Bruno Martinazzi

Bruno Martinazzi, Mouth, broche, 1969. Collectie Ida Boelen-van Gelder. Fotografie Aldo Smit©
Bruno Martinazzi, Mouth, broche, 1969. Collectie Boelen-van Gelder. Fotografie Aldo Smit©
Bruno Martinazzi, Mouth, broche, 1969. Collectie Ida Boelen-van Gelder. Fotografie Aldo Smit©

##Bruno Martinazzi (Turijn (Italië), 10 december 1923 – Ansedonia (Italië), 14 juli 2018) was onder meer actief als sieraadontwerper, beeldhouwer, schilder, goudsmid en docent. Hij woonde en werkte in Turijn (Italië) en was gehuwd met Carla Gallo Barbisio, met wie hij twee kinderen kreeg.

Biografie
De vader van Martinazzi was gewond geraakt in de Eerste Wereldoorlog. Zo leerden zijn ouders elkaar kennen in het ziekenhuis. Martinazzi’s moeder was onderwijzer, net als zijn grootmoeder.

Martinazzi groeide op in een intellectueel milieu. Hij was ook actief als bergbeklimmer. Tussen 1934 en 1937 kreeg Martinazzi les aan het conservatorium in Turijn (Italië). In 1940 toen Martinazzi de middelbare school had afgerond schreef hij zich in bij de universiteit in Turijn (Italië) en studeerde scheikunde (1941-1946). Hij promoveerde in 1947 en was directeur van een textielonderneming (1947-1951) voordat hij zich toelegde op sieraadontwerpen en beeldhouwen. In 1951 ging Martinazzi in de leer als goudsmid bij de gebroeders Mussa in Turijn (Italië). In 1953 en 1954 studeerde hij aan Scuola Statele d’Arte in Florence (Italië) en aan het Istituto d’Arte in Rome (Italië), waar hij zich verdiepte in drijftechnieken, emailleren en ciseleren. In 1953 vestigde Martinazzi zich als zelfstandig sieraadontwerper en beeldhouwer.

Sieraden van Martinazzi verbeelden meestal delen van het menselijk lichaam. Hij heeft echter ook een periode gehad waarin hij geheel abstracte sieraden vervaardigde.

In 1968 was Martinazzi één van de zeventien deelnemers aan het eerste en enige vier weken lang durende sieradensymposium Jablonec ’68 in Tsjechoslowakije. In tegenstelling tot de andere deelnemers was hij -vanwege gebrek aan tijd- slechts één week aanwezig.

In 1970 studeerde Martinazzi af in de psychologie aan de universiteit van Turijn (Italië) (1965-1970). Hij had zich gespecialiseerd in autistische kinderen. Van 1981 tot en met 1983 leidde Martinazzi een geïsoleerd bestaan in Pietrasanta (Italië). Van 1985 tot en met 1986 leefde hij teruggetrokken in een klooster in Salussola (Italië). Hij werkte er met assistenten aan grote sculpturen in steen.

In 1992 heeft Martinazzi een masterclass verzorgd aan het Royal College of Art in Londen (Verenigd Koninkrijk). Ook gaf hij (gast)lessen aan onder meer Accademia di Belle Arti te Turijn (Italië) (1976-1979) en verschillende (internationale) universiteiten.

Martinazzi’s sieraden zijn door hem zelf uitgevoerd en zijn vaak gemaakt van goud (wit en geel), platina en stenen als briljanten. Vanaf 1968 beeldde hij lichaamsdelen als vingers, ogen en lippen af.

In april 2014 werd in Turijn (Italië) een overzichtstentoonstelling van zijn werk samengesteld door Maria Teresa Roberto in samenwerking met Ellen Maurer Zilioli.

Sieraden van Martinazzi werden en worden gepresenteerd door onder meer Didier Ltd, Galerie Handwerk en Helen Drutt Gallery.

