Dorothea Prühl

Dorothea Prühl, Vögel in der Luft, edelstaal en goud, 2007, Collectie CODA. Foto met dank aan CODA©
Dorothea Prühl, Vögel in der Luft, edelstaal en goud, 2007, Collectie CODA. Foto met dank aan CODA©
Dorothea Prühl, Vögel in der Luft, edelstaal en goud, 2007, Collectie CODA. Foto met dank aan CODA©

Dorothea Prühl (Breslau (Duitsland), 22 februari 1937) is en was actief als sieraadontwerper, edelsmid en docent. Zij woont en werkt in afwisselend Halle (Duitsland) en Augustenberg (Duitsland).

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Biografie
Prühl (geboren Weber) is opgeleid aan de Hochschule für industrielle Formgestaltung Halle Burg Giebichenstein te Halle (Duitsland) (1957-1962) door onder meer de beeldhouwer Karl Müller en Lothar Zitzmann. Van 1962 tot en met 1965 werkte zij als ontwerper van massa-geproduceerde sieraden door VEB Gablona Schmuckwaren in Neuheim (Duitsland). Vanaf 1966 tot haar pensionering in 2002 gaf Prühl les aan de Burg Giebichenstein Hochschule für Kunst und Design Halle in Halle (Duitsland). Samen met Renate Heintze heeft zij de afdeling sieraden opgezet. De verschillende leerjaren boden plaats aan steeds twee à drie studenten die intensief en op persoonlijke wijze door Prühl en Heintze werden begeleid. Vanaf 1991 was Prühl hoofd van de zogeheten Schmuckklasse en 1994 werd ze benoemd tot Professor für Schmuckgestaltung.

In de tijd van de DDR waarin edele metalen beperkt beschikbaar waren vervaardigde Prühl sieraden van aluminium en hout. Verkopen of exposeren in de zogeheten Staatsgaleries was niet van belang voor Prühl, zij kon leven van haar inkomsten als docent aan de academie. Reduceren is één van haar motto’s: er zijn immers meer dan genoeg spullen op de wereld. Een sieraad is voor Prühl pas goed als het haar kracht en intensiteit in zich heeft. Ook draagbaarheid speelt bij Prühl een grote rol; voor haar is een sieraad dienend van karakter: het moet op het menselijk lichaam functioneren.

Na de val van de muur bereikten de sieraden van Prühl via Galerie Marzee al gauw een internationaal publiek. Zij maakt jaarlijks doorgaans twee à drie nieuwe ontwerpen. Prühl vervaardigt haar sieraden steeds in een kleine oplage. In grotere oplage maakte zij voor vrienden en bekenden een broche in de vorm van een geabstraheerde kikker.

Meestal vormen dieren het uitgangspunt voor een ontwerp. Hun soortnaam is meestal ook de titel van het werk. Het gaat om onder meer kikkers, vogels, vlinders en motten. Vooral kikkers fascineren Prühl; ze kunnen zich zo lang roerloos ophouden.

In 1990 besloot Prühl alleen nog halssieraden te maken; een uitzondering maakte zij hierop toen zij in opdracht voor de tentoonstelling Mikromegas in 2001 een speld maakte. Prühl gebruikt zowel (edele) metalen als hout, echter nooit kunststof. De verpakkingen van haar sieraden worden gemaakt door de boekbinder Andreas Richter. Zelf noemt Prühl haar halssieraden bewegende draagbare sculpturen.

De eerste Marzee Prijs werd in 1999 ter gelegenheid van het twintigjarig jubileum van Galerie Marzee uitgereikt aan Prühl.

In 2004 leidde Prühl een workshop in Atelier Ravary. Zij werkte er met leerlingen van Manfred Bischoff van Alchimia in Florence (Italië).

