Hedendaagse sieraden als laatste categorie

Niki Hastings-McFall, Silver kapkap II, halssieraad, 2000. Collectie Daalder. Foto Grant Hancock
Niki Hastings-Mcfall, Silver kapkap II, halssieraad, 2000. Collectie Daalder. Foto Grant Hancock
Niki Hastings-McFall, Silver kapkap II, halssieraad, 2000. Collectie Daalder. Foto met dank aan Art Gallery of South Australia, Grant Hancock©

Door Truus Daalder

Hedendaagse sieraden als laatste categorie
Al sinds onze kindertijd zijn Joost en ik geïnteresseerd geweest in sieraden. Toen we vanaf 1966 in Nieuw Zeeland woonden kochten we daar Victoriaanse sieraden, die overvloedig aanwezig waren en net populair werden. In 1976 verhuisden we naar Adelaide in Australië en raakten toen in de ban van etnische sieraden van overal ter wereld.

Dit leidde in 1991 en 1992 tot een tentoonstelling in twee opeenvolgende jaren georganiseerd door de National Trust van Zuid Australië. De tweede keer suggereerde ik om hedendaagse sieraden uit deze staat in te sluiten. Zo begon het. In 1994 kocht Joost een Lalique broche (Sauterelles et Cabochons) voor mij bij Tadema Gallery in Londen. We waren er allebei dol op.

Het werd pas een passie na de publicatie van mijn enorme boek over etnische sieraden in 2008. Vanaf die tijd was het allemaal hedendaags. Er was in Adelaide zelf een bloeiende cultuur van sieraadontwerpers (Catherine Truman, Julie Blyfield, Jane Bowden en vele anderen) en in Melbourne was ons eerste bezoek altijd aan Gallery Funaki, vrijwel de enige winkel die zowel Australische als buitenlandse ontwerpers liet zien. Daar vonden we de slang van Bielander, de ring van Yutaka Minegishi en veel andere schatten.

Bij een bezoek aan Nieuw Zeeland vond ik tot mijn vreugde een boekwinkel die veel kleine publicaties van sieraadontwerpers had. Op de grond gezeten bracht ik lange tijd door hier doorheen te snuffelen. Ik vond toen een foto waarvan de combinatie tussen etnisch en modern me zo aantrok dat ik de ontwerper meteen opbelde (Niki Hastings-McFall). Het stuk was al lang verkocht, maar ze kon het voor mij maken. In Wellington vielen we met onze neus in de boter: de organisatrice van een festivaltentoonstelling had alle sieraden thuis. Op ons gemak zochten we er een heel aantal uit. Warwick Freeman waren we een keer in Amsterdam tegengekomen en hij werd onze favoriete ontwerper uit dit land.

We waren altijd sterk afhankelijk van wat we enigszins toevallig tegenkwamen op onze reizen. We hadden geluk met een beurs in Amsterdam, waar we een Daniel Kruger stuk kochten bij Galerie Rob Koudijs en toen terecht kwamen bij Galerie Ra. Sam-Tho Duong’s halssieraad met zijn winterse parels werd ons pronkstuk.

Maar uiteindelijk rijst dan de vraag: wat gebeurt er later met al dat moois? We gaven de verzameling tenslotte aan de Art Gallery of South Australia, onder voorwaarde dat ze een tentoonstelling en een boek zouden organiseren. Negen maanden was het een fantastische en populaire tentoonstelling, en alle verzamelde ontwerpers ontvingen een exemplaar van het boek (To have and to hold: the Daalder collection of contemporary jewellery). Toen het allemaal uit ons huis verdwenen was zag Joost een mooi halssieraad op het internet. “Zou je het dragen?” “Nee, maar het zou erg mooi staan op het omslag van het boek.” Dus werd het imposante rode Velcro stuk van Yong Joo Kim een verlate schenking die inderdaad het kaft versiert.

Het was pas later dat we de website hedendaagsesieraden.nl leerden kennen, maar ik lees het trouw en vind het een enorm goed initiatief; helaas wat ver van ons verwijderd, maar erg geapprecieerd, en Esther is een goede bekende geworden al hebben we haar nooit ontmoet.

Tentoonstelling
2018 – To Have and to Hold: The Daalder Collection of Contemporary JewelleryArt Gallery of South Australia, Adelaide (Australië)

Bibliografie
Daalder, T. en Daalder, J. (2009) Ethnic jewellery and adornment, Australia, Oceania, Asia, Africa. Adelaide: Ethnic Art Press. ISBN 9781921394287
Doornbusch, E. (5 november 2021) Overzicht gastcolumns eerste jubileum 2021. hedendaagsesieraden.nl.
Evans, R., Ewington, J. en Slade, L. (2018) To Have and to Hold: The Daalder Collection of Contemporary Jewellery. Adelaide: Art Gallery of South Australia. ISBN 9781921668357

Links
• Wikidata

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: https://hedendaagsesieraden.nl/2022/01/26/hedendaagse-sieraden-als-laatste-categorie/

1 Comment

  1. wat leuk Truus Daalder om uw bijdrage te lezen. Ik las dat u ooit begon met het verzamelen van Victoriaanse sieraden die nog volop te koop waren toen u zich in Nieuw Zeeland vestigde. Ook heeft u veel etnologische sieraden verzameld. Zijn deze deel-collecties ook onderdeel van uw gift aan de Art Gallery of South Australia? Zo niet, heeft u deze collecties nog steeds of zijn deze inmiddels verkocht? Met vriendelijke groet, Liesbeth den Besten

Geef een reactie