Gabriel Argy-Rousseau

Gabriel Argy-Rousseau, oorsieraden, circa 1921. Foto David & Sonya Newell-Smith, paste, zilver
Gabriel Argy-Rousseau, oorsieraden, circa 1921. Foto Tadema Gallery, paste, zilver
Gabriel Argy-Rousseau, oorsieraden, circa 1921. Foto met dank aan David & Sonya Newell-Smith©

Gabriel Argy-Rousseau (Meslay-le-Vidame (Frankrijk), 17 maart 1885 – Parijs (Frankrijk), 20 januari 1953) was onder meer actief als glaskunstenaar, beeldhouwer, uitvinder en sieraadontwerper.

Biografie
Argy-Rousseau is kind van boeren. Al op jonge leeftijd tekende hij graag. Bij zijn geboorte kreeg Argy-Rousseau de naam Joseph Gabriel Rousseau.

Rousseau is opgeleid aan École Nationale des Céramiques de Sèvres te Sèvres (Frankrijk) (1902-1906). Hij was vooral geïnteresseerd in de vakken scheikunde  en natuurkunde. Tijdens de opleiding maakte hij zich de techniek van pâte de verre eigen. Na zijn opleiding was Argy-Rousseau werkzaam in een laboratorium waar porselein voor tanden werd vervaardigd en onderzocht.

Toen Rousseau in 1913 trouwde met de goudsmid Marianne Agryriades stond hij bekend als Argy-Rousseau.  Agryriades had Griekse wortels en daardoor raakte Argy-Rousseau in Griekse kunst geïnteresseerd.

Tijdens de eerste Wereldoorlog vroeg Argy-Rousseau verschillende patenten aan. Onder andere voor een fotografische techniek. Het ontbrak hem echter aan middelen om zijn uitvindingen te vermarkten.

In 1914 opende Argy-Rousseau zijn eigen werkplaats aan 52 Avenue des Ternes te Parijs (Frankrijk). Vanaf dat jaar nam hij deel aan Salon des artistes Français, waarvoor hij telkens lovende kritieken ontving. Toen Argy-Rousseau in 1921 glasfabrikant en galeriehouder Gustave Gaston Moser-Millot leerde kennen richtten zij samen Société des pâtes de verre d’Argy Rousseau op. Het bedrijf was gevestigd aan 9 Rue Simplon te Parijs (Frankrijk) en had circa 20 mensen in dienst. Daar gefabriceerde producten werden naar verschillende Europese landen geëxporteerd. Vooral in Roemenië vond het glas gretig aftrek. Ook vond export plaats naar Afrika, Latijns Amerika en de Verenigde Staten.

De economische crisis in de jaren twintig had tot gevolg dat de bedrijfsresultaten van Société des pâtes de verre d’Argy Rousseau steeds verder verslechterden. Moser-Millot stelde voor religieuze producten te produceren, maar daarin was Argy-Rousseau niet geïnteresseerd. Moser-Millot sloot het bedrijf op 31 december 1931. Kort daarop, in 1932 kreeg Argy-Rousseau de beschikking over delen van de fabrieksinventaris en vestigde hij zich opnieuw, nu aan Rue Cail te Parijs (Frankrijk). Hij werkte er hoofdzakelijk alleen en huurde zo nu en dan andere mensen in.

De markt voor glas was veranderd en de concurrentie was voor Argy-Rousseau te groot. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was het voor hem kostbaar en moeilijk om aan grondstoffen te komen. Hij nam een betrekking in een porseleinfabriek om daar het werkproces te optimaliseren. De schulden van Argy-Rousseau bleven echter toenemen.

Argy-Rousseau vervaardigde kleine series sieraden, vooral hangers. Argy-Rousseau vervaardigde sieraden van materialen als pâte de verre en zilver. De beeldtaal van de Art Nouveau was geliefd bij Argy-Rousseau, hij verwerkte dan ook regelmatig bloem- en bladmotieven in zijn werk, als ook vrouwelijke mensfiguren, dieren en in het bijzonder insecten.

Al tijdens zijn leven raakte Argy-Rousseau in de vergetelheid. Problemen met zijn hart veroorzaakten de dood van Argy-Rousseau.

Sieraden van Argy-Rousseau werden en worden gepresenteerd door onder meer Tadema Gallery.

Werk in openbare collecties (selectie)
Art Gallery of South Australia, Adelaide (Australië)
CODA, Apeldoorn (Nederland)
Hessisches Landesmuseum Darmstadt, Darmstadt (Duitsland)
National Museum of Scotland, Edinburgh (Verenigd Koninkrijk)
Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE), Amersfoort (Nederland)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Truus & Joost Daalder
Graziella Folchini Grassetto

Tentoonstellingen (selectie)
1914 – Salon des artistes Français, Parijs (Frankrijk)
1925 – Wereldtentoonstelling, Parijs (Frankrijk)
2018 – To Have and to Hold: The Daalder Collection of Contemporary Jewellery, Art Gallery of South Australia, Adelaide (Australië)

Bibliografie (selectie)
Chadour-Sampson B. en Newell-Smith, S. (2021) Tadema Gallery London, Jewellery from the 1860s to 1960s. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905986
Evans, R., Ewington, J. en Slade, L. (2018) To Have and to Hold: The Daalder Collection of Contemporary Jewellery. Adelaide: Art Gallery of South Australia. ISBN 9781921668357

Links
Wikidata

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link:

Geef een reactie