Jiro Kamata

Jiro Kamata, Shell Pendant, halssieraad, 2018, schelpen, koord
Jiro Kamata, Shell Pendant, halssieraad, 2018. Foto met dank aan Arnoldsche©
Jiro Kamata, Shell Pendant, halssieraad, 2018. Foto met dank aan Arnoldsche©

Jiro Kamata (Hirosaki (Japan), 1978) was en is onder meer actief als sieraadontwerper en fotograaf. Hij woont en werkt in München (Duitsland).

Biografie
Kamata is opgegroeid in een juweliersgezin. Zijn grootvader had een horlogezaak in Hirosaki (Japan) en zijn vader heeft een juwelierszaak in Hirosaki (Japan). Na een opleiding aan de Yamanashi Institute of Gemology and Jewelry Art in Kofu (Japan) (1996-1998) heeft Kamata gestudeerd aan de Fachhochschule für Gestaltung in Pforzheim (Duitsland) (1998-1999), waar hij les kreeg van onder anderen Rudolf Bott en Johanna Dahm en de Akademie der Bildenden Künste in München (Duitsland) (2000-2006), waar hij les had van onder meer Otto Künzli.

In 2005 heeft Kamata zich als zelfstandig sieraadontwerper in München (Duitsland) gevestigd. In die tijd maakte hij een serie ringen: Sunny Rings, van glazen van zonnebrillen. Glazen van zonnebrillen beogen het tegenovergestelde effect van edelstenen: het reduceren van licht, reflectie en schittering.

In zijn werk heeft Kamata naast andere ongebruikelijke materialen onder meer veelvuldig oude (analoge) cameralenzen en brillenglazen toegepast. De gebruikte lenzen zijn door een defect niet langer geschikt om te fotograferen. Kamata ontdoet ze van metalen en kunststoffen en voorziet ze vervolgens van uiteenlopende kleuren in een olieachtige kwaliteit en vaak een zwarte achterzijde, waardoor een spiegelend effect ontstaat. In de sieraden die hieruit voortkomen speelt Kamata met de gedachte van wat de lenzen allemaal van de wereld hebben gezien. Ook speelt hij met reflectie, licht en kleur door bijvoorbeeld transparante en tegelijkertijd spiegelende materialen in verschillende kleuren met elkaar te combineren. Cirkels vormen een vast onderdeel in het oeuvre van Kamata.

Het dragen van Kamata’s sieraden is onderdeel van zijn werk. De interactie die dat oplevert wordt vaak door hem fotografisch vastgelegd en is zo onlosmakelijk met zijn sieraden verbonden. Hij wordt vaak gezien met een camera.

Kamata brengt zijn sieraden uit in collecties met titels als Tesa, Bi, Ghost en Mother. In de series Shell uit 2018 en Mother uit datzelfde jaar gebruikte Kamata voor het eerst parelmoer. De broches uit de serie Mother werden gepresenteerd op spiegels, waardoor er een woord te lezen was op de achterzijde van de broche. De woorden waren ontleend aan gesprekken van Kamata met vrouwen over hun moeder. Presentatie en ook verhalen spelen een cruciale rol in de sieraden van Kamata.

Kamata was Künstlerischer Mitarbeiter aan de Akademie der Bildenden Künste in München (Duitsland) (2009-2015). Ook heeft hij lessen verzorgd aan onder anderen de Staatliche Zeichenakadmie in Hanau (Duitsland). In 2014 maakte Kamata deel uit van de jury van MineralART 2014.

In 2019 opende Kamata’s eerste retrospectief in het Alien Art Centre te Kahsiung (Taiwan). Tegelijkertijd werd de gelijknamige monografie Voices gepresenteerd. Het drietalige (Engels, Japans en Chinees) rijk geïllustreerde boek is vormgegeven door Studio Amanda Haas en uitgegeven door Arnoldsche.

Sieraden van Kamata werden en worden onder meer gepresenteerd door ATTA Gallery, Galerie Beyond, Galerie Biró, Galerie Rob Koudijs, Galerie Rosemarie Jäger, Galerie Wittenbrink, Gallery Deux Poissons, Gallery Funaki, OONA en Ornamentum Gallery.

