Lous Martin

Lous Martin, armband, 1969. Collectie Jurriaan van den Berg, Collectie Museum Arnhem. Foto met dank aan CODA©
Lous Martin, armband, 1969. Collectie Jurriaan van den Berg, Collectie Museum Arnhem. Foto met dank aan CODA©

Louise Annemariet (Lous) Martin (Caracas (Venezuela), 3 augustus 1945) was onder meer actief als sieraadontwerper en galeriehouder. Zij woont en werkt in Nederland en was gevestigd in onder meer Amsterdam, Delft en Haarlem.

Biografie
Martin is opgeleid aan de Hogeschool voor de Kunsten te Arnhem (Nederland), waar ze lessen volgde bij onder anderen Franck Ligtelijn en Henk Peeters. Ze zette haar studie voort aan de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam (Nederland) waar ze afstudeerde in 1968. Een jaar later (1969) startte zij samen met Hans Appenzeller Galerie Sieraad in Amsterdam (Nederland). De galerie werd op 20 september geopend door Wim Crouwel. Het was de eerste galerie in Nederland gespecialiseerd in het sieraad; er werd permanent een overzicht getoond van recent werk van Nederlandse edelsmeden en sieraadontwerpers. Er was uitdrukkelijk aandacht voor het gebruik van nieuwe materialen zoals aluminium, rubber en kunststof. Traditionele materialen als goud en zilver uit het juweliersgenre werden in de galerie niet gemeden, maar golden wel als verdacht.

Op 1 maart 1975 werd de galerie officieel gesloten, waarna Martin zich weer toelegde op vervaardiging van sieraden, waarbij zij als een van de eersten gebruik maakte van textiel in onder meer haar manchetarmband. Ook paste zij naast edele metalen binnen het vak nieuwe materialen als alpaca en acrylaat toe. Martin besteedt veel aandacht aan sluitingen en bevestigingen; vorm, functie en verschijning smeedt zij samen tot één geheel; vaak een geometrische vorm. Enkele van haar ringen en armbanden kunnen op twee verschillende manieren worden gedragen.

In 1985 maakte Martin in samenwerking met Eleonoor van Beusekom en Suzanne Esser de tentoonstelling 16 Dutch Jewellery Designers met sieraden van 16 Nederlandse sieraadontwerpers uit de voorhoede. De expositie was te zien in Trondheim (Noorwegen) en in Stockholm (Zweden) (1986).

In 1986 start Martin met het presenteren van colliers van karton waarin kleur een een steeds grotere rol speelt.

Januari 1996 nam Martin Trits Sieraden te Delft (Nederland) over (gestart door Laura Bakker en Ger Boekestein), die zij tot aan haar pensionering in 2011 onder de naam Galerie Lous Martin runde. Zij stopte toen met het zelf vervaardigen van sieraden.

Martin gaf gastlessen aan de Gerrit Rietveld Academie in 1983 en 1991, ze was lid van de Vereniging van Edelsmeden en Sieraadontwerpers (1984-1992) en vervulde daar diverse bestuursfuncties. Eén sieraad van haar hand is door Marjan Unger en Gerard Unger samen met honderden andere sieraden van diverse Nederlandse ontwerpers in 2009 door een schenking in de collectie van het Rijksmuseum Amsterdam te Amsterdam (Nederland) beland.

Martin bezat een BOE-doos; deze heeft zij geschonken aan de Stichting Françoise van den Bosch. Ook heeft zij werk van Marion Herbst (een blauwe kabouter met hengel en broche) en Lam de Wolf.

Sieraden van Martin werden gepresenteerd door onder meer Galerie Beeld & AambeeldGalerie Ekster, Galerie Flora, Galerie Het Kapelhuis, Galerie Marzee, Galerie Nouvelles Images, Galerie RaGalerie Sieraad en Galerie Trits.

