Arline Fisch

Arline Fisch, Turquoise Ruffle, armband
Arline Fisch, Turquoise Ruffle, armband. Courtesy Mobilia Gallery©

Arline Marie Fisch (New York (Verenigde Staten), 21 augustus 1931) was en is onder meer actief als sieraadontwerper, textielkunstenaar, docent en auteur. Zij woont en werkt in San Diego (Californië, Verenigde Staten).

Biografie
Als kind raakte Fisch onder de indruk van Egyptische sieraden die ze zag in het Metropolitan Museum of Art in New York (Verenigde Staten). Fisch is opgeleid aan onder meer Skidmore College in Saratoga Springs (Verenigde Staten) (1952), aan de University of Illinois te Urbana (Verenigde Staten) (1954) en aan de Kunsthåndværkskolan in Kopenhagen (Denemarken) (1956-1957). Vervolgens bestudeerde Fisch het proces van sieraden maken in de Bernhard Hertz Guldvaerefabrik in Kopenhagen (Denemarken) (1957). Ze heeft lessen gevolgd bij onder anderen Earl Pardon.

Fisch heeft les gegeven aan onder andere Skidmore College in Saratoga Springs (Verenigde Staten) (1957-1961) en San Diego State University (Verenigde Staten) (1961-2000), waar ze verantwoordelijk was voor de leergang Jewelry and Metalsmithing. In 1959 bekwaamde Fisch zich aan de Haystack Mountain School of Crafts in Liberty (Maine, Verenigde Staten) in weeftechnieken (1959). In 1964 verdiepte ze zich in metaalbewerking aan de School for American Craftsmen in Rochester (New York, Verenigde Staten). Aan de Guldsmedshögskolan te Kopenhagen (Denemarken) bestudeerde Fisch technieken als drijven en graveren (1966-1967).

In 1969 was Fisch een van de oprichters van de Society of North American Goldsmiths (SNAG). Zij vervulde bestuurstaken voor verschillende instellingen en stichtingen. Ook in onder andere Oostenrijk en Urugay was Fisch actief als docent. Het lesgeven vormt een rode draad in haar carrière.

In haar sieraden past Fisch technieken uit de textiel toe: waaronder weven, vlechten, haken en breien. Ze publiceerde er in 2016 een boek over: Textile Techniques in Metal for Jewelers, Textile Artists and Sculptors. In 1975 publiceerde Fisch ook al een boek over dit onderwerp: Textile Techniques in Metal. Fisch ziet haar sieraden als persoonlijke versieringen en zegt ze allemaal tenminste een keer te hebben gedragen. Volgens haar zijn sieraden bedoeld om de drager mooi te laten zijn en zich mooi, elegant en bijzonder te voelen.

Sieraden van Fisch werden en worden wereldwijd gepresenteerd door onder meer Concepts Gallery, Electrum Gallery, Galerie am Graben, en Mobilia Gallery.

Werk in openbare collecties (selectie)
Art Gallery of Australia, Perth (Australië)
Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum, New York (Verenigde Staten)
Dallas Museum of Art, Dallas (Verenigde Staten)
Danner-Stiftung, München (Duitsland)
Johnson Wax Collection, Verenigde Staten
Kunstindustrimuseet, Oslo (Noorwegen)
Kunstindustrimuseum, Kopenhagen (Denemarken)
Los Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Verenigde Staten)
Metropolitan Museum of Art, New York (Verenigde Staten)
Minnesota Museum of Art, Minnesota (Verenigde Staten)
Musée des Arts Décoratifs de Montréal, Montreal (Canada)
Musei Vaticani, Vaticaanstad (Italië)
Museum of Arts and Design (MAD), New York (Verenigde Staten)
Museum of Fine Arts Boston, Boston (Verenigde Staten)
Museum of Fine Arts, Houston (Verenigde Staten)
National Gallery of Australia, Canberra (Australië)
National Museum of Modern Art, Kyoto (Japan)
National Museum of Scotland, Edinburgh (Verenigd Koninkrijk)
Nordenfjeldske Kunstindustriemuseet, Trondheim (Noorwegen)
Oakland Museum, Oakland (Verenigde Saten)
Powerhouse Museum, Sydney (Australië)
Racine Art Museum, Racine (Verenigde Staten)
Renwick Gallery, Washington (Verenigde Staten)
Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
Schweizerisches Nationalmuseum, Zürich (Zwitserland)
The Nelson-Atkins Museum of Art, Kansas-City (Verenigde Staten)
Vaticaanse Musea, Rome (Italië)
Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)
Worshipful Company of Goldsmiths, Londen (Verenigd Koninkrijk)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Inge Asenbaum
Lois Boardman
Heidi & Karl Bollmann
Helen Drutt
Susan Grant-Lewin
Alice & Louis Koch
Elsie Michie
Marjorie Schick
Donna Schneier

