Naum Slutzky

Naum Slutsky, hanger, 1920-1922. Collectie Die Neue Sammlung. Foto Alexander Laurenzo, zilver, rozenhout, ivoor, kwarts
Naum Sltsky, hanger, 1920-1922. Collectie Die Neue Sammlung. Foto Alexander Laurenzo, zilver, rozenhout, ivoor, kwarts
Naum Slutsky, hanger, 1920-1922. Collectie Die Neue Sammlung. Foto met dank aan arnoldsche Art Publishers, Die Neue Sammlung, Alexander Laurenzo©

Naum Slutzky (Kiev (Rusland), 28 februari 1894 – Stevenage (Verenigd Koninkrijk), 4 november 1965) was onder meer actief als sieraadontwerper, industrieel ontwerper, meubelontwerper, docent en goudsmid.

Biografie
Slutzky werd geboren in een familie die al generaties lang goudsmeden voortbracht. In 1905 week de familie vanuit Kiev (Rusland) uit naar Wenen (Oostenrijk).

Zijn opleiding genoot Slutzky bij de Wiener Werkstätte waar hij les kreeg van onder meer Josef Hoffmann en Edward Wimmer. Samen met onder anderen Johannes Itten gaf hij vanaf 1919 les aan Bauhaus in Weimar (Duitsland). Een tijd lang was hij het hoofd van de werkplaats van de afdeling goudsmeden.

Met Hedwig Arnheim (1894-1944) trouwde Slutzky in 1923. In 1924 verliet Slutzky Bauhaus, om als zelfstandige verder te gaan. In 1927 vestigde hij zich in Hamburg (Duitsland), waar hij bevriend raakte met Max Sauerlandt, directeur van het Kunstgewerbemuseum aldaar. Slutzky schonk het museum verschillende objecten van zijn hand. Later gaf hij ook werk aan Victoria and Albert Museum.

Eind twintiger jaren raakte Slutzky in financiële problemen. Sauerlandt ondersteunde hem. Vanwege zijn Joodse komaf en linkse voorkeuren vluchtte Slutzky voor de nazi’s uit Duitsland naar het Verenigd Koninkrijk in 1933. Hij ging er lesgeven, onder andere aan Royal College of Art in Londen (Verenigd Koninkrijk) en aan Dartington Hall School in Devon (Verenigd Koninkrijk). Breon O’Casey was een van zijn studenten.

Sieraden (naar ontwerp) van Slutzky ontstonden vanaf 1930 en waren geschikt voor industriële productie van betaalbare (onedele) materialen zoals chroom, messing, kunststof en glas. Materiaal was voor hem ondergeschikt aan de vorm. Daarnaast vervaardigde Slutzky ook unieke sieraden.

Slutzky stierf op het station van Stevenage (Verenigd Koninkrijk) in 1965 aan hartfalen.

Werk in openbare collecties (selectie)
Dallas Museum of Art, Dallas (Verenigde Staten)
Die Neue Sammlung, München (Duitsland)
Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, Hamburg (Duitsland)
Nationalmuseum Stockholm, Stockholm (Zweden)
Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Inge Asenbaum

Tentoonstellingen (selectie)
1961 – International Exhibition of Modern Jewelry, 1890-1961, Worshipful Company of Goldsmiths, Londen (Verenigd Koninkrijk) (26 oktober 1961 t/m 2 december 1961)
2021 – Was ist Schmuck? Kreuz und Quer durch die Sammlungen, der ethnografische Nachlass Herion neu Präsentiert, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland) (5 december 2021 t/m)
2022 – Schmuck/Jewelry 2012 – 2022, Die Neue Sammlung, München (Duitsland) (12 juni 2022 t/m 10 juli 2022)

Bibliografie (selectie)
Breon O’Casey (1 juni 2011). The Telegraph.
Chadour-Sampson, B. (2019) Rings of the 20th and 21st centuries, the Alice and Louis Koch collection. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905160
Cummins, S. (23 november 2020) In Conversation with Dr. Petra Hölscher, Senior Curator at Die Neue Sammlung. Art Jewelry Forum.
Hölscher, P. (2020) Schmuck/Jewelry, Die Neue Sammlung Danner Stiftung. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905856
Holzach, C., Ilse-Neuman, U. en Page, J.-A. (2007) GlassWear, Glass in Contemporary Jewelry/Glas im zeitgenössischen Schmuck. Stuttgart: Arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897902749
Hughes, G. (1968) Modern Jewelry, An international Survey, 1890-1967. Londen: Studio Vista. ISBN 0289277094
Lindemann, W. en Weber-Stöber, C. (2023) Jakob Bengel Oberstein Von der Kunstindustrie zum Schmuckdesign / From Art Industry to Industrial Jewellery Design. Stuttgart: arnoldsche. ISBN 9783897906952
Schmuck//Jewelry Donationen und Erwerbungen 2012 – 2022, Jewelry//Schmuck Donations and Acquisitions (2022). München: Pinakothek der Moderne.

Links
RKD Artists
Wikidata

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: http://hedendaagsesieraden.nl/2020/02/13/naum-slutzky/

2 Comments

  1. Dear Esther 

    You never replied to my email regarding the Koch Collection – but nevertheless I am contacting you again. I am flattered that you quoted the “Ring” book, but there are no rings (nor biography) in the Koch Collection. You failed however to include the monograph about Naum Slutzky written by Monica Rudolph, Meister am Bauhaus Goldschmied und Designer – where you will find a list of some important collections such as Hamburg. The ring in the Dallas Museum of Art is insignificant – I catalogued it, so I am well aware.  It is such a pity that you often miss important monographs, this is not the first time I have flagged this up. It seems you try too hard to send texts out every day, as they say less is more. Best wishesBeatriz

    1. Dear Beatriz,

      Thank you for your feed-back. Contrary to publications on paper websites are dynamic and can be adjusted easily. New information (texts as well as pictures) to articles is added every day. Whenever I have the chance to study the monograph about Slutzky of course I will add more details. My reasons to publish an article probably differ a bit from yours. My main drive is to offer a wide scaled free encyclopedia open to everyone, not a meticulous scientific annotated book or catalogue.

      Your book is mentioned in this short biographical article about Slutzky, because you write about his (teaching) activities on page 25 and page 153.

      I’m so sorry for not answering your email: I didn’t read any questions in it. It would be great though if you could still provide me with some more pictures of the Koch family and the original boxes of the collection.

      Thank you again for your criticism, it is highly appreciated.

      Best wishes,

      Esther

Laat een reactie achter bij beatrizsampsonReactie annuleren