Otto Künzli

Otto Künzli, halssieraad. Foto met dank aan Galerie Wittenbrink©
Otto Künzli, halssieraad. Foto met dank aan Galerie Wittenbrink©
Otto Künzli, halssieraad. Foto met dank aan Galerie Wittenbrink©

##Otto Künzli (Zürich (Zwitserland), 1948) was en is onder meer actief als sieraadontwerper, tentoonstellingsmaker, goudsmid, auteur en docent. Vanaf 1975 woont en werkt hij in München (Duitsland).

Biografie
Künzli is opgeleid tot goudsmid aan de afdeling edelsmeden van de Schule für Gestaltung in Zürich (Zwitserland) (1965-1970), waar hij lessen volgde bij onder anderen Max Fröhlich en Fritz Loosli. Aan de Akademie der Bildenden Künste München (Duitsland) (1972-1978) kreeg hij aan de afdeling goudsmeden les van Hermann Jünger, die hij in 1991 als docent opvolgde (tot 2014).

Van 1970 tot en met 1972 werkte Künzli voor verschillende ateliers: die van Hermann Jünger in München (Duitsland), die van Günther Wyss in Zürich (Zwitserland) en die van Othmar Zschaler in Bern (Zwitserland).

In 1972 trouwde Künzli met Thérèse Hilbert, eveneens sieraadontwerper. Künzli was een van de deelnemers aan het symposium Schmuck aus Stahl in 1974 in Oostenrijk. In 1975 vestigde hij zich definitief in München (West-Duitsland) en in 1976 is zijn dochter Miriam geboren.

In de zeventiger jaren experimenteerde Künzli met uiteenlopende materialen en legde hij zijn onderzoeken vast door middel van onder meer instant fotografie. Künzli houdt zich al lange tijd bezig met spiegels en ogen.

Naar aanleiding van een afgelaste tentoonstelling in Bazel (Zwitserland) ontwikkelde Künzli de punaisebroche. Aanvankelijk maakte hij de broche die uit een punaise met bevestiging bestaat alleen in het rood. De rode stip verwijst naar de sticker die vaak door galeries wordt gebruikt om aan te geven dat een object is verkocht. Later volgden ook punaises in andere kleuren. Künzli heeft er duizenden gemaakt. In de negentiger jaren voorzag hij gevels van galeries en musea waar hij exposeerde van een stip van rood geëmailleerd metaal met een diameter van 20 centimeter.

In de negentiger jaren dook Mickey Mouse regelmatig op in Künzli’s werk. Künzli opereert ook in andere kunstdisciplines zoals performance en heeft verschillende vormen van sieraden presenteren verkend. Zijn werk heeft vaak een conceptueel en speels karakter. Künzli speelt met symbolen in zijn sieraden en geeft ze zo nieuwe betekenissen. Künzli’s manier van lesgeven was gebaseerd op het stellen van vragen en het uitspreken van twijfels.

Künzli was initiatiefnemer van de reizende tentoonstelling Mikromegas. 219 Kunstenaars uit 25 landen hebben daarvoor allemaal een speld vervaardigd. Ook aan verschillende andere tentoonstellingen werkte Künzli mee. In 2008 vond de door Künzli gecureerde tentoonstelling Des Wahnsinns fette Beute in Die Neue Sammlung te München (Duitsland) plaats. Ruim tachtig studenten die onder Künzli in München (Duitsland) hadden gestudeerd toonden circa 1000 objecten. Elke kunstenaar werd gepresenteerd in een andere, eigen vitrine.

Ruim 20 jaar lang zat Künzli in de aankoopcommissie van de Danner-Stiftung (1994-2015). Hij heeft zich sterk gemaakt voor de presentatie van sieraden in een museale omgeving in München (Duitsland), wat uiteindelijk heeft geresulteerd in de bouw van de Danner-Rotunde van Die Neue Sammlung.