Tentoonstellingen (selectie)
1958 – Young Americans, Museum of Contemporary Crafts, New York (Verenigde Staten)
1962 – Pasadena Museum of Art, Californië (Verenigde Staten)
1962 – Young Americans, Museum of Contemporary Crafts, New York (Verenigde Staten)
1965 – Wooden Horse Gallery, Laguna Beach (Verenigde Staten)
1967 – Kunstindustrimuseum, Kopenhagen (Denemarken)
1968 – Museum of Contemporary Crafts, New York (Verenigde Staten)
1969 – Objects USA, Johnson Wax Exhibition, Verenigde Staten
1969 – The Egg an the Eye, Los Angeles (Verenigde Staten)
1970 – Goldsmith 70, Minnesota Museum of Art, Verenigd Staten
1970 – The Gallery, Denver (Verenigde Staten)
1971 – Goldsmiths Hall, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1971 – Schmuck-Objecte, Museum Bellerive, Zürich (Zwitserland)
1972 – 5000 Years of Gold Jewellery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1973 – 73 International Jewellery Arts Exhibition, Tokyo (Japan)
1973 – Schmuck ’73, Tendenzen, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
1975 – Florence Duhl Gallery, New York (Verenigde Staten)
1976 – 6 Contemporary American Jewellers, Electrum Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1977 – Schmuck ’77, Tendenzen, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
1978 – Modern American Jewelry, Tokyo (Japan)
1979 – Fourth Tokyo Triennale, Tokyo (Japan)
1980 – Electrum Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1980 – Schmuck International 1900 – 1980 / International Jewellery 1900-1980, Künstlerhaus, Wenen (Oostenrijk)
1981 – Fisch and Hu, Contemporary Crafts Gallery, Portland (Verenigde Staten)
1981 – Good as Gold, Renwick Gallery, Washington (Verenigde Staten)
1981 – Two Decades of Metal, San Diego State University Gallery, San Diego (Verenigde Staten)
1982 – Österreichisches Museum für angewandte Kunst (MAK), Wenen (Oostenrijk)
1983 – Electrum Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1983 – International Jewellery Art Exhibition, Osaka (Japan)
1983 – International Jewellery Art Exhibition, Tokyo (Japan)
1983 – Plum Gallery, Washington (Verenigde Staten)
1984 – Contemporary Jewellery, National Museum of Modern Art, Kyoto (Japan)
1984 – Jewelry USAAmerican Craft Museum, New York (Verenigde Staten)
1985 – American Jewelry NOWMuseum of Arts and Design (MAD), New York (Verenigde Staten)
1985 – Helen Drutt Gallery, Philadelphia (Verenigde Staten)
1985 – New Tradition, the evolution of jewellery 1966 – 1985, British Crafts Centre, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1986 – Craft Today: Poetry of he Physical, American Craft Museum, New York (Verenigde Staten)
1986 – International Jewellery Exhibition, Tokyo (Japan)
1986 – Macquarie Galleries, Sydney (Australië)
1986 – New Tradition, the evolution of jewellery 1966 – 1985, City Art Gallery, Birmingham (Verenigd Koninkrijk) (januari 1986 t/m februari 1986)
1986 – New Tradition, the evolution of jewellery 1966 – 1985, Crafts Centre, Cleveland (Verenigd Koninkrijk)
1987 – Woven Gold, Concepts Gallery, Carmel (Californië, Verenigde Staten) (1 mei 1987 t/m 31 mei 1987)
1987 – Woven Gold, Concepts Gallery, Palo Alto (Californië, Verenigde Staten) (10 juli 1987 t/m 7 augustus 1987)
1987 – Woven Gold, Electrum Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk) (november 1987)
1987 – Woven Gold, Wita Gardiner Gallery, San Diego (Californië, Verenigde Staten) (12 oktober 1987 t/m 24 oktober 1987)
1988 – Woven Gold, Galerie am Graben, Wenen (Oostenrijk) (januari 1988)
1989 – Ornamenta I, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
1991 – Internationale Schmuckszene ’91, München (Duitsland)
1996 – New Times, New Thinking, Jewellery in Europe and America, Crafts Council, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1997 – Textile Techniques in Metal, Electrum Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaAmerican Craft Museum, New York (Verenigde Staten)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaDesignmuseo, Helsinki (Finland)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaEesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseum, Tallinn (Estland)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaHelen Drutt Gallery (Verenigde Staten)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaMuseum Het Kruithuis, Den Bosch (Nederland)
1998 – Jewellery Moves, National Museum of Scotland, Edinburgh (Verenigd Koninkrijk)
1999 – Fish by Fisch, Mobilia Gallery, Cambridge (Verenigde Staten)
2000 – Alles Schmuck, Museum Bellerive, Zürich (Zwitserland)
2002 – Elegant Fantasy, Museum of Arts and Design (MAD), New York (Verenigde Staten)
2002 – Zero Karat, the Donna Schneier gift to the American Craft Museum, American Craft Museum, New York (Verenigde Staten)
2003 – Planting, Potting and Pruning, Artists and the Cultivated Landscape, Racine Art Museum, Racine (Verenigde Staten)
2005 – Transformations, The Language of Craft, National Gallery of Australia, Canberra (Australië)
2007 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt CollectionMuseum of Fine Arts, Houston (Verenigde Staten)
2008 – Arline Fisch: Creatures from the Deep, Racine Art Museum, Racine (Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Mint Museum of Craft+Design, Charlotte (Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Renwick Gallery, Washington (Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Expression: The Jewelry of Arline Fisch, Racine Art Museum, Racine (Verenigde Staten)
2009 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Tacoma Art Museum, Tacoma (Washington (Verenigde Staten))
2011 – California Design, 1930-1965: “Living in a Modern Way”Los Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Verenigde Staten)
2013 – California Design, 1930-1965: “Living in a Modern Way”, Auckland Art Gallery, Auckland (Nieuw-Zeeland)
2013 – California Design, 1930-1965: “Living in a Modern Way”, Queensland Art Gallery, Brisbane (Australië)
2013 – California Design, 1930-1965: “Living in a Modern Way”, The National Art Center, Tokyo (Japan)
2014 – California Design, 1930-1965: “Living in a Modern Way”, Peabody Essex Museum, Salem (Verenigde Staten)
2014 – Unique by Design, Metropolitan Museum of Art, New York (Verenigde Staten)
2015 – Jewellery 1970-2015Österreichisches Museum für angewandte Kunst (MAK), Wenen (Oostenrijk)
2016 – Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman CollectionLos Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Verenigde Staten)
2016 – Fauve, Mobilia Gallery, Cambridge (Verenigde Staten)
2017 – Die Sammlung Bollmann – Schmuck von 1970-2015Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
2017 – Jewelry of Ideas: Gifts from the Susan Grant Lewin Collection, Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum, New York (Verenigde Staten)
2018 – Arline Fisch: Retrospective, Mobilia Gallery, Cambridge (Verenigde Staten)
2019 – Adore/Adorn, The Elsie Michie Contemporary Jewelry Collection, LSU Museum of Art, Baton Rouge (Verenigde Staten)