In 2004 en 2005 was er een overzichtstentoonstelling van sieraden van Prühl die op vier verschillende plaatsen was te zien, waaronder de Moritzburg en het Schmuckmuseum Pforzheim. Deze video (9:40 minuten) geeft een impressie van de expositie in de Moritzburg.

Sieraden van Prühl werden en worden gepresenteerd door Galerie Handwerk en Galerie Marzee.

Werk in openbare collecties (selectie)
Burg Giebichenstein, Halle (Duitsland)
CODA, Apeldoorn (Nederland) (1 van de 34 kernkunstenaars)
Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum, New York (Verenigde Staten)
Danner-Stiftung, München (Duitsland)
Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
Grassimuseum, Leipzig (Duitsland)
Hiko Mizuno College of Jewelry, Tokyo (Japan)
Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte Oldenburg, Oldenburg (Duitsland)
Landesmuseum Württemberg, Stuttgart (Duitsland)
Metropolitan Museum of Art, New York (Verenigde Staten)
Moritzburg, Halle (Duitsland)
Musée des Arts Décoratifs (Parijs), Parijs (Frankrijk)
Museum für Angewandte Kunst Frankfurt, Frankfurt am Main (Duitsland)
Museum für Angewandte Kunst Köln (MAKK), Keulen (Duitsland)
Museum of Fine Arts, Houston, Houston (Verenigde Staten)
Rhode Island School of Design Museum, Providence (Verenigde Staten)
Röhsska Museet, Göteborg (Zweden)
Rotasa Collection Trust, San Francisco (Verenigde Staten)
Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
Staatliche Museen zu Berlin, Berlijn (Duitsland)
Städtischen Kunstsammlungen, Darmstadt (Duitsland)
Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Susan Cummins
Helen Drutt
Donna Schneier
Jorunn Veiteberg