Collecties
1998 – Tesa Origin
2000 – Tesa Kiss
2001 – Gold Hanger
2003 – Target
2003 – Tesa
2004 – Gents
2005 – Sunny
2006 – Extrovert
2006 – Shady
2006 – Wedding Rings
2008-2010 – Momentopia
2010-2013 – Arboresque
2013 – Spiegel
2013-2015 – Bi
2015 – Border
2015 – Palette
2016 – Flare
2016-2017 – Ghost
2017 – Flare Black
2018 – Mother
2018 – Shell
2018-2019 – Bi2
2019 – Flare Sky

Werk in openbare collecties (selectie)
Collectie Françoise van den Bosch (Nederland)
Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum, New York (Verenigde Staten)
Corning Museum of Glass, Corning (Verenigde Staten)
Danner-Stiftung, München (Duitsland)
Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
Espace Solidor, Cagnes-sur-Mer (Frankrijk)
Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
Hiko Mizuno College of Jewelry, Tokyo (Japan)
Museum Biedermann, Donaueschingen (Duitsland)
Museum of Fine Arts Boston, Boston (Verenigde Staten)
Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, Hamburg (Duitsland)
Rijksmuseum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
Schweizerisches Nationalmuseum, Zürich (Zwitserland)
Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)
Villa Bengel, Idar-Oberstein (Duitsland)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Liesbeth den Besten
Helen Drutt
Susan Grant-Lewin
Alice & Louis Koch
Rob Koudijs & Ward Schrijver
Solange Thierry-de Saint Rapt

