Max Fröhlich

Max Fröhlich, broche, 1975. Collectie Ida Boelen-van Gelder. Fotografie Aldo Smit©
Max Fröhlich, broche, 1975. Collectie Boelen-van Gelder. Fotografie Aldo Smit©
Max Fröhlich, broche, 1975. Collectie Ida Boelen-van Gelder. Fotografie Aldo Smit©

Max Fröhlich (Ennenda (Zwitserland), 1908 – Zürich (Zwitserland), 1997) was onder meer actief als sieraadontwerper. Hij woonde en werkte in Zürich (Zwitserland).

Biografie
Fröhlich groeide op in een gezin met vele internationale contacten die voortkwamen uit de textielonderneming van zijn ouders. Fröhlich studeerde aan de École des Arts Industriels in Genève (Zwitserland) (1924-1925), waar hij les kreeg van onder anderen Alfred Jacot-Guillarmod. Hij zette zijn studie voort aan de Kunstgewerbeschule in Zürich (Zürcher Kunstgewebeschule) (1925-1928), waar hij werd onderwezen door onder meer Martin J. Vermeulen.

Fröhlich werkte tussen 1928 en 1934 bij onder meer Wolfers Frères in Brussel (België), Heinrich Eggs in Zürich (Zwitserland) (19-1933) en Arnold Stockmann in Luzern (Zwitserland). In 1934 begon hij zijn eigen atelier in Zürich (Zwitserland). Vanaf 1937 deelde hij zijn werkplaats met Otto Kraska.

In 1968 was Fröhlich een week lang eregast tijdens het vier weken durende symposium Jablonec ’68 in het Tsjechoslowaakse Jablonec nad Nisou. Hij heeft ervoor gezorgd dat de resultaten van het symposium in 1969 ook werden getoond in het Kunstgewerbemuseum in Zürich (Zwitserland). Een week na het symposium en de Russische inval in Tsjechoslowakije vluchtte de ook op het symposium aanwezige sieraadontwerper Pavel Krbálek met hulp van Elisabeth Defner en Helfried Kodré naar Zwitserland. Fröhlich zorgde er vervolgens voor dat Krbálek aan het werk kon in Zürich (Zwitserland). Later ging hij, ook met hulp van Fröhlich, aan de slag in Luzern (Zwitserland).

In 1987 heeft Fröhlich een masterclass verzorgd aan Royal College of Art te Londen (Verenigd Koninkrijk). Peter Skubic schonk een gouden broche van de hand van Fröhlich aan Die Neue Sammlung.

Fröhlich gaf 37 jaar lang les aan de Kunstgewerbeschule in Zürich (Zwitserland) (1934-1962). Onder anderen Johanna Dahm, Therese Hilbert en Otto Künzli waren zijn studenten.

Fröhlich was gefascineerd door Afrikaanse culturen. Regelmatig maakte hij reizen naar dat continent en leerde hij er de Asante methode van de verloren was techniek. Hij en zijn vrouw Ruth vertaalden Benvenuto Cellini’s traktaat over goudsmeden in 1972 naar het Duits. Op uitnodiging van de universiteit van Kumasi (Ghana) bracht Fröhlich enige tijd door bij de goudsmeden van de Asante. Wat hij daar leerde gaf hij door in zijn werk als docent in Zürich (Zwitserland).

Sieraden van Fröhlich zijn vervaardigd van materialen als zilver, goud, elektriciteitsdraad en stenen. Aan de meeste van zijn sieraden gingen geen ontwerpen vooraf.

Werk in openbare collecties (selectie)
Dallas Museum of Art, Dallas (Verenigde Staten)
Danner-Stiftung, München (Duitsland)
Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
Die Neue Sammlung, München (Duitsland)
Los Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Verenigde Staten)
Museum of Fine Arts, Houston, Houston (Verenigde Staten)
Royal College of Art Visiting Artists Collection, Londen (Verenigd Koninkrijk) (overgedragen aan het V&A)
Schweizerisches Nationalmuseum, Zürich (Zwitserland)
Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Inge Asenbaum
Lois Boardman
Ida Boelen
Heidi & Karl Bollmann
Helen Drutt
Alice & Louis Koch
Peter Skubic

