Boekbespreking: Jewelry Stories: Highlights from the Collection 1947-2019

Art Smith, halssieraad, 1948. Collectie MAD. Foto MAD, messing
Art Smith, halssieraad, 1948. Collectie MAD. Foto MAD, messing
Art Smith, halssieraad, 1948. Collectie MAD. Foto met dank aan Arnoldsche, MAD©

45 Stories in Jewelry: 1947 to Now was een tentoonstelling bestaande uit 45 laden met daarin werk van hedendaagse sieraadontwerpers in Museum of Arts and Design (MAD) te New York (Verenigde Staten). Erbij verscheen een publicatie uitgegeven door Arnoldsche: Jewelry Stories: Highlights from the Collection 1947-2019. Dat boek wordt hier besproken.

Boek
Op het eerste gezicht knalt het boek je tegemoet: veel roder kan het niet. Het ziet er wederom perfect verzorgd uit met een kaft van textiel en letters in zilver over een afbeelding in grijstinten van een halssieraad van Kiff Slemmons. Al bladerend een zee van kleur: elk van de 45 op de tentoonstelling gepresenteerde en besproken laden heeft als een golfslag een opmaak in een andere kleur.

In het voorwoord beschrijft Michele Cohen dat de oprichting van het Museum of Arts and Design in 1956 (toen nog Museum of Contemporary Crafts) door de filantroop Aileen Osborn Webb (1892-1979) samenviel met de start van de opkomst en de bloei van het hedendaagse sieraad in de Verenigde Staten. Het museum heeft vanaf de oprichting op het gebied van eigentijdse sieraden verzameld.

De catalogus bevat naast afbeeldingen van de sieraden uit de 45 laden verhalen over de getoonde stukken. Deze verhalen zijn geschreven door 43 verschillende auteurs, waaronder Liesbeth den Besten, Susan Cummins, Helen Drutt en Joyce J. Scott. De schrijvers hebben verschillende achtergronden, ze zijn maker, verzamelaar, kunsthistoricus, galeriehouder of museummedewerker. Op de tentoonstelling en in de laden is een beknoptere versie te zien van de catalogusteksten.

Elke lade heeft in het boek een eigen spread met links de tekst en rechts een of meerdere afbeeldingen. In sommige gevallen is er meer dan twee pagina’s lang aandacht voor de lade. Meestal wanneer een lade sieraden van meerdere kunstenaars toont. De teksten in het boek hebben titels als op de cover van een tijdschrift: ze bekken lekker en ze verleiden. Verschillende keren komt in de teksten een aversie tegen de Trump administration aan de orde.

Na de 45 verhalen (of lades) volgt een beetje een willekeurig chronologisch overzicht dat zich vooral richt op de ontwikkelingen in de Verenigde Staten vanaf halverwege de jaren dertig. In die tijd specialiseerde een handjevol opleidingen zich op onder meer het gebied van sieraden. Deze opleidingen baseerden zich op de lesprogramma’s van Europese toegepaste kunstopleidingen.

De Tweede Wereldoorlog maakte de stap naar het gebruik van andere materialen dan edele stenen of edele metalen logisch. Materiaalschaarste als gevolg van een oorlogsindustrie die op volle toeren draaide noopten kunstenaars anders dan voorheen te werken. Opmerkelijk in de chronologie is de aandacht die er buiten spraakmakende tentoonstellingen in Museum of Arts and Design (MAD) wordt besteed aan het tijdschrift Current Obsession: een link met Museum of Arts and Design (MAD) wordt elders in het boek niet aangestipt.

Het oudste stuk in de tentoonstelling is van de hand van Margaret de Patta: een broche uit circa 1938. De tekst bij de stukken van De Patta is van de hand van Ursula Ilse-Neuman. Kort en krachtig wordt daarin de levensloop van De Patta beschreven. Het is een van de interessantste teksten. Een ander interessant verhaal, geschreven door America Meredith, gaat over Charles Loloma, een native American artist uit de Hopi cultuur.

Ten slotte een bibliografie, geordend op de 45 besproken kunstenaars. Geen idee voor wie zo’n opsomming interessant zou kunnen zijn. Verder staan er enige onjuistheden in het boek. Zo is niet Electrum Gallery de eerst geopende galerie gespecialiseerd in sieraden in Europa, zoals opgenomen in de chronologie, maar Galerie Sieraad. Verder zijn de bijschriften van de afgebeelde objecten wat pover: naast een titel met soms ook een serietitel, staat het soort sieraad vermeld en ook de datering. Géén afmetingen, technieken of materiaalsoorten, laat staan inventarisnummers. Registratie is niet sexy, ik weet het uit ervaring: in deze publicatie wordt dat idee bevestigd.

Het boek is makkelijk en prettig te lezen. De opzet doet denken aan een special edition van een tijdschrift. Dat is dan ook gelijk de makke van het geheel: de presentatie is een bonte verzameling van mooie plaatjes en vaak smakelijke anekdotes zonder al te veel diepgang. Het had net zo goed geheel en alleen op Instagram kunnen worden gepresenteerd.

Tentoonstelling
De tentoonstelling werd geopend op 13 februari 2020, maar het museum sloot als gevolg van de beperkende maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus al gauw de deuren. Niet lang daarna werden de 45 verschillende verhalen zeven maanden lang in wekelijkse online sessies gedeeld en besproken.

In het museum waren de sieraden te zien in afzonderlijke laden afkomstig uit de inrichting van de Tiffany & Co. Foundation Jewelry Gallery in combinatie met foto’s en korte toelichtingen op het werk. De opzet met de laden beoogde een Instagram-style kijk- en leeservaring. Die opzet is geslaagd: het geheel oogde gladjes en gestyled en is licht verteerbaar. Na afloop van de expositie zijn de laden teruggeplaatst in het meubilair, mét deze nieuwe presentatie. Museumbezoekers kunnen de insta-expo dus nog zien, maar nu als nieuwe semipermanente opstelling.

Mocht u de kans hebben de laden te bekijken is het vast en zeker leuk. U krijgt hedendaagse sieraden opgedist in hapklare brokken. Maar een must see? In ieder geval is de catalogus geen must read; ingewijden worden teleurgesteld, maar een newbee zal zich wellicht kunnen laven aan eye candy.

In de lijst met deelnemende sieraadontwerpers hieronder staan de kunstenaars die bij elkaar in een lade zijn opgesteld in alfabetische volgorde achter elkaar. Daarachter staat tussen haken de naam van de auteur van de catalogustekst die het werk van de kunstenaar(s) beschrijft.

Gepresenteerde sieraadontwerpers (71)
Gijs Bakker, Emmy van Leersum (Marina Elenskaya)
Aline Berdichevsky, Julia Turner (Angelik Vizcarrondo-Laboy)
Harriete Estel Berman, Gésine Hackenberg (Sara Morris)
David Bielander, Otto Künzli (Helen Britton)
Melanie Bilenker, Iris Nieuwenburg, Bettina Speckner (Suzanne Ramljak)
Manfred Bischoff (Helen Drutt)
Helen Britton, Sondra Sherman (Barbara Paris Gifford)
Caroline Broadhead, Susanna Heron, Julia Manheim (Liesbeth den Besten)
Sigurd Bronger, Giovanni Corvaja, Sergey Jivetin, Stefano Marchetti (Erin S. Daly)
Lola Brooks, Myra Mimlitsch-Gray (Patricia C. Phillips)
Irena Brynner, Margret Craver (Jeannine Falino)
Kim Buck, Gerd Rothmann, Heather White van Stolk (Yevgeniya Kaganovich)
Cécile et Jeanne, Vivian Shimoyama (Anni Nørskov Mørch)
Peter Chang (Barbara Paris Gifford)
Eunmi Chun, Mari Ishikawa (Donna Bilak)
Sharon Church (Myra Mimlitsch-Gray)
William Clark, Donald Paul Tompkins (Mike Holmes)
Arline Fisch (Elissa Auther)
Karl Fritsch, Sam Kramer (Toni Greenbaum)
Thomas Gentille (Andrea DiNoto)
Lisa Gralnick (Glenn Adamson)
Adam Grinovich, Julia Maria Künnap (Urmas Lüüs)
William Harper (Glenn Adamson)
Ronald Hayes Pearson, Henning Koppel, Ed Wiener (David McFadden)
Hanna Hedman, Märta Mattsson (Bella Neyman)
Lauren Kalman (Shannon R. Stratton)
Esther Knobel (Jennifer-Navva Milliken)
Otto Künzli (Liesbeth den Besten)
Zachery Lechtenberg (Bernard N. Jazzar & Harold B. Nelson)
Stanley Lechtzin (Helen Drutt)
Charles Loloma (America Meredith)
Bruno Martinazzi (Ellen Maurer Zilioli)
John Paul Miller (Thomas Gentille)
Eleanor H. Moty (Elizabeth Essner)
Margaret de Patta (Ursula Ilse-Neuman)
Wendy Ramshaw, David Watkins (Pat Kirkham)
Mary Ann Scherr (Kayleigh Perkov)
Joyce J. Scott (Lowery Stokes Sims)
Sakurako Shimizu (Ronald T. Labaco)
Kiff Slemmons (Keith A. Lewis)
Art Smith (Joyce J. Scott)
Ramona Solberg (Susan Cummins)
MJ Tyson (Sasha Nixon)
Tone Vigeland (Petra Hölscher)
Mallory Weston (Kellie Riggs)
J. Fred Woell (Robert Shetterly)

Tentoonstelling
2020 – 45 Stories in Jewelry: 1947 to Now, Museum of Arts and Design (MAD), New York (Verenigde Staten) (14 februari 2020 t/m 24 januari 2021)

Bibliografie (selectie)
Gifford, B. (2020) Jewelry Stories: Highlights from the Collection 1947-2019. Stuttgart: Arnoldsche. ISBN 9783897906020

Links
• Wikidata

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: https://hedendaagsesieraden.nl/2021/04/30/boekbespreking-jewelry-stories-highlights-from-the-collection-1947-2019/

Geef een reactie