Lous Martin

Lous Martin tijdens de manifestatie Bloemsieraden te Amsterdam, 1977. Foto met dank aan Galerie Ra©
Lous Martin tijdens de manifestatie Bloemsieraden te Amsterdam, 1977. Foto met dank aan Galerie Ra©

Louise Annemariet (Lous) Martin (Caracas, 3 augustus 1945) was actief als sieraadontwerper en galeriehouder.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Biografie
Martin is opgeleid aan de Hogeschool voor de Kunsten te Arnhem en vervolgens aan de Gerrit Rietveld Academie waar ze afstudeerde in 1968. Een jaar later (1969) startte zij samen met Hans Appenzeller Galerie Sieraad in Amsterdam. De galerie werd op 20 september geopend door Wim Crouwel. Het was de eerste galerie in Nederland die zich specialiseerde in het sieraad; er werd permanent een overzicht getoond van recent werk van Nederlandse edelsmeden en sieraadontwerpers. Er was uitdrukkelijk aandacht voor het gebruik van nieuwe materialen zoals aluminium, rubber en kunststof. Traditionele materialen als goud en zilver uit het juweliersgenre werden in de galerie niet gemeden, maar golden wel als verdacht.

Op 1 maart 1975 werd de galerie officieel gesloten, waarna Martin zich weer toelegde op vervaardiging van sieraden, waarbij zij als een van de eersten gebruik maakte van textiel in onder meer haar manchetarmband. Ook paste zij naast edele metalen binnen het vak nieuwe materialen als alpaca en acrylaat toe. Martin besteedt veel aandacht aan sluitingen en bevestigingen; vorm, functie en verschijning smeedt zij samen tot één geheel; vaak een geometrische vorm. Enkele van haar ringen en armbanden kunnen op twee verschillende manieren worden gedragen.

In 1986 start Martin met het presenteren van colliers van karton waarin kleur een een steeds grotere rol speelt.

Januari 1996 nam Martin Galerie Trits te Delft over (gestart door Laura Bakker en Ger Boekestein), die zij tot aan haar pensionering in 2011 onder de naam Galerie Lous Martin runde. Zij stopte toen met het zelf vervaardigen van sieraden.

Martin gaf gastlessen aan de Gerrit Rietveld Academie in 1983 en 1991, ze was lid van de Vereniging van Edelsmeden en Sieraadontwerpers (1984-1992) en vervulde daar diverse bestuursfuncties. Eén sieraad van haar hand is door Marjan Unger en Gerard Unger samen met honderden andere sieraden van diverse Nederlandse ontwerpers in 2009 door een schenking in de collectie van het Rijksmuseum Amsterdam beland.

Martin bezat een BOE-doos; deze heeft zij geschonken aan de Stichting Françoise van den Bosch. Ook heeft zij werk van Marion Herbst (een blauwe kabouter met hengel en broche) en Lam de Wolf.

Het werk van Martin werd gepresenteerd door onder meer Galerie Beeld & AambeeldGalerie Ekster, Galerie Flora, Galerie Het Kapelhuis, Galerie Marzee, Galerie Nouvelles Images, Galerie RaGalerie Sieraad en Galerie Trits.

Werk in openbare collecties (selectie)
Centraal Museum, Utrecht
Gemeentemuseum Den Haag
Kunstindustri-museum, Trondheim (Nordenfjeldske Kunstindustriemuseet)
Kunstindustrimuseum, Kopenhagen
Museum Arnhem, Arnhem
Museum Fodor, Amsterdam
Rijksmuseum Amsterdam, Amsterdam
Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim
Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam
Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch, Den Bosch
TextielMuseum, Tilburg

Werk in particuliere collecties (selectie)
Jurriaan van den Berg
Paul Derrez & Willem Hoogstede
Claartje Keur
Threes Moolhuysen-Coenders
Riet Neerincx
Benno Premsela
Marjan Unger & Gerard Unger