Tentoonstellingen (selectie)
1968 – Kunsthandwerk im Grassimuseum, Grassimuseum, Leipzig (Duitsland)
1981 – Metallgestaltung in der DDR 1Moritzburg, Halle (Duitsland)
1983 – Galerie Wort und Werk, Leipzig (Duitsland)
1986 – Metallgestaltung in der DDR 2Moritzburg, Halle (Duitsland)
1989 – Ornamenta I, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
1990 – Galerie für modernen Schmuck, Frankfurt (Duitsland)
1990 – Galerie Schmuck Forum, Zürich (Zwitserland)
1991 – Design und Kunst: Burg Giebichenstein 1945 – 1990. Ein Beispiel aus dem anderen Deutschland, Die Neue Sammlung, München (Duitsland)
1992 – Schmuck Burg Giebichenstein 1970 – 1992, Grassimuseum, Leipzig (Duitsland)
1993 – Badisches Landesmuseum, Karlsruhe (Duitsland)
1993 – Burg Giebichenstein. Die hallesche Kunstschule von den Anfängen bis zur Gegenwart, Moritzburg, Halle (Duitsland)
1996 – Dorothea Prühl sieraden/jewellery, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
1996 – Galerie Himmelreich, Magdeburg (Duitsland)
1997 – Museum für Kunsthandwerk, Frankfurt (Duitsland)
1998 – Jewellery Moves, National Museum of Scotland, Edinburgh (Verenigd Koninkrijk)
1998 – Sieraden, de keuze van Nijmegen, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
1999 – Galerie am Fischmarkt, Erfurt (Duitsland)
1999 – Sieraden, de keuze van Arnhem, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
1999 – Sieraden, de keuze van Arnhem, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Arnhem (Nederland)
2000 – 13 Colliers, Schmuck von Dorothea Prühl, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
2000 – Het versierde ego, het kunstjuweel in de 20ste eeuw, Koningin Fabiolazaal, Antwerpen (België)
2001 – Mikromegas, Bayerischer Kunstgewerbeverein, München (Duitsland) (reizende tentoonstelling 2001-2004)
2001 – Sieraden, de keuze van Almere, De Paviljoens, Almere (Nederland)
2001 – Sieraden, de keuze van Almere, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
2003 – Dorothea Prühl and Andrea Wippermann, Jewelers’ Werk Galerie, Washington (Verenigde Staten)
2003 – Regard sur l’Allemagne, avec Gabriele Dziuba,
Hermann Jünger, Dorothea Prühl, Gerd Rothmann, Espace Solidor, Cagnes-sur-Mer (Frankrijk)
2004 – Dorothea Prühl – Schmuck, Moritzburg, Halle (Duitsland)
2004 – Jewellery, the Choice of the Europarliament, Bringing Art and Parliamentarians together, Europarlement, Brussel (België)
2004 – Jewellery, the Choice of the Europarliament, Bringing Art and Parliamentarians together, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
2004 – Sieraden van Dorothea Prühl, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2005 – Dorothea Prühl – Retrospektive, Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
2005 – Sieraden, de keuze van Schiedam, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
2005 – Sieraden, de keuze van Schiedam, Stedelijk Museum Schiedam, Schiedam (Nederland)
2006 – Choice, hedendaagse sieraadontwerpen uit Duitsland, CODA, Apeldoorn (reizende tentoonstelling naar Japan en het Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland))
2007 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt CollectionMuseum of Fine Arts, Houston, Houston (Verenigde Staten)
2008 – De main à main, MUDAC, Lausanne (Zwitserland)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Mint Museum of Craft+Design, Charlotte (Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Renwick Gallery, Washington (Verenigde Staten)
2008 – Pensieri Preziosi 2008, Oratorio di San Rocco, Padua (Italië)
2009 – Dorotha Prühl, Colliers, Die Neue Sammlung, München (Duitsland)
2009 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Tacoma Art Museum, Tacoma (Washington, Verenigde Staten)
2009 – The Marzee Collection, international contemporary jewellery, St Andrews Museum, St Andrews (Verenigd Koninkrijk)
2011 – Dorothea Prühl, aus der Marzee Collection, Villa Bengel, Idar-Oberstein (Duitsland)
2011 – Galerie der Preisträger – Bayerischer Staatspreis 2005-2010, Galerie Handwerk, München (Duitsland)
2012 – Der Baum – Material, Inspiration, Motiv, Galerie Handwerk, München (Duitsland)
2012 – KORU 4, Imatra Art Museum, Imatra (Finland)
2012 – Unexpected Pleasures, Design Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)
2013 – Dorothea Prühl, Röhsska Museet, Göteborg (Zweden)
2013 – Neuer Schmuck für die Götter, Galerie Handwerk, München (Duitsland)
2014 – Sieraden, de keuze van Gorcum, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
2014 – Sieraden, de keuze van Gorcum, Gorcums Museum, Gorinchem (Nederland)
2014 – Unique by Design, Metropolitan Museum of Art, New York (Verenigde Staten)
2015 – Beautiful Mind, Ein Schmuckstück für Cranach, Augusteum, Wittenberg (Duitsland)
2015 – Beautiful Mind, Ein Schmuckstück für Cranach, Schmuckmuseum  Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
2015 – Sieraden, de keuze van Kampen / Jewellery, Kampen’s choice – portraits and jewelleryGalerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
2015 – Sieraden, de keuze van Kampen / Jewellery, Kampen’s choice – portraits and jewellery, Stedelijk Museum Kampen, Kampen (Nederland)
2016 – Beautiful Mind, Ein Schmuckstück für CranachKunstgewerbemuseum, Berlijn (Duitsland)
2016 – Himmlisch – Sonne, Mond und Sterne im Schmuck, Schmuckmuseum, Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
2017 – Big, Bold & Beautiful, Bloemlezing uit de CODA Collectie, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2017 – Dorotha Prühl & Otto Künzli, so nah – so fern, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
2017 – Hommage an Manfred Bischoff, Galerie Handwerk, München (Duitsland)
2017 – Medusa, Bijoux et tabousMusée d’Art moderne de la Ville de Paris, Parijs (Frankrijk)
2017 – PAN, Amsterdam (Nederland) (Galerie Marzee)
2017 – Pretty on pink, Graue Eminenzen des Schmucks, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
2017 – Tresor, Bazel (Zwitserland) (Galerie Marzee)
2018 – Chains/Schakels/Verbindingen, Sieraad Art Fair (SAF), Westergasfabriek, Amsterdam (Nederland)
2018 – Collect 2018, International art fair for contemporary objects, Saatchi Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk) (Galerie Marzee)
2018 – Sala ArteMuseo del gioiello, Vicenza (Italië)
2018 – The Language of Things: Meaning and Value in Contemporary Jewellery, The Dowse Art Museum, Lower Hutt (Nieuw-Zeeland)
2018 – These are a few of her favorite things, Jorunn Veiteberg’s jewellery collection, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim (Noorwegen)
2018 – Wege der Moderne, Kunst in der SBZ/DDR 1945 bis 1990,  Moritzburg, Halle (Duitsland)

