Marion Herbst

Marion Herbst, halssieraad, 1987. Marzee Collection. Foto met dank aan Galerie Marzee©
Marion Herbst, halssieraad, 1987. Marzee Collection. Foto met dank aan Galerie Marzee©
Marion Herbst, halssieraad, 1987. Marzee Collection. Foto met dank aan Galerie Marzee©

##Marion Herbst (Lingen (Duitsland), 1 december 1944 – Den Bosch (Nederland), 12 januari 1995) was onder meer actief als sieraadontwerper, edelsmid en beeldhouwer. Herbst was daarnaast docent aan de afdeling edelsmeden van de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam (Nederland) (1981-), het Möllerinstituut in Tilburg (Nederland) (1978-) en gastdocent aan de Fachhochschule für Gestaltung te Pforzheim (West-Duitsland).

Biografie
Herbst is dochter van de Duitse Anna Margaretha Edith Herbst (1912-1991), die in haar bestaan voorzag als huishoudster en modiste, en een onbekende vader. Toen de moeder van Herbst in de winter van 1944 en 1945, na een verblijf in Berlijn (Duitsland), per trein Nederland trachtte te bereiken, strandde ze hoogzwanger op dertig kilometer van de grens in een kloosterhospitaal in Lingen an der Ems (Duitsland). Daar werd haar kind Marion geboren. Na de geboorte van Marion was Herbst werkzaam in Nederland als huishoudster. Moeder en dochter woonden daardoor op diverse adressen in Amsterdam (Nederland), Zaandam (Nederland), Haarlemmerliede (Nederland)en Hilversum (Nederland). Later verdiende Herbst de kost als hoedenmaker in Amsterdam (Nederland). Hun Duitse wortels en het karig e inkomen van haar moeder bezorgde Marion geen onbezorgde jeugd.

Herbst volgde een avondopleiding aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs te Amsterdam (Nederland) (1962-1968). Aanvankelijk begon Herbst met lessen in beeldhouwen, maar na twee jaar stapte zij over naar de afdeling edelsmeden, waar Karel Niehorster doceerde.

Tijdens de opleiding leerde Herbst Berend Peter Hogen Esch kennen, met wie zij in 1967 ging samenwonen in de Grote Wittenburgerstraat te Amsterdam (Nederland). Enkele jaren later verhuisden zij naar de Oudezijds Achterburgwal, ook in Amsterdam (Nederland).

In 1969 deed Herbst mee aan de tentoonstelling Sieraad ’69 in Galerie Het Kapelhuis in Amersfoort (Nederland). Haar kleurrijke sieraden werden als verrassend en vernieuwend ontvangen en verschillende stukken werden aangekocht door de Nederlndse staat. Herbst werkte onder meer met objets trouvés en voor die tijd ongebruikelijke materialen als perspex, aluminium en acrylaat.

Herbst vervaardigde in of vóór 1970 een schaaktafel van perspex met schaakstukken van aluminium. Ze liet er vijf exemplaren van maken en verkocht er twee.

Samen met Françoise van den Bosch (1944-1977), Karel Niehorster, Onno Boekhoudt (1944-2002) en Berend Peter richtte Herbst in 1974 de Bond van Oproerige Edelsmeden (B.O.E.) op. Als groep exposeerden zij onder meer in Electrum Gallery (Londen, Verenigd Koninkrijk). Samen maakten zij de B.O.E.-doos in een oplage van 100. In de doos van hout vervaardigd door de beeldhouwer Berend Peter hadden alle vier de sieraadontwerpers een compartiment waarin zij hun visie op het vak vastlegden door middel van objecten en tekst.

Van 1969 tot en met 1979 woonden en werkten Herbst en Berend Peter in een pakhuis op de Oudezijds Achterburgwal in Amsterdam (Nederland). Ze hadden er een daktuin. In samenwerking met Henriëtte Wiessing (1952), die ook doceerde in Tilburg (Nederland), realiseerde Herbst in 1979 het project Lintjes ’79. In 1979 verhuisde Herbst samen met Berend Peter naar een huis onder aan de dijk in het Brabantse dorp Veen (Nederland).

