
##The Art & Times of Daniel Jocz is een publicatie waarin het werk van sieraadontwerper Daniel Jocz wordt belicht. Het boek vergezelt het eerste museale retrospectief van Jocz‘ oeuvre in het Fuller Craft Museum (2022) dat ruim een halve eeuw beslaat.
Op het eerste gezicht
Het boek heeft een harde kaft met een extra omslag van papier. Omslag en kaft hebben andere afbeeldingen. De omslag toont aan de voorzijde gouden granules op zinkgrijze geometrische vormen. Het gaat om een detail van de broche Hostias. Aan de achterzijde de aluminium armband Ribbon met ondulerende vormen in geel en oranje. Op de gehele kaft staat het organisch vormgegeven halssieraad Fire Water van autolak in vlammende glanzende geairbrushte kleuren van geel tot rood op aluminium. De schutbladen tonen verweerde tekeningen met plakbandresten (nachtmerrie van elke papierrestaurator!) van een zich repeterend geometrisch beeld op verbruind en gevlekt papier.
Het boek geeft een breed inzicht in het leven en werk van Jocz. Er worden naast sieraden ook (ontwerp)tekeningen, foto’s (van werk in uitvoering) en wandobjecten getoond. Door verschillende auteurs wordt het rijke eclectische oeuvre van Jocz belicht. Ook wordt zijn werk in de context van mode onderzocht.
Susan Grant Lewin, een van de grootste verzamelaars van het werk van Jocz, schreef het voorwoord. Daarop volgt een persoonlijk essay van de hand van Wendy Steiner (1949).
Trickster, provocateur, change agent en wild card
Steiner beschrijft in het eerste hoofdstuk onder meer over haar eerste ontmoeting met Jocz in een park in de zomer van 2020, toen de wereld was overvallen door COVID. Steiner kende Jocz vooral aan de hand van typeringen als trickster, provocateur, change agent en wild card. Zij en Jocz zaten ver genoeg van elkaar om te kunnen praten zonder mondkap. Tijdens een eerste zoektocht naar gemeenschappelijke interesses had ze beet toen ze over mode begon. Op eerder aangedragen onderwerpen als feminisme en sieraden in relatie tot het menselijk lichaam sloeg Jocz niet aan.
The Boston Scene
In het tweede essay schetsen Patricia Harris en David Lyon een beeld van het kunstleven in Boston (Massachusetts, Verenigde Staten). In een lege horlogefabriek, Waltham Watch Factory, namen jonge kunstenaars midden jaren tachtig hun intrek. Het werkte als een magneet en werd een broedplaats waar veel nieuwe ideeën gemeenschappelijk werden uitgewerkt.
Ook wordt er aandacht besteed aan Mobilia Gallery. De galerie in Cambridge (Massachusetts, Verenigde Staten) speelde een constructieve rol in de ontwikkeling van het sieraad tot zelfstandige kunstdiscipline. Door middel van educatie en feestelijke openingen stimuleerde de galerie The Boston Metals Scene. Jocz bevond zich in het hart van deze ontwikkelingen.
I never refused a Muse, Folding Tent Theory
Het oeuvre van Jocz is soms verwant aan minimalisme, dan weer aan expressionisme. Op het gebied van muziek en beeldende kunst ziet Jocz zichzelf als een omnivoor. Zijn sieraden ziet hij door de ogen van de beschouwer als bewegende sculpturen op een drager.
Aan het begin van het derde hoofdstuk herhaalt Falino zaken die eerder in het boek al de revue zijn gepasseerd. Verder beschrijft Falino leven en werk van Jocz op chronologische wijze. De aanval op de Twin Towers in New York (New York State, Verenigde Staten) in 2001 maakte een diepe indruk op Jocz. Als laatste vertelt Falino over de Folding Tent Theory, die Jocz aanhangt. Zoals een circus kan floreren door steeds ergens kort te verblijven, de tent af te breken en op te vouwen en weer verder te trekken, zo experimenteert Jocz met verschillende materialen, stijlen en onderwerpen. Anno 2022 maakt hij wandobjecten van aluminium, maar dat kan straks weer iets totaal anders zijn.
