Joyce J. Scott

Joyce J. Scott, The Lovers, halssieraad. Courtesy Mobilia Gallery©
Joyce J. Scott, The Lovers, halssieraad. Courtesy Mobilia Gallery©

Joyce J. Scott (Baltimore (Verenigde Staten)), 1948) was en is onder meer actief als sieraadontwerper, historicus, wever, beeldhouwer, performancekunstenaar, prentmaker vocalist, activist en textielkunstenaar.

Biografie
Kunstenaar Elizabeth Talford Scott is Scotts moeder en haar eerste leermeester; van haar leerde ze quilten en ook kralen verwerken. Haar vader is Charlie Scott Jr.

Scott studeerde als eerste in de familie aan The Maryland Institute College of Art in Baltimore (Verenigde Staten) (1966-1970). Ze was een van de slechts twaalf Afrikaans Amerikaanse studenten daar op dat moment. Voor haar ouders was een studie, ondanks hun ambities, niet weggelegd. Vervolgens zette Scott haar opleiding voort aan Instituto Allende in San Miguel de Allende, Guanajuato (Mexico) (1970-1971). Scott wilde juist daar heen, om te ervaren hoe de oorspronkelijke bewoners op traditionale wijze objecten vervaardigden. Van daar uit maakte Scott reizen naar onder andere Guatemala, Panama en Peru. Later volgde zij lessen aan de Haystack Mountain School of Crafts in Maine (Verenigde Staten) (1976), The New Theatre Institute Baltimore (Verenigde Staten) (1978) en het Rochester Institute of Technology in New York (Verenigde Staten) (1979).

Op Haystack maakte Scott kennis met Art Smith. Toen hij Scott aan het werk zag met een halssieraad van uiteenlopende materialen merkte hij op “I don’t know what you’re doing; don’t stop“. Een levenslange vriendschap was geboren.

In haar werk verwijst Scott naar slavernij, oorlog, (vrouwen)discriminatie, racisme, geweld, honger en straatcultuur. Het werk van Scott is multicultureel van karakter; zij is beïnvloed door zowel native American als Afrikaanse tradities.

In 1980 maakte Scott een serie sieraden als reactie op Jonestown massacre. In een Amerikaanse sekte, the Peoples Temple, gevestigd in een commune in Guyana en genoemd naar de leider Jim Jones (1931-1978), werden bij een collectieve zelfmoordactie (revolutionary suïcide) op 18 november 1978 ruim 900 mensen van het leven beroofd. De commune bestond voor een groot deel uit Amerikanen van Afrikaans Amerikaanse afkomst. De vier broches zijn aangekocht door Philbrook Museum of Art, Tulsa (Oklahoma, Verenigde Staten).

Scott past in haar sieraden onder anderen (geweven) textiel. leer, objets trouvés en glaskralen toe. Vaak gebruikt ze daarbij een techniek die overeenkomsten toont met de peyotesteek, afkomstig uit de cultuur van de Indianen. Ze maakt vooral halssieraden, maar soms ook oorsieraden en vaatwerk (vessels). Zelf beschrijft ze haar sieraden van kralen als een kruising tussen beeldhouwkunst en schilderkunst.

Sieraden van Scott werden en worden gepresenteerd door onder meer Mobilia Gallery.

Werk in openbare collecties (selectie)
Baltimore Museum of Art, Baltimore (Verenigde Staten)
Benjamin Banneker Museum, Annapolis (Maryland (Verenigde Staten))
Brooklyn Museum, New York (Verenigde Staten)
Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum, New York (Verenigde Staten)
Corning Museum of Glass, Corning (Verenigde Staten)
Design Museum Den Bosch, Den Bosch (Nederland)
Fuller Craft Museum, Brockton (Verenigde Staten)
Los Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Verenigde Staten)
Metropolitan Museum of Art, New York (Verenigde Staten)
Mint Museum of Craft+Design, Charlotte (Verenigde Staten)
Musée des Arts Décoratifs de Montréal, Montreal (Canada)
Museum of Arts and Design (MAD), New York (Verenigde Staten)
Museum of Fine Arts, Houston (Verenigde Staten)
Museum of Fine Arts Boston, Boston (Verenigde Staten)
Philadelphia Museum of Art, Philadelphia (Pennsylvania, Verenigde Staten)
Philbrook Museum of Art, Tulsa (Oklahoma, Verenigde Staten)
Renwick Gallery, Washington (Verenigde Staten)
Tacoma Art Museum (TAM), Tacoma (Verenigde Staten)
The Maryland State Arts Council, Baltimore (Verenigde Staten)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Lois Boardman
Heidi & Karl Bollmann
Susan Cummins
Helen Drutt
Daphne & Peter Farago
Susan Grant-Lewin
Bruce Hoffman
Elsie Michie
Donna Schneier

