mornu, N. (19 april 2021) Our Favorite Jewelry, AJF Members Share A Prized Piece From Their Collections – Number 3. Art Jewelry Forum.
Ramljak, S. (2014) Unique by Design, Contemporary Jewelry in the Donna Schneier Collection. New York: Metropolitan Museum of Art. ISBN 9780300208764
Opstad, J. L. (1985) Smykker -85 / Jewellery -85. Trondheim: Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum. ISBN 8290502044
Schmuttermeier, E. en Thun-Hohenstein, C. (2015) Schmuck 1970-2015, Sammlung Bollmann. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN
9783897904286

Links
RKD Artists
Wikidata

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: http://hedendaagsesieraden.nl/2018/05/21/arline-fisch/

Geef een reactieReactie annuleren