Werk in openbare collecties (selectie)
Centraal Museum, Utrecht (Nederland)
CODA, Apeldoorn (Nederland)
Design Museum Den Bosch, Den Bosch (Nederland)
Gemeentemuseum Den Haag. Den Haag (Nederland)
Kunstindustri-museum, Trondheim (Noorwegen) (Nordenfjeldske Kunstindustriemuseet)
Kunstindustrimuseum, Kopenhagen (Denemarken)
Museum Arnhem, Arnhem (Nederland)
Museum Fodor, Amsterdam (Nederland)
Rijksmuseum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)

TextielMuseum, Tilburg (Nederland)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Jurriaan van den Berg
Paul Derrez & Willem Hoogstede
Claartje Keur
Thea & Jur van Lee-Ellis
Threes Moolhuysen-Coenders
Riet Neerincx
Benno Premsela
Marjan Unger & Gerard Unger

Tentoonstellingen (selectie)
1968 – Galerie Nouvelles Images, Den Haag (Nederland)
1969 – Sculpurale (lichaams)sieradenGalerie Sieraad, Amsterdam (Nederland)
1970 – Schmuck ’70 Tendenzen, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (West-Duitsland)
1972 – Sieraad 1900-1972, De Zonnehof, Amersfoort (Nederland)
1974 – Amulets and Talismans, New York (Verenigde Staten)
1975 – Lous MartinGalerie Sieraad, Amsterdam (Nederland)
1975 – Sieraad 1975, 4e Manifestatie van Nederlandse edelsmeden en sieraadontwerpers in Amersfoort, Galerie Het Kapelhuis, Amersfoort (Nederland)
1976 – Jewellery 1900-1976, Israël Museum, Jeruzalem (Israël)
1979 – Mode-Kleding-Mode, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
1980 – Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1980 – Museum Fodor, Amsterdam (Nederland)
1982 – Galerie Flora, Eindhoven (Nederland)
1982 – Le Compte d’Haese, Brussel (België)
1983 – Galerie Eewal, Leeuwarden (Nederland)
1983 – Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
1983 – Galerie Serafijn, Utrecht (Nederland)
1984 – Galerie Het Kapelhuis, Amersfoort (Nederland)
1984 – Hollandsk Smykkekunst, Galerie Metal, Kopenhagen (Denemarken)
1984 – Ontwerpen in kleine oplage, Galerie Het Kapelhuis, Amersfoort (Nederland)
1984 – Sønder Jyllands Kunstmuseum, Tønder (Denemarken)
1985 – 16 Dutch Jewellery Designers, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim (Noorwegen)
1985 – Galerie Detail, Groningen (Nederland)
1985 – Galerie Malten, Dortmund (West-Duitsland)
1985 – Kunstindustrimuseum Nordenfjeldske, Trondheim (Noorwegen)
1985 – New Tradition, the evolution of jewellery 1966 – 1985, British Crafts Centre, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1986 – 16 Dutch Jewellery Designers, Nutida Svenskt Silver, Stockholm (Zweden)
1986 – Galerie Nfs, Stolckholm (Zweden)
1986 – Multiples heden verleden, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
1986 – Multiples heden verleden, Galerie Nouvelles Images, Den Haag (Nederland)
1986 – Multiples heden verleden, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
1986 – Sieraden, Images, Singer Museum, Laren (Nederland) (reizende tentoonstelling)
1986 – Sieraden, vorm en idee, Van Reekum Museum, Apeldoorn (Nederland)
1986 – 10 Jaar Ra, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1987 – Concepts, Comments, Process, Dutch jewellery 1967-1987, Montreal (Canada)
1987 – Concepts, Comments, Process, Dutch jewellery 1967-1987, Toronto (Canada)
1987 – Holland in vorm: Sieraden, Gemeentemuseum Arnhem, Arnhem (Nederland)
1987 – Multiples heden verleden, Galerie Eewal, Leeuwarden (Nederland)
1987 – Multiples heden verleden, Galerie Kokon, Tilburg (Nederland)
1987 – Multiples heden verleden, Galerie Pêdjeshof, Grubbenvorst (Nederland)
1987 – Multiples heden verleden, Galerie Puntgaaf, Groningen (Nederland)
1987 – Multiples heden verleden, Kunst+, Vlaardingen (Nederland)
1987 – Multiples heden verleden, Kunst/Werk, Utrecht (Nederland)
1987 – Multiples heden verleden, Museum Het Palthe-Huis, Oldenzaal (in samenwerking met Galerie Beeld & Aambeeld)
1987 – Multiples heden verleden, Trits Sieraden, Delft (Nederland)
1988 – Unica, Nederlands Goud-, Zilver- en Klokkenmuseum, Schoonhoven (Nederland)
1988 – Unica, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
1989 – Ornamenta I, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
1990 – Joalharia Holandesa, Novidades da Holanda/News from the Netherlands, Museu Calouste Gulbenkian, Lissabon (Portugal) (en Porto (Portugal), reizende tentoonstelling)
1990 – Point of view, Verenigde Staten en Canada (reizende tentoonstelling t/m 1991)
1990 – Trits Sieraden, Delft (Nederland)
1991 – Prikkelend/griffig, Galerie Beeld & Aambeeld, Enschede (Nederland)
1991 – View Review, 15 jaar VES, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
1994 – 10 jaar Trits, Galerie Trits, Delft (Nederland)
1998 – Origineel en Beeld, De Nederlandsche Bank, Amsterdam (Nederland)
2000 – Jewels of Mind and Mentality, Museum het Kruithuis, Den Bosch (Nederland)
2000 – Op de huid, sieraden uit de collectie, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Arnhem (Nederland)
2002 – 21 Diademen voor Máxima, Museum het Kruithuis, Den Bosch (Nederland)
2004 – Hoogtepunten van het Nederlandse moderne sieraad, De Nederlandsche Bank, Amsterdam (Nederland)
2013 – Dare to wear, sieraden uit de collectie Paul Derrez/Willem Hoogstede, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2014 – Body Jewels, TextielMuseum, Tilburg (Nederland)
2014 – Kettingreacties, sieraden en fotografie van Claartje Keur, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2016 – Seventies music-fashion-design, Gorcums Museum, Gorinchem (Nederland)
2018 – Alles of niets, collectie Jurriaan van den Berg, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2018 – Ruw & Rauw, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2018 – Show yourselfDesign Museum Den Bosch, Den Bosch (Nederland)

