Liesbeth den Besten

Liesbeth den Besten met halssieraad van Lisa Walker. Foto MisjaB©
Liesbeth den Besten met halssieraad van Lisa Walker. Foto MisjaB©
Liesbeth den Besten met halssieraad van Lisa Walker. Foto MisjaB.nl©

Liesbeth den Besten (Amsterdam (Nederland), 1956) is kunsthistoricus, criticus, tentoonstellingsmaker en auteur, gespecialiseerd in toegepaste kunst en met name sieraadontwerpers. Daarnaast is zij verzamelaar van onder meer sieraden.

Biografie
Den Besten rondde haar studie kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam af in 1985. Kort daarna maakte zij haar eerste tentoonstelling over sieraden, gebaseerd op haar doctoraalscriptie, in de Van Reekum Galerij te Apeldoorn (Nederland) (1986).

Den Besten publiceert over toegepaste kunst in onder meer boeken, tijdschiften als Kunstbeeld en Jong Holland en catalogi en op websites als Art Jewelry Forum en Klimt02. Ook schreef zij voor kranten als het Parool en Trouw (1990-2007) en treedt ze regelmatig op als (gast)conservator van tentoonstellingen. Ook maakt Den Besten met regelmaat deel uit van internationale jury’s in verband met het toekennen van prijzen aan kunstenaars en geeft zij lezingen en gastlessen op verschillende internationale instituten. Zo was zij docent aan de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam (Nederland) (2006-2007 en 2010-2013).

Den Besten was aanvankelijk secretaris van de Stichting Françoise van den Bosch (1992-2000), daarna werd zij voorzitter. In 2016 heeft zij afscheid genomen van de stichting als bestuurslid. Den Besten is één van de oprichters van Think Tank in september 2004 te Gmunden (Oostenrijk), een Europees initiatief op het gebied van toegepaste kunst. Ook is zij bestuurslid van Art Jewelry Forum (AJF).

Den Besten heeft liefhebbers, vakgenoten en óók de gemeente Amsterdam gemobiliseerd toen in 2010 sluiting dreigde voor Galerie Ra. De galerie moest het pand aan de Vijzelstraat verlaten en vond uiteindelijk nieuwe en betaalbare ruimte aan de Nes te Amsterdam (Nederland). Daarnaast is Den Besten oprichter en bestuurslid van de Stichting Sieraden Collecties (opgericht in 2014 te Amsterdam (Nederland)).

Zelf verzamelt Den Besten hedendaagse sieraden, maar ook rouw- en streeksieraden. De eigentijdse sieraden worden ook door haar gedragen.

Den Besten schreef een standaardwerk dat wereldwijd wordt gebruikt op universiteiten en academies: On Jewellery, A Compendium of international contemporary art jewellery. Het boek werd gepresenteerd op 4 november 2011 in het Museum voor Moderne Kunst Arnhem te Arnhem (Nederland), tijdens de opening van Ontketend, grenzeloze sieraden, een tentoonstelling eveneens door Den Besten gemaakt. Het eerste exemplaar werd overhandigd aan Paul Derrez. De eerste druk van 1500 exemplaren was vlot uitverkocht.

In de inleiding van On Jewellery vertelt Den Besten dat ze de meeste sieraden die staan afgebeeld in haar boek met eigen ogen heeft aanschouwd. En ook stelt ze dat een afbeelding van een sieraad niet in de buurt komt van het oorspronkelijke object dat gevoeld, gedragen alsook gehoord (en geroken, noot van de webeditor) zou moeten worden.

In maart 2016 startte Den Besten met lesgeven over Juweelhistorie op de Sint Lucas te Antwerpen (België). Dat jaar begon zij ook met de begeleiding van de Workshop museologie aan de Reinwardt Academie te Amsterdam (Nederland).

In 2018 organiseerde Den Besten samen met Gijs BakkerTed Noten en Ruudt Peters de tijdelijke experimentele masteropleiding Challenging Jewellery aan het Sandberg Instituut te Amsterdam (Nederland). De opleiding is gestart in oktober 2018, duurt tot en met juni 2020 en wordt geleid door Ines Kaag en Desirée Heiss (BLESS). Er is plaats voor 15 studenten.

Verzamelde kunstenaars (selectie)
Anni Albers
Gijs Bakker
Dinie Besems
Alexander Blank
Benedikt Fischer
Warwick Freeman
Karl Fritsch
Sophie Hanagarth
Philipp Käfer
Esther Knobel
Daniel Kruger
Otto Künzli
Suska Mackert
Ted Noten
Noon Passama
Ruudt Peters
Lucy Sarneel
Lisa Walker
Julia Walter
Mallory Weston
Petra Zimmermann

