Gerda Flöckinger

Gerda Flöckinger, halssieraad, 1960-1969. Collectie Kimberly Klosterman. Foto Kimberly Klosterman, zilver, parel, topaas
Gerda Flöckinger, halssieraad, 1960-1969. Collectie Kimberly Klosterman. Foto Kimberly Klosterman, zilver, parel, topaas
Gerda Flöckinger, halssieraad, 1960-1969. Collectie Kimberly Klosterman. Foto met dank aan Kimberly Klosterman©

Gerda Flöckinger (Innsbruck (Oostenrijk), 1927) is en was onder meer actief als sieraadontwerper, emailleur en docent. Zij woont en werkt in Londen (Verenigd Koninkrijk).

Biografie
In 1938, op de vlucht voor de nazi’s, emigreerde Flöckinger naar het Verenigd Koninkrijk. Aanvankelijk werd Flöckinger opgeleid tot schilder aan Saint Martins School of Art (1945-1950). Later studeerde zij sieraadontwerpen en emailleren aan Central Saint Martins te Londen (Verenigd Koninkrijk) (1952-1956).

In 1951 bezocht Flöckinger de biënnale in Ravenna (Italië) waar ze voor het eerst sieraden van Afro Basaldella en Lucio Fontana zag. Het bleek een keerpunt: het bezoek aan dergelijke tentoonstellingen bracht haar ertoe verder te gaan met sieraden.

Tot 1954 heerste er een experimentele sfeer op Central Saint Martins en de docenten van toen, waaronder Richard Hamilton, Partick Heron, Mary Kessell en Victor Pasmore hadden een beslissende invloed op het leven en werk van Flöckinger.

In 1954 begon Flöckinger aan een baan als ontwerper van modesieraden. Na acht weken stopte ze ermee, ze vond het dodelijk saai. Ze bleef lessen volgen op Central Saint Martins om gebruik te kunnen (blijven) maken van gereedschappen en richtte tegelijkertijd thuis een werkplaats in in haar keuken. Ze wist zich toen vooral geïnspireerd door eigentijdse sieraden uit Scandinavië.

In 1955 werd Flöckinger door modeontwerper Mary Quant (1934) samen met een paar andere sieraadontwerpers gevraagd sieraden voor haar te ontwerpen voor in haar nieuwe boetiek. Al gauw werd Flöckinger de Mary Quant van de sieraden genoemd. Aan het begin van haar carrière als sieraadontwerper, beïnvloed door Scandinavisch design, maakte Flöckinger vooral sieraden met een glad oppervlak en email.

In 1956 opende Flöckinger een eigen werkplaats in Londen (Verenigd Koninkrijk) en vestigde zich daarmee als zelfstandig sieraadontwerper. Al in 1958 kocht Graham Hughes werk van Flöckinger aan voor Worshipful Company of Goldsmiths. Ook kocht hij een halssieraad van Flöckinger voor zijn echtgenoot Serena. Een paar jaar later (1960) kocht ook Victoria and Albert Museum haar werk aan: het waren de eerste aankopen op het gebied van hedendaagse sieraden van dit museum voor toegepaste kunsten. Ook kreeg Flöckinger in V&A als eerste levende sieraadontwerper een solotentoonstelling (1971). The Guardian schreef toen dat Flöckinger vrouwen de sieraden bracht die ze wilden dragen en niet de sieraden waarvan ze dachten dat ze ze hoorden te dragen.

In de jaren zestig begon Flöckinger te experimenteren met het samensmelten van verschillende metalen. In diezelfde tijd initieerde zij een cursus experimenteel sieraadontwerpen aan Hornsey College of Art (nu Middlesex Polytechnic) in Londen (Verenigd Koninkrijk). Onder anderen David Poston en Charlotte de Syllas waren haar studenten.

Flöckinger kreeg de gelegenheid de opleiding sieraadontwerpen aan Hornsey College of Art in te richten naar eigen inzicht. Ze besteedde veel aandacht aan tekenen en kleurenleer. Op ambachtsschholen leerden haar studenten traditionele technieken zoals graveren en stenen zetten. In 1965 bleek de kwaliteit van de sieraden op een tentoonstelling van haar studenten van een dusdanige kwaliteit dat Graham Hughes alles verwierf voor de collectie van de Goldsmiths’ Hall. Na een tijdelijke sluiting als gevolg van een studentenopstand stopte Flöckinger met lesgeven in 1968. Vanaf dat moment richtte zij zich weer volledig op de vervaardiging van haar eigen sieraden.