Het werk van andere naar vernieuwing zoekende Nederlandse sieraadontwerpers zoals Emmy van Leersum en Gijs Bakker kenschetste Herbst schertsend als Hollands glad. Vanaf 1975 was Herbst actief in de Vereniging van Edelsmeden en Sieraadontwerpers (VES), die was voortgekomen uit B.O.E.

In 1982 was Herbst de tweede winnaar van de Françoise van den Bosch Prijs. Samen met Jerven Ober stelde zij naar aanleiding daarvan een overzichtstentoonstelling samen uit haar werk die in verschillende Nederlandse musea was te zien.

Herbst was jurylid voor de reizende tentoonstelling Sieraden in 1980, die door het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk was geïnitieerd. Voor de tentoonstelling Sieraden, Images in 1985 selecteerde Herbst samen met Marjan Unger, Onno Boekhoudt, Bruno Ninaber van Eyben en Jerven Ober de kunstenaars.

Op 14 februari 1992 werd Herbst door Claartje Keur gefotografeerd in haar atelier in Veen (Nederland). Zaterdag 4 september 1993 werden er twee tentoonstellingen met Herbsts werk geopend: een in het Stedelijk Museum Amsterdam en de ander in Galerie Ra. In het Stedelijk Museum werd tevens de monografie Marion Herbst 1968 – 1993 gepresenteerd.

Met het geld van de Emmy van Leersumprijs, uitgereikt door het Amsterdamse Fonds voor de Kunst, die Herbst in 1994 won, kocht zij een laptop: een 165c PowerBook van Apple. Herbst noemde het haar Appletje. Zij maakte hierop tekeningen en schreef verschillende brieven. De brieven -vaak met tekeningen- werden geprint en vervolgens per post verstuurd. Berend Peter heeft verschillende van deze brieven op een website gepubliceerd. De brieven waren gericht aan onder anderen Beppe Kessler, Charon Kransen en Lous Martin.

Voor de Kunstuitleen in Zwolle (Nederland) maakte Herbst in 1994 een sieraad in een oplage van 25. Tijdens de open dag van de Kunstuitleen op 5 november 1994 werd dit sieraad aangeboden voor de prijs van ƒ80,00; daarna bedroeg de prijs ƒ95,00. Marjan & Gerard Unger schonken in 2009 de BOE-doos aan het Rijksmuseum Amsterdam.

Herbst onderhield vriendschappen met onder meer Beppe Kessler en Lous Martin. Ze was getrouwd met Berend Peter. Herbst leed aan kanker, overleed op vijftigjarige leeftijd en werd naar haar wens op Zorgvlied (Amsterdam, Nederland) begraven. Haar archief wordt bewaard in het Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch te Den Bosch (Nederland). Naast sieraden zijn er verschillende gouaches en tekeningen van de hand van Herbst overgeleverd.

Jaren na het overlijden van Herbst gaf Berend Peter delen uit de ateliernalatenschap aan Karin Seufert. Het betrof onder meer kralen, parels en stenen. Hij besloot hiertoe na een tekst van Seufert te hebben gelezen en haar werk te hebben gezien en een verwantschap met Herbst te hebben opgemerkt. Deze verwantschap zat onder meer in de liefde voor kralen.

Galerie Spektrum en Wilhelm Mattar hebben sieraden van de hand van Herbst geschonken aan Die Neue Sammlung.

Sieraden van Herbst werden gepresenteerd door onder meer Galerie Ra, Galerie Sieraad en Galerie Spektrum.

Werk in openbare collecties (selectie)
Angermuseum, Erfurt (Duitsland)
Centraal Museum, Utrecht (Nederland)
CODA, Apeldoorn (Nederland) (1 van de 34 kernkunstenaars)
Collectie Françoise van den Bosch (Nederland)
Dallas Museum of Art, Dallas (Texas, Verenigde Staten)
Design Museum Den Bosch, Den Bosch (Nederland)
Die Neue Sammlung, München (Duitsland)
Frans Halsmuseum, Haarlem (Nederland)
Gemeente Lelystad, Lelystad (Nederland)
Gemeentemuseum Den Haag, Den Haag (Nederland) (Nederlands Kostuummuseum)
Museum Arnhem, Arnhem (Nederland)
Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam (Nederland)
Powerhouse Museum, Sydney (Australië)
PTT Nederland, Kunst en Vormgeving (Nederland)
Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE), Amersfoort (Nederland)
Rijksmuseum Amsterdam, Amsterdam (Nederland) (BK-2010-2-32)
Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
Universiteitsmuseum Mexico City (Mexico)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Nelly Van Den Abbeele
Inge Asenbaum
Jurriaan van den Berg
Liesbeth den Besten
Annie Brouwer-Korf
Paul Derrez & Willem Hoogstede
Yvònne Joris
Claartje Keur
Thea & Jur van Lee-Ellis
Riet en Johan van Lonkhuijsen
Lous Martin
Threes Moolhuysen-Coenders
Riet Neerincx
Jeldrik Oorthuys
Benno Premsela
Auckjen & Jan Ridderbos
Marjan Unger & Gerard Unger

