Hans Appenzeller

Hans Appenzeller, armband, 1972. Foto met dank aan CODA©
Hans Appenzeller, armband, 1972. Foto met dank aan CODA©
Hans Appenzeller, armband, 1972. Foto met dank aan CODA©

##Hans Appenzeller (Amsterdam (Nederland), 21 april 1949) was en is onder meer actief als sieraadontwerper en galeriehouder.

Biografie
Appenzeller groeide op bij zijn ouders in Amsterdam (Nederland) in een naoorlogse galerijflat. Al vroeg kwamen zijn creativiteit en handelsgeest aan het licht; hij maakte sieraden voor zijn moeder en zijn tante en hij maakte van het raam in zijn kamer een etalage. Appenzeller volgde de opleiding edelsmeden aan de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam (Nederland) (1966-1970). Hij had er les van onder anderen Jan Elders en Marinus Zwollo.

Op 20 september 1969 werd Galerie Sieraad, die Appenzeller samen met Lous Martin te Amsterdam (Nederland) oprichtte, geopend door Wim Crouwel. Het was de eerste galerie in Nederland gespecialiseerd in het sieraad. De galerie was aanvankelijk gevestigd aan de Herengracht 242 en verhuisde later naar Singel 406.

In de galerie werd gestreefd naar een permanent overzicht van recent werk van Nederlandse edelsmeden en sieraadontwerpers. Er was veel aandacht voor het gebruik van nieuwe en ongebruikelijke materialen zoals kunststof, textiel en aluminium. Traditionele materialen als goud en zilver werden in de galerie niet gemeden, maar golden wel als verdacht. Voor Appenzeller als vervaardiger bleven draagbaarheid en verkoopbaarheid voorop staan; dat gold niet voor alle exposanten in de galerie. Na ruim vijf jaar werd op 1 maart 1975 Galerie Sieraad officieel gesloten. Zowel Appenzeller als Martin wilde meer tijd aan eigen werk kunnen besteden en Appenzeller vond bovendien het publiek van de galerie te beperkt.

In hetzelfde pand opende Appenzeller kort daarna een winkel onder zijn eigen naam. Omdat de ruimte te klein was voor metaalbewerking maakte Appenzeller er sieraden van kunststof. Ook startte hij toen met het organiseren van modeshows waarin hij zijn sieraden presenteerde. Deze shows vonden plaats in het Concertgebouw (Amsterdam (Nederland), 1975), het Singermuseum (Laren (Nederland), 1975), het Stedelijk Museum Schiedam (Schiedam (Nederland)) (1976), Cultureel Centrum Aemstelle (Amstelveen (Nederland), 1976) en het Stedelijk Museum Amsterdam (Amsterdam (Nederland)) (samen met modeontwerper Jan Aarntzen, 1976). Door de combinatie van sieraden met haute couture wilde Appenzeller een breder publiek voor zijn sieraden interesseren.

Appenzeller was al die tijd ook werkzaam als docent aan de Academie voor Beeldende Vorming te Amersfoort (Nederland) (1970-1977). In 1977 verhuisde hij zijn winkel naar een pand van de hand van de architect Hendrik Willem van Kempen (1899-1984): Grimburgwal 1. Er was daar voldoende ruimte voor een winkel én een werkplaats.

In de zeventiger jaren vervaardigde Appenzeller sieraden van ongebruikelijke materialen als rubber, kunststoffen zoals corian en aluminium. Maar ook bediende hij zich van materialen als (wit)goud, messing, zilver en stenen. Als meesterteken voerde Appenzeller de kapitalen HA in een rechthoek; registratienummer M 58319, vanaf 1970 tot heden [Nederlandse verantwoordelijkheidstekens vanaf 1797]. Draagbaarheid staat bij Appenzeller altijd voorop. Sluitingen genieten speciale aandacht en maken soms nadrukkelijk deel uit van het sieraad.