Sieraden van Flöckinger bevatten vaak bewegende onderdelen. Ze zijn gemaakt van materialen als, goud, parels, topaas, diamant, robijn en zilver en hebben een spontane en intuïtieve uitstraling. Flöckinger ontwikkelde na lang experimenteren een eigen smelttechniek. Flöckinger draagt regelmatig haar eigen sieraden op haar meestal donker getinte kleding.

Flöckinger bewondert de sierdaen van de hand van onder meer Sam Kramer.

Sieraden van Flöckinger werden en worden gepresenteerd door onder meer Marsden Woo Gallery, Mobilia Gallery en The Scottish Gallery.

Werk in openbare collecties (selectie)
Bristol City Museum and Art Gallery, Bristol (Verenigd Koninkrijk)
Centre Pompidou, Parijs (Frankrijk)
Crafts Council, London (Verenigd Koninkrijk)
Museum of Fine Arts, Boston (Verenigde Staten)
Nottingham Castle Museum, Nottingham (Verenigd Koninkrijk)
Schweizerisches Nationalmuseum, Zürich (Zwitserland)
Victoria and Albert Museum (V&A), Londen (Verenigd Koninkrijk)
Worshipful Company of Goldsmiths, Londen (Verenigd Koninkrijk)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Serena Hughes
Kimberly Klosterman
Alice & Louis Koch

Tentoonstellingen (selectie)
1961 – International Exhibition of Modern Jewelry, 1890-1961, Worshipful Company of Goldsmiths, Londen (Verenigd Koninkrijk) (26 oktober 1961 t/m 2 december 1961)
1968 – Craft Centre of Great Britain (Verenigd Koninkrijk)
1971 – Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1973 – Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1986 – Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)
2007 – Electrum Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
2015 – I Am Here, Upper Gulbenkian Gallery, Royal College of Art, Londen (Verenigd Koninkrijk) (9 november 2015 t/m 25 november 2015)
2016 – Gerda Flöckinger CBE: Spotlight Exhibition, Mobilia Gallery, Cambridge (Verenigde Staten)
2019 – The Art of the Ring, Mobilia Gallery, Cambridge (Verenigde Staten)
2020 – The Jeweller’s Art – Revolutionaire juwelen uit de jaren 1960 & 1970, DIVA, Antwerpen (België) (30 oktober 2020 t/m 14 maart 2021)
2021 – Simply Brilliant: Artist-Jewelers of the 1960s and 1970s, Cincinnati Art Museum, Cincinnati (Ohio, Verenigde Staten) (22 oktober 2021 t/m 6 februari 2022)
2021 – Simply Brilliant: Artist-Jewelers of the 1960s and 1970s, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland) (27 maart 2021 t/m 27 juni 2021)

Prijzen (selectie)
1991 – Commander of the British Empire

Bibliografie (selectie)
Amnéus, C., MacPhàrlain, A., Peltason, R., Ransome Wallis, R. en Triossi, A. (2020) Simply brilliant, artist-jewelers of the 1960s and 1970s. Lewes: D Giles Limited. ISBN 9781911282525
Chadour-Sampson, B. (2019) Rings of the 20th and 21st centuries, the Alice and Louis Koch collection. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905160
Doornbusch E. (11 april 2021) Boekbespreking Simply brilliant. hedendaagsesieraden.nl.
Doornbusch, E. (9 april 2021) Glamourous en onconventioneel: de collectie van Kimberly Klosterman. SieradenMuze.
Hughes, G. (1968) Modern Jewelry, An international Survey, 1890-1967. Londen: Studio Vista. ISBN 0289277094
Norton, D. Gerda Flöckinger: First Lady of British Jewelry. Ganoksin.
The Jeweller’s Art, Revolutionaire juwelen uit de jaren ’60 & ’70 (2020). Antwerpen: DIVA.

Links
Wikidata
Website

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: https://hedendaagsesieraden.nl/2021/07/15/gerda-flockinger/

Geef een reactie