Harriete Estel Berman

Harriete Estel Berman (Harrisburg (Pennsylvania, Verenigde Staten), 1952) was en is onder meer actief als sieraadontwerper, docent, auteur en vervaardiger van Judaica. Zij woont en werkt in Californië (Verenigde Staten).

Biografie
Berman groeide op in een Joods gezin uit de middenklasse. De vader van Berman had een bedrijf dat handelde in kantoorbenodigdheden. In de zomermaanden werkte Berman daar. Haar moeder was thuis en verzorgde het huishouden. Dat was Berman een doorn in het oog en ze wist niet hoe gauw ze aan dit milieu moest ontsnappen. In 1970 was Berman getuige van de studentenprotesten aan Syracuse University (New York, Verenigde Staten). Een paar maanden later studeerde Berman er in de zomermaanden.

In 1974 studeerde Berman af aan Syracuse University en ging aan het werk voor Syracuse Jewelry and Manufacturing. Van 1974 tot en met 1978 leefde Berman in Charleston (Verenigde Staten) en werkte voor Galperin Jewelry.

Van 1978 tot en met 1980 studeerde Berman aan Tyler School of Art, waar ze les kreeg van onder anderen Stanley Lechtzin.

Al decennialang verzamelt Berman blikjes conserven om de vormgeving te bestuderen en ook om te hergebruiken in haar werk. Zowel de gebruikte woorden als de vormgeving, kleuren, patronen en de beelden hebben haar belangstelling. Berman is gefascineerd door de rollenpatronen die in reclames worden gepropageerd. Berman benoemt een verband tussen de vrouw als tweederangs burger en crafts als ondergeschoven kunstvorm.

Berman verzet zich tegen het maatschappelijke ideaal van de thuiszittende huisvrouw. Dat vrouwen werden en worden ontmoedigd een maatschappelijke carrière te hebben maakt haar boos. Het moederschap zag ze lange tijd als een val. Berman is moeder.

In haar sieraden verwijst Berman vaak naar stereotype genderrollen. Ook belicht zij de reclames die dat beeld bevorderen en benadrukken. Berman werkt met gerecyclede materialen, welvaartsresten, vooral blik.

Na haar studie was sieraadontwerper Emiko Oye bijna tien jaar lang assistent van Berman.

Berman is lid van American Craft Council (ACC), California Lawyers for the Arts, Society of North American Goldsmiths (SNAG) en Bay Area Metal Arts Guild. Met regelmaat maakt Berman deel uit van onder meer tentoonstellingsjury’s. Sieraden van Berman werden en worden gepresenteerd door onder meer Mobilia Gallery.

Werk in openbare collecties (selectie)
Columbus Museum of Art, Columbus (Ohio, Verenigde Staten)
Crocker Art Museum, Sacramento (Californië, Verenigde Staten)
Detroit Institute of Arts, Detroit (Michigan, Verenigde Staten)
Jüdisches Museum, Berlijn (Duitsland)
Minneapolis Institute of Arts, Minneapolis (Minnesota, Verenigde Staten)
Museum of Arts and Design (MAD), New York (Verenigde Staten)
Museum of Fine Arts, Boston (Massachusetts, Verenigde Staten)
Oakland Museum of California, Oakland (Californië, Verenigde Staten)
Ornamental Metals Museum Memphis, Memphis (Tennessee, Verenigde Staten)
Philadelphia Museum of Art, Philadelphia (Philadelphia, Verenigde Staten)
Racine Art Museum, Racine (Wisconsin, Verenigde Staten)
Renwick Gallery, Smithsonian Institution, Washington DC (Washington, Verenigde Staten)
Temple University, Tyler School of Art, Philadelphia (Pennsylvania, Verenigde Staten)
Congregation Emanu-el, San Francisco (Californië, Verenigde Staten)
The Jewish Museum, New York (Verenigde Staten)
The Nelson-Atkins Museum of Art, Kansas City (Verenigde Staten)
The Yeshiva University Museum, New York (Verenigde Staten)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Leonard & Phyllis Berman
Daphne & Peter Farago
Elsie Michie
Marjorie Schick

