Louise Bourgeois

Louise Bourgeois door Chus Burés, Golden Spider, 1996, 4/6. Collectie Clo Fleiss. goud
Louise Bourgeois door Chus Burés, Golden Spider, 1996, 4/6. Collectie Clo Fleiss. goud
Louise Bourgeois door Chus Burés, Golden Spider, 1996, 4/6. Collectie Clo Fleiss. Foto met dank aan Museu Picasso, The Easton Foundation, VEGAP, Barcelona, 2021©

Louise Joséphine Bourgeois (Parijs (Frankrijk), 25 december 1911 – New York (Verenigde Staten), 24 mei 2010) was behalve beeldend kunstenaar ook actief als sieraadontwerper.

Biografie
Van 1932 tot en met 1935 studeerde Bourgeois wiskunde en filosofie aan de Sorbonne in Parijs (Frankrijk). Ook studeerde zij aan de École du Louvre (1936-1937), de Académie des Beaux-Arts de l’Institut de France (1936-1938), de Académie de la Grande Chaumière (1937-1938), waar zij lessen kreeg van onder meer Fernand Léger, de Académie Julian (1938) en The Art Students League of New York.

Later verzorgde Bourgeois ook zelf lessen aan verschillende van deze instituten.

In 1938 trouwde Bourgeois de Amerikaanse kunsthistoricus Robert Goldwater (1907-1973). In 1955 kreeg Bourgeois de Amerikaanse nationaliteit.

Bourgeois was getuige van het geweld dat in de Spaanse burgeroorlog (1936-1939) tegen gevangenen werd gebruikt. In samenwerking met modeontwerper Helmut Lang ontwierp zij in 1947 of 1948 als verwijzing daarnaar het halssieraad bovenaan dit artikel. Het sieraad werd in 1998 of 1999 uitgevoerd door Chus Burés in een oplage van 39. Van het halssieraad zijn twee varianten bekend: één met ketting en een zonder.

Burés voerde eveneens broches van spinnen naar ontwerp van Bourgeois uit in 1989 in oplages van 6; een zilveren versie en een serie van goud.

In 2008 vond er een overzichtstentoonstelling plaats van het werk van Bourgeois in Tate Gallery te Londen (Verenigd Koninkrijk). Ter gelegenheid daarvan was er in de museumwinkel een ovale hanger aan een koord te koop met daarop de tekst Art Is a Guarantee of Sanity. Het halssieraad is in 2003 in een oplage van 1000 door de firma Third Drawer Down uit Melbourne (Australië) vervaardigd.

Werk in openbare collecties (selectie)
Design Museum Den Bosch, Den Bosch (Nederland)
Rotasa Collection Trust, San Francisco (Californië, Verenigde Staten)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Edna Beron
Susan Cummins
Clo Fleiss
Louisa Guinness
Deedie Potter Rose
Jorunn Veiteberg
Diane Venet

Tentoonstellingen (selectie)
1967 – Moderne juwelen door schilders en beeldhouwers, Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam (Nederland) (6 juli 1967 t/m 13 augustus 1967)
1967 – Jewelry by Contemporary Painters and Sculptors, Museum of Modern Art (MOMA), New York (Verenigde Staten) (3 oktober 1967 t/m 6 oktober 1967)
1967 – Moderner Schmuck von Malern und Bildhauern, Hessisches Landesmuseum Darmstadt, Darmstadt (Duitsland) (19 mei 1967 t/m 25 juni 1967)
2008 – Bijoux Sculptures, La Piscine, Roubaix (Frankrijk)
2009 – Von Picasso bis Warhol Künstlerschmuck der AvantgardeLehmbruck Museum, Duisburg (Duitsland)
2009 – Von Picasso bis Warhol Künstlerschmuck der AvantgardeMuseum für Angewandte Kunst Köln, Keulen (Duitsland)
2011 – Say Hello, Wave Goodbye, Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch, Den Bosch (Nederland) (29 oktober 2011 t/m 15 januari 2012)
2016 – Cult, Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch, Den Bosch (Nederland)
2017 – Medusa, Bijoux et tabousMusée d’Art moderne de la Ville de Paris, Parijs (Frankrijk)
2018 – De Calder à Koons, Bijoux d’Artistes, La Collection Idéale de Diane Venet, Musée des Arts Décoratifs, Parijs (Frankrijk)
2018 – These are a few of her favorite things, Jorunn Veiteberg’s jewellery collection, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim (Noorwegen)
2019 – Louise Bourgeois in de Rijksmuseumtuinen, Rijksmuseum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
2019 – Wonderkamer II: Wouters & Hendrix, DIVA, Antwerpen (België)
2021 – PICASSO i les joies d’artista/PICASSO and artist’s jewellery/PICASSO y las joyas de artista, Museu Picasso, Barcelona (Spanje) (21 mei 2021 t/m 26 september 2021)

Prijzen (selectie)
1980 – National Women’s Hall of Fame
1980 – Women’s Caucus for Art Lifetime Achievement Award
1997 – National Medal of Technology and Innovation
1999 – Praemium Imperiale
2003 – Wolf Prize
2005 – Österreichisches Ehrenzeichen für Wissenschaft und Kunst
2008 – Legion of Honour