Tentoonstellingen (met Den Besten als conservator)
1982 – Visies op sieraden, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland) (door Liesbeth Crommelin)
1986 – Sieraden, vorm en idee, Van Reekum Galerij, Apeldoorn (Nederland)
1987 – Holland in vorm: Sieraden, Gemeentemuseum Arnhem, Arnhem (Nederland) (Peggy Bannenberg, Mecky van den Brink, Lous Martin, Philip Sajet) (door Liesbeth den Besten en Monique Mokveld; samenwerkingsproject van 5 musea over vormgeving in Nederland tussen 1945 en 1985)
1998 – Claartje Keur, portretten en colliers, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Arnhem (Nederland)
2000 – Charm, transformaties in de hedendaagse vormgeving, Bonnefantenmuseum, Maastricht (Nederland) (in samenwerking met onder meer Chequita Nahar)
2001 – De nieuwe ambtsketen, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland) (in samenwerking met Marjan Boot)
2002 – Display, een voorstel tot Gemeentelijke Kunstaankopen, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
2006 – Cerita-cerita Besar, Perhiasan masa kini dari Belanda, Erasmus Huis Jakarta (Indonesië)
2006 – Sterke Verhalen, hedendaagse verhalende sieraden uit Nederland, Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch, Den Bosch (Nederland) (Ook te zien in het Erasmus Huis, Jakarta (Indonesië))
2007 – European Voices, Objectspace Auckland, Auckland (Nieuw-Zeeland) (in samenwerking met Love Jönsson)
2009 – Gejaagd door de wind, Zuiderzeemuseum, Enkhuizen (Nederland)
2011 – Ontketend, grenzeloze sieraden, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Arnhem (Nederland)
2012 – Entfesselt, Schmuck ohne Grenzen / Jewellery Unleashed, Museum Bellerive, Zürich (Zwitserland)
2013 – Below Sea Level, jewellery from the Netherlands, Galleri Format, Oslo (Noorwegen)
2016 – Archief van Schone Voorwerpen (Ladekast tentoonstelling), Galerie Phoebus, Rotterdam (Nederland)
2018 – Chains/Schakels/Verbindingen, Sieraad Art Fair (SAF), Westergasfabriek, Amsterdam (Nederland)

Bibliografie (selectie)
Aart, K. van (2017) ‘Een huis voor het sieraad, Interview met Liesbeth den Besten en Alexandra van Strien van Stichting Sieraden Collecties’. Boekman, jrg. 29, nr. 110, pp. 38-39. ISBN 9789066501430
Besten, L. den (maart 2017) Alexander Blank’s Fabulous Fantasies. Metalsmith.
Besten, L. den (2010) Beppe Kessler, sieraden/jewels en schilderijen/paintings (2 delen). Amsterdam: Beppe Kessler. ISBN 9789080308138
Besten, L. den (2001) De nieuwe keten van de burgemeester : een verslag van de werkgroep ambtsketen. Amsterdam: Stedelijk Museum Amsterdam. ISBN 9090148000
Besten, L. den (2006) First we quake, Now we shake. OCLC 174072935
Besten, L. den (4 september 1999) Hans Appenzeller maakt sieraden om te dragen. Trouw.
Besten, L. den (31 juli 2017). In Conversation with Anne Dressen, Curator at Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris/ARC. Art Jewelry Forum.
Besten, L. den (9 juli 2018) In Memoriam: Marjan Unger. Art Jewelry Forum.
Besten, L. den (1998) ‘k Zou zo graag een ketting rijgen, Claartje Keur’s collectie colliers & haar fotoportretten van de makers. Arnhem: Museum voor Moderne kunst Arnhem. OCLC 699181441
Besten, L. den (2011) On Jewellery, A Compendium of international contemporary art jewellery. Stuttgart: Arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897903494
Besten, L. den (27 november 2017) The making of Bron, One Artist, One Solo Exhibition, 20 Team Workers, 25 Ambassadors, 126 Showcases. Art Jewelry Forum.
Besten, L. den (1997) Paul Derrez, Cool Creator. Amsterdam: Galerie Ra. OCLC 41088228
Besten, L. den (2011) Ralph Bakker Archief. Rotterdam: Timmer Art Books. ISBN 9789080720688
Besten, L. den (1986) Sieraden, vorm en idee. Apeldoorn: Gemeentelijk Van Reekummuseum. OCLC 64289691
Besten, L. den (2006) Sterke verhalen, hedendaagse verhalende sieraden uit Nederland. Jakarta: Erasmus Huis. ISBN 9090202323
Besten, L. den (augustus 2014) The Boelen Collection of Jewellery: the ‘manna’ from which we can live.
Besten, L. den (2008) Zorg om jong cultureel erfgoed. Kunstbeeld nr 7/8.
Besten, L. den en Boot, M. (2002) Display, een voorstel tot Gemeentelijke Kunstaankopen. Amsterdam: Stedelijk Museum Amsterdam. ISBN 9050061583
Besten, L. den, Broadhead, C. en Veiteberg, J. (2017) Caroline Broadhead. Stuttgart: Arnoldsche. ISBN 9783897905085
Besten, L. den en Derrez, P. (1994) Esther Knobel. Naarden: Stichting Françoise van den Bosch. ISBN 9072173058
Besten, L. den, Neerincx, R. en Schulte-van Wersch, C.J.M. (2008) Riet Neerincx, vormgeven = uitvinden. Arnhem: Riet Neerincx. ISBN 978-90-89100-84-9
Besten, L. den en Thompson, G. (2009?) Weeds, An ongoing collaborative project. OCLC 973635871
Besten, L. den, Skinner, D., Walker, L. Walker, T. en Walsh, R. (2011) Lisa Walker Wearable. München: Munich Braunbook. ISBN 9780473184230
Derrez, P. (2016). Galerie Ra 40 jaar Dierbaar. Amsterdam: Galerie Ra. OCLC 962408309
Kuyper, R. (8 februari 1986) Sieraad spreekt eigen taal. Algemeen Dagblad.
Metcalf, B. (13 juni 2012) On Jewellery: A Compendium of Contemporary Jewellery. Art Jewelry Forum.

Links
Wikidata

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: https://hedendaagsesieraden.nl/2016/09/24/liesbeth-den-besten/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.