Tentoonstellingen (selectie)
1978 – J.C.C. Gallery, Harrisburg (Verenigde Staten)
1980 – Works Gallery, Philadelphia (Verenigde Staten)
1981 – Contemporary Artisans, San Francisco (Verenigde Staten)
1981 – Precious Objects Gallery, Los Gatos (Verenigde Staten)
1982 – The Family of Appliances You Can Believe In, ARCO Center for Visual Art, Los Angeles (Californië, Verenigde Staten)
1982 – The Family of Appliances You Can Believe In, California Crafts Museum, Palo Alto (Californië, Verenigde Staten)
1983 – Art Tech, Art By Hand, Euphrat Gallery, Cupertino (Verenigde Staten) (gecureerd door Jan Rindfleisch)
1983 – Foster Goldstrom, Dallas (Verenigde Staten)
1983 – The Family of Appliances You Can Believe In, Triton Museum of Art, Santa Clara (Californië, Verenigde Staten)
1984 – Bruce Velick, San Francisco (Verenigde Staten)
1986 – Content Art: Contemporary Issues, Euphrat Gallery, DeAnza College, Cupertino (Californië, Verenigde Staten) (gecureerd door Jan Rindfleisch)
1986 – Metalsmiths Making Sculptures (Verenigde Staten)
1986 – The Family of Appliances You Can Believe In, Kohler Arts Center, Sheboygan (Wisconsin, Verenigde Staten)
1988 – Group Portrait, Castelleja Gallery, Palo Alto (Californië, Verenigde Staten)
1989 – Left Brain-Right Brain, Syntex Corp., Palo Alto (Californië, Verenigde Staten) (gecureerd door Carol Dobb)
1989 – Tableaux Vivant, San Francisco Arts Commission Gallery, San Francisco (Verenigde Staten)
1989 – The Home Show, Falkirk, San Rafael (Verenigde Staten)
1990 – Bay Area Metalsmiths, Pima Community College, Tucson (Arizona, Verenigde Staten)
1990 – Metal: Sculpture & Function, Virginia Brier Gallery, San Francisco (Verenigde Staten)
1990 – Progressions 2, California Crafts Museum, San Francisco (Californië, Verenigde Staten)
1991 – Gardener’s Eden, Contemporary Artisans, Portland (Verenigde Staten)
1991 – What’s Shaken, Twist, Portland (Verenigde Staten)
1992 – Housewares on Level 9, Randolph Street Gallery, Chicago (Verenigde Staten)
1992 – Just Plane Screwy: Metaphysical and Metaphorical Tools, Wustum Museum of Fine Arts, Racine (Wisconsin, Verenigde Staten) (gecureerd door Bruce Pepich)
1992 – Many Mansions, San Francisco Craft and Folk Art Museum, San Francisco (Californië, Verenigde Staten) (gecureerd door Carole Austin)
1992 – Material Dimensions, Richmond Art Center (Verenigde Staten) (gecureerd door Regina Mouton)
1993 – California Metalwork, Herbst Art Gallery, St. Mary’s College, Moraga (Verenigde Staten)
1993 – Contemporary Metal: Form and Narrative, Krannert Art Museum, University of Illinois at Urbana-Champaign, Champaign (gecureerd door Alan Mette, Billie Jean Theide)
1993 – Hybridization: Contemporary Northern California Craft, California College of Arts and Crafts, Oakland, (Verenigde Staten) (gecureerd door Dyana Curreri-Chatwick)
1993 – Material Vision: Image and Object, Tarble Arts Center, Charleston (Verenigde Staten) (gecureerd door Kathleen Browne)
1993 – On the Wing, Artworks Gallery, Seattle (Verenigde Staten)
1993 – Sculptural Concerns: Contemporary American Metal Working, (Verenigde Staten)
1994 – National Metal’s Invitational, Emily Davis Gallery, University of Akron, Akron (Verenigde Staten) (gecureerd door Christina DePaul)
1994 – The Object Redux: Re-used, Re-newed and Re-invented, Wustum Museum of Fine Arts, Racine (Wisconsin, Verenigde Staten) (gecureerd door Bruce Pepich)
1995 – Exhibition in Print, SOFA, Chicago (Illinois, Verenigde Staten)
1995 – Modern Metals: Objects of Contemplation, Fox Fine Art Center, University of Texas at El Paso (Texas, Verenigde Staten) (gecureerd door Rachelle Thiewes)
1995 – Sybaris Gallery, Royal Oaks (Verenigde Staten)