Werk in openbare collecties (selectie)
21er Haus Wien – Museum für zeitgenössische Kunst, Wenen (Oostenrijk)
Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum, New York (New York State, Verenigde Staten)
Dallas Museum of Art, Dallas (Texas, Verenigde Staten)
Danner-Stiftung, München (Duitsland)
Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
Die Neue Sammlung, München (Duitsland)
Fiat, Turijn (Italië)
Galleria d’Arte Moderna, Turijn (Italië)
Hermitage, Sint-Petersburg (Rusland)
Honolulu Museum of Art, Honolulu (Verenigde Staten)
Los Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Californië, Verenigde Staten)
Metropolitan Museum of Art, New York (New York State, Verenigde Staten)
Musée des beaux-arts de Montréal, Montréal (Canada)
Museo Civico d’Arte Moderna, Mombercelli (Italië)
Museo degli Argenti, Florence (Italië)
Museo dell’Oro, Arezzo (Italië)
Museo Nacional de Artes Decorativas, Madrid (Spanje)
Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, Hamburg (Duitsland)
Museum of Arts and Design (MAD), New York (New York State, Verenigde Staten)
Museum of Fine Arts, Houston (Texas, Verenigde Staten)
Museum of Fine Arts Boston, Boston (Massachusetts, Verenigde Staten)
Museum of Modern Art (MOMA), New York (New York State, Verenigde Staten)
Muzeum skla a bižuterie, Jablonec nad Nisou (Tsjechoslowakije)
Percorso per Non-Vedenti, Murazzi del Po (Italië)
Royal College of Art Visiting Artists Collection, Londen (Verenigd Koninkrijk) (overgedragen aan het V&A)
Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
Schweizerisches Nationalmuseum, Zürich (Zwitserland)
The National Museum of Modern Art, Tokyo (Japan)
Utsunomiya Museum of Art, Utsunomiya (Japan)
Worshipful Company of Goldsmiths, Londen (Verenigd Koninkrijk)
Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Nelly Van Den Abbeele
Inge Asenbaum
Susan Beech
Lois Boardman
Ida Boelen
Heidi & Karl Bollmann
Jill & Byron Crawford
Helen Drutt
Daphne & Peter Farago
Susan Grant Lewin
Graziella Folchini Grassetto
Grotta Collection
Clo Fleiss
Alice & Louis Koch
Angela & Gerd Schäfer
Donna Schneier