Begin tachtiger jaren bracht Appenzeller nog twee shows in samenwerking met Jan Aarntzen: in 1981 op de Grimburgwal 1 toonde hij de Corian-collectie en in 1982 speelde de show zich af in het nabijgelegen Theater de Engelenbak. Net als in de mode komt Appenzeller tenminste élk jaar met een nieuwe collectie sieraden. Na deze laatste shows richtte Appenzeller zich op de fotografie als presentatie- en verkoopmiddel. Frits Schroeder, Willem Diepraam, Boudewijn Neuteboom, Frans van der Heyden, Miep Jukkema, Scott Heiser, Maarten Schets, Duane Michaels, Cees van Gelderen en Erwin Olaf legden zijn sieraden op modellen fotografisch vast.

De V-mesh armband ontwierp Appenzeller in 1982. De armband bestaat uit een aaneenschakeling van v-vormen. Tina Turner (1939-2023) droeg de armband op de cover van de Rolling Stone in 1985. Zelf draagt Appenzeller de armband bijna altijd; het is samen met de vlakjesring (reeds ontworpen in de academietijd) één van zijn best verkochte ontwerpen. De armband wordt op de maat van de hand van de drager gemaakt, heeft geen sluiting en bestaat in smalle en brede varianten.

Omdat het Amerikaanse publiek minder geïnteresseerd was in artistieke sieraden dan het Nederlandse opende Appenzeller in 1983 een winkel in New York (Verenigde Staten): aan Madison Avenue. Vijf jaar later opende hij een tweede aan West Broadway in Soho. Architect Manfred Kausen (1941-2015) ontwierp zowel het interieur als het exterieur van de zaak aan Madison Avenue. De sieraden die in Amerika ontstonden waren vooral gemaakt van edele metalen. Nieuw in het oeuvre van Appenzeller was de toepassing van edelstenen.

Om meer tijd te kunnen besteden aan het ontwerpen keerde Appenzeller in 1991 terug naar Amsterdam (Nederland) en sloot de winkels in New York (New York State, Verenigde Staten).

Voor het Tropenmuseum in Amsterdam (Nederland) ontwierp Appenzeller in 1993 de inrichting van de tentoonstelling Eternal Beauty. De verzameling met vooral Javaanse sieraden van de Canadese beleggingsadviseur Hunter Thompson was er te zien. In 1994 cureerde Appenzeller de tentoonstelling Art en Design in Sonsbeek bij Arnhem (Nederland). Ook verzorgde Appenzeller de inrichting van de tentoonstelling Coca Cola Have a Nice Day in de Beurs van Berlage te Amsterdam (Nederland) in 1995.

Een aantal sieraden van de hand van Appenzeller is door Marjan Unger en Gerard Unger samen met honderden andere sieraden van diverse Nederlandse ontwerpers in 2009 door een schenking in de collectie van het Rijksmuseum Amsterdam te Amsterdam (Nederland) beland. In 2018 schonk het paar nog een broche van Appenzeller, met originele verpakking.

De huidige winkelinrichting aan de Grimburgwal is ontworpen door Wim de Vos. In de winkel worden zowel oude als nieuwe ontwerpen gepresenteerd. De winkel bevindt zich in de nabijheid van andere sieradenspecialisten als Lyppens Juweliers, The Pool en verschillende andere sieradenateliers, in het zogeheten Sieradenkwartier.

Naast sieraden maakt Appenzeller ook gebruiksvoorwerpen als schalen, vazen, lampen en kandelaars. Appenzeller werkt voornamelijk met edele metalen en maakt gebruik van technieken als hameren en drijven. Daarnaast zet hij vanaf 2009 ook de 3D-printer in.

De website van Appenzeller bevat onder meer een viertal video’s met historisch materiaal.
Introduction 40 years
Early years ’69-’83
America ’83 -’91
Post America ’91-2009

Appenzeller heeft een account op Instagram.

Op 10 juni opende in het Design Museum Den Bosch ter gelegenheid van de schenking van het archief van Appenzeller aan het museum een presentatie op de bovenste verdieping rond de trap met een overzicht van het werk van Appenzeller. De tentoonstelling markeert tevens het afscheid van Appenzeller: op 17 juni sluit hij zijn zaak in Amsterdam (Nederland).