Prijzen (selectie)
1996 – Hanns-Model-Gedächtnispreis, Stuttgart (Duitsland)
1999 – Marzee Prijs
2009 – Bayerischer Staatspreis

Bibliografie (selectie)
Boekhoudt, O., Green, P., Pfeifer, J., Prühl, D. en Wippermann, A. (1999) Andrea Wippermann Schmuck 1991 bis 1999. Duitsland. OCLC 962186732
Collection Feldversuch, Klasse Dorothea Prühl (2004). Nijmegen: Galerie Marzee. ISBN 90-73124-09-3
Dressen, A., Heuzé, M. en Lignel, B. (2017) Medusa, Bijoux et Tabous. Parijs: Paris Musées. ISBN 9782759603473
Dressen, A., Heuzé, M. en Lignel, B. (2017) Medusa, Jewellery & Taboos. Parijs: Paris Musées. ISBN 9782759603749
Green, T.M., Holder, E. en Maas, B. (2005) Choice : Contemporary jewellery from Germany : a reader : Zeitgenössische Schmuckkunst aus Deutschland : ein Lesebuch. Düsseldorf: Fachhochschule Düsseldorf. ISBN 3000164693
Jewellery, the Choice of the Europarliament, Bringing Art and Parliamentarians together (2004). Nijmegen: Galerie Marzee. ISBN 9073124123
Leeuwen, S. van en Unger, M. (2017) Jewellery Matters. Amsterdam/Rotterdam: Rijksmuseum/Nai010 Publishers. ISBN 9789462083752
Reinders, C.E.M. (2016) Re/defining jewellery, sieradencollectie CODA Museum. Apeldoorn: CODA. ISBN 978-94-6228-769-3
Sieraden, de keuze van Almere (2001). Nijmegen: Galerie Marzee. ISBN 90-73124-06-9
Sieraden, de keuze van Arnhem (1999). Nijmegen: Galerie Marzee. ISBN 90-73124-04-2
Sieraden, de keuze van Kampen / Jewellery, Kampen’s Choice (2015). Kampen: Stedelijk Museum Kampen. ISBN 9789082443905
Sieraden, de keuze van Nijmegen (1998). Nijmegen: Galerie Marzee. ISBN 90-73124-03-4
Sieraden, de keuze van Schiedam (2005). Nijmegen: Galerie Marzee. ISBN 90-73124-14x
The Marzee Collection: international contemporary jewellery (2009). St Andrews: Fife Contemporary Art & Craft. ISBN 0906272998
13 Colliers, Schmuck von Dorothea Prühl (2004). Nijmegen: Galerie Marzee. ISBN 90-73124-11-5

Links 
RKD Artists
Wikidata
Website

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: https://hedendaagsesieraden.nl/2016/11/12/dorothea-pruhl/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.