Tentoonstellingen (selectie)
1979 – Contemporary African American Crafts, Brooks Memorial Art Gallery, Memphis (tEnnessee, Verenigde Staten)
1989 – Explorations: The Aesthetics of Excess, American Crafts Museum, New York (Verenigde Staten)
1990 – American Dreams, American Extremes, Artefacto 3, Lissabon (Portugal)
1990 – American Dreams, American Extremes, Museum Het Kruithuis, Den Bosch (Nederland) (28 april 1990 t/m 17 juni 1990)
1990 – American Dreams, American Extremes, Provinciaal Museum voor Moderne Kunst, Oostende (België) (7 juli 1990 t/m 27 augustus 1990)
1990 – American Dreams, American Extremes, The Artists Foundation, Boston (Massachusetts, Verenigde Staten)
1990 – Jewel in a special art / sieraad uit de kunstGalerie Beeld & Aambeeld, Enschede (Nederland)
1991 – Neoteric Jewelry, Newhouse Center for Contemporary Art, New York (Verenigde Staten)
1992 – Neoteric Jewelry, Society for Contemporary Crafts, Pittsburgh (Verenigde Staten)
1992 – Neoteric Jewelry, Museum of Art, Rhode Island School of Design, Providence (Verenigde Staten)
1993 – Contemporary Jewelry 1964-1993, Selected Works, Helen Williams Drutt Collection, The Arkansas Art Center, Little Rock (Arkansas, Verenigde Staten)
1994 – A Moveable Feast 1964-1993, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
1994 – A Moveable Feast: Helen Williams Drutt Collection 1964-1993, Provinciaal Museum voor Moderne Kunst, Oostende (België)
1994 – A Moveable Feast: Helen Williams Drutt Collection 1964-1993, Stedelijk Museum, Amsterdam (Nederland) (1994 t/m 8 januari 1995)
1994 – Brilliant Stories: American Narrative Jewelry, Charles and Emma Frye Museum of Art, Seattle (Verenigde Staten)
1994 – Schmuck unserer Zeit 1964-1993, Sammlung Helen Williams Drutt, Museum Bellerive, Zürich (Zwitserland) (10 februari 1994 t/m 1 mei 1994)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaAmerican Craft Museum, New York (Verenigde Staten)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaDesignmuseo, Helsinki (Finland)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaEesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseum, Tallinn (Estland)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaHelen Drutt Gallery (Verenigde Staten)
1998 – Brooching it Diplomatically: A Tribute to Madeleine K. Albright, Secretary of State of the United States of AmericaMuseum Het Kruithuis, Den Bosch (Nederland)
2000 – Oh My Dear! Amerikaanse sieraden uit de collectie van Museum Het Kruithuis, Museum Het Kruithuis, Den Bosch (Nederland)
2007 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt CollectionMuseum of Fine Arts, Houston (Verenigde Staten)
2007 – Summer Camp: Keuze uit de SM’s collectie Amerikaanse sieraden, Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch, Den Bosch (Nederland)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Mint Museum of Craft+Design, Charlotte (Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Renwick Gallery, Washington (Verenigde Staten)
2009 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Tacoma Art Museum (TAM), Tacoma (Washington (Verenigde Staten))
2011 – Geography, SOFA, Chicago (Illinois, Verenigde Staten)
2011 – Geography, Seattle (Verenigde Staten)
2014 – Maryland to Murano: Neckpieces and Sculptures by Joyce J. Scott, Museum of Arts and Design (MAD), New York (Verenigde Staten)
2014 – Multiple Exposures, Jewelry and Photography, Museum of Arts and Design (MAD), New York (Verenigde Staten)
2014 – Unique by Design, Metropolitan Museum of Art, New York (Verenigde Staten)
2015 – Jewellery 1970-2015Österreichisches Museum für angewandte Kunst (MAK), Wenen (Oostenrijk)
2016 – Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman Collection, Los Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Verenigde Staten)
2017 – Die Sammlung Bollmann – Schmuck von 1970-2015Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
2016 – Joyce J. Scott: Spotlight Exhibition, Mobilia Gallery, Cambridge (Verenigde Staten)
2017 – Jewelry of Ideas: Gifts from the Susan Grant Lewin Collection, Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum, New York (Verenigde Staten)
2017 – Sieraden – Makers & DragersMuseum Volkenkunde, Leiden (Nederland)
2017 – World on a String: Exploring Contemporary Interpretations of Bead Work, Mobilia Gallery, Cambridge (Verenigde Staten)
2018 – Joyce J. Scott: New Work, Mobilia Gallery, Cambridge (Verenigde Staten)
2018 – Outrageous Ornament: Extreme Jewelry in the 21st Century, Katonah Museum of Art, Katonah (Verenigde Staten)
2018 – Sieraden – Makers & DragersAfrika Museum, Berg en Dal (Nederland)
2018 – The Body Transformed, Metropolitan Museum of Art, New York (Verenigde Staten)
2019 – Adore/Adorn, The Elsie Michie Contemporary Jewelry Collection, LSU Museum of Art, Baton Rouge (Verenigde Staten)
2019 – Jewelry for America, Metropolitan Museum of Art, New York (Verenigde Staten)
2020 – 45 Stories in Jewelry: 1947 to Now, Museum of Arts and Design (MAD), New York (Verenigde Staten) (14 februari 2020 t/m 24 januari 2021)
2021 – Upended Lives: Jewelry in the Age of COVID, Mobilia Gallery, Cambridge (Verenigde Staten) (11 september 2021 t/m 30 oktober 2021)