In 2004 richtte Künzli samen met Hermann Jünger de Danner-Rotunde in. In juni van datzelfde jaar (2004) vond in Galerie Marzee een evenement plaats waarin niet de vitrine, maar de bezoekers als dragers van sieraden centraal stonden. Dit initiatief kwam tot stand door studenten van Künzli en stelde zo de status aparte die het sieraad heeft in de wereld van de toegepaste kunst centraal. De meeste sieraden immers zijn gemaakt om te worden gedragen en zijn niet bedoeld voor een vitrine; de plaats die ze doorgaans krijgen in een museum of galerie.

Van 2008 tot en met 2012 was Künzli gastdocent aan Royal College of Art te Londen (Verenigd Koninkrijk), in 1987 gaf hij er al een masterclass. Ook aan andere instituten wereldwijd heeft Künzli lessen verzorgd. Hij gaf les aan onder anderen Helen Britton. Ook was hij leraar van sieraadontwerpers als Anne Achenbach, David Bielander, Alexander Blank, Florian Buddeberg, Karl Fritsch, Stefan Heuser, Akihiro Ikeyama, Jiro Kamata, Jun Konishi, Felix Lindner, Karen Pontoppidan, Henriette Schuster, Bettina Speckner en Lisa Walker.

In zijn sieraden gebruikt Künzli materialen als goud, messing, rubber, lak en verf. Marjan & Gerard Unger schonken in 2018 negen sieraden van de hand van Künzli aan het Rijksmuseum Amsterdam.

Künzli zelf, maar ook Galerie Spektrum en Wilhelm Mattar schonken sieraden van Künzli’s hand aan Die Neue Sammlung. Ook schonk Künzli eigen werk aan het Grassimuseum.

Sieraden van Künzli werden en worden gepresenteerd door onder meer Galerie Marzee, Galerie Ra, Galerie Rosemarie Jäger, Galerie Wittenbrink, Gallery Deux Poissons, Gallery Funaki, Gallery S O, Hannah Gallery en Jewelers’ Werk Galerie.

Het sieradenlabel chp…? heeft werk van Künzli uitgebracht in oplage.

Werk in openbare collecties (selectie)
Auckland War Memorial Museum Tāmaki Paenga Hira, Auckland (Nieuw-Zeeland)
Bundesamt für Kultur, Bern (Zwitserland)
Canberra Institute of the Arts, Canberra (Australië)
Centre National des Arts Plastiques, (CNAP), Parijs (Frankrijk)
CODA, Apeldoorn (Nederland) (1 van de 34 kernkunstenaars)
Collectie Françoise van den Bosch (Nederland)
Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum, New York (New York State, Verenigde Staten)
Dallas Museum of Art, Dallas (Texas, Verenigde Staten)
Danner-Stiftung, München (Duitsland)
Design Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)
Design Museum Den Bosch, Den Bosch (Nederland)
Designmuseo, Helsinki (Finland)
Detroit Institute of the Arts, Detroit (Verenigde Staten)
Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
Deutsches Tapetenmuseum, Museumlandschaft Hessen Kassel (Duitsland)
