Gemeentelijke van Reekum Galerij

Claartje Keur, Zelfportret met halssieraad van Marieke Wijers, Apeldoorn, Van Reekum Museum, 3 augustus 1998. Foto Claartje Keur
Claartje Keur, Zelfportret met halssieraad van Marieke Wijers, Apeldoorn, Van Reekum Museum, 3 augustus 1998. Foto Claartje Keur
Claartje Keur, Zelfportret met halssieraad van Marieke Wijers, Apeldoorn, Van Reekum Museum, 3 augustus 1998. Foto met dank aan Claartje Keur©

De Gemeentelijke van Reekum Galerij (later Gemeentelijk Van Reekum Museum) aan de Soerenseweg te Apeldoorn (Nederland) werd op 12 maart 1965 door de vijfjarige Richard van Reekum en burgemeester A.L. des Tombe door middel van de onthulling van een gedenkplaat van brons geopend. De middelen voor dit museum kwamen uit de nalatenschap van Antonie van Reekum (1860-1948) die waren ondergebracht in de Van Reekum Stichting. De stichting was al in september 1952 door nazaten van Antonie van Reekum opgericht.

Rond 1976 besloot de gemeente, die bijdroeg aan de financiering van het gebouw, het beleid rond de Van Reekum Galerij anders aan te pakken. Zo kwam er budget voor het samenstellen van een eigen verzameling en werd Jerven Ober aangesteld als directeur. De Galerij werd in 1980 omgedoopt tot Van Reekum Museum. Deze gebeurtenissen vormden de basis voor de huidige sieradencollectie in CODA, die vanaf 1978 werd bijeengebracht.

Onder leiding van Ober kreeg de Van Reekum Galerij in 1981 de status van museum. In zijn tentoonstellings- en verwervingsbeleid streefde Ober naar een wisselwerking tussen autonome en toegepaste kunst. Hij wilde een museaal podium en kenniscentrum creëren in Nederland voor hedendaagse toegepaste kunst. Daarom startte hij met het verzamelen van onder meer eigentijdse sieraden, naast tekeningen grafiek en hedendaagse fotografie.

In tentoonstellingen werden -ongebruikelijk tot dan toe- door Ober verbanden tussen verschillende gebieden in de moderne kunst getoond. De tentoonstellingen trokken met regelmaat landelijke aandacht en werden op verzoek van Ober gemaakt door galeries zoals Galerie Beeld & Aambeeld, Galerie Louise SmitGalerie Marzee, Galerie Ra en Trits Sieraden.

Lotte Menkman (1946) was conservator van 1980 tot en met 2010. Zij breidde de collectie sieraden van het museum op kleine schaal uit na het tumultueuze vertrek van directeur Jerven Ober in 1985 (die werd opgevolgd door Frits Bless). De Collectie Francoise van den Bosch werd kort na Obers vertrek ondergebracht bij het Stedelijk Museum Amsterdam te Amsterdam (Nederland).

Omstreeks 2000 werd duidelijk dat de huisvesting van het Van Reekum Museum niet langer voldeed. Omdat andere Apeldoornse culturele instellingen als het Historisch Museum Apeldoorn en het Gemeentearchief met vergelijkbare problematiek kampten, besloot de gemeente tot nieuwbouw. In de nieuwe organisatie CODA echter dreigde de naam van de initiatiefnemers, de familie Van Reekum, te verdwijnen. In CODA Museum was daarom de ruim 33 meter lange museumwand vernoemd naar de familie: de Van Reekum Galerij. In 2016 echter is deze glazen wand -die integraal met het gebouw door Herman Hertzberger was ontworpen- afgebroken. In de tentoonstellingsruimte van het huidige CODA bevindt zich een tekstbord die de familie Van Reekum als oorsprong van de museumcollectie memoreert.

In 2001 vond in het tijdelijk onderkomen van het museum in het voormalige raadhuis te Apeldoorn (Nederland) de tentoonstelling Sieraden, de keuze van Apeldoorn plaats. Tegelijkertijd werd er een presentatie getoond van sieraden uit de eigen collectie.

Verzamelde sieraadontwerpers (selectie)
Gijs Bakker
Ad Dekkers

Tentoonstellingen (selectie)
1976 – Bakker, Premsela en Van Besouw (gecureerd door Jerven Ober)
1978 – British Jewellers on Tour in Holland/Moderne Engelse sieraden (gecureerd door Jerven Ober)
1980 – Bruno Ninaber van Eyben (29 november 1980 t/m 4 januari 1981)
1980 – Caroline Broadhead
1982 – The recurring theme, Susanna Heron (28 maart 1982 t/m 25 april 1982)
1985 – Decoration in Design (Marijke de Ley)
1986 – Sieraden, vorm en idee
1989 – Trits Sieraden te gast in het Van Reekum Museum (11 maart 1989 t/m 17 april 1989)
1990 – 25 Jaar Van Reekum Museum
1991 – Metal in motion (Birgit Laken)
2001 – Sieraden, de keuze van Apeldoorn

Bibliografie (selectie)
Besten, L. den (1986) Sieraden, vorm en idee. Apeldoorn: Gemeentelijk Van Reekummuseum. OCLC 64289691
Van Reekum Stichting, Over de Van Reekum Stichting.
Derrez, P. en Ober, J. (1980) Caroline Broadhead. Apeldoorn: Gemeentelijke Van Reekumgalerij. OCLC 501178978
Heron, S. (1982) The recurring theme, Susanna Heron. Apeldoorn: Gemeentelijk Van Reekummuseum. OCLC 17921969
Ober, J. (1978) British Jewellers on tour in Holland, moderne Engelse sieraden. Apeldoorn: Gemeentelijke Van Reekumgalerij. OCLC 52593609
Reinders, C.E.M. (27 oktober 2021) Carin Reinders en CODA. hedendaagsesieraden.nl.
Sieraden, de keuze van Apeldoorn (2001). Nijmegen: Galerie Marzee. ISBN 90-73124-07-7

Links
Wikidata

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: http://hedendaagsesieraden.nl/2017/03/28/gemeentelijke-van-reekum-galerij/

Geef een reactie