Tentoonstellingen (selectie)
1968 – Jablonec ’68, Muzeum skla a bižuterie, Jablonec nad Nisou (Tsjechoslowakije)
1971 – Gold + Silber Schmuck + Gerät von Albrecht Dürer bis zur Gegenwart, Norishalle, Neurenberg (West-Duitsland) (19 maart 1971 t/m 22 augustus 1971)
1993 – Contemporary Jewelry 1964-1993, Selected Works, Helen Williams Drutt Collection, The Arkansas Art Center, Little Rock (Arkansas, Verenigde Staten)
1994 – A Moveable Feast 1964-1993, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
1994 – A Moveable Feast: Helen Williams Drutt Collection 1964-1993, Provinciaal Museum voor Moderne Kunst, Oostende (België)
1994 – A Moveable Feast: Helen Williams Drutt Collection 1964-1993, Stedelijk Museum, Amsterdam (Nederland) (1994 t/m 8 januari 1995)
1994 – Schmuck unserer Zeit 1964-1993, Sammlung Helen Williams Drutt, Museum Bellerive, Zürich (Zwitserland) (10 februari 1994 t/m 1 mei 1994)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaAmerican Craft Museum, New York (Verenigde Staten)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaDesignmuseo, Helsinki (Finland)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaEesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseum, Tallinn (Estland)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaHelen Drutt Gallery (Verenigde Staten)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaMuseum Het Kruithuis, Den Bosch (Nederland)
2007 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt CollectionMuseum of Fine Arts, Houston, Houston (Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Mint Museum of Craft+Design, Charlotte (Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Renwick Gallery, Washington (Verenigde Staten)
2009 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Tacoma Art Museum (TAM), Tacoma (Washington, Verenigde Staten)
2015 – Jewellery 1970-2015, Österreichisches Museum für angewandte Kunst (MAK), Wenen (Oostenrijk)
2016 – Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman CollectionLos Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Verenigde Staten)
2017 – Die Sammlung Bollmann – Schmuck von 1970-2015, Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
2019 – 50 Lieblinge, Villa Bengel, Idar-Oberstein (Duitsland)
2020 – Radar Beeps, Danner Rotunde, Die Neue Sammlung, München (Duitsland)
2023 – Wahre Schätze – die Sammlung des Goldschmiedehauses, Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland) (22 juni 2023 t/m februari 2024)

Prijzen (selectie)
1965 – Goldener Ehrenring

Bibliografie (selectie)
Barten, S., Dormer, P. en Drutt, H., (1994) Schmuck unserer Zeit 1964-1993, Sammlung Helen Williams Drutt. Zürich: Museum Bellerive. OCLC 216920614
Becker, F., Falk, F., Heigl, C., Hössle, E., Koós, J., Pomodoro, A., Skal, H. von, Staber, M., Treskow, E., Wagenfeld, W. (1971) Gold + Silber Schmuck + Gerät von Albrecht Dürer bis zur Gegenwart. München: Karl L. Lipp. OCLC 1000974640
Burrows, K.M., Drutt, H., Strauss, C. en Wetzel, K. (2007) Ornament as art, Avant-garde jewelry from the Helen Williams Drutt collection, the Museum of Fine Arts, Houston. Stuttgart: Arnoldsche. ISBN 9783897902732
Chadour-Sampson, B. (2019) Rings of the 20th and 21st centuries, the Alice and Louis Koch collection. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905160
Chambers Mills, R., Drutt, H., Gopnik, B., Lignel, B., en Tigerman, B. (2016) Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman Collection. München: Prestel. ISBN 9783791355627
Dahm, J. (1999) Lost and found. Zürich: Niggli. ISBN 3721203550
Endter, H., Freeman, W., Hilbert, T., Künzli, M., Künzli, O,, Maurer-Zilioli, E., Mazumdar, P., Nollert, A., Weiss, R. (2022) Rot, Therese Hilbert, Schmuck 1966-2020, Red, Therese Hilbert, Jewelry 1966-2020, Die Neue Sammlung, The Design Museum. Stuttgart: arnoldsche. ISBN 9783897906235
Hölscher, P. (2020) Schmuck/Jewelry, Die Neue Sammlung Danner Stiftung. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905856
Hölscher, P., Matějovičová, P., Mezerová, J., Nollert, A. en Nováková, A., (2018) Jablonec ’68 : erstes Gipfeltreffen der Schmuckkünstler aus Ost und West. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905191
Schmuttermeier, E. en Thun-Hohenstein, C. (2015) Schmuck 1970-2015, Sammlung Bollmann. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN
9783897904286

Links
RKD Artists
Wikidata

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: http://hedendaagsesieraden.nl/2019/03/22/max-frohlich/

3 Comments

  1. An important collection of his work is in the Swiss National Museum, Zurich – the town where he lived and where his archive is kept.Beatriz 

Laat een reactie achter bij Esther DoornbuschReactie annuleren