Tentoonstellingen (selectie)
1969 – Sieraad ’69, Galerie Het Kapelhuis, Amersfoort (Nederland)
1970 – Wereldtentoonstelling Expo 70, Osaka, (Japan)
1970 – Marion Herbst, Galerie Sieraad, Amsterdam (Nederland)
1970 – Sculpture to Wear, New York en Boston (Verenigde Staten)
1971 – Marion Herbst, Galerie Sieraad, Amsterdam (Nederland)
1972 – Sieraad 1900-1972, De Zonnehof, Amersfoort (Nederland)
1973 – Marion Herbst en Charlotte van der Waals, Galerie Sieraad, Amsterdam (Nederland)
1973 – Schmuck ’73, Tendenzen, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
1974 – Revolt in Jewelery by Five Dutch Artists, Electrum Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1975 – Sieraad 1975, 4e Manifestatie van Nederlandse edelsmeden en sieraadontwerpers in Amersfoort, Galerie Het Kapelhuis, Amersfoort (Nederland)
1978 – Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1978 – Rondom het Sieraad, VES, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
1978 – Vormgeving, Centraal Museum, Utrecht (Nederland) (Maliebaan 42) (23 oktober 1978 t/m 1 augustus 1979)
1979 – Atelier 16, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
1979 – Marion Herbst – Irene Bakker – Henriëtte Wiessing, Museum Het Kruithuis, Den Bosch, De Moriaan (Nederland)
1980 – Kleurbekennen, Galerie Roos van Alten, Krimpen aan den IJssel (Nederland) (4 oktober 1980 t/m 1 november 1980)
1980 – Schmuck International 1900 – 1980, Künstlerhaus, Wenen (Oostenrijk)
1981 – 5 Keer Marion Herbst, 5 jaar Galerie Ra, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1981 – Vereniging van Edelsmeden en Sieraadontwerpers, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
1982 – Marion Herbst, een overzicht 1969-1982, (reizende tentoonstelling Centraal Museum (Utrecht (Nederland)), Gemeentemuseum Arnhem (Arnhem (Nederland)), Gemeentemuseum Den Haag (Den Haag (Nederland)), Noordbrabants Museum (Den Bosch (Nederland)), Frans Halsmuseum (Haarlem (Nederland))
1982 – Marion Herbst: sieraden en objecten, Museum Boijmans Van Beuningen (Rotterdam (Nederland) (9 oktober 1982 t/m 7 november 1982)
1982 – Schmuck aus den Niederlanden, Galerie Spektrum, München (Duitsland)
1982 – Schmuck ’82-Tendenzen, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
1983 – Claudie Berbée-Joke Brakman, Eleonoor van Beusekom, Marion Herbt, Ann Maes, Helly Oestreicher, Aspects, Londen (Verenigd Koninkrijk) (27 oktober 1983 t/m 28 november 1983)
1983 – Marion Herbst – Schmuck, Galerie Spektrum, München (West-Duitsland) (26 oktober 1983 t/m 19 november 1983)
1983 – Onno Boekhoudt; Marion Herbst, jewellery and objects, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1983 – Schmuck, Galerie Spektrum, München (West-Duitsland) (22 november 1983 t/m 30 december 1983)
1983 – Sieraden, Expositie Culturele Kring Land van Heusden en Altena, Kasteel-Raadhuis Dussen, Dussen (Nederland) (12 november 1983 t/m 27 november 1983)
1984 – Hollandsk Smykkekunst, Galerie Metal, Kopenhagen (Denemarken) (26 oktober 1984 t/m 13 november 1984)
1984 – Hollandsk Smykkekunst, Sønderjyllands Kunstmuseum, Tønder (Denemarken) (17 november 1984 t/m 16 december 1984)
1985 – Body Works and Wearable Sculpture, Visual Arts Centre of Alaska, Anchorage (Verenigde Staten)
