Klaas Martijn Akkerman

Klaas Martijn Akkerman (Alkmaar (Nederland), 1952) is expert op het gebied van sieraden. Hij heeft meegewerkt aan verschillende tentoonstellingen over sieraden.

Biografie
Al van jongs af aan was Akkerman gefascineerd door sieraden. De sieraden van zijn overgrootmoeder van vaders’ kant (Zijpen (Nederland), 1853 – 1930) gingen naar haar drie dochters. Akkerman wilde als achtjarige weten waarom een van haar broches, een ovale broche met diamanten, een bootbroche werd genoemd, maar kreeg daarop geen antwoord.

Op zijn negende verjaardag kreeg Akkerman het boek van M.H. Gans Juwelen en mensen. Het boek gaf antwoord op de vraag waarom een boot een boot werd genoemd: het was afgeleid van het Franse woord boîte (doos) en wakkerde Akkermans’ passie voor sieraden verder aan.

In zijn middelbare school tijd ging Akkerman met regelmaat naar Amsterdam (Nederland). Vaak legde hij de volgende route af: Waterlooplein, Rijksmuseum, Stedelijk Museum (waar de juwelen uit de collectie van Sophia Lopez Suasso-de Bruijn in stijlkamers waren opgesteld) en ten slotte liep hij langs de etalages van juweliers en diamantairs als Bonebakker, Citroen en Hamburger.

Omdat er geen opleiding bestond tot juweelhistoricus ging Akkerman na de middelbare school naar Vakschool Schoonhoven. Na enige tijd besloot hij te stoppen en zijn kennis te gaan verrijken in de praktijk. Hij ging stage lopen bij Fabery de Jonge in Apeldoorn (Nederland) en ging later aan het werk bij Mak van Waay in Amsterdam (Nederland). In die tijd begon hij ook zijn eerste artikelen over sieraden te publiceren.

Lange tijd had Akkerman samen met Willem Vredevoogd een zaak aan de P.C. Hooftstraat te Amsterdam (Nederland).

Vanaf 1996 treedt Akkerman met regelmaat op als sieradenexpert in het Nederlandse televisieprogramma Tussen Kunst & Kitsch. Ook levert hij bijdragen aan Blauw Bloed.

Aanvankelijk lag Akkermans’ belangstelling vooral in de tijd van de Art Nouveau, maar gaandeweg verdiepte hij zich meer in de “Hollandse Gouden Eeuw” en bleek dat daar zijn hart lag. Een geschilderd portret van Maria van Voorst in Kasteel Duivenvoorde bracht hem op het unieke Nederlandse fenomeen van de haarnaald. Daar was nauwelijks iets over bekend.

Oorsmeer
Het object was oorspronkelijk in gebruik als rijgnaald, maar was ook geschikt om te krabben bij jeuk onder de muts. De naald kwam voor in verschillende Nederlandse streekdrachten en was aan het uiteinde voorzien van een soort lepeltje om oorsmeer uit het oor te peuteren. Dat werd vervolgens gebruikt om in een lint te smeren dat vervolgens makkelijker door een stroeve rokband kon worden geregen.

Samen met Thijs Boers (conservator in het Amsterdam Museum) maakte Akkerman in 2017 de tentoonstelling Goud! Horloges en juwelen van Sophia Lopez Suasso.

Gecureerde tentoonstellingen (selectie)
2017 – Goud! Horloges en juwelen van Sophia Lopez SuassoCromhouthuis, Amsterdam (Nederland)

Bibliografie (selectie)
Bijl, A. (2019) Juwelen! Schitteren aan het Russische hof. Zwolle: WBooks. ISBN 9078653809
Coppens, T. (april 2006) Juwelenhistoricus Klaas Martijn Akkerman. theracoppens.nl/Nouveau.
Gans, M.H. (1961) Juwelen en mensen.

Links
Wikidata
Website

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: https://hedendaagsesieraden.nl/2022/05/31/klaas-martijn-akkerman/ ‎

Geef een reactie