Tentoonstellingen (selectie)
1999- Vom Geist des Schmuck, Galerie Biró, München (Duitsland)
2000 – Talente, München (Duitsland)
2001 – Mikromegas, American Craft Museum, New York (Verenigde Staten)
2001 – Mikromegas, Bayerischer Kunstgewerbeverein, München (Duitsland)
2002 – Mikromegas, Gallery Yu, Hiko Mizuno College of Jewelry, Tokyo (Japan)
2003 – Mikromegas, Musei Civici degli Eremitani, Padua (Italië)
2003 – Mikromegas, Oratorio di San Rocco, Padua (Italië)
2003 – Mikromegas, Powerhouse Museum, Sydney (Australië)
2005 – Blendable, OONA, Berlijn (Duitsland)
2005 – Tatort III – Tatwort, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
2006 – Extrovert, Akademie der Bildenden Künste, München (Duitsland)
2006 – Extrovert, O-Jewel, Tokyo (Japan)
2006 – Internationale Eindexamententoonstelling 2006 International Graduate Show 2006, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
2006 – KORU 2, Lappeenranta (Finland)
2007 – New Horizons, Galerie Rob Koudijs, Amsterdam (Nederland)
2007 – Sakura, O-Jewel, Tokyo (Japan)
2008 – Attacke die Waldfee, Galerie Wittenbrink, Fuenfhofe, München (Duitsland)
2008 – Des Wahnsinns fette Beute, Die Neue Sammlung, München (Duitsland)
2008 – Full Duplex, Ornamentum Gallery, Hudson (Verenigde Staten)
2008 – MomentopiaDeutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
2008 – Momentopia, Klimt02, Barcelona (Spanje)
2008 – Momentopia, O-Jewel, Tokyo (Japan)
2008 – Momentopia, OONA, Berlijn (Duitsland)
2008 – Things of Value, Harappa Gallery, Hirosaki (Japan)
2009 – Jiro Kamata, Momentopia, Galerie Rob Koudijs, Amsterdam (Nederland)
2009 – Momentopia, Galleri Hnoss, Göteborg (Zweden)
2009 – Oben hart oder der Abschied vom Ösensystem, Galerie Wittenbrink, München (Duitsland)
2009 – Schmuck 2009, München (Duitsland)
2009 – Zeitfassungen, Eva Maisch Schmuck, Würzburg (Duitsland)
2010 – Arboresque, Galerie Biró, München (Duitsland)
2010 – Copy and Paste, Xuzhou Museum of Art, Xuzhou (China)
2010 – Momentopia, Galería Mexicana de Diseño, Mexico City (Mexico)
2010 – Momentopia, Galerie Bijouterie Jungblut, Luxemburg (Luxemburg)
2011 – Arboresque, O-Jewel, Tokyo (Japan)
2011 – Arboresque, Viceversa, Lausanne (Zwitserland)
2011 – Koji Hatakeyama / Jan Wege / Irina Wege / Jiro Kamata / Yutaka Minegishi / Mirei Takeuchi, Metal / Plastik / Jewelry, Galerie Rosemarie Jäger, Hochheim (Duitsland)
2011 – Ontketend, grenzeloze sieraden, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Arnhem (Nederland)
2011 – Schmuck 2011, München (Duitsland)
2011 – Schmuck 2011, Espace Solidor, Cagnes-sur-Mer (Frankrijk)
2011 – Verwandlungen – Metamorphosen, Galerie Handwerk, München (Duitsland)
2012 – Ansteckend, Broschen als Tragbare Skulpturen, Galerie für Kunst & Design, Pforzheim (Duitsland)
2012 – Arboresque, Galeria Nudo, San Miguel de Allende (Mexico)
2012 – Entfesselt, Schmuck ohne Grenzen / Jewellery Unleashed, Museum Bellerive, Zürich (Zwitserland)
2012 – Unexpected Pleasures, Design Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)
2012 – Unexpected Pleasures, National Gallery of Victoria, Melbourne (Australië)
2013 – Bi, OONA, Berlijn (Duitsland)
2013 – New Edition, Gallery Funaki, Melbourne (Australië)
2013 – Papallona: la metàfora de la vida a la joieria contemporània, Museu de Ciències Naturals de Granollers, Granollers (Spanje)
2013 – Schmuck 2013, München (Duitsland)
2014 – Bi, O-Jewel, Tokyo (Japan)
2014 – Jiro Kamata, Bi, Galerie Rob Koudijs, Amsterdam (Nederland)
2014 – Mari Funaki Award for Contemporary Jewellery, Gallery Funaki, Melbourne (Australië)
2014 – Multiple Exposures, Jewelry and PhotographyMuseum of Arts and Design (MAD), New York (Verenigde Staten)
2014 – Precious Mechanisms, Vietnam Women’s Museum, Hanoi (Vietnam)
2015 – Border, Klimt02, Barcelona (Spanje)
2015 – Dark to Light to Dark, Gallery Funaki, Melbourne (Australië)
2015 – Jiro Kamata – Around and Around, Villa Bengel, Idar-Oberstein (Duitsland)
2015 – KORU 5, Imatra Art Museum, Imatra (Finland)
2016 – Flare, ATTA Gallery, Bangkok (Thailand)
2016 – Flare, Ornamentum Gallery, Hudson (Verenigde Staten)
2016 – Jiro Kamata, Four, Göteborg (Zweden)
2016 – Jiro Kamata, Ghost, Galerie Rob Koudijs, Amsterdam (Nederland)
2016 – Schmuck 2016, München (Duitsland)
2017 – CelebrationGalerie Rob Koudijs, Amsterdam (Nederland)
2017 – Emerge, Jiro Kamata, Galerie Beyond, Antwerpen (België)
2017 – Finest Selection XGalerie Beyond, Antwerpen (België)
2017 – Friedrich Becker Preis Düsseldorf 2017, Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
2017 – Ghost, Galerie Biró, München (Duitsland)
2017 – Ghost, OONA, Berlijn (Duitsland)
2017 – Jewelry of Ideas: Gifts from the Susan Grant Lewin Collection, Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum, New York (Verenigde Staten)
2017 – Winterreise, Galerie Slavik, Wenen (Oostenrijk)
2018 – 50 Jahre Galerie Handwerk München, Galerie Handwerk, München (Duitsland)
2018 – 2018 Mari Funaki Award for Contemporary Jewellery, Gallery Funaki, Melbourne (Australië)
2018 – Collection by Klimt02, 26 Artists & 300 Pieces for you, Hannah Gallery, Barcelona (Spanje)
2018 – Finest Selection X2, Galerie Beyond, Antwerpen (België)
2018 – Funaki at The National, The National, Christchurch (Nieuw-Zeeland)
2018 – Meister der Moderne, Internationale Handwerksmesse, München (Duitsland)
2018 – Mother, Galerie Rob Koudijs, Amsterdam (Nederland)
2018 – Regard sur le Japon, Espace Solidor, Cagnes-sur-Mer (Frankrijk)
2018 – Schmuck- und Federkunst, Galerie Slavik, Wenen (Oostenrijk)
2018 – The Language of Things: Meaning and Value in Contemporary Jewellery, The Dowse Art Museum, Lower Hutt (Nieuw-Zeeland)
2019 – 50 Lieblinge, Villa Bengel, Idar-Oberstein (Duitsland)
2019 – Extended Definition, Gallery Funaki, Melbourne (Australië)
2019 – Finest Selection X3, Galerie Beyond, Antwerpen (België)
2019 – New Glass Now, Corning Museum of Glass, Corning (Verenigde Staten)
2019 – Non-Stick Nostalgia, Museum of Arts and Design (MAD), New York (Verenigde Staten)
2019 – Voices, Alien Art Centre, Kaohsiung (Taiwan)
2020 – Love, Nomiya, München (Duitsland)