Opdrachten (selectie)
1973  – Serie Sieraad (in opdracht van Galerie Sieraad)

Residencies (selectie)
1986 – Massachusetts College of Art, Boston (Verenigde Staten)

Bibliografie (selectie)
10 Jaar Ra (1986). Amsterdam: Galerie Ra. OCLC 27263707
Berkum, J.M.C. van en Ooststroom, M. van (1995) Simpelweg sieraden : Lous Martin (thirty years of modern jewellery 1965-1995) en Galerie Sieraad 1969-1975. Amsterdam. ISBN 9080276715
Berkum, A. van, Meij, I. en Winters, P. (1991) View Review. Amsterdam: VES. ISBN 9080067911
Bertheux, M., Derrez, P., Linden, G. van der en Moolhuysen-Coenders, T. (2001) Onedel – Non-precious. Schiedam: Stichting Tekens en Ketens. ISBN 9071877612
Besten, L. den (2011) On Jewellery, A Compendium of international contemporary art jewellery. Stuttgart: Arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897903494
Besten, L. den (1986) Sieraden, vorm en idee. Apeldoorn: Gemeentelijk Van Reekummuseum. OCLC 64289691
Holland in vorm. Vormgeving in Nederland 1945-1987 (1987). Den Haag: Stichting Holand in Vorm. ISBN 9090017321 [p. 195-228: betreft sieraden]
Jewels of mind and mentality, Dutch jewelry design 1950-2000 (2000). Rotterdam: 010. ISBN 9064503990
Joris, Y. (2002) 21 diademen voor Máxima / 21 tiaras for Máxima. Den Bosch: Museum het Kruithuis. ISBN 9065382720
Koch, J., Neerincx, R. en Opstad, J.L. (1985)16 Dutch Jewellery Designers. Amsterdam. OCLC 59041235
Kransen, C. (1990) Point of View, Dutch Contemporary Jewelry and Design. New York: Charon Kransen. OCLC 28438200
Martens, H. (2000) Op de huid, sieraden uit de collectie. Arnhem: Gemeentemusea Arnhem. ISBN 90-72861-27-2
Multiples heden verleden (1986). Amsterdam: VES. OCLC 36257696
Sieraad 1900-1972, eerste triennale Amersfoort 2 augustus t/m 1 oktober 1972 (1972). Rotterdam: Lemniscaat. ISBN 9060691318
Sieraad 1975 (1975). Amersfoort: Galerie Het Kapelhuis. OCLC 67055496
Sieraden, Images (1986). Amsterdam: VES. OCLC 313823758
Staal, G. (1982) Hans Appenzeller sieraden. Amsterdam: Van Gennep. ISBN 906012555X
Unger, M. (2004) Het Nederlandse sieraad in de 20ste eeuw. Bussum: THOTH. ISBN 9789068683486
VES (1987) Unica, Vereniging van Edelsmeden en Sieraadontwerpers. Amsterdam: VES. OCLC 913281581

Links
RKD Artists
Wikidata
Website

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

 

 

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: https://hedendaagsesieraden.nl/2016/09/24/lous-martin/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.