Richard Mawdsley

Richard Mawdsley, broche, 1998, goud, parels, steen
Richard Mawdsley, broche, 1998. Foto met dank aan Museo del gioiello©

Richard W. Mawdsley (Winfield (Verenigde Staten)), 1945) was en is onder meer actief als beeldhouwer, sieraadontwerper en docent. Hij is werkzaam in Illinois (Verenigde Staten) en Kansas (Verenigde Staten).

Biografie
Mawdsley groeide op in Wichita (Kansas, Verenigde Staten).

Als kind speelde Mawdsley regelmatig met gereedschappen op de boerderij van zijn grootvader in Kansas (Verenigde Staten). Inspiratie zou hij later putten uit een oude combine waarmee hij daar speelde.

Mawdsley is opgeleid aan Kansas State Teaching College (nu Emporia State University) (1963-1967), waar hij les kreeg van onder anderen Don Hazelrigg en Ron Hickman. Aanvankelijk wilde Mawdsley prentmaker worden, maar er was geen plek voor hem in die klassen en zodoende belandde hij op de afdeling metalsmithing. Mawdsley zette zijn studie voort aan University of Kansas in Lawrence (Verenigde Staten) (1967-1969), waar hij werd onderwezen door onder meer Carlyle Smith.

In 1968 begon Mawdsley aan zijn sieraden uit de War Protest serie. Tot halverwege de jaren zeventig voegde hij steeds stukken aan deze serie toe. Ook sprak hij zich steeds meer op artistieke wijze uit tegen de gevestigde orde, tegen de oorlog en tegen het militair industrieel complex.

Mawdsley werd beïnvloed door het werk van tijdgenoten L. Brent Kington, John Paul Miller en J. Fred Woell. Hij voorkwam te worden opgeroepen voor militaire dienst door collega-docenten brieven te laten schrijven waarin werd beschreven welke geweldige inspanningen Mawdsley leverde door veteranen te onderwijzen in het sieraadontwerpen.

Na zijn opleiding gings Mawdsley lesgeven aan Illinois State University (1969-1978). In 1970 woonde Mawdsley de eerste conferentie van Society of North American Goldsmiths (SNAG) in St. Paul (Minnesota, Verenigde Staten) bij. Hij maakte er kennis met collega’s als Stanley Lechtzin en Olaf Skoogfors en de curator Paul Smith. In 2004 ging Mawdsley als docent met pensioen.

Sieraden vervaardigt Mawdsley van edele metalen en edelstenen. De vormen die hij gebruikt zijn afgeleid van machines en apparaten waarvoor hij een fascinatie heeft. Andere inspiratiebronnen zijn bloemen, mythologie en architectuur.

Mawdsley is lid van Society of North American Goldsmiths (SNAG). Hij was voorzitter van 1987 tot en met 1989. Zelf heeft Mawdsley onder meer een broche van de hand van Eleanor H. Moty.

Werk in openbare collecties (selectie)
Detroit Institute of Art, Detroit (Verenigde Staten)
Los Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Verenigde Staten)
Metal Museum, Memphis (Verenigde Staten)
Metropolitan Museum of Art, New York (Verenigde Staten)
Museum of Fine Arts Boston, Boston (Verenigde Staten)
Museum of Fine Arts, Houston, Houston (Verenigde Staten)
Renwick Gallery, Washington (Verenigde Staten)
Yale University Art Gallery, New Haven (Verenigde Staten)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Lois Boardman
Helen Drutt
Donna Schneier

Tentoonstellingen (selectie)
1970 – Goldsmith ’70, Minnesota Museum of Art, St. Paul (Verenigde Staten) (maart 1970 t/m 1970)
1974 – Baroque 74, American Crafts Council, New York (Verenigde Staten)
1974 – Profile 74, Ontario (Canada)
1975 – Contemporary Crafts of the Americas
1975 – Miniature Objects, Fairtree Gallery, New York (Verenigde Staten)
1975 – Symbolism and Imagery, Central Washington University, Ellensburg (Washington, Verenigde Staten)
1976 – 6 Contemporary American Jewellers, Electrum Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1993 – Contemporary Jewelry 1964-1993, Selected Works, Helen Williams Drutt Collection, The Arkansas Art Center, Little Rock (Arkansas, Verenigde Staten)
1994 – A Moveable Feast 1964-1993, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
1994 – A Moveable Feast: Helen Williams Drutt Collection 1964-1993, Provinciaal Museum voor Moderne Kunst, Oostende (België)
1994 – A Moveable Feast: Helen Williams Drutt Collection 1964-1993, Stedelijk Museum, Amsterdam (Nederland) (1994 t/m 8 januari 1995)
1994 – Schmuck unserer Zeit 1964-1993, Sammlung Helen Williams Drutt, Museum Bellerive, Zürich (Zwitserland) (10 februari 1994 t/m 1 mei 1994)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaAmerican Craft Museum, New York (Verenigde Staten)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaDesignmuseo, Helsinki (Finland)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaEesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseum, Tallinn (Estland)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaHelen Drutt Gallery (Verenigde Staten)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaMuseum Het Kruithuis, Den Bosch (Nederland)
2004 – A View From America: Contemporary Jewelry, Gold Treasury Museum, Melbourne (Australië)
2006 – Challenging the Chatelaine, Designmuseo, Helsinki (Finland)
2007 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt CollectionMuseum of Fine Arts, Houston, Houston (Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Mint Museum of Craft+Design, Charlotte (Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Renwick Gallery, Washington (Verenigde Staten)
2009 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Tacoma Art Museum (TAM), Tacoma (Washington (Verenigde Staten))
2014 – Unique by Design, Metropolitan Museum of Art, New York (Verenigde Staten)
2016 – Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman Collection, Los Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Verenigde Staten)
2017 – Sala ArteMuseo del gioiello, Vicenza (Italië)

Prijzen (selectie)
1973 – Illinois Craftsman 73, Jewellery Award
1974 – Illinois Artists Best in Show Award

Bibliografie (selectie)
Barten, S., Dormer, P. en Drutt, H., (1994) Schmuck unserer Zeit 1964-1993, Sammlung Helen Williams Drutt. Zürich: Museum Bellerive. OCLC 216920614
Chambers Mills, R., Drutt, H., Gopnik, B., Lignel, B., en Tigerman, B. (2016) Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman Collection. München: Prestel. ISBN 9783791355627
Cummins, S., Skinner, D. en Strauss, C. (2020) In Flux: American Jewelry and the Counterculture. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 3897905973
Ramljak, S. (2014) Unique by Design, Contemporary Jewelry in the Donna Schneier Collection. New York: Metropolitan Museum of Art. ISBN 9780300208764

Links
RKD Artists
Wikidata
Website

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: https://hedendaagsesieraden.nl/2020/08/03/richard-mawdsley/ ‎

Geef een reactie