1985 – Paul Derrez, 10 jaar sieraden, Krtitzraedthuis, Sittard (Nederland) (9 november 1985 t/m 8 december 1985)
1986 – 10 Jaar Ra, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1986 – Affenliebe, Hexenbesen und Samurais, Galerie Beeld & Aambeeld, Enschede (Nederland) (27 juni 1986 t/m 27 juli 1986)
1986 – Affenliebe, Hexenbesen und Samurais, Galerie Spektrum, München (Duitsland) (8 april 1986 t/m 8 mei 1986)
1986 – Affenliebe, Hexenbesen und Samurais, Que Van, Knokke (België) (augustus 1986)
1986 – Affenliebe, Hexenbesen und Samurais, Galerie Schmuck Forum, Zürich (Zwitserland) (10 mei 1986 t/m 19 juni 1986)
1986 – Marion Herbst, Onverantwoord design, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1986 – Sieraad 1986, Draagteken? Museum het Kruithuis, Den Bosch, Gemeentemuseum Arnhem, Arnhem (Nederland)
1986 – Sieraden, vorm en idee, Van Reekum Museum, Apeldoorn
1987 – Holland in vorm: Sieraden, Gemeentemuseum Arnhem, Arnhem (Nederland)
1987 – Marion Herbst, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland) (30 mei 1987 t/m 30 juli 1987)
1987 – Visie op vazen, Galerie Detail, Groningen (Nederland)
1988 – Crafts Council, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1988 – Licht, hedendaagse vormen in Joodse rituelen, Joods Historisch Museum, Amsterdam (Nederland)
1988 – Object als onderscheiding, een selectie, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
1988 – Ornaments Corporals I Altres, Galeria GU, Barcelona (Spanje) (november 1988 t/m december 1988)
1988 – Sieraden, Museum Waterland, Purmerend (Nederland) (19 november 1988 t/m 24 december 1988)
1989 – Hedendaags Delfts Blauw, Keramisch Werkcentrum, Heusden (Nederland), reizende tentoonstelling
1989 – Kammen, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
1989 – Kammen, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam (Nederland)
1990 – l’Arte della Gioia, Padua (Italië)
1990 – Joalharia Holandesa, Novidades da Holanda / News from the Netherlands, Museu Calouste Gulbenkian, Lissabon (Portugal) (9 mei 1990 t/m 27 mei 1990)
1990 – Joalharia Holandesa, Novidades da Holanda / News from the Netherlands, Museu Nacional de Soares dos Reis, Porto (Portugal) (20 juni 1990 t/m 15 juli 1990)
1991 – Bedels aan banden, contemporary charms and charm-bracelets by designers, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1991 – De feestdis, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1991 – Getooid en Versierd, De Vishal, Haarlem (Nederland) (1991 t/m 7 juli 1991) (gecureerd door Christhilde Klein)
1991 – Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland) (t/m 7 april 1991)
1992 – Bedels aan banden, Gemeentemuseum Arnhem, Arnhem (Nederland)
1992 – Interplays, Bratislava (Slowakije)
1993 – Amulet, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
1993 – Bettelarmbänder (Bedels aan Banden), V&V, Wenen (Oostenrijk) (3 augustus 1993 t/m 18 september 1993)
1993 – Marion Herbst, Mag het iets meer zijn?, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland) (4 september 1993 t/m 6 oktober 1993)
1993 – Mag het iets meer zijn, overzichtstentoonstelling, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland) (4 september 1993 t/m 17 oktober 1993)
1994 – Darf es etwas mehr sein, Galerie Spektrum, München (Duitsland)
