Hubert Wilm

Adolf von Mayrhofer (zetting) en Hubert Wilm (schildering), broche, circa 1915. Foto David & Sonya Newell-Smith, zilver, verf, ivoor
Adolf von Mayrhofer (zetting) en Hubert Wilm (schildering), broche, circa 1915. Foto David & Sonya Newell-Smith, zilver, verf, ivoor
Adolf von Mayrhofer (zetting) en Hubert Wilm (schildering), broche, circa 1915. Foto met dank aan David & Sonya Newell-Smith©

Hubert J. Wilm (Kaufbeuren (Duitsland), 17 november 1887 – München (Duitsland), 27 april 1953) was onder meer actief als sieraadontwerper, graficus, schilder, verzamelaar, auteur en kunsthistoricus. Hij woonde en werkte in München (Duitsland).

Biografie
Wilm is de zoon van Eberhard Wilm. Zijn vader pleegde zelfmoord. Wilm groeide op in München (Duitsland). Wilm is opgeleid aan Industrieschule te München (Duitsland (1904). Daarna bezocht hij Königliche Kunstgewerbeschule te München (Duitsland) (1905-1908), waar hij les kreeg van Maximilian Dasio en Julius Diez. Hij zette zijn studie voort in Parijs (Frankrijk). Vanaf 1906 was hij aan het werk als grafisch ontwerper. Vanaf 1908 werkte hij mee aan het tijdschrift Jugend.

In 1914 was Wilm soldaat in de Eerste Wereldoorlog in Frankrijk. Toen hij in 1917 terugkeerde naar München (Duitsland) nam hij het bedrijf van zijn gesneuvelde vriend Albert Weisgerber (1878-1915) over.

Wilm vervaardigde vanaf 1915 onder meer miniaturen geschilderd op ivoor. De zettingen van die miniaturen werden uitgevoerd door onder anderen de Firma Ferdinand Weil & Cie. en Adolf von Mayrhofer. Het ging dan om broches en doosjes.

Wilm verzamelde grafiek en kunstnijverheid. In 1924 begon hij met een studie kunstgeschiedenis in Bonn (Duitsland) en München (Duitsland). In 1928 promoveerde hij. Rond 1930 stopte Wilm als kunstenaar en wijdde zich aan het schrijven over kunst in kranten en tijdschriften.

In 1937 werd Wilm lid van de Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei (NSDAP). Hij werd uit de partij gezet in 1942 vanwege zijn banden met entartete Kunst. Na de Tweede Wereldoorlog kreeg Wilm als journalist een beroepsverbod. In 1950 werd dat verbod opgeheven.

Een groot deel van zijn verzameling liet Wilm op 3 december 1952 veilen bij veilinghuis Lempertz in Keulen (Duitsland). De bijbehorende catalogus schreef hij zelf.

Werk in particuliere collecties (selectie)
Astrid & Mario Ratz-Coradazzi

Tentoonstellingen (selectie)
2019 – Alltagstauglich, Schmuck von Jugendstil bis Art Déco, Hessisches Landesmuseum, Darmstadt (Duitsland)

Bibliografie (selectie)
Chadour-Sampson B. en Newell-Smith, S. (2021) Tadema Gallery London, Jewellery from the 1860s to 1960s. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905986
Glüber, W., Ratz-Coradazzi, A. en Siebert, K. (2019) Alltagstauglich, Schmuck von Jugendstil bis Art Déco – Die Sammlung Ratz-Coradazzi. Regensburg: Schnell + Steiner. ISBN 9783795434182

Links
RKD Artists
Wikidata

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: https://hedendaagsesieraden.nl/2022/08/19/hubert-wilm/ ‎

Geef een reactie