Caroline Broadhead

Caroline Broadhead, Red Dress Space 1, 2004. Foto met dank aan CODA©
Caroline Broadhead, Red Dress Space 1, 2004. Foto met dank aan CODA©

##Caroline Broadhead (Leeds (Verenigd Koninkrijk), 1950) was en is onder meer actief als sieraadontwerper, tentoonstellingsmaker, docent en installatiekunstenaar. Zij woont en werkt in het Verenigd Koninkrijk.

Biografie
Broadhead is opgeleid tot edelsmid aan het College of Art te Leicester (Verenigd Koninkrijk) (1968-1969) en vervolgde haar studie aan de afdeling edelsmeden van Central School of Art and Design in Londen (Verenigd Koninkrijk) (1969-1972). Ze heeft er -samen met Nuala Jamison, Julia Manheim en Roger Morris- les gehad van onder anderen Gijs Bakker, Emmy van Leersum en Wendy Ramshaw.

In 1973 startte Broadhead samen met Nuala Jamison en Julia Manheim een gemeenschappelijk atelier in Covent Garden te Londen (Verenigd Koninkrijk). Eind jaren zeventig maakte Broadhead een reis door het oosten van Afrika.

Sieraden van Broadhead zijn gemaakt van uiteenlopende materialen als wol, zilver, hout, glas en kunststof. Vaak worden uitgesproken kleuren gebruikt.

Jerven Ober liet in 1978 voor het eerst sieraden van Broadhead in Nederland zien in de tentoonstelling British Jewellers on Tour in Holland/Moderne Engelse sieraden. Nieuw in de tentoonstelling was het gebruik van onedele materialen in sieraden. In de tachtiger jaren vervaardigde Broadhead samen met Nuala Jamison in acryl een sieradenlijn en knopen onder de naam C&N Buttons & Jewellery.

Broadhead werkte samen met choreografen als Rosemary Lee, Claire Russ en Angela Woodhouse vanaf 1990. Onder meer door die samenwerkingen werden licht, schaduw, weerspiegelingen en beweging thema’s in het werk van Broadhead.

Vanaf 1978 gaf Braodhead les aan verschillende kunstopleidingen zoals Brighton Polytechnic (1978-1986), Goldsmiths College te Londen (Verenigd Koninkrijk) en Middlesex University in Londen (Verenigd Koninkrijk). Broadhead was van 2009 tot haar emeritaat in 2018 hoofd van de opleiding Jewellery Design aan Central Saint Martins en vervult regelmatig gastdocentschappen aan verschillende internationale instituten. Het lesgeven gaf en geeft haar de financiële ruimte als kunstenaar vrij en experimenteel te werken.

Maisie Broadhead is de dochter van Caroline Broadhead. Samen werkten zij aan het project Taking the chair.

Op 4 februari 2018 opende in CODA een overzichtstentoonstelling van het werk van Broadhead uit de afgelopen vier decennia. Naast sieraden waren beeldhouwwerken, objecten van textiel, foto’s en installaties te zien. Door een schenking van Marjan & Gerard Unger datzelfde jaar is een halssieraad van Broadhead in de collectie van het Rijksmuseum Amsterdam beland.

Broadhead zat in de jury van de Herbert Hofmann-Preis 2018, samen met Cornelie Holzach en Stefano Marchetti.

Sieraden van Broadhead werden en worden gepresenteerd door onder meer Arnolfini, Electrum Gallery, Galerie Ra en Gallery S O.

Werk in openbare collecties (selectie)
CODA, Apeldoorn (Nederland)
Dallas Museum of Art, Dallas (Texas, Verenigde Staten)
Danner-Stiftung, München (Duitsland)
Design Museum Den Bosch, Den Bosch (Nederland)
Middlesbrough Institute of Modern Art (MIMA), Middlesbrough (Verenigd Koninkrijk)
Museum Arnhem, Arnhem (Nederland)
Museum of Arts and Design (MAD), New York (New York State, Verenigde Staten)
Museum of Fine Arts, Houston (Texas, Verenigde Staten)
National Gallery of Victoria, Melbourne (Australië)
Rijksmuseum Amsterdam, Amsterdam (Nederland) (BK-2018-2-139)
Schweizerisches Nationalmuseum, Zürich (Zwitserland)
Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
The Nelson-Atkins Museum of Art, Kansas-City (Kansas, Verenigde Staten)
Worshipful Company of Goldsmiths, Londen (Verenigd Koninkrijk)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Nelly Van Den Abbeele
Inge Asenbaum
Jurriaan van den Berg
Paul Derrez & Willem Hoogstede
Helen Drutt
Jocelyne Gobeil
Yvònne Joris
Alice & Louis Koch
Thea & Jur van Lee-Ellis
Jerven Ober
Benno Premsela
Marjorie Schick
Donna Schneier
Marjan & Gerard Unger
Jorunn Veiteberg