1995 – Marion Herbst en tijdgenoten, Centraal Museum, Utrecht (Nederland)
1998 – Claartje Keur, portretten en colliers, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Arnhem (Nederland)
2000 – Op de huid, sieraden uit de collectie, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Arnhem (Nederland)
2001 – De eigen collectie sieraden 1970-heden, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2002 – Zonder wrijving geen glans, Centraal Museum, Utrecht (Nederland)
2004 – Hoogtepunten van het Nederlandse moderne sieraad, De Nederlandsche Bank, Amsterdam (Nederland)
2004 – Sieraadontwerpers slaan nieuwe wegen in, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2004 – Vijftien Open Dag Sieraden Op Rij, Kunstuitleen Zwolle, Zwolle (Nederland) (24 oktober 2004 t/m 20 november 2004)
2005 – Françoise van den Bosch, tijdgenoten en jong talent, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2005 – Hommage aan Onno Boekhoudt en Marion Herbst, De Nederlandsche Bank, Amsterdam (Nederland) (uit de collectie van Jurriaan van den Berg)
2006 – Do the Right Bling, Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch, Den Bosch (Nederland)
2006 – Lokvogels en andere sieraden uit het oeuvre van Marion Herbst, Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch, Den Bosch (Nederland) (24 juni 2006 t/m 21 januari 2007)
2009 – Upcycling, collectiepresentatie, Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch, Den Bosch (Nederland)
2013 – Dare to wear, sieraden uit de collectie Paul Derrez/Willem Hoogstede, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2014 – Body Jewels, TextielMuseum, Tilburg (Nederland)
2014 – De sieraden van Annie Brouwer-Korf, Een bijzondere en persoonlijke collectie, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2014 – Kettingreacties, sieraden en fotografie van Claartje Keur, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2015 – Omarm & Omhels – 35 jaar Stichting Françoise van den Bosch, Sieraad Art Fair (SAF), Westergasfabriek, Amsterdam (Nederland)
2015 – Sieradenpresentatie lockers, Centraal Museum, Utrecht (Nederland)
2016 – Seventies music-fashion-design, Gorcums Museum, Gorinchem (Nederland)
2016 – 40 Jaar Ra, Sieraad Art Fair (SAF), Westergasfabriek, Amsterdam (Nederland)
2017 – Big, Bold & Beautiful, Bloemlezing uit de CODA Collectie, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2017 – Met passie verzameld, met liefde geschonken, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2018 – Alles of niets, collectie Jurriaan van den Berg, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2018 – Bloemlezing CODA Collectie, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2018 – Rijkdom – Sieraden van het Rijk, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2018 – Show yourself, Design Museum Den Bosch, Den Bosch (Nederland)
2022 – Van een wonderschone frivoliteit, CODA, Apeldoorn (Nederland) (13 november 2022 t/m 12 maart 2023)
2023 – Gedeelde verhalen – sieraden van Chequita Nahar en haar keuze uit de CODA collectie in combinatie met werk van Wendy Owusu en Iriée Zamblé, CODA, Apeldoorn (Nederland) (19 maart 2023 t/m 25 juni 2023)
2024 – Sprekende juwelen – de keuze van Martijn Akkerman, CODA, Apeldoorn (Nederland) (28 januari 2024 t/m 12 mei 2024)