Werk in openbare collecties (selectie)
CODA, Apeldoorn (Nederland)
Centraal Museum, Utrecht (Nederland)
Dallas Museum of Art, Dallas (Texas, Verenigde Staten)
Design Museum Den Bosch, Den Bosch (Nederland)
Museum Arnhem, Arnhem (Nederland)
Museum of Fine Arts, Houston (Texas, Verenigde Staten)
Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE), Amersfoort (Nederland)
Rijksmuseum Amsterdam, Amsterdam (Nederland) (BK-2010-2-33; BK-2010-2-34; BK-2010-2-35; BK-2010-2-36; BK-2018-2-40-1; BK-2018-2-40-2)

Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Nelly Van Den Abbeele
Inge Asenbaum
Jurriaan van den Berg
Charlotte Bik
Annie Brouwer-Korf
Paul Derrez & Willem Hoogstede
Esther Doornbusch
Helen Drutt
Daphne Farago
Yvònne Joris
Shamanee Kempadoo
Thea & Jur van Lee-Ellis
Threes Moolhuysen-Coenders
Jerven Ober
Ruudt Peters
Benno Premsela
Marjan Unger & Gerard Unger
Lam de Wolf

Gepresenteerde collecties
1972 – Armbanden van aluminium staven
1973 – Aluminium buis met rubber
1973 – Serie Sieraad van perspex en rubber
1974 – Gebogen aluminium met inzaging
1975 – Sluitingsprincipes, Klaparmband en Puntcollier
1975 – Speldenvan perspex en armbanden van geanodiseerde aluminium buizen
1976 – Driehoek-collectie
1977 – Armbanden met ribbelrand, gemaakt met loodgieterswals
1978 – Collectie van vervormde rasters en schalen
1979 – Gulden Snede-collectie
1980 – Amerikaanse collectie
1981 – Corian-collectie
1981 – Lineaire collectie
1982 – Geweven sieraden
1982 – Draai en Zwaai-collectie
1983 – Structured Metal-collectie
1984 – Twigs-collectie, Metamorphoses-collectie
1984 – A Country by the Sea-collectie i.s.m. Estée Lauder
1985 – Cire Perdue-collectie
1985 – Empire-collectie
1986 – Dotted Mesh-collectie, Filligrain-collectie
1986 – Amadeus-collectie
1987 – Rivet-collectie
1988 – Link-collectie
1989 – Neptune-collectie
1990 – Brooches-collectie
1991 – Ringen met stenen
1992 – Tube-collectie
1993 – Gedreven sieraden Forged-collectie
1994 – Men’s Jewellery-collectie
1994 – The Most Natural-collectie
1995 – Moving Metals-collectie
1995 – The Zippertip-collectie
1996 – Talking Jewels-collectie
1997 – Lines-collectie
1998 – Flubber-collectie
1998 – Stones-collectie; collectie The Tao of Pooh: het ongekerfde blok
1999 – Tunneltjescollier
2000 – One by One-collectie
2000 – Maliënkolder-collectie
2001 – Dwars gewalste-collectie
2001 – Gaudí-collectie
2001 – Transparant in Form and Color-collectie
2002 – Simpeldeluxe-collectie
2003 – Connections-collectie
2004 – Marriage-collectie
2004 – Ronduit Eenvoudig-collectie
2005 – Twigs in Space-collectie
2005 – Sieraden met Ballen-collectie
2006 – Cross Over-collectie en Cross Over-lamp
2007 – Myriade-collectie
2007 – Lightweigt-collectie
2008 – Complementair Compliment-collectie (zadelringen)
2008 – Flexibel Zilver
2009 – 40 jaar-collectie, 3D-geprinte sieraden
2009 – Match Made in Heaven
2010 – De Grenzen van Dun-collectie (de Bamboe-armband)
2011 – Bubbles and Sparkles-collectie
2011 – Nuances de Noir-collectie
2012 – Allure-collectie
2012 – X-Mesh
2013 – Impression(isme)-collectie
2013 – Flipbook- en Starburst-collectie
2014 – Kintsukuroi-collectie
2014 – Ontwerp van een sieradensafe
2015 – Bollingen-collectie
2017 – Helix-collectie
2018 – Nexus
2018 – Silk Collection