Tentoonstellingen (selectie)
1973 – Aspects of Jewellery, Aberdeen Art Gallery, Aberdeen (Verenigd Koninkrijk)
1973 – Christmas Exhibition, Electrum Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1973 – Jewels ’73, Cameo Corner, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1974 – Christmas Exhibition, Electrum Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1974 – Jewels ’74, Cameo Corner, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1975 – Arnolfini, Bristol (Verenigd Koninkrijk)
1975 – New Faces, British Crafts Centre, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1976 – Fourways, Arnolfini, Bristol (Verenigd Koninkrijk)
1976 – Loot, Goldsmiths Hall, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1977 – Design from Britain, Design Council, British Cultural Festival Iran, Isfahan (Iran)
1977 – Design from Britain, Design Council, British Cultural Festival Iran, Teheran (Iran)
1977 – Explosions, 650th anniversary exhibition, Goldsmiths Hall, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1977 – Fourways, Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1977 – Loot, City Hall, Leeds (Verenigd Koninkrijk)
1977 – Loot, Goldsmiths Hall, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1977 – Masterpiece, British Crafts Centre, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1978 – British Jewellers on Tour in Holland/Moderne Engelse sieraden, De Muzeval, Emmen (Nederland)
1978 – British Jewellers on Tour in Holland/Moderne Engelse sieraden, Galerie Nouvelles Images, Den Haag (Nederland)
1978 – British Jewellers on Tour in Holland/Moderne Engelse sieraden, Gemeentemuseum Arnhem, Arnhem (Nederland)
1978 – British Jewellers on Tour in Holland/Moderne Engelse sieraden, Gemeentemuseum Roermond, Roermond (Nederland)
1978 – British Jewellers on Tour in Holland/Moderne Engelse sieraden, Het Princessehof, Leeuwarden (Nederland)
1978 – British Jewellers on Tour in Holland/Moderne Engelse sieraden, Van Reekum Galerij, Apeldoorn (Nederland)
1978 – Fourways, Galerie Flora, Eindhoven (Nederland) (10 december 1978 t/m 7 januari 1979)
1978 – Fourways: Julia Manheim, Nuala Jamison, Susanna Heron, Caroline Broadhead, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1978 – Loot, Minneapolis (Minnesota, Verenigde Staten)
1978 – Loot, Palm Springs (Verenigde Staten)
1979 – Caroline Broadhead, Michael Brennand-Wood, Crafts Council Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk) (1 februari 1979 t/m 24 maart 1979)
1979 – Fourways, Meerten Sormani Sieradengalerie, Maastricht (Nederland) (13 januari 1979 t/m 7 februari 1979)
1980 – Caroline Broadhead, Van Reekum Museum, Apeldoorn (Nederland)
1981 – Arnolfini, Bristol (Verenigd Koninkrijk)
1982 – Caroline Broadhead, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1982 – Jewellery Redefined, the 1st international exhibition of multi- media non-precious jewellery, British Crafts Centre, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1982 – Objects of our Time, American Craft Museum, New York (New York State, Verenigde Staten)
1982 – Visies op sieraden, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland) (door Liesbeth Crommelin)
1983 – Galerie Het Kapelhuis, Amersfoort (Nederland)
1983 – New Departures in British Jewellery, American Craft Museum, New York (New York State, Verenigde Staten)
1984 – Contemporary Jewellery: The Americas, Australia, Europe and Japan, Museum of Modern Art, Kyoto (Japan)
1984 – Contemporary Jewellery: The Americas, Australia, Europe and Japan, Museum of Modern Art, Tokyo (Japan)
1984 – Cross Currents, Powerhouse Museum, Sydney (Australië)
1986 – 10 Jaar Ra, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1986 – Sieraden, vorm en idee, Van Reekum Museum, Apeldoorn (Nederland)
1993 – On the Edge, Crafts Council, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1998 – Objects of Our Time, American Craft Museum, New York (Verenigde Staten)
1999 – Bodyscape: Caroline Broadhead, Angel Row Gallery, Nottingham (Verenigd Koninkrijk)
2000 – Caroline Broadhead, Between Light and Dark, objects, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
