
Door Anneke Schat
hedendaagsesieraden.nl is uitgegroeid tot een informatieve, uitdagende, boeiende en levendige website. Het belicht de actualiteit op alle facetten en heeft mede oog voor de historie ervan.
Kwetterende vogels
Na mijn tentoonstelling Inspirerende filmmomenten in Museum Jan in Amstelveen in 2019 zijn we ons vertrek uit Amsterdam gaan voorbereiden en overgestapt naar de Veluwe. Als geboren en getogen Amsterdammers voelen wij ons hier inmiddels thuis. In m’n atelier wedijveren m’n hamerslagen niet meer met het ronkende en claxonnerende verkeer maar met het geluid van kwetterende vogels.
Tibet en Bhutan
Ik ben inmiddels gestart met een nieuwe uitdaging door het ontwerpen en uitvoeren van een collectie armobjecten. Zoals De weergaloze Himalaya. Het idee hiervoor is ontstaan door onze reis naar Tibet en Bhutan. De bergtoppen waren toen in nevelen gehuld. Door de COVID-pandemie is de lucht geklaard en werden de toppen zichtbaar. Dat moment heb ik willen vastleggen.
Stoelendans
Als vervolg op het project Inspirerende filmmomenten is de armband stoelendans ontstaan waar ik over abstracte venstervormen een ritmiek van naar boven en beneden buitelende stoeltjes heb laten dansen. Ook het verhaal van de cicade, waarvan we de historie volgden vanuit Griekenland tot Japan, kwam uitvoerig aan bod.
In China werd de dag en de nacht verbeeld door de Draak en de Cicade. Op enkele bodhisattva beelden uit de Wei-periode (circa 525-550 na Christus) is de cicade zelfs op de kroon aangebracht. In mijn werken van Cicada Viventi heb ik op eigen wijze een saluut aan het insect gebracht zoals in de zilveren armband Cicada Viventi I.
Geen toeval in de chaos
Een andere invalshoek vormen de Uitspattingen! Een blik op het ongewisse, alsof je het in je onderbewustzijn al eerder hebt waargenomen. Hoe kom je tot een speciale vorm? Een vorm zonder begin en einde. Altijd in beweging, opgebouwd uit basisvormen als bouwstenen. Bron van de oerfantasie. De melkweg van de hersens! Bergkristal geslepen als een bouwsteen flitst door de opbouw van een ritmisch grillig patroon. Maar niet willekeurig: In de chaos laat ik niets aan het toeval over!
Cirkel
Een stuk dat mij blijft intrigeren komt uit In oorsprong cirkel. Een uit vlakken opgebouwde cirkelvorm heb ik in 10 stukken gezaagd en van zijlijnen voorzien, trapsgewijs over elkaar gezet en in balans gebracht met een agaat in cirkelvorm. De ritmische beweging vanuit de gedeformeerde Pi-cirkel draag ik graag bij dierbare gelegenheden die voortvloeien uit mijlpalen die zijn bereikt.
Terugkijkend, zie ik een spoor van veranderingen in m’n werk. Er is een persoonlijke beeldtaal ontwikkeld die een continue stijlontwikkeling doormaakt.
Persoonlijke visie en experiment
Vanaf de start heb ik kunnen vasthouden aan wat ik wilde uitwerken. Alle invloeden van buiten, negatief en positief, stonden mij niet in de weg om m’n persoonlijke visie vorm te blijven geven en er technisch vrij op los te experimenteren.
Uitgangspunt is nieuwsgierig blijven naar bijzondere onderwerpen, waarbij natuur, architectuur en oude culturen een rol spelen. Aan m’n tekentafel zetten ze mij kritisch aan het denken. Daarbij is onafhankelijk werken een voorwaarde. Alleen volledig vrij kan ik m’n ideeën vormgeven.
Valkuil
Een speelse kleurrijke compositie maakt in mijn beleving nog geen beeldende kunst. Ik ervaar vindingrijk samenvoegen van materiaal vaak als een valkuil. M’n houvast zijn ideeën, impressies en ervaringen opgetekend in inmiddels tientallen schetsboeken of grote werken op papier. Naast de inspiratie van het moment volgt diepgang en betekenis van de achterliggende gedachte.
Het is een noodzakelijke wisselwerking tussen het werken op papier en de vlam over het metaal. Beiden bestaan uit korte lijnen: penseel en inkt, metaal en vuur.
Oosterse kalligrafie
Naast het schetsen en schilderen beoefen ik al tientallen jaren de Oosterse kalligrafie. Deze kunstvorm vereist uiterste concentratie om abstracte tekens weer te geven. Het is een passie voor diepzwarte inkt en buitenissige penselen die je dwingen om rekening te houden met compositie, balans, harmonie en ruimtelijkheid. Bij het instituut
Nihon Shodo Bijutu in Tokyo heb ik inmiddels de 8e Dan in oosterse kalligrafie behaald.
Het atelier lonkt om ongrijpbare inspiratie uit te werken in metalen van de eeuwigheid!
Bibliografie
Doornbusch, E. (5 november 2021) Overzicht gastcolumns eerste jubileum 2021. hedendaagsesieraden.nl.
Links
• Wikidata
Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.
Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: https://hedendaagsesieraden.nl/2022/03/23/anneke-schat-sieraden-en-kalligrafie/