Prijzen (selectie)
1985 – Living Treasure of California, California State Assembly
1990 – Meritorious Performance and Professional Promise Award
1994 – Lifetime Achievement in the Crafts
2000 – Erelid Society of Northamerican Goldsmiths (SNAG)
2001 – Gold medal, American Craft Council
2002 – Lifetime Achievement Award SNAG

Bibliografie (selectie)
Chadour-Sampson, B. (2019) Rings of the 20th and 21st centuries, the Alice and Louis Koch collection. Stuttgart: Arnoldsche. ISBN 9783897905160
Chambers Mills, R., Drutt, H., Gopnik, B., Lignel, B., en Tigerman, B. (2016) Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman Collection. München: Prestel. ISBN 9783791355627
Cartlidge, B., Fisch, A. en Steakley, D. (1987) Woven Gold. OCLC 1008377691
Hölscher, P. (2020) Schmuck/Jewelry, Die Neue Sammlung Danner Stiftung. Stuttgart: Arnlodsche. ISBN 9783897905856
Ramljak, S. (2014) Unique by Design, Contemporary Jewelry in the Donna Schneier Collection. New York: Metropolitan Museum of Art. ISBN 9780300208764
Schmuttermeier, E. en Thun-Hohenstein, C. (2015) Schmuck 1970-2015, Sammlung Bollmann. Stuttgart: Arnoldsche. ISBN
9783897904286

Links
RKD Artists
Wikidata

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: http://hedendaagsesieraden.nl/2018/05/21/arline-fisch/

Geef een reactie