Tentoonstellingen (selectie)
1955 – Mostra Nazionale di Orefeceria, Venetië (Italië)
1957 – IX Triennale di Milano, Milaan (Italië)
1959 – La Feluca, Rome (Italië)
1961 – International Exhibition of Modern Jewelry, 1890-1961, Worshipful Company of Goldsmiths, Londen (Verenigd Koninkrijk) (26 oktober 1961 t/m 2 december 1961)
1968 – Jablonec ’68 (symposium), Muzeum skla a bižuterie, Jablonec nad Nisou (Tsjechoslowakije)
1969 – Jablonec ’68 (symposium), Galerie na Betlémském náměstí, Praag (Tsjechoslowakije)
1969 – Jablonec ’68 (symposium), Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
1969 – Jablonec ’68 (symposium), Kunstgewerbemuseum Zürich, Zürich (Zwitserland)
1969 – Jablonec ’68 (symposium), Moravská galerie, Brno (Tsjechoslowakije)
1971 – Gold + Silber Schmuck + Gerät von Albrecht Dürer bis zur Gegenwart, Norishalle, Neurenberg (West-Duitsland) (19 maart 1971 t/m 22 augustus 1971)
1978 – 26 Goldschmiede, Galerie Thomas, München (West-Duitsland) (24 november 1978 t/m 31 januari 1979)
1984 – Contemporary Jewellery: The Americas, Australia, Europe and Japan, Museum of Modern Art, Kyoto (Japan)
1984 – Contemporary Jewellery: The Americas, Australia, Europe and Japan, Museum of Modern Art, Tokyo (Japan)
1990 – Bruno Martinazzi, Galerie Louise Smit, Amsterdam (Nederland) (1 december 1990 t/m 19 januari 1991)
1990 – Bruno Martinazzi, Helen Drutt Gallery, New York (New York State, Verenigde Staten) (11 oktober 1990 t/m 11 november 1990)
1993 – Contemporary Jewelry 1964-1993, Selected Works, Helen Williams Drutt Collection, The Arkansas Art Center, Little Rock (Arkansas, Verenigde Staten)
1993 – Schmuck: Die Sammlung der Danner-Stiftung, Galerie für angewandte Kunst, Bayerischer Kunstgewerbeverein, München (Duitsland)
1994 – A Moveable Feast 1964-1993, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
1994 – A Moveable Feast: Helen Williams Drutt Collection 1964-1993, Provinciaal Museum voor Moderne Kunst, Oostende (België)
1994 – A Moveable Feast: Helen Williams Drutt Collection 1964-1993, Stedelijk Museum, Amsterdam (Nederland) (1994 t/m 8 januari 1995)
1994 – Internationaler Zeitgenössischer Schmuck: Die Sammlung der Danner-Stiftung, Augustiner Museum, Freiburg (Duitsland)
1994 – Schmuck unserer Zeit 1964-1993, Sammlung Helen Williams Drutt, Museum Bellerive, Zürich (Zwitserland) (10 februari 1994 t/m 1 mei 1994)
1995 – Schmuck: Die Sammlung der Danner-Stiftung, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
1997 – Martinazzi, Jewelry-Sculpture 1958-1997, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
1998 – Martinazzi – Schmuck und Skulpturen 1958-1997, Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
2001 – Mikromegas, American Craft Museum, New York (New York State, Verenigde Staten)
2001 – Mikromegas, Bayerischer Kunstgewerbeverein, München (Duitsland)
2002 – Mikromegas, Gallery Yu, Hiko Mizuno College of Jewelry, Tokyo (Japan)
2003 – Mikromegas, Musei Civici degli Eremitani, Padua (Italië)
2003 – Mikromegas, Oratorio di San Rocco, Padua (Italië)
2003 – Mikromegas, Powerhouse Museum, Sydney (Australië)
2006 – Leidenschaft, Lieblings Schmuck Stücke, Galerie für Angewandte Kunst, München (Duitsland)
2006 – Preziosa, Villa Bottini, Lucca (Italië)
2006 – Regard sur l’Italie, avec Bruno Martinazzi, Giampaolo Babetto et Annamaria Zanella, Espace Solidor, Cagnes-sur-Mer (Frankrijk)
2007 – Jewelry by Artists, The Daphne Farago Collection, Museum of Fine Arts Boston, Boston (Massachusetts, Verenigde Staten)
2007 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Museum of Fine Arts, Houston (Texas, Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Mint Museum of Craft+Design, Charlotte (Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Renwick Gallery, Washington (Verenigde Staten)