Catalogus
Na drie essays volgt de catalogus waarin afbeeldingen van het werk van Jocz niet chronologisch maar in series worden gepresenteerd. Onder de titel Sculptural Concerns staan zowel minimalistische sieraden in soms scharnierende geometrische vormen uitgevoerd in zilver en goud afgebeeld als ringen van nikkel met organische vormen in felgekleurde polymeerklei en daadwerkelijke sculpturen op sokkels.
Telling Tales toont de sieraden die zijn ontstaan uit de in Jocz‘ broekzak meereizende plaatjes zilver. Als Jocz reist namelijk, heeft hij meestal blaadjes zilver in zijn zakken zodat hij snel een schets kan maken als hij iets interessants ziet. Hij schetst dan met een stift op het zilver en gebruikt schuurpapier als gum of om textuur aan te brengen. Later zaagt en buigt hij de plaat in zijn uiteindelijke vorm en beschildert het met acrylverf. Opvallend is dat vrijwel alle afgebeelde broches uit deze serie een liggend formaat hebben.
Aluminium
De sectie Carving, Bending, Flocking: Aluminium Three Ways laat niet alleen zien hoe Jocz aluminium snijdt, buigt en flockt, maar ook geeft het een goed beeld van het proces van de totstandkoming van zijn sieraden van geanodiseerd aluminium. Het laatste beeld in deze serie toont een armband met uitgezaagde namen van kunstenaars die Jocz hebben geïnspireerd, waaronder Michelangelo (1475-1564), Tim Hawkinson (1960), Joan Parcher, Jeff Koons, Sandra Enterline, John Coltrane (1926-1967), Camille Paglia (1947), Hector Berlioz (1803-1869), Rebecca Hannon, Billy Collins (1941), Pablo Neruda (1904-1973), Jack Prip (1922-2009), Joe Wood, David Hare (1917-1992), David Smith, Philip Guston (1913-1980), Haruki Murakami (1949), Philip Glass (1937), Olaf Skoogfors en Bob Dylan (1941).
In Series of Dreams komen onder meer sieraden geïnspireerd op Marlène Dietrich (1901-1992) voorbij. Omdat de sieraden paginagroot staan afgebeeld zijn details goed waar te nemen. De peuken met lippenstift verwijzend naar Dietrich hebben GAMBLE als merk, in hetzelfde lettertype als de naam van het sigarettenmerk waarbij vroeger op de verpakkingen een dromedaris stond afgebeeld (CAMEL). Ook komt Rain Hat voorbij en een lifesize bontgekleurde hondenjas met tasbeugel: Dog Tote #2.
Candy Wear en credits
De speelse tactiele sieraden van flock op koper, zilver of aluminium komen aan bod in Candy Wear en in American Riff on the Millstone Ruff staan Jocz‘ versies van molensteenkragen op model en ook als zelfstandig object afgebeeld. De laatste groep objecten valt onder de noemer Ripping, Shredding, Spraying en bevat recente wandobjecten. Ook bedankt Jocz in handschrift alle artiesten die ‘leven’ in zijn koptelefoon.
Het is prettig dat de informatie over het afgebeelde object direct bij de afbeelding staat vermeld. De lezer hoeft niet te bladeren op zoek naar informatie over objecttype, titel, datering, materiaal of collectie.
Ondanks alle atypische karakteriseringen van het werk van Jocz heeft het boek een degelijke en klassieke uitstraling en opbouw. Wilcox Design is verantwoordelijk voor het ontwerp. De publicatie geeft ruim aandacht aan de context waarin Jocz kon floreren en bevat goede reproducties van zijn werk. Een cv ontbreekt, maar dat zal weinig lezers storen.
Tentoonstellingen (selectie)
2022 – Daniel Jocz: Permission Granted, Fuller Craft Museum, Brockton (Massachusetts, Verenigde Staten) (17 september 2022 t/m 14 mei 2023)
Bibliografie (selectie)
Davis, S., Falino, J., Grant Lewin, S., Harris, P., Jocz, D., Lyon, D. en Steiner, W. (2023) The Art & Times of Daniel Jocz. Stuttgart: arnoldsche. ISBN 9783897906655
Links
• Wikidata
Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.
Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: