Mary Ann Scherr

Mary Ann Scherr, Electronic Oxygen Belt Pendant, halssieraad, 1974. Collectie Museum of Arts and Design. Foto John Bigelow Taylor, kunststof, zilver, elektronica
Mary Ann Scherr, Electronic Oxygen Belt Pendant, halssieraad, 1974. Collectie Museum of Arts and Design. Foto John Bigelow Taylor, kunststof, zilver, elektronica
Mary Ann Scherr, Electronic Oxygen Belt Pendant, halssieraad, 1974. Collectie Museum of Arts and Design. Foto met dank aan arnoldsche Art Publishers, John Bigelow Taylor©

Mary Ann Scherr (geboren Weckman, Akron (Ohio, Verenigde Staten), 3 augustus 1921 – Raleigh (Verenigde Staten), 2016) was onder meer actief als sieraadontwerper, docent en modeontwerper.

Biografie
De moeder van Scherr was pianist en kleermaker, al zette ze haar talenten beperkt in. Haar vader was werkzaam als technicus en uitvinder bij de B.F. Goodrich Company. Hij was ongeschoold en kwam uit de Elzas (Frankrijk). De moeder van Scherr kwam uit Berlijn (Duitsland). De vader van Scherr was altijd met spullen in de weer, hij repareerde en bedacht van alles, bijvoorbeeld nieuwe gereedschappen. Tijdens de crisis eind jaren twintig behield hij zijn baan. Van de drie dochters die het gezin telde had Scherr, de jongste, als enige en al vanaf jonge leeftijd belangstelling voor de kunsten.

Al op jonge leeftijd maakte Scherr zelf haar kleren en later verkocht ze samen met haar moeder in 1956 en 1957 ontwerpen voor positiekleding aan het warenhuis Lord & Taylor. Later, rond het pensioen van haar vader vervaardigde Scherr in samenwerking met hem een serie sieraden van roestvrij staal.

Scherr studeerde studeerde kunstgeschiedenis aan University of Akron in Akron (Ohio, Verenigde Staten). Toen de Verenigde Staten deelnamen aan de Tweede Wereldoorlog ging Scherr aan het werk bij Goodyear Aircraft Corporation. Ze maakte er onder meer posters.

In 1943 vertrok Scherr naar Chicago (Illinois, Verenigde Staten) om te gaan werken voor Burton Browne Advertising Agency. Binnen een jaar stopte ze daar al weer mee om met een dansgezelschap als danser door het land te reizen. Een vriend zei haar daarmee te stoppen en verder te gaan op haar pad als kunstenaar. Scherr stopte en ging terug naar Chicago (Illinois, Verenigde Staten). Ze was een paar jaar lang zoekende en ging vervolgens terug naar Cleveland (Verenigde Staten). Daar trof ze opnieuw een vriend van de middelbare school: Sam Scherr. Samen gingen ze naar Detroit (Verenigde Staten) en waren als ontwerpers werkzaam in de autoindustrie. Zo werkte Scherr aan ontwerpen van auto’s van onder meer Ford, Lincoln en Mercury.

Omdat ze het werk niet interessant genoeg vonden verhuisden het paar terug naar Akron (Ohio, Verenigde Staten) en startte daar een eigen ontwerpbureau: Scherr & McDermott. Scherr ontwierp sieraden, speelgoed, kinderboeken en kleding. Het stel stichtte een gezin en Scherr ging terug in de schoolbanken aan Akron Art Institute (1949). Dat was ook het moment waarop Scherr zich volledig stortte op de vervaardiging van sieraden.

In 1950 startte Scherr met lesgeven aan Kent State University (Verenigde Staten). Ze werkte er tot 1978 en heeft er in die tijd een breed lesprogramma opgezet op het gebied van sieraadontwerpen, smeden en emailleren. In 1976 verhuisden Scherr en echtgenoot naar New York (Verenigde Staten). Scherr ging er lesgeven aan Parsons School of Design.

Scherr maakte onder meer halssieraden voor vrouwen die een tracheotomie hebben ondergaan. Met het sieraad wordt de medische ingreep aan het zicht onttrokken. Ook vervaardigde Scherr in samenwerking met wetenschappers uit diverse disciplines sieraden, body monitors, die bijvoorbeeld de luchtkwaliteit konden meten en de drager informeerden bij gevaar. Verschillende media besteedden er aandacht aan en vele mensen zochten samenwerking met Scherr op dit gebied, maar verder dan prototypes is het nooit gekomen.

Sieraden vervaardigde Scherr vaak in combinatie met medische materialen. De versieringen die ze daarbij toepaste waren vaak Afrikaans en Byzantijns geïnspireerd. Ze gebruikte materialen als zilver, titanium, aluminium, amber, pauwenveren, roestvrij staal en kunststof.

In 2020 vond de eerste museale overzichtstentoonstelling van Scherr plaats in Gregg Museum of Art & Design van North Carolina State University in Raleigh (North Carolina, Verenigde Staten). De expositie werd gecureerd door Ana Estrades.

Werk in openbare collecties (selectie)
Gregg Museum of Art & Design, North Carolina State University, Raleigh (North Carolina, Verenigde Staten)
Metal Museum, Memhis (Tennessee, Verenigde Staten)
Metropolitan Museum of Art, New York (Verenigde Staten)
Museum of Arts and Design (MAD), New York (Verenigde Staten)
Smithsonian American Art Museum (SAAM), Washington D.C. (Verenigde Staten)
The Nelson-Atkins Museum of Art, Kansas City (Verenigde Staten)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Marjorie Schick
Suidin Li Snyder

Tentoonstellingen (selectie)
1963 – Stainless Steel Jewelry by Mary Ann Scherr, Museum of Contemporary Crafts, New York (Verenigde Staten)
1973 – Portable World, Museum of Contemporary Crafts, New York (Verenigde Staten) (5 oktober 1973 t/m 1 januari 1974)
2020 – 45 Stories in Jewelry: 1947 to Now, Museum of Arts and Design (MAD), New York (Verenigde Staten) (14 februari 2020 t/m 24 januari 2021)
2020 – All Is Possible: Mary Ann Scherr’s Legacy in Metal, Gregg Museum of Art & Design, North Carolina State University, Raleigh (North Carolina, Verenigde Staten) (21 februari 2020 t/m 23 december 2021)

Prijzen (selectie)
2007 – Lifetime Achievement Award SNAG

Bibliografie
Cummins, S., Skinner, D. en Strauss, C. (2020) In Flux: American Jewelry and the Counterculture. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 3897905973
Doornbusch, E. (19 januari 2021) In Flux:  Is er iets veranderd in de Verenigde Staten? SieradenMuze.
Elliot, R.E. (25 januari 2021) All is Possible, The First Museum Retrospective Of Mary Ann Scherr. Art Jewelry Forum.
Gifford, B. (2020) Jewelry Stories: Highlights from the Collection 1947-2019. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897906020

Links
Wikidata

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: https://hedendaagsesieraden.nl/2021/03/05/mary-ann-scherr/ ‎

Geef een reactie