2009 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Tacoma Art Museum (TAM), Tacoma (Washington, Verenigde Staten)
2011 – Bruno Martinazzi, Memory Maps – Schmuck Skulptur, Die Neue Sammlung, München (Duitsland)
2013 – Neuer Schmuck für die Götter, Galerie Handwerk, München (Duitsland)
2013 – TEFAF, MECC, Maastricht (Nederland) (Marjan Sterk Fine Art Jewellery)
2014 – Bruno Martinazzi: Vivere, Essere, Volere Bene, Pinacoteca Albertina, Turijn (Italië)
2014 – Sala Arte, Museo del gioiello, Vicenza (Italië)
2014 – Unique by Design, Metropolitan Museum of Art, New York (New York State, Verenigde Staten)
2014 – Vivere Essere Volere Bene, Pinacoteca dell’Accademia Albertina di Belle Arti, Turijn (Italië)
2015 – Jewellery 1970-2015, Österreichisches Museum für angewandte Kunst (MAK), Wenen (Oostenrijk)
2016 – Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman Collection, Los Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Californië, Verenigde Staten)
2016 – Private Confessions, Tekeningen en sieraden van beeldend kunstenaars, CODA, Apeldoorn (Nederland) (2017 in Villa Stuck, München (Duitsland))
2017 – Die Sammlung Bollmann – Schmuck von 1970-2015, Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
2017 – Hommage an Manfred Bischoff, Galerie Handwerk, München (Duitsland)
2017 – Jewelry of Ideas: Gifts from the Susan Grant Lewin Collection, Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum, New York (New York State, Verenigde Staten) (17 november 2017 t/m 28 mei 2018)
2017 – Medusa, Bijoux et tabous, Musée d’Art moderne de la Ville de Paris, Parijs (Frankrijk)
2018 – Jablonec ’68. 1. Internationales Silberschmuck-Symposium, Die Neue Sammlung, München (Duitsland)
2018 – Jablonec 68 – Der Ost-West-Schmuckgipfel, Bröhan-Museum, Berlijn (Duitsland)
2018 – Jewelry of Ideas: Gifts from the Susan Grant Lewin Collection, SCAD Museum of Art, Savannah (Georgia, Verenigde Staten) (4 oktober 2018 t/m 13 januari 2019)
2018 – TEFAF, MECC, Maastricht (Nederland) (Didier Ltd)
2019 – Highlights aus der Sammlung des Goldschmiedehauses, Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
2019 – Pensieri Preziosi 15 Contemporary Jewellery 1970 – 2019 Bollmann Collection, Oratorio di San Rocco, Padua (Italië)
2019 – Scultura Aurea, Palazzo Ducale, Urbino (Italië)
2020 – 45 Stories in Jewelry: 1947 to Now, Museum of Arts and Design (MAD), New York (New York State, Verenigde Staten) (14 februari 2020 t/m 24 januari 2021)
2020 – Radar Beeps, Danner Rotunde, Die Neue Sammlung, München (Duitsland)
2021 – Bruno Martinazzi. Ein Künstlerphilosoph im Schmuck, Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland) (18 november 2021 t/m 13 februari 2022) (gecureerd door Ellen Maurer Zilioli)
2021 – Ring Redux: The Susan Grant-Lewin Collection, SCAD Museum of Art, Savannah (Georgia, Verenigde Staten) (17 augustus 2021 t/m 30 januari 2022)
2021 – Rings! 1968 – 2021, The Galleries, Moore College of Art & Design, Philadelphia (Pennsylvania, Verenigde Staten) (5 juni 2021 t/m 17 juli 2021)
2021 – Was ist Schmuck? Kreuz und Quer durch die Sammlungen, der ethnografische Nachlass Herion neu Präsentiert, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland) (5 december 2021 t/m)
2022 – Rings! 1968 – 2021, Houston Center for Contemporary Craft, Houston (Texas, Verenigde Staten) (29 januari 2022 t/m 12 maart 2022)
2022 – Rings! 1968 – 2021, Metal Museum, Memphis (Tennessee, Verenigde Staten) (27 maart 2022 t/m 12 juni 2022)
2023 – Wahre Schätze – die Sammlung des Goldschmiedehauses, Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland) (22 juni 2023 t/m februari 2024)
2024 – Schmuck – Kontinuität & Wandel, Galerie Slavik, Wenen (Oostenrijk) (1 februari 2024 t/m 16 maart 2024)