Tentoonstellingen (selectie)
1969 – Sculpurale (lichaams)sieraden, Galerie Sieraad, Amsterdam (Nederland)
1972 – Emmy Rademaker, Bart Bleys en Hans Appenzeller, Galerie Sieraad, Amsterdam (Nederland)
1972 – Hans Appenzeller en Henk de Leeuw den Bouter, Galerie Sieraad, Amsterdam (Nederland)
1973 – Hans Appenzeller, Galerie Sieraad, Amsterdam (Nederland)
1973 -1974 – Sier in Serie (reizende tentoonstelling, 15 locaties in Nederland)
1974 – Amulets and Talismans, New York (Verenigde Staten) (7 november 1974 t/m 20 november 1974)
1974 – Hans Appenzeller, Galerie Sieraad, Amsterdam (Nederland)
1974 – Jewelry as Sculpture as Jewelry, Institute of Contemporary Art, Boston (Verenigde Staten)
1974 – 1975 – 56 bracelets, 17 rings, 2 necklaces (door het buitenland reizende tentoonstelling in opdracht van het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk)
1975 – Collection of Contemporary Dutch Jewelry (reizende tentoonstelling BBKB)
1976 – Jan Aarntzen en Hans Appenzeller, tentoonstelling en show, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
1979 – Mode-Kleding-Mode, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
1980 – Artwear Gallery, New York (Verenigde Staten)
1980 – Sieraden (reizende tentoonstelling, 12 locaties in Nederland)
1982 – Visies op sieraden, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
1985 – New Tradition, the evolution of jewellery 1966 – 1985, British Crafts Centre, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1986 – Sieraden, vorm en idee, Van Reekum Museum, Apeldoorn (Nederland)
1987 – Geanodiseerd aluminium, Trits Sieraden, Delft (Nederland) (19 maart 1987 t/m 2 mei 1987)
1987 – Holland in vorm: Sieraden, Gemeentemuseum Arnhem, Arnhem (Nederland)
1989 – O(o)rigineel, Trits Sieraden, Delft (Nederland) (december 1989 t/m 31 januari 1990)
1991 – Bedels aan banden, contemporary charms and charm-bracelets by designers, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1991 – Getooid en Versierd, Vishal Haarlem (Nederland)
1992 – Bedels aan banden, Gemeentemuseum Arnhem, Arnhem (Nederland)
1993 – Bettelarmbänder (Bedels aan Banden), V&V, Wenen (Oostenrijk) (3 augustus 1993 t/m 18 september 1993)
1993 – Contemporary Jewelry 1964-1993, Selected Works, Helen Williams Drutt Collection, The Arkansas Art Center, Little Rock (Arkansas, Verenigde Staten)
1994 – A Moveable Feast 1964-1993, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
1994 – A Moveable Feast: Helen Williams Drutt Collection 1964-1993, Provinciaal Museum voor Moderne Kunst, Oostende (België)
1994 – A Moveable Feast: Helen Williams Drutt Collection 1964-1993, Stedelijk Museum, Amsterdam (Nederland) (1994 t/m 8 januari 1995)
1994 – De natuurlijkste kollektie van Hans Appenzeller, Grimburgwal 1, Amsterdam (Nederland) (29 oktober 1994 t/m)
1994 – KunstRAI ’94, RAI, Amsterdam (Nederland)
1994 – Schmuck unserer Zeit 1964-1993, Sammlung Helen Williams Drutt, Museum Bellerive, Zürich (Zwitserland) (10 februari 1994 t/m 1 mei 1994)
1995 – Moving Metals (4 november 1995 t/m)
1998 – Allen Brown Gallery, Staffordshire (Verenigd Koninkrijk)
1998 – Origineel en Beeld, De Nederlandsche Bank, Amsterdam (Nederland)
1999 – 30 Jaar in beweging, Hans Appenzeller, Singer Museum, Laren (Nederland) (5 september 1999 t/m 17 oktober 1999)