1995 – The Gold Show, Palo Alto Cultural Center, Palo Alto (Verenigde Staten) (gecureerd door Signe Mayfield)
1996 – Chain Gang, Target Gallery, Torpedo Factory (Verenigde Staten) (gecureerd door Linda Hesh)
1996 – Generation: The Lineage of Influence in Bay Area Art, Richmond Art Center, Richmond (Verenigde Staten) (gecureerd door Jeff Nathanson)
1996 – Issues and Intent, Susan Cummins Gallery Mill Valley (Verenigde Staten)
1996 – Love’s Labor Lost, City Gallery of Chastain, Atlanta (Verenigde Staten)
1996 – The Fine Art of the Tin Can, OXOXO Gallery, Baltimore (Verenigde Staten)
1996 – Viewpoint: Art as Message, Craft Alliance, St. Louis (Verenigde Staten) (gecureerd door: Jane Sauer)
1997 – Environmental Bead (Verenigde Staten)
1997 – Food Glorious Food: Artists and Eating, Charles A. Wustum Museum, Racine (Verenigde Staten) (gecuereerd door Bruce Pepich)
1997 – L’Chaim: A Kiddush Cup Invitational, Jewish Museum, San Francisco (Verenigde Staten)
1997 – MetalSpeaks: The Unexpected, San Francisco Craft & Folk Art Museum, San Francisco (Verenigde Staten) (gecureerd door Carole Austin)
1997 – Moving Metal: An Exhibition of Contemporary Metalsmiths, Edinboro University, Edinboro (Verenigde Staten) (gecureerd door Sue Amendolara)
1998 – DRESS UP! Artists Address Clothing and Self Adornment, Wustum Museum, Racine (Verenigde Staten) (gecureerd door Bruce Pepich)
1998 – The Family of Appliances You Can Believe In, Barbican Centre, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1999 – American/Swedish Exhibition (Verenigde Staten) (gecureerd door Tina Rath)
1999 – Beacons for the Future, Nancy Sacks Gallery (gecureerd door Boris Bally, Bobby Hanson)
1999 – Containers, Krannert Art Museum, University of Illinois; I Space, Chicago (Verenigde Staten) (gecureerd door Billie Theide)
1999 – Magic and Ritual: Hanukkiahs Through Contemporary Eyes, Steinbaum Krauss Gallery, New York (Verenigde Staten) (gecureerd door Robert F. Schroeder)
1999 – Making Change: 100 Artists Interpret The Tzedakah Box, The Jewish Museum, San Francisco (Verenigde Staten) (gecureerd door Deborah Reichman)
1999 – Structure, Symbol & Substance; Boston Tea Party, Mobilia Gallery, Cambridge (Verenigde Staten)
1999 – Sybaris Gallery, Royal Oak (Michigan, Verenigde Staten)
1999 – The Teapot Redefined II, SOFA, Chicago (Illinois, Verenigde Staten) (Mobilia Gallery)
2000 – Attitude and Action, Birmingham (Verenigd Koninkrijk)
2000 – Attitude and Action, Dublin (Ierland)
2000 – Celestial Seasoning: a loose interpretation, Boulder (Verenigde Staten)
2000 – Commemorative Medal/Trophies: The Politics of History, Helen Drutt Gallery, Philadelphia (Verenigde Staten)
2000 – Consumed: Craft Inspired by Popular & Media, Craft Alliance, St. Louis (Verenigde Staten)
2000 – Drawing the Lines, Selection from the Artists Sketchbooks, Society of Arts and Crafts, Boston (Verenigde Staten) (gecureerd door Gail Brown)
2000 – Ironing: Women’s Work, Metal Museum, Memphis (Tennessee, Verenigde Staten)
2000 – Living in the Moment, The Celebration of Jewish Time (Verenigde Staten)
2001 – Challenging Complacency, Monterey Peninsula College, Monterey (Verenigde Staten)
2001 – Crafting Identity: Studio Craft and Contemporary Art, Tyron Center for Visual Art, Charlotte (Verenigde Staten) (gecureerd door Mary Douglas)
2001 – Not a theme show, Pittsburgh Center for the Arts, Pittsburgh (Verenigde Staten) (gecureerd door Vicky Clark)
2001 – Once upon a time: Artists Examine Fairy Tales, Wustum Museum, Racine (Verenigde Staten)
2001 – Parallel Analysis: Mixed Media Works by Harriete Estel Berman & Robert Villamagna, American Jewish Museum, Pittsburgh (Verenigde Staten)
2001 – Schmuck 2001, Internationale Handwerksmesse, München (Duitsland)