Die Neue Sammlung, München (Duitsland)
Espace Solidor, Cagnes-sur-Mer (Frankrijk)
Galeria Sztuki w Legnicy, Legnica (Polen)
Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
Grassimuseum, Leipzig (Duitsland) (2015.291; 2015.292; 2015.293; 2021.35; 2021.118 a; 2021.118 b; 2021.118 c; 2021.118 d; 2021.120 a; 2021.120 b; 2021.120 c; 2021.120 d; 2021.120 e)
Hiko Mizuno College of Jewelry, Tokyo (Japan)
Israël Museum, Jeruzalem (Israël)
Kelvingrove Art Gallery and Museum, Glasgow (Verenigd Koninkrijk)
Kornhausforum, Bern (Zwitserland)
Kunstgewerbemuseum, Berlijn (Duitsland)
Lake Macquarie City Art Gallery, Booragul (Australië)
Los Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Californië, Verenigde Staten)
Metropolitan Museum of Art, New York (New York State, Verenigde Staten)
Middlesbrough Institute of Modern Art (MIMA), Middlesbrough (Verenigd Koninkrijk)
MUDAC, Lausanne (Zwitserland)
Münchner Stadtmuseum, München (Duitsland)
Musée des Arts Décoratifs, Parijs (Frankrijk)
Museum Angewandte Kunst, Frankfurt am Main (Duitsland)
Museum Arnhem, Arnhem (Nederland)
Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, Hamburg (Duitsland)
Museum of Arts and Design (MAD), New York (New York State, Verenigde Staten)
Museum of Fine Arts Boston, Boston (Massachusetts, Verenigde Staten)
Museum of Fine Arts, Houston (Texas, Verenigde Staten)
Museum of New Zealand Te Papa Tongarewa, Wellington (Nieuw-Zeeland)
National Gallery of Australia, Canberra (Australië)
National Gallery of Victoria, Melbourne (Australië)
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim (Noorwegen)
Philadelphia Museum of Art, Philadelphia (Pennsylvania, Verenigde Staten)
Powerhouse Museum, Sydney (Australië)
Rijksmuseum Amsterdam, Amsterdam (Nederland) (BK-2018-2-126-1; BK-2018-2-126-2; BK-2018-2-126-3; BK-2018-2-126-4; BK-2018-2-126-5; BK-2018-2-126-6; BK-2018-2-126-7; BK-2018-2-127; BK-2018-2-128)
Royal College of Art Visiting Artists Collection, Londen (Verenigd Koninkrijk) (overgedragen aan het V&A)
Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland)
Schweizerische Eidgenossenschaft, Bern (Zwitserland)
Schweizerisches Nationalmuseum, Zürich (Zwitserland)
Spencer Museum of Art, Lawrence (Kansas, Verenigde Staten)
Städtische Galerie im Lenbachhaus, München (Duitsland)
Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland)
The National Museum of Modern Art, Kyoto (Japan)
The National Museum of Modern Art, Tokyo (Japan)
The Nelson-Atkins Museum of Art, Kansas-City (Verenigde Staten)
Tokyo Metropolitan Teien Art Museum, Tokyo (Japan)
Victoria and Albert Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk)

Werk in particuliere collecties (selectie)
Inge Asenbaum
Jurriaan van den Berg
Liesbeth den Besten
Lois Boardman
Heidi & Karl Bollmann
Paul Derrez & Willem Hoogstede
Helen Drutt
Daphne Farago
Graziella Folchini Grassetto
Susan Grant Lewin
Yvònne Joris
Alice & Louis Koch
Rob Koudijs & Ward Schrijver
Thea & Jur van Lee-Ellis
Threes Moolhuysen-Coenders
Riet Neerincx
Jerven Ober
Martijn van Ooststroom
Deedie Potter Rose
Benno Premsela
Marjorie Schick
Donna Schneier
Marjan Unger & Gerard Unger
Jorunn Veiteberg

Tentoonstellingen (selectie)
1978 – 26 Goldschmiede, Galerie Thomas, München (West-Duitsland) (24 november 1978 t/m 31 januari 1979)
1979 – Körper-Zeichen, Städtische Galerie im Lenbachhaus, München (West-Duitsland)
1979 – Thérèse Hilbert und Otto Künzli, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (West-Duitsland)
1980 – Therese Hilbert Otto Künzli, Loft Köllnerhofgasse 6, Wenen (Oostenrijk) (1 oktober 1980 t/m 31 oktober 1980)
1980 – Therese Hilbert und Otto Künzli, München, Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (West-Duitsland)
1981 – Galerie Academia, Salzburg (Oostenrijk)
1981 – Otto Künzli, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1982 – Jewellery Redefined, the 1st international exhibition of multi- media non-precious jewellery, British Crafts Centre, Londen (Verenigd Koninkrijk)
1982 – Körperkultur/Body Culture (samen met Gerd Rothmann)
1982 – Zwitserse Avantgarde, Galerie Nouvelles Images, Den Haag (Nederland) (10 juli 1982 t/m 28 augustus 1982)
1984 – Contemporary Jewellery: The Americas, Australia, Europe and Japan, Museum of Modern Art, Kyoto (Japan)
1984 – Contemporary Jewellery: The Americas, Australia, Europe and Japan, Museum of Modern Art, Tokyo (Japan)
1984 – Galerie ’84, art fair, Nieuwe Kerk, Amsterdam (Galerie Ra)
1984 – Modern Jewelry 1964-86: The Helen Williams Drutt Collection, The Château Dufresne, Montreal Museum of Decorative Arts, Montréal (Canada) (15 november 1984 t/m 3 februari 1985)
1985 – Smykker -85 / Jewellery -85, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim (Noorwegen)
1986 – Fragments, Helen Drutt Gallery, Philadelphia Pennsylvania, Verenigde Staten)
1986 – Otto Kunzli, Fragmenten, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1986 – Samtidssmykker, Hordaland Kunstnersentrum, Bergen (Noorwegen)
1986 – Sieraden, vorm en idee, Van Reekum Museum, Apeldoorn (Nederland)
1986 – 10 Jaar Ra, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1986 – Modern Jewelry 1964-86: The Helen Williams Drutt Collection, Cleveland Institute of Art, Cleveland (Ohio, Verenigde Staten) (5 september 1986 t/m 30 september 1986)
1986 – Modern Jewelry 1964-86: The Helen Williams Drutt Collection, Honolulu Academy of Arts, Honolulu (Hawaï, Verenigde Staten) (22 januari 1986 t/m 9 maart 1986)
1986 – Modern Jewelry 1964-1986: The Helen Williams Drutt Collection, Philadelphia Museum of Art, Philadelphia (Pennsylvania, Verenigde Staten) (1 november 1986 t/m 1 februari 1987)
1989 – Galerie Ra Exposeert, Van Dijk Eger Associates, Zeist (Nederland) (26 april 1989 t/m 22 mei 1989)
1989 – KunstRAI ’89, RAI, Amsterdam (Nederland) (Galerie Ra)
1990 – Best Friends/Modern Jewelry, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland) (6 oktober 1990 t/m 27 oktober 1990)
1990 – Museum Fodor, Amsterdam (Nederland)
1990 – Otto Künzli, Everything goes to Pieces, Rezac Gallery, Chicago (Illinois, Verenigde Staten) (13 januari 1990 t/m 10 maart 1990)
1991 – Augenblick, Galerie Wittenbrink, München (Duitsland)
1991 – De feestdis, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1991 – Het derde oog, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam (Nederland) (19 april 1991 t/m 2 juni 1991)
1991 – Neoteric Jewelry, Newhouse Center for Contemporary Art, New York (New York State, Verenigde Staten)
1992 – Das Dritte Auge, Museum Bellerive, Zürich (Zwitserland)
1992 – Neoteric Jewelry, Society for Contemporary Crafts, Pittsburgh (Verenigde Staten)
1992 – Neoteric Jewelry, Museum of Art, Rhode Island School of Design, Providence (Rhode Island, Verenigde Staten)
1993 – Contemporary Jewelry 1964-1993, Selected Works, Helen Williams Drutt Collection, The Arkansas Art Center, Little Rock (Arkansas, Verenigde Staten)
1993 – Coração, Galeria Contacto Directo, Lissabon (Portugal) (oktober 1993)
1993 – Drei Generationen Gold- und Silberschmiede, Die Neue Sammlung – Staatliches Museum für angewandte Kunst, München (Duitsland)
1993 – Good Morning America, Galerie Wittenbrink, München (Duitsland)
1992 – Robert Smit, sieraden van eigentijdse kunstenaars 3, Galerie Louise Smit, Amsterdam (Nederland) (12 december 1992 t/m 28 januari 1993)
1993 – The Third Eye, Kelvingrove Art Gallery and Museum, Glasgow (Verenigd Koninkrijk) (7 augustus 1993 t/m 20 september 1993)
1994 – A Moveable Feast 1964-1993, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
1994 – A Moveable Feast: Helen Williams Drutt Collection 1964-1993, Provinciaal Museum voor Moderne Kunst, Oostende (België)
1994 – A Moveable Feast: Helen Williams Drutt Collection 1964-1993, Stedelijk Museum, Amsterdam (Nederland) (1994 t/m 8 januari 1995)
1994 – Schmuck unserer Zeit 1964-1993, Sammlung Helen Williams Drutt, Museum Bellerive, Zürich (Zwitserland) (10 februari 1994 t/m 1 mei 1994)
1995 – Duft, Galerie Schmuck Forum, Zürich (Zwitserland) (11 maart 1995 t/m 29 april 1995)
1995 – Otto Künzli, Het Ding, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
1998 – Otto Künzli, Freunde, Galerie Ra, Amsterdam (Nederland)
2001 – Mikromegas, American Craft Museum, New York (New York State, Verenigde Staten)
2001 – Mikromegas, Bayerischer Kunstgewerbeverein, München (Duitsland)
2002 – Aanwinsten. Een keuze uit de sieradenaankopen in de afgelopen vier jaar voor twee verzamelingen door Jurriaan-Bob van den Berg, De Nederlandsche Bank, Amsterdam (Nederland)
2002 – Mikromegas, Gallery Yu, Hiko Mizuno College of Jewelry, Tokyo (Japan)
2002 – O sole mio, Galerie Wittenbrink, München (Duitsland)
2002 – Zero Karat, the Donna Schneier gift to the American Craft Museum, American Craft Museum, New York (New York State, Verenigde Staten)
2003 – Mikromegas, Musei Civici degli Eremitani, Padua (Italië)
2003 – Mikromegas, Oratorio di San Rocco, Padua (Italië)
2003 – Mikromegas, Powerhouse Museum, Sydney (Australië)
2004 – Hoogtepunten van het Nederlandse moderne sieraad, De Nederlandsche Bank, Amsterdam (Nederland)
2004 – Schmuck aus 37 Ländern, Galerie Wittenbrink, München (Duitsland)
2005 – Françoise van den Bosch, tijdgenoten en jong talent, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2006 – Choice, hedendaagse sieraadontwerpen uit Duitsland, CODA, Apeldoorn (reizende tentoonstelling naar Japan en het Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland))
2006 – Leidenschaft, Lieblings Schmuck Stücke, Galerie für Angewandte Kunst, München (Duitsland)
2007 – Glasswear, Toledo Museum of Art, Toledo (Ohio, Verenigde Staten) (7 november 2007 t/m 31 januari 2008)
2007 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Museum of Fine Arts, Houston (Texas, Verenigde Staten)
2007 – Wie Du Mir – So Ich Dir, Ecke Galerie, Augsburg (Duitsland)
2008 – Glasswear, Glazen Huis, Vlaams Centrum voor Hedendaagse Glaskunst, Lommel (België)
2008 – Glasswear, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland) (14 maart 2008 t/m 25 mei 2008)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Mint Museum of Craft+Design, Charlotte (Verenigde Staten)
2008 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Renwick Gallery, Washington (Verenigde Staten)
2009 – Glasswear, Art Museum of South Texas, Corpus Christie (Texas, Verenigde Staten)
2009 – Glasswear, Memorial Art Gallery of the University of Rochester, Rochester (New York State, Verenigde Staten) (18 april 2009 t/m 28 juni 2009)
2009 – Glasswear, Mobile Museum of Art, Mobile (Alabama, Verenigde Staten) (2 oktober 2009 t/m 3 januari 2010)
2009 – Glasswear, Museum of Arts and Design (MAD), New York (New York State, Verenigde Staten)
2009 – Ornament as Art: Avant-Garde Jewelry from the Helen Williams Drutt Collection, Tacoma Art Museum (TAM), Tacoma (Washington (Verenigde Staten))
2009 – Otto Künzli, Galerie Wittenbrink, München (Duitsland)
2009 – Selected Contemporary Jewellery and Objects by International Artists, Gallery S O, Solothurn (Zwitserland)
2010 – Leonids and Fumerols, Gallery Funaki, Melbourne (Australië)
2010 – Multiples, Gallery S O, Londen (Verenigd Koninkrijk)
2010 – Nicht dass Du mir von der Bluse fällst, Bayerischer Kunstgewerbeverein, München (Duitsland)
2010 – On Display, Gallery S O, Londen (Verenigd Koninkrijk)
2011 – 22 Bricks at a Time, Gallery S O, Londen (Verenigd Koninkrijk)
2011 – Multiples, Gallery S O, Solothurn (Zwitserland)
2011 – The Ring-Jewel Forever, Galleri Hnoss, Göteborg (Zweden)
2012 – Campagne-sans-Mer, avec Otto Künzli, Therese Hilbert, Andi Gut, David Bielander et Kiko Gianocca, Espace Solidor, Cagnes-sur-Mer (Frankrijk)
2012 – Chamber of Wonder: International Art Jewellery, Gallery S O, Londen (Verenigd Koninkrijk)
2013 – Dare to wear, sieraden uit de collectie Paul Derrez/Willem Hoogstede, CODA, Apeldoorn (Nederland)
2013 – FRAMED by Ted Noten, Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch, Den Bosch (Nederland)
2013 – Otto Künzli. For Sale, Galerie Wittenbrink, München (Duitsland)
2013 – Otto Künzli, the Exhibition, Die Neue Sammlung, München (Duitsland)
2013 – Papallona: la metàfora de la vida a la joieria contemporània, Museu de Ciències Naturals de Granollers, Granollers (Spanje)
2014 – Otto Künzli, l’Exposition de bijoux de 1967 à 2012, MUDAC, Lausanne (Zwitserland)
2014 – Sala Arte, Museo del gioiello, Vicenza (Italië)
2014 – Sala Design, Museo del gioiello, Vicenza (Italië)
2014 – Unique by Design, Metropolitan Museum of Art, New York (New York State, Verenigde Staten)
2015 – 20/20, Gallery Funaki, Melbourne (Australië)
2015 – Jewellery & Objects, Gallery S O, Londen (Verenigd Koninkrijk)
2015 – Jewellery 1970-2015, Österreichisches Museum für angewandte Kunst (MAK), Wenen (Oostenrijk)
2015 – Otto Künzli, I made it – You name it, Metropolitan Teien Art Museum, Tokyo (Japan)
2016 – Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman Collection, Los Angeles County Museum of Art (LACMA), Los Angeles (Californië, Verenigde Staten)
2016 – Chain, Gallery S O, Londen (Verenigd Koninkrijk)
2016 – Cult, Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch, Den Bosch (Nederland)
2016 – Evil & I, Gallery Funaki, Melbourne (Australië)
2016 – Gallery Artists, Gallery S O, Londen (Verenigd Koninkrijk) (4 februari t/m 30 juni)
2016 – Gallery Artists, Gallery S O, Londen (Verenigd Koninkrijk) (7 oktober t/m 30 oktober)
2016 – Hilbert & Künzli, Gewerbemuseum Winterthur (Zwitserland)
2016 – Private Confessions, Tekeningen en sieraden van beeldend kunstenaars, CODA, Apeldoorn (Nederland) (2017 in Villa Stuck, München (Duitsland))
2016 – 40 Jaar Ra, Sieraad Art Fair (SAF), Westergasfabriek, Amsterdam (Nederland)
2017 – Die Sammlung Bollmann – Schmuck von 1970-2015, Deutsches Goldschmiedehaus, Hanau (Duitsland)
2017 – Dorotha Prühl & Otto Künzli, so nah – so fern, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
2017 – Jewelry of Ideas: Gifts from the Susan Grant Lewin Collection, Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum, New York (New York State, Verenigde Staten) (17 november 2017 t/m 28 mei 2018)
2017 – Medusa, Bijoux et tabous, Musée d’Art moderne de la Ville de Paris, Parijs (Frankrijk)
2017 – Nukleus, Paare im Schmuck, Galerie Rosemarie Jäger, Hochheim (Duitsland) (Therese Hilbert, Otto Künzli)
2017 – PAN, RAI, Amsterdam (Nederland) (Galerie Marzee)
2017 – Quidam, Galerie Wittenbrink, München (Duitsland)
2017 – Schmuckbegehren – eine