Prijzen (selectie)
1961 – International Exhibition of Modern Jewellery, 1890-1961, Goldsmith’s Hall, Londen (Verenigd Koninkrijk), eerste prijs
1965 – Bayerischer Staatspreis
1987 – Goldener Ehrenring

Opdrachten (selectie)
1999 – Schmuck zur Jahrtausendwende (een sieraad voor Heidi Bollmann in opdracht van Karl Bollmann)

Residencies (selectie)
1968 – Jablonec ’68 (Tsjechoslowakije)

Bibliografie (selectie)
Barten, S., Dormer, P. en Drutt, H., (1994) Schmuck unserer Zeit 1964-1993, Sammlung Helen Williams Drutt. Zürich: Museum Bellerive. OCLC 216920614
Baumann, C., Gentille, T., Grant Lewin, S. en Ilse-Neuman, U. (2017) Jewelry of Ideas, The Susan Grant Lewin Collection. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905122
Becker, F., Falk, F., Heigl, C., Hössle, E., Koós, J., Pomodoro, A., Skal, H. von, Staber, M., Treskow, E., Wagenfeld, W. (1971) Gold + Silber Schmuck + Gerät von Albrecht Dürer bis zur Gegenwart. München: Karl L. Lipp. OCLC 1000974640
Besten, L. den (2011) On Jewellery, A Compendium of international contemporary art jewellery. Stuttgart: ARNOLDSCHE Art Publishers. ISBN 9783897903494
Bonhams Los Angeles. Wearable Art, Jewels from the Crawford Collection. Bonhams: Los Angeles, 2021. Veilingcatalogus.
Burrows, K.M., Drutt, H., Strauss, C. en Wetzel, K. (2007) Ornament as art, Avant-garde jewelry from the Helen Williams Drutt collection, the Museum of Fine Arts, Houston. Stuttgart: ARNOLDSCHE Art Publishers. ISBN 9783897902732
Chadour-Sampson, B. (2019) Rings of the 20th and 21st centuries, the Alice and Louis Koch collection. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905160
Chambers Mills, R., Drutt, H., Gopnik, B., Lignel, B., en Tigerman, B. (2016) Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman Collection. München: Prestel. ISBN 9783791355627
Cummins, S. (16 mei 2014) Bruno Martinazzi: Vivere Essere Volere Bene. Art Jewelry Forum.
Cummins, S., Skinner, D. en Strauss, C. (2020) In Flux: American Jewelry and the Counterculture. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 3897905973
Davis, S., Grant Lewin, S., Ilse-Neuman, U. en Wallace, P. (2021) Ring Redux, The Susan Grant Lewin Collection. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897906259
Doornbusch, E. (22 februari 2023) Boekbespreking: Rings! 1968 – 2021. SieradenMuze.
Doornbusch, E. (21 februari 2022) Boekrecensie: Ring Redux. SieradenMuze.
Doornbusch, E. (24 februari 2022) Ring Redux boekbespreking. hedendaagsesieraden.nl.
Doornbusch, E. (24 februari 2023) Rings! 1968 – 2021. hedendaagsesieraden.nl.
Dressen, A., Heuzé, M. en Lignel, B. (2017) Medusa, Bijoux et Tabous. Parijs: Paris Musées. ISBN 9782759603473
Dressen, A., Heuzé, M. en Lignel, B. (2017) Medusa, Jewellery & Taboos. Parijs: Paris Musées. ISBN 9782759603749
Filipe C. (2019) Contemporary Jewellery in Portugal, From the avant-garde of the 1960s to the early 21st Century. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905658
Gifford, B. (2020) Jewelry Stories: Highlights from the Collection 1947-2019. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897906020
Hölscher, P. (2020) Schmuck/Jewelry, Die Neue Sammlung Danner Stiftung. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905856
Hölscher, P., Matějovičová, P., Mezerová, J., Nollert, A. en Nováková, A., (2018) Jablonec ’68 : erstes Gipfeltreffen der Schmuckkünstler aus Ost und West. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905191
Leidenschaft, Lieblings Schmuck Stücke (2006). München: Bayerischer Kunstgewerbe-Verein E.V. ISBN 3929727366
Hughes, G. (1968) Modern Jewelry, An international Survey, 1890-1967. Londen: Studio Vista. ISBN 0289277094
Maurer-Zilioli (20 augustus 2018), Bruno Martinazzi, 1923-2018, an Artist and Defender of Freedom. Art Jewelry Forum.
National Ornamental Metal Museum (2022) Rings! 1968-2021, An Exhibition conceived by Helen Drutt. Memphis: National Ornamental Metal Museum. ISBN 9780578382203
Ramljak, S. (2014) Unique by Design, Contemporary Jewelry in the Donna Schneier Collection. New York: Metropolitan Museum of Art. ISBN 9780300208764
Schmuttermeier, E. en Thun-Hohenstein, C. (2015) Schmuck 1970-2015, Sammlung Bollmann. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN
9783897904286
Stroppiana, P. (2019) Scultura Aurea Gioielli d’Artista per un nuovo Rinascimento. Pistoia: Gli Ori. ISBN 9788873367680
Thomas, R. (1978) 26 Goldschmiede. München: Galerie Thomas. OCLC  1075082478
Wyss, B. en Maurer Zilioli, E. (2016) Private Confessions: Drawing & Jewellery. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 978-3897904767

Links
RKD Artists
Wikidata
Website

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: http://hedendaagsesieraden.nl/2018/08/13/bruno-martinazzi/ ‎

1 Comment

  1. Hoi Esther, je vergeet weer de Boelen Collectie te vermelden. Ook daar zit werk in van Martinazzi.

    groetjes, Louise

Geef een reactie