Prijzen (selectie)
1982 – Françoise van den Bosch Prijs
1994 – Emmy van Leersumprijs (voor de serie samengestelde broches 1992-1993)

Opdrachten (selectie)
1994 – Sieraad in oplage voor Kunstuitleen Zwolle

Bibliografie (selectie)
10 Jaar Ra (1986). Amsterdam: Galerie Ra. OCLC 27263707
Affenliebe, Hexenbesen und Samurais -figurative Arbeiten im Schmuck (1986) München: Galerie Spektrum. ISBN 3924494045
Beks, M. en Menkman, L. (1993) Amulet.
Berend Peter (24 oktober 2021) Hedendaagse sieraden door Berend Peter. hedendaagsesieraden.nl.
Bertheux, M., Derrez, P., Linden, G. van der en Moolhuysen-Coenders, T. (2001) Onedel – Non-precious. Schiedam: Stichting Tekens en Ketens. ISBN 9071877612
Besten, L. den (10 februari 2022) In memoriam: Berend Peter Hogen Esch (1945-2022). hedendaagsesieraden.nl.
Besten, L. den (1998) ‘k Zou zo graag een ketting rijgen, Claartje Keur’s collectie colliers & haar fotoportretten van de makers. Arnhem: Museum voor Moderne kunst Arnhem. OCLC 699181441
Besten, L. den (2011) On Jewellery, A Compendium of international contemporary art jewellery. Stuttgart: ARNOLDSCHE Art Publishers. ISBN 9783897903494
Besten, L. den (1986) Sieraden, vorm en idee. Apeldoorn: Gemeentelijk Van Reekummuseum. OCLC 64289691
De Feestdis ontworpen door negenendertig kunstenaars (1991). Amsterdam: Galerie Ra. ISBN 9080072818
Derrez, P. (30 januari 2022) What’s in a name?. hedendaagsesieraden.nl.
Derrez, P. en Neerincx, R. (1981) Vereniging van Edelsmeden en Sieraadontwerpers. Amsterdam.
Doornbusch, E. (21 februari 2022) Boekrecensie: Ring Redux. SieradenMuze.
Doornbusch, E. (26 mei 2022) Herinneringen aan Berend Peter. hedendaagsesieraden.nl.
Doornbusch, E. (3 februari 2022) Het prikbord in Hotel Museumzicht. hedendaagsesieraden.nl.
Doornbusch, E. (24 februari 2022) Ring Redux boekbespreking. hedendaagsesieraden.nl.
Eickhoff, J. (7 maart 2022) Von Jubilar zu Jubilar. hedendaagsesieraden.nl.
Es, S. van (27 december 2021) De sieradenbiografie ofwel ‘bedankt oma Remmy’. hedendaagsesieraden.nl.
Galerie Spektrum (1986) Affenliebe, Hexenbesen und Samurais : figurative Arbeiten im Schmuck. München: Galerie Spektrum. ISBN 3924494045
Hölscher, P. (2020) Schmuck/Jewelry, Die Neue Sammlung Danner Stiftung. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905856
Hout, M.J. van den (1989) Kammen. Nijmegen: Galerie Marzee. ISBN 9073124018
Jewels of mind and mentality, Dutch jewelry design 1950-2000 (2000). Rotterdam: 010. ISBN 9064503990
Kruijning, A. (7 juni 1991) Van ‘Anti-galacollier’ tot diamanten waterval, Historisch sieraden-overzicht in Haarlemse Vishal. De Telegraaf.
Martens, H. (2000) Op de huid, sieraden uit de collectie. Arnhem: Gemeentemusea Arnhem. ISBN 90-72861-27-2
Meij, I. (1991) Bedels aan Banden, Hedendaagse interpretaties van de bedelarmband. Arnhem: Stichting Nieuwstad. ISBN 9090045120
Metz, T. (23 mei 1991) Tussen spijltjesstijl en anti-sieraad. NRC Handelsblad.
Multiples heden verleden (1986). Amsterdam: VES. OCLC 36257696
Radiant. 30 jaar RA (2006). Amsterdam: Galerie Ra. ISBN 9070283034
Reinders, C.E.M. (2016) Re/defining jewellery, sieradencollectie CODA Museum. Apeldoorn: CODA. ISBN 978-94-6228-769-3
Schliwinski, M. (1982) Schmuck aus den Niederlanden. München: Galerie Spektrum. OCLC 64968460
Sänger, P. en Straus, C. (1996) Vormgevers op locatie. Amsterdam. OCLC 40594200
Sieraad 1900-1972, eerste triennale Amersfoort 2 augustus t/m 1 oktober 1972 (1972). Rotterdam: Lemniscaat. ISBN 9060691318
Sieraden, Images (1986). Amsterdam: VES. OCLC 313823758
Unger M. Herbst, Marion (1944-1995). Digitaal Vrouwenlexicon van Nederland. Huygens ING.
Unger, M. (2004) Het Nederlandse sieraad in de 20ste eeuw. Bussum: THOTH. ISBN 9789068683486
Unger, M. (1990) Joalharia Holandesa, Novidades da Holanda / News from the Netherlands. Amsterdam: Dutch Form Foundation. OCLC 315495184
Velden, A. van der (7 juni 1990) Otto Künzli wint Van den Bosch-prijs, Een ketting van trouwringen. NRC Handelsblad.

Overige publicaties (selectie)
1974 – B.O.E. Doos
1974 – NOS film Uit de Kunst

Links
RKD Artists
Wikidata

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: http://hedendaagsesieraden.nl/2016/09/24/marion-herbst/

Geef een reactie