2000 – Collection Inge and Elisabeth Asenbaum, Museum für Gestaltung, Zürich (Zwitserland)
2000 – Jewels of Mind and Mentality, Museum het Kruithuis, Den Bosch (Nederland)
2000 – Maurits Huis, Jakarta (Indonesië), Indonesian Jewelry from the Koninklijk Instituut voor de Tropen combined with Appenzeller designs
2000 – Op de huid, sieraden uit de collectie, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Arnhem (Nederland)
2002 – 21 Diademen voor Máxima, Museum het Kruithuis, Den Bosch (Nederland)
2002 – Zonder wrijving geen glans, Centraal Museum, Utrecht (Nederland)
2004 – Hoogtepunten van het Nederlandse moderne sieraad, De Nederlandsche Bank, Amsterdam (Nederland)
2007 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Museum of Fine Arts, Houston
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Mint Museum of Craft+Design, Charlotte (Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Renwick Gallery, Washington (Verenigde Staten)
2009 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Tacoma Art Museum (TAM), Tacoma (Washington) (Verenigde Staten)
2011 – Say Hello, Wave Goodbye, Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch, Den Bosch (Nederland) (29 oktober 2011 t/m 15 januari 2012)
2013 – Dare to wear, sieraden uit de collectie Paul Derrez/Willem Hoogstede, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2014 – De sieraden van Annie Brouwer-Korf, Een bijzondere en persoonlijke collectie, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2014 – Sala Design, Museo del gioiello, Vicenza (Italië)
2016 – Cult, Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch, Den Bosch (Nederland)
2016 – Seventies music-fashion-design, Gorcums Museum, Gorinchem (Nederland)
2017 – Lievelingen van Charlotte Bik, Museum Arnhem, Arnhem (Nederland)
2018 – Alles of niets, collectie Jurriaan van den Berg, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2018 – Jerven Ober Collection, Sieraad Art Fair (SAF), Westergasfabriek, Amsterdam (Nederland)
2018 – Rijkdom – Sieraden van het Rijk, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2018 – Show yourself, Design Museum Den Bosch, Den Bosch (Nederland)
2018 – SPARTA, de sleutel tot een rijker leven, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2019 – Highlights uit het Archief van Hans Appenzeller, Hans Appenzeller, Amsterdam (Nederland)
2021 – Benno Premsela – Strijder en verleider, Design Museum Den Bosch, Den Bosch (Nederland) (2021 t/m 13 juni 2021)
2021 – Nieuwe verleidingen, CODA, Apeldoorn (Nederland) (28 november 2021 t/m 6 maart 2022)
2021 – Rings! 1968 – 2021, The Galleries, Moore College of Art & Design, Philadelphia (Pennsylvania, Verenigde Staten) (5 juni 2021 t/m 17 juli 2021)
2022 – Rings! 1968 – 2021, Houston Center for Contemporary Craft, Houston (Texas, Verenigde Staten) (29 januari 2022 t/m 12 maart 2022)
2022 – Rings! 1968 – 2021, Metal Museum, Memphis (Tennessee, Verenigde Staten) (27 maart 2022 t/m 12 juni 2022)
2022 – Van een wonderschone frivoliteit, CODA, Apeldoorn (Nederland) (13 november 2022 t/m 12 maart 2023)
2023 – Does it do anything fot me?, Design Museum Den Bosch, Den Bosch (Nederland) (10 juni 2023 t/m 17 september 2023)