Prijzen (selectie)
1998 – Excellence Prize, Asahi Modern Craft Exhibition, Japan
2003 – Juryprijs Itami International Craft Exhibition, Japan
2006 – Hanauer Stadtgoldschmiede
2011 – Förderpreis für Schmuck der Landeshauptstadt München

Residencies (selectie)
2015 – Villa Bengel, Idar-Oberstein (Duitsland)

Bibliografie (selectie)
Akiyama M., Higgs, L., Künzli, O., Park, S., Riggs, K. en Shao, Y. (2019) Jiro Kamata, Voices. Stuttgart: Arnlodsche. ISBN 9783897905771
Ansteckend, Broschen als Tragbare Skulpturen (2012). Pforzheim: Galerie für Kunst und Design.
Bizot, C. en Coleno, N. (2018) Bijoux Contemporains, Une Passion. Parijs: Regard. ISBN 9782841053636
Chadour-Sampson, B. (2019) Rings of the 20th and 21st centuries, the Alice and Louis Koch collection. Stuttgart: Arnoldsche. ISBN 9783897905160
Doornbusch, E. (28 april 2020) Recensie Jiro Kamata, Voices. hedendaagsesieraden.nl.
Eitzenhöfer, U., Holme, A., Kollichan, E-M. en Smeets, T. (2015) 2006-2015 Artist in residence collection, Jakob Bengel-Stiftung Idar-Oberstein. Idar-Oberstein: Jakob Bengel-Stiftung. ISBN 9783981525632
Hölscher, P. (2020) Schmuck/Jewelry, Die Neue Sammlung Danner Stiftung. Stuttgart: Arnlodsche. ISBN 9783897905856
Kamata, J. (2008) Momentopia: Jiro Kamata. Hanau: Deutsches Goldschmiedehaus. ISBN 9783926011497
Kotmair, A.A. (2012) A Girl’s Best Friends, Creative Jewelry Design. Berlijn: Gestalten. ISBN 9783899554182
Künzli, O. (2005) Tatort – Tatwort. Nijmegen: Galerie Marzee. OCLC 315644977
Sajet, P., Tebar, G.G. en Wild, J. (2013) Papallona: la metàfora de la vida a la joieria contemporània. Granollers: Museu de Ciències Naturals de Granollers. ISBN 9788487790713
The compendium finale of contemporary jewellers (2009). Keulen: Darling Publications. ISBN 9783939130956

Links
RKD Artists
Wikidata
Website

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: http://hedendaagsesieraden.nl/2017/04/22/jiro-kamata/

Geef een reactie