2001 – Sitting Pretty, Mobilia Gallery, Cambridge (Verenigde Staten)
2001 – Voice, Image, Gesture: Selections from The Jewish Museum’s Collection, The Jewish Museum, New York (Verenigde Staten)
2002 – Found Object Art, The Works Gallery, Philadelphia (Verenigde Staten)
2002 – Identity, Sybaris Gallery, Royal Oak (Michigan, Verenigde Staten)
2002 – Jewelry from Painting, Mobilia Gallery, Cambridge (Verenigde Staten)
2002 – Primary Color in Contemporary Adornment, Zero Station, South Portland (Verenigde Staten)
2002 – Return Engagement, COPIA: The Food, Wine, and Art Museum, Napa (Verenigde Staten)
2002 – Schmuck 2002, Dick Institute (Verenigd Koninkrijk)
2002 – Schmuck 2002, Internationale Handwerksmesse, München (Duitsland)
2002 – The Artful Teapot: The Kamm collection, COPIA (Verenigde Staten)
2003 – Adornment: Fine Art Jewelry, Columbus Museum of Art, Columbus (Verenigde Staten)
2003 – Charmed Lives, Facèré Jewelry Art Gallery, Seattle (Verenigde Staten)
2003 – Consuming Passion, Ross Art Museum, Ohio Wesleyan University, Delaware (Verenigde Staten)
2003 – Metal Show, Virginia Breier, San Francisco (Californië, Verenigde Staten)
2003 – On The Edge, Facèré Jewelry Art Gallery, Seattle (Verenigde Staten)
2004 – City Life, Euphrat Museum of Art, De Anza College, Cupertino (Verenigde Staten)
2004 – Mastersmith 2004, National Ornamental Metal Museum, Memphis (Tennessee, Verenigde Staten)
2004 – The Perfect Collection: Shared Vision for Contemporary Craft, Fuller Craft Museum, Brockton (Verenigde Staten)
2004 – Weaving Women’s Words: Baltimore Stories, Jewish Museum of MD, Baltimore (Verenigde Staten)
2005 – Beyond the Weave: New Directions in Fiber Art, Oakland Airport, Oakland (Verenigde Staten)
2005 – Consuming Conversations, Anita Seipp Gallery, Palo Alto (Californië, Verenigde Staten)
2005 – Consuming Identity, Mobilia Gallery, Cambridge (Verenigde Staten)
2005 – Hold This, Sculpture to Wear, Santa Monica (Californië, Verenigde Staten)
2005 – Juncture: Physical and Conceptual Connections, Houston Center for Contemporary Craft, (Texas, Verenigde Staten)
2005 – Little Rascals: Images of Children in Contemporary Art, P.F. Galleries, Detroit (Verenigde Staten)
2005 – Magnificent Extravagance, Racine Art Museum, Racine (Verenigde Staten)
2005 – Re-Collected/Re-Invented, Brookfield Craft Center, Brookfield (Verenigde Staten)
2005 – ReNEW-ing the Cycle: Sculpture & Judaica by Harriete Berman, Congregation Emanu-el, San Francisco (Verenigde Staten)
2005 – Scents of Purpose: Artists Interpret the Spice Box, Contemporary Jewish Museum, San Francisco (Verenigde Staten)
2005 – The Family of Appliances You Can Believe In, COPIA, The American Center for Wine, Food & the Arts, Napa (Californië, Verenigde Staten)
2006 – Edges of Grace: Provocative, Uncommon Craft, Fuller Craft Museum, Brockton (Verenigde Staten)
2006 – LAYERS: Color/Pattern/Form, Julie: Artisans’ Gallery, New York (Verenigde Staten)
2006 – Parameters of Preciousness, College of DuPage, Gahlberg Gallery, Glen Ellyn (Verenigde Staten)
2006 – Re-Collected/Re-Invented, Brookfield Craft Center, Brookfield (Verenigde Staten)
2007 – Culture and Continuity: The Jewish Journey, The Jewish Museum, New York (Verenigde Staten)
2007 – Exhibition in Print, SOFA, Chicago (Verenigde Staten)
2007 – From Minimal to Bling: Contemporary Studio Jewelry, Society of Arts and Crafts, Boston (Verenigde Staten)
2007 – Jewelry by Artists, The Daphne Farago Collection, Museum of Fine Arts Boston, Boston (Verenigde Staten)
2007 – Metal Works North, Grace Hudson Museum, Ukiah (Verenigde Staten)
2007 – Pop – Art , Champagne Uncorked, Sam Shaw Gallery, Northeast Harbor (Verenigde Staten)