2001 – De eigen collectie sieraden 1970-heden, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2002 – Aanwinsten. Een keuze uit de sieradenaankopen in de afgelopen vier jaar voor twee verzamelingen door Jurriaan-Bob van den Berg, De Nederlandsche Bank, Amsterdam (Nederland)
2002 – Design Mensch, Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, Hamburg (Duitsland)
2002 – Zero Karat, the Donna Schneier gift to the American Craft Museum, American Craft Museum, New York (New York State, Verenigde Staten)
2004 – Hoogtepunten van het Nederlandse moderne sieraad, De Nederlandsche Bank, Amsterdam (Nederland)
2006 – New Work, Marsden Woo Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
2007 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Museum of Fine Arts, Houston (Texas, Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Mint Museum of Craft+Design, Charlotte (Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Renwick Gallery, Washington (Verenigde Staten)
2009 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Tacoma Art Museum (TAM), Tacoma (Washington, Verenigde Staten)
2011 – Open Mind, Sungkok Art Museum, Seoul (Zuid-Korea)
2011 – Taking the Chair, Marsden Woo Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
2011 – Under that Cloud, Galerie Spektrum, München (Duitsland)
2011 – Under that Cloud, Velvet da Vinci, San Francisco (Californië, Verenigde Staten)
2012 – Hanging Around, Museum of Arts and Design (MAD), New York (New York State, Verenigde Staten)
2012 – Unexpected Pleasures, Design Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)
2013 – Dare to wear, sieraden uit de collectie Paul Derrez/Willem Hoogstede, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2014 – Finding, Foundling Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)
2015 – I Am Here, Upper Gulbenkian Gallery, Royal College of Art, Londen (Verenigd Koninkrijk) (9 november 2015 t/m 25 november 2015)
2015 – Many a Slip, Marsden Woo Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
2015 – Second Hand, First Hand, Marsden Woo Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
2016 – Chain, Gallery S O, Londen (Verenigd Koninkrijk)
2016 – Seventies music-fashion-design, Gorcums Museum, Gorinchem (Nederland)
2016 – 40 Jaar Ra, Sieraad Art Fair (SAF), Westergasfabriek, Amsterdam (Nederland)
2017 – Lievelingen van Charlotte Bik, Museum Arnhem, Arnhem (Nederland)
2017 – Medusa, Bijoux et tabous, Musée d’Art moderne de la Ville de Paris, Parijs (Frankrijk)
2018 – Alles of niets, collectie Jurriaan van den Berg, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2018 – Caroline Broadhead, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2018 – Jerven Ober Collection, Sieraad Art Fair (SAF), Westergasfabriek, Amsterdam (Nederland)
2018 – Show yourself, Design Museum Den Bosch, Den Bosch (Nederland)
2018 – These are a few of her favorite things, Jorunn Veiteberg’s jewellery collection, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim (Noorwegen)
2019 – Fabricate, Vitsoe, München (Duitsland)
2020 – One Thing and Another, Gallery S O, Londen (Verenigd Koninkrijk) (4 september 2020 t/m 25 oktober 2020)
2021 – KORU 7 , Etelä-Karjalan museo, Lappeenranta (Finland) (29 oktober 2021 t/m 13 maart 2022)
2021 – Proudly African: Jewellery Affairs, Villa Bengel, Idar-Oberstein (Duitsland) (10 juni 2021 t/m 6 augustus 2021)
2021 – Proudly African: Jewellery Affairs, Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland) (2 september 2021 t/m 24 oktober 2021)
2021 – Schmuck 2021, Klimt02 (digitaal)
2022 – Jewellery and Body Adornment from the NGV Collection, National Gallery of Victoria, Melbourne (Australië) (27 augustus 2022 t/m 12 juni 2023)
2022 – Pearl, Season Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk) (21 september 2022 t/m 25 september 2022)
2022 – Schmuck 2021, Internationale Handwerksmesse, München (Duitsland) (6 juli 2022 t/m 10 juli 2022)
2022 – Schmuck/Jewelry 2012 – 2022, Die Neue Sammlung, München (Duitsland) (12 juni 2022 t/m 10 juli 2022)
2023 – Sustained, Vitsoe, München (Duitsland) (8 maart 2023 t/m 12 maart 2023) (Central Saint Martins)
2023 – Pearl, Platina, Stockholm (Zweden) (13 april 2023 t/m 3 juni 2023)
2023 – XXL, Galerie de la Perle Noire, Agde (Frankrijk) (15 juni 2023 t/m 27 augustus 2023)
2024 – Schmuck auf ganzer Linie, Galerie Handwerk, München (Duitsland) (28 februari 2024 t/m 13 april 2024)