Bibliografie (selectie)
Doornbusch, E. (23 januari 2022) Boekbespreking: Picasso and artist’s jewellery. hedendaagsesieraden.nl.
Doornbusch, E. (17 januari 2022) Boekbespreking: Picasso and artist’s jewellery. SieradenMuze.
Dressen, A., Heuzé, M. en Lignel, B. (2017) Medusa, Bijoux et Tabous. Parijs: Paris Musées. ISBN 9782759603473
Dressen, A., Heuzé, M. en Lignel, B. (2017) Medusa, Jewellery & Taboos. Parijs: Paris Musées. ISBN 9782759603749
Finn, C., Guigon, E. Lecaplain, M. en Sebbag, G. (2021) Picasso i les joies d’artista, Picasso and Artist’s Jewellery. ISBN 9788412232783
Küppers, D. (2009) Künstlerschmuck, Objets d’Art. München: Hirmer Verlag. ISBN 978-3-7774-2151-3
Lacquement, K. (2018) Bijoux d’artistes de Calder à Koons, la collection idéale de Diane Venet. Parijs: Flammarion. ISBN 9782081427075
Sabatello Neu, R. (1967) Moderner Schmuck von Malern und Bildhauern Moderne juwelen door schilders en beeldhouwers Jewelry by contemporary painters and sculptors. Darmstadt: Hessisches Landesmuseum. OCLC 965358923
Veiteberg, J. (2021) The Jewellery Box Jorunn Veiteberg. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897906198

Links
RKD Artists
Wikidata

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: http://hedendaagsesieraden.nl/2018/01/15/louise-bourgeois/

2 Comments

  1. Hoi Esther,

    Hoe gaat het met je? Hopelijk al weer een stukje beter dan de laatste keer dat we elkaar spraken.

    Ik reageer even op je post over Louise Bourgeois. Ik vraag me af of je kan stellen dat LB behalve als beeldend kunstenaar ook actief was als sieraadontwerper. Dat suggereert namelijk dat zij naast haar beelden en tekeningen ook regelmatig sieraden ontwierp en dat is niet het geval.

    Het collier uit de collectie van het SM’s is naar een ontwerp van haar uit 1947-48, maar pas in 1998-99 uitgevoerd in een gelimiteerde oplage van 39. Er is een verwant collier, dat bestaat uit de halsband zonder de hangende ketting, uit hetzelfde jaar. Beide zijn vervaardigd door Chris Burés.

    Chris Burés is een Spaanse edelsmid, die allerlei sieraden op de markt zet van beeldende kunstenaars. Hij produceerde ook een gouden en een zilveren Louise Bourgeois spin in een oplage van 6. Als je ziet wat voor lullige brocheren daarachter zit schrik je – liefdeloos… Deze broches werden in 1996 gemaakt. ‘In collaboration with’, schrijft hij op zijn website maar ik kwam geen foto tegen van hem en Louise Bourgeois, en de informatie die gegeven wordt is zeer summier. Kunstenaars hopen wat geld te verdienen op deze manier, en vergeet ook de erven niet.

    Chris Burés is een handige jongen die ook zelf sieraden ontwerpt, o.a. voor de filmindustrie, maar die qua ideeen (ook in zijn eigen werk) erg leunt op die van anderen – als je zijn collectie bekijkt kom je veel beelden tegen die herinneren aan hoogtepunten uit de juweelgeschiedenis (Gert Mosettig, Otto Kunzli, Marc Monzo en nog wel wat namen). Hij is in veel opzichten een navolger. GEM Montebello startte ooit met gelimiteerde oplagen van sieraden door kunstenaars, jaren 60 Italie. Maar dat gebeurde op basis van ontwerpen van de kunstenaar, en door de kunstenaars geautoriseerde modellen. Met zeer veel liefde en aandacht gemaakt – avontuurlijk ook. Prachtige stukken van Man Ray, Meret Oppenheim.

    Ik zou Louise Bourgeois dus niet zomaar sieraadontwerper noemen – 2 verschillende sieraden (een collier met en zonder ketting, en en spin in goud of zilver) die in oplage gemaakt zijn en waarschijnlijk op initiatief van Chris Bures, dat lijkt me niet genoeg. Heel anders dan Alexander Calder.

    Ik zou meer moeten uitzoeken over Chris Burés want ik ben nu misschien onterecht erg kritisch maar ik ken de markt voor dit soort kunstenaarssieraden. Daar zitten hele grote kunsthandelaars en kunstgaleries achter, en het ruikt erg naar money…..

    Neemt niet weg dat het collier dat volgens mijn informatie heet: ‘Collier barre de métal’ een prachtig werk is – een zeer goed geslaagd sieraad.

    Info afkomstig uit: Diane Venet, The Artist as Jeweler, from Picasso to Jeff Koons, 2011

    (een zeer verraderlijke titel trouwens…)

    groeten Liesbeth

    >

Geef een reactie