Prijzen (selectie)
2010 – Women’s Caucus for Art Lifetime Achievement Award
2016 – MacArthur Genius Award ($625.000,00)
2019 – Smithsonian Visionary Award
2020 – Gold Medal for Consummate Craftsmanship (American Craft Council)

Opdrachten (selectie)
1999 – Schmuck zur Jahrtausendwende (een sieraad voor Heidi Bollmann in opdracht van Karl Bollmann)

Bibliografie (selectie)
Barten, S., Dormer, P. en Drutt, H., (1994) Schmuck unserer Zeit 1964-1993, Sammlung Helen Williams Drutt. Zürich: Museum Bellerive. OCLC 216920614
Burrows, K.M., Drutt, H., Strauss, C. en Wetzel, K. (2007) Ornament as art, Avant-garde jewelry from the Helen Williams Drutt collection, the Museum of Fine Arts, Houston. Stuttgart: ARNOLDSCHE Art Publishers. ISBN 9783897902732
Chambers Mills, R., Drutt, H., Gopnik, B., Lignel, B., en Tigerman, B. (2016) Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman Collection. München: Prestel. ISBN 9783791355627
Doornbusch, E. (19 januari 2021) In Flux:  Is er iets veranderd in de Verenigde Staten? SieradenMuze.
Gifford, B. (2020) Jewelry Stories: Highlights from the Collection 1947-2019. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897906020
Joris, Y. en Staal, G. (1990) American Dreams American Extremes. Den Bosch: Museum het Kruithuis. ISBN 9065384715
Mueller, L. (1991) Neoteric Jewelry. New York: Snug Harbor Cultural Center. OCLC 676689799
Palmer, C. (10 april 2021) My Favourite Pieces: Designs that display the art of storytelling. Financial Times.
Schmuttermeier, E. en Thun-Hohenstein, C. (2015) Schmuck 1970-2015, Sammlung Bollmann. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897904286
Ramljak, S. (2014) Unique by Design, Contemporary Jewelry in the Donna Schneier Collection. New York: Metropolitan Museum of Art. ISBN 9780300208764

Links
RKD Artists
Wikidata

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: http://hedendaagsesieraden.nl/2017/08/06/joyce-j-scott/

Geef een reactie