Gecureerde tentoonstellingen (selectie)
1985 – New Tradition, the evolution of jewellery 1966 – 1985, British Crafts Centre, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1986 – New Tradition, the evolution of jewellery 1966 – 1985, City Art Gallery, Birmingham (Verenigd Koninkrijk) (januari 1986 t/m februari 1986)
1986 – New Tradition, the evolution of jewellery 1966 – 1985, Crafts Centre, Cleveland (Verenigd Koninkrijk)
2007 – Then & Now, Barrett Marsden Woo Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk) (Kim Buck, Lin Cheung, Ted Noten)

Prijzen (selectie)
1974 – De Beers Diamonds International Award
1977 – Chester Creative Craft Competition
1997 – Jerwood Prize for Applied Arts: Textiles
2004 – Textiles International Open, Ormeau Baths, Belfast
2017 – Lifetime Achievement Award, Goldsmiths’ Craft and Design Council
2022 – Herbert Hofmann-Preis

Residencies (selectie)
1998 – ArtRes, Bundesministerium, Wenen (Oostenrijk)
2001 – Imperial War Museum, Londen (met Peter Anderson)
2003 – Curtin University of Technology, Perth (Australië)
2006 – Pilchuck Glass School, Seattle (Verenigde Staten)

Bibliografie (selectie)
10 Jaar Ra (1986). Amsterdam: Galerie Ra. OCLC 27263707
Besten, L. den (1986) Sieraden, vorm en idee. Apeldoorn: Gemeentelijk Van Reekummuseum. OCLC 64289691
Besten, L. den, Broadhead, C. en Veiteberg, J. (2017) Caroline Broadhead. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905085
Burrows, K.M., Drutt, H., Strauss, C. en Wetzel, K. (2007) Ornament as art, Avant-garde jewelry from the Helen Williams Drutt collection, the Museum of Fine Arts, Houston. Stuttgart: ARNOLDSCHE Art Publishers. ISBN 9783897902732
Chadour-Sampson, B. (2019) Rings of the 20th and 21st centuries, the Alice and Louis Koch collection. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905160
Dempf, M., Smeets, T. en Weber-Stöber, C. (2021) Proudly African, Jewellery Affairs. Duitsland: Hochschule Trier/Jakob Bengel Stiftung. ISBN 9783981525649
Derrez, P. en Ober, J. (1980) Caroline Broadhead. Apeldoorn: Gemeentelijke Van Reekumgalerij. OCLC 501178978
Dressen, A., Heuzé, M. en Lignel, B. (2017) Medusa, Bijoux et Tabous. Parijs: Paris Musées. ISBN 9782759603473
Dressen, A., Heuzé, M. en Lignel, B. (2017) Medusa, Jewellery & Taboos. Parijs: Paris Musées. ISBN 9782759603749
Guttmann, U., Hammer, S., Hölscher, P. en Kutschera, G. (2022) Mit Eigensinn: Schmuck aus Österreich, Künstlerinnen im Fokus / A Mind of Their Own, Jewellery from Austria, Focusing on Women Artists. Stuttgart: arnoldsche. ISBN 9783897906594
Hughes, D. en Wilcox, L. (1982) Jewellery Redefined, The 1st International Exhibition of Multi-media Non-precious Jewellery 1982. Londen: British Crafts Centre. ISBN 0906420024
KORU7, International Contemporary Jewellery 2021 (2021) Finland: Finnish Jewellery Art Association. ISBN 9789529451784
Mutelle, C. (22 mei 2023) XXL International exhibition of jewelery and adornments. Klimt02.
Ober, J. (1978) British Jewellers on tour in Holland, moderne Engelse sieraden. Apeldoorn: Gemeentelijke Van Reekumgalerij. OCLC 52593609
Schmuck//Jewelry Donationen und Erwerbungen 2012 – 2022, Jewelry//Schmuck Donations and Acquisitions (2022). München: Pinakothek der Moderne.
Shih, O. (2 april 2018) In Conversation with Caroline Broadhead. Art Jewelry Forum.
Veiteberg, J. (2021) The Jewellery Box Jorunn Veiteberg. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897906198

Links
RKD Artists
Wikidata
Website

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: http://hedendaagsesieraden.nl/2018/01/29/caroline-broadhead/

Geef een reactieReactie annuleren