Tentoonstellingen (selectie)
1968 – Galerie Nouvelles Images, Den Haag
1970 – Schmuck ’70 Tendenzen, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim
1972 – Sieraad 1900-1972, De Zonnehof, Amersfoort
1974 – Amulets and Talismans, New York
1975 – Lous MartinGalerie Sieraad, Amsterdam
1975 – Sieraad 1975, 4e Manifestatie van Nederlandse edelsmeden en sieraadontwerpers in Amersfoort, Galerie Het Kapelhuis, Amersfoort
1976 – Jewellery 1900-1976, Israël Museum, Jeruzalem
1979 – Mode-Kleding-Mode, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam
1980 – Museum Fodor, Amsterdam
1983 – Galerie Marzee, Nijmegen
1984 – Galerie Het Kapelhuis, Amersfoort
1984 – Hollandsk Smykkekunst, Galerie Metal, Kopenhagen
1984 – Ontwerpen in kleine oplage, Galerie Het Kapelhuis, Amersfoort
1984 – Sønder Jyllands Kunstmuseum, Tønder
1985 – Galerie Detail, Groningen
1985 – Kunstindustrimuseum Nordenfjeldske, Trondheim
1985 – New Tradition, the evolution of jewellery 1966 – 1985, British Crafts Centre, Londen
1986 – Galerie Nfs, Stolckholm
1986 – Sieraden, Images, Singer Museum, Laren (reizende tentoonstelling)
1986 – Sieraden, vorm en idee, Van Reekum Museum, Apeldoorn
1986 – 10 Jaar Ra, Galerie Ra, Amsterdam
1987 – Concepts, Comments, Process, Dutch jewellery 1967-1987 (reizende tentoonstelling, Toronto en Montreal)
1987 – Holland in vorm: Sieraden, Gemeentemuseum Arnhem, Arnhem
1989 – Ornamenta I, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim
1990 – Joalharia Holandesa, Novidades da Holanda/News from the Netherlands, Museu Calouste Gulbenkian, Lissabon en Porto, reizende tentoonstelling
1990 – Point of view, Verenigde Staten en Canada (reizende tentoonstelling t/m 1991)
1991 – Prikkelend/griffig, Galerie Beeld & Aambeeld, Enschede
1991 – View, Review, 15 jaar VES, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam
1994 – 10 jaar Trits, Galerie Trits, Delft
2000 – Jewels of Mind and Mentality, Museum het Kruithuis, Den Bosch
2000 – Op de huid, sieraden uit de collectie, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Arnhem
2002 – 21 Diademen voor Máxima, Museum het Kruithuis, Den Bosch
2013 – Dare to wear, sieraden uit de collectie Paul Derrez/Willem Hoogstede, CODA, Apeldoorn
2014 – Body Jewels, TextielMuseum, Tilburg
2014 – Kettingreacties, sieraden en fotografie van Claartje Keur, CODA, Apeldoorn
2016 – Seventies music-fashion-design, Gorcums Museum

Opdrachten
1973  – Serie Sieraad (in opdracht van Galerie Sieraad)

Residencies
1986 – Massachusetts College of Art, Boston (artist in residence)

Bibliografie (selectie)
Berkum, J.M.C. van en Ooststroom, M. van (1995) Simpelweg sieraden : Lous Martin (thirty years of modern jewellery 1965-1995) en Galerie Sieraad 1969-1975. Amsterdam. ISBN 9080276715
Bertheux, M., Derrez, P., Linden, G. van der en Moolhuysen-Coenders, T. (2001) Onedel – Non-precious. Schiedam: Stichting Tekens en Ketens. ISBN 9071877612
Besten, L. den (2011) On Jewellery, A Compendium of international contemporary art jewellery. Stuttgart: Arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897903494
Besten, L. den (1986) Sieraden, vorm en idee. Apeldoorn: Gemeentelijk Van Reekummuseum. OCLC 64289691
Holland in vorm. Vormgeving in Nederland 1945-1987 (1987). Den Haag: Stichting Holand in Vorm. ISBN 9090017321 [p. 195-228: betreft sieraden]
Jewels of mind and mentality, Dutch jewelry design 1950-2000 (2000). Rotterdam: 010. ISBN 9064503990
Kransen, C. (1990) Point of View, Dutch Contemporary Jewelry and Design. New York: Charon Kransen. OCLC 28438200
Martens, H. (2000) Op de huid, sieraden uit de collectie. Arnhem: Gemeentemusea Arnhem. ISBN 90-72861-27-2
Multiples heden verleden (1986). Amsterdam: VES. OCLC 36257696
Sieraad 1900-1972, eerste triennale Amersfoort 2 augustus t/m 1 oktober 1972 (1972). Rotterdam: Lemniscaat. ISBN 9060691318
Sieraad 1975 (1975). Amersfoort: Galerie Het Kapelhuis. OCLC 67055496
Sieraden, Images (1986). Amsterdam: VES. OCLC 313823758
Staal, G. (1982) Hans Appenzeller sieraden. Amsterdam: Van Gennep. ISBN 906012555X
Unger, M. (2004) Het Nederlandse sieraad in de 20ste eeuw. Bussum: THOTH. ISBN 9789068683486
10 Jaar Ra (1986). Amsterdam: Galerie Ra. OCLC 27263707

Links
RKD Artists
Wikidata
Website

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: https://hedendaagsesieraden.nl/2016/09/24/lous-martin/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s