Gecureerde tentoonstellingen (selectie)
1993 – Eeuwige Schoonheid, Tropenmuseum, Amsterdam (Nederland)

Opdrachten (selectie)
1973 – Serie Sieraad (in opdracht van Galerie Sieraad)

Bibliografie (selectie)
Appenzeller, H. (20 oktober 2021) Jewellery worldwide on the screen. hedendaagsesieraden.nl.
Barten, S., Dormer, P. en Drutt, H., (1994) Schmuck unserer Zeit 1964-1993, Sammlung Helen Williams Drutt. Zürich: Museum Bellerive. OCLC 216920614
Bertheux, M., Derrez, P., Linden, G. van der en Moolhuysen-Coenders, T. (2001) Onedel – Non-precious. Schiedam: Stichting Tekens en Ketens. ISBN 9071877612
Besten, L. den (4 september 1999) Hans Appenzeller maakt sieraden om te dragen. Trouw.
Besten, L. den (2011) On Jewellery, A Compendium of international contemporary art jewellery. Stuttgart: ARNOLDSCHE Art Publishers. ISBN 9783897903494
Biemond, D.J., ‘Acquisitions : the Marjan and Gerard Unger Collection : jewellery by twentieth-century Dutch jewellers, goldsmiths, silversmiths and designers’, in: The Rijksmuseum Bulletin 58 (2010), pp. 266-303
Derrez, P. (19 juli 2022) Over de praktijk van het maken…. hedendaagsesieraden.nl.
Doornbusch, E. (22 februari 2023) Boekbespreking: Rings! 1968 – 2021. SieradenMuze.
Doornbusch, E. (20 januari 2024) Boekbespreking Schmuck + Image: das Grassi schmückt. hedendaagsesieraden.nl.
Doornbusch, E. (17 juni 2023) Does It Do Anything For Me?. hedendaagsesieraden.nl.
Doornbusch, E. (14 oktober 2021) Eerste jubileum en goed nieuws. hedendaagsesieraden.nl.
Doornbusch, E. (24 februari 2023) Rings! 1968 – 2021. hedendaagsesieraden.nl.
Hans  Appenzeller 20 years / jaar (1989). Amsterdam: Hans Appenzeller. ISBN 9090031774
Jewels of mind and mentality, Dutch jewelry design 1950-2000 (2000). Rotterdam: 010. ISBN 9064503990
Joris, Y. (2002) 21 diademen voor Máxima / 21 tiaras for Máxima. Den Bosch: Museum het Kruithuis. ISBN 9065382720
Knols, K. (23 februari 2018) Het rijk van De Rijk. de Volkskrant.
Kruijning, A. (7 juni 1991) Van ‘Anti-galacollier’ tot diamanten waterval, Historisch sieraden-overzicht in Haarlemse Vishal. De Telegraaf.
Martens, H. (2000) Op de huid, sieraden uit de collectie. Arnhem: Gemeentemusea Arnhem. ISBN 90-72861-27-2
Meij, I. (1991) Bedels aan Banden, Hedendaagse interpretaties van de bedelarmband. Arnhem: Stichting Nieuwstad. ISBN 9090045120
Metz, T. (12 juli 1993), Onbekende gouden sieraden uit Java. NRC Handelsblad.
National Ornamental Metal Museum (2022) Rings! 1968-2021, An Exhibition conceived by Helen Drutt. Memphis: National Ornamental Metal Museum. ISBN 9780578382203
Staal, G. (1982) Hans Appenzeller sieraden. Amsterdam: Van Gennep. ISBN 906012555X
Nederlandse verantwoordelijkheidstekens sinds 1797 : een overzicht van de Nederlandse meestertekens, importeurtekens, kantoorherkenningstekens, essayeurstekens en handelsessayeurstekens voor goud, zilver en platina sinds de invoering van de Wet van 19 Brumaire 6e jaar (9-11-1797) = Nederlands’ responsibility marks since 1797 : a review of the Netherlands makers’ marks, importers’s marks, assay office identification marks, assayers’ marks and trade assayer’s marks for gold, silver and platinum since the introduction of the Law of the 19th Brumaire year (9-11-1797) (1997) Gouda: Waarborg Platina, Goud en Zilver N.V. ISBN 908024032X
The compendium finale of contemporary jewellers (2009). Keulen: Darling Publications. ISBN 9783939130956
Unger, M. (2004) Het Nederlandse sieraad in de 20ste eeuw. Bussum: THOTH. ISBN 9789068683486
Weyel (2016) Hans Appenzeller. Arnhem: ArtEZ Press. ISBN 9789491444241

Externe links
RKD Artists
Wikidata
Website

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: http://hedendaagsesieraden.nl/2016/09/24/hans-appenzeller/

Geef een reactieReactie annuleren