2007 – Repairing The World: Contemporary Ritual Art, The Jewish Museum, New York (Verenigde Staten)
2007 – Taboo Studio, San Diego (Californië, Verenigde Staten)
2008 – Anti-War Medals, Sam Shaw Gallery, Northeast Harbor (Verenigde Staten)
2008 – Bay Area Jewelers, Sam Shaw Gallery, Northeast Harbor (Verenigde Staten)
2008 – Being Jewish: A Bay Area Portrait, Contemporary Jewish Museum, San Francisco (Californië, Verenigde Staten)
2008 – Cloaking Devices: Clothing and Its Interpretation, Racine Art Museum, Racine (Verenigde Staten)
2008 – Envisioning Maps, Hebrew Union College, New York (Verenigde Staten)
2008 – Framing the Art of Jewelry, Museum of Contemporary Craft, Portland (Verenigde Staten)
2008 – Framing the Art of Jewelry, SOFA, Chicago (Verenigde Staten)
2008 – Heidi Lowe Gallery, Rehoboth Beach (Verenigde Staten)
2008 – Manuf®actured: The Conspicuous Transformation of Everyday Objects, Museum of Contemporary Craft, Portland (Verenigde Staten)
2008 – New West Coast Design, Velvet da Vinci, San Francisco (Californië, Verenigde Staten)
2008 – Pop Culture Collision, Sam Shaw Gallery, Northeast Harbor (Verenigde Staten)
2008 – Tercera Gallery, Palo Alto (Californië, Verenigde Staten)
2009 – Corkscrews & Bottle Stoppers Exhibition, Wood Turning Center, Philadelphia (Verenigde Staten)
2009 – Cut the Edge / Weave the Line / Textile Arts, Mobilia Gallery, Cambridge (Verenigde Staten)
2009 – Heidi Lowe Gallery, Rehoboth Beach (Verenigde Staten)
2009 – Jewelry in Motion, Philadelphia Museum of Art, Philadelphia (Verenigde Staten)
2009 – MFA Metals Alumni Exhibition, Tyler School of Art, Elkins (Verenigde Staten)
2009 – Old Friends, New Work, Congregation Emanu-el, San Francisco (Verenigde Staten)
2009 – Second Nature: Recycled Materials Inspired by Animals, Plants and Insects, Ohio Craft Museum, Columbus (Verenigde Staten)
2009 – The Dorothy Saxe Invitational “New Work/Old Story”, Contemporary Jewish Museum, San Francisco (Verenigde Staten)
2009 – The New Steel V2, Metal Museum, Memphis (Verenigde Staten)
2009 – The Stimulus Project, Sienna Patti, Lenox (Verenigde Staten)
2009 – Wrought and Crafted: Jewelry and Metalwork 1900-Present, Philadelphia Museum of Art, Phildelphia (Verenigde Staten)
2010 – Adornment and Excess: Jewelry in the 21st Century, Miami University Art Museum, Oxford (Verenigde Staten)
2010 – An Element of Surprise: Artists Working with Tin, Edwardsville Art Center, Edwardsville (Verenigde Staten)
2010 – Integral Elements, Loveland Museum, Loveland (Verenigde Staten)
2010 – Renewal Notice: Creative Reuse in Contemporary Art and Design, National Conservation Training Center, Shepherdstown (Verenigde Staten)
2011 – Manuf®actured, CA College of the Arts, Oliver Art Center, Oakland (Verenigde Staten)
2011 – Radical Alchemy: Contemporary Art Jewelry, Courthouse Galleries, Portsmouth (Verenigde Staten)
2012 – Consuming Conversation, Kimura Gallery, University of Alaska, Anchorage (Alaska, Verenigde Staten)
2012 – Do Not Destroy: Trees, Art and Jewish Thought, Contemporary Jewish Museum, San Francisco (Verenigde Staten)
2012 – Humor In Craft, Kendall College of Art and Design, Ferris State University, Grand Rapids (Verenigde Staten)
2012 – Humor In Craft, Society of Contemporary Craft, Pittsburgh (Pennsylvania , Verenigde Staten)
2012 – Humor in Metal, Scottsdale Center for the Performing Arts, Scottsdale (Arizona, Verenigde Staten)
2012 – Pick Up Your Pencils, Begin, Anita Seipp Gallery, Palo Alto (Californië, Verenigde Staten)
2012 – Redefining the San Andreas Faultline, Craft in America, Los Angeles (Californië, Verenigde Staten)
2012 – REDUX: Repurposed Materials, University of Mary Washington Galleries, Fredericksburg (Verenigde Staten)
2012 – The Art of Education, Euphrat Museum of Art, DeAnza College, Cupertino (Verenigde Staten)
2012 – The Teapot, Reinterpreted, Richmond Art Museum, Richmond (Verenigde Staten)
2013 – The Seventh Day: Revisiting Shabbat, Hebrew Union College Museum, New York (Verenigde Staten)
2013 – Wear it or Not: Recent Jewelry Acquisitions, Museum of Arts & Design (MAD), New York (Verenigde Staten)
2014 – (in)Organic, Racine Art Museum, Racine (Wisconsin, Verenigde Staten)
2014 – Recycled Enchantment, Quincy Art Center, Quincy (Verenigde Staten)
2015 – Body As Agent: Changing Fashion Art, Richmond Art Center, Richmond (Californië, Verenigde Staten)
2015 – Evil: A Matter of Intent, Hebrew Union College Museum, New York (Verenigde Staten)
2015 – Flourish: Selected Jewelry from the Daphne Farago Collection, Asheville Art Museum, Asheville (North Carolina, Verenigde Staten)
2015 – Lost and Found: Featuring Nikki Couppee and Kim Alsbrooks, Racine Art Museum, Racine (Wisconsin, Verenigde Staten) (25 september 2015 t/m 3 januari 2016)
2015 – Uncommon Couture, Florida CraftArt, St. Petersburg (Florida, Verenigde Staten)
2016 – AN EXUBERANCE OF COLOR In Studio Jewelry, Tansey Contemporary, Sante Fe (Verenigde Staten) (gecureerd door Gail Brown)
2016 – Greensmith, Abrams Claghorn, Albany (Verenigde Staten)
2016 – head to toe, 108|Contemporary Art, Craft, Design, Tulsa (Verenigde Staten)
2016 – Imagine Peace Now (Verenigde Staten)
2016 – Leaders in American Studio Jewelry:1940-2000, Blue Onion Bus, Charlotte Contemporary (Verenigde Staten)
2017 – Current Reflections on the Natural and the Manmade, Texas Tech University, Lubbock (Texas, Verenigde Staten)
2017 – HOME(less), Hebrew Union College Museum, New York (Verenigde Staten)
2017 – The Matzo Ball Diaries, Jewish Women’s Theater, Santa Monica (Verenigde Staten)
2017 – The Seventh Day: Revisiting Shabbat, Jewish Museum Milwaukee, Milwaukee (Wisconsin, Verenigde Staten)
2018 – TERRA inFIRMA, Hebrew Union College Museum, New York (Verenigde Staten)
2018 – Text Message: Words and Letters in Contemporary Art, Racine Art Museum, Racine (Wisconsin, Verenigde Staten)
2018 – The Deceiver & The Deceived, Peninsula Museum of Art, Arabella Decker Gallery, Burlingame (Californië, Verenigde Staten)
2018 – Uneasy Beauty: Discomfort in Contemporary Adornment, Fuller Craft Museum, Brockton, (Massachusetts, Verenigde Staten)
2019 – Crafting a Legacy: 40 Years of Collecting & Exhibiting at the Metal Museum, Metal Museum, Memphis (Tennessee, Verenigde Staten)
2019 – DOMESTIC MATTERS: The Uncommon Apron, Peters Valley School of Crafts (Verenigde Staten)
2019 – Mastery in Jewelry & Metals, Gallery 2052, Chicago (Illinois, Verenigde Staten)
2020 – 45 Stories in Jewelry: 1947 to Now, Museum of Arts and Design (MAD), New York (Verenigde Staten)

Prijzen (selectie)
2014 – Eco Arts Awards Creative Excellence
2015 – SNAG’s Volunteer Recognition Award

Residencies (selectie)
1990 – Cranbrook Academy of Art (november 1990)

Bibliografie (selectie)
500 Bracelets, An Inspiring Collection of Extraordinary Designs (2005). New York: Lark Crafts. ISBN 9781579904807
500 Brooches, Inspiring Adornments for the Body (2005). New York: Lark Crafts. ISBN 9781579906122
500 Necklaces, Contemporary Interpretations of a Timeless Form (2006). New York: Lark Crafts. ISBN 9781579907013
Cummins, S., Skinner, D. en Strauss, C. (2020) In Flux: American Jewelry and the Counterculture. ISBN 3897905973
Doornbusch, E. (19 januari 2021) In Flux:  Is er iets veranderd in de Verenigde Staten? SieradenMuze.

Links
• RKD Artists
Wikidata
Website

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: https://hedendaagsesieraden.nl/2021/01/16/harriete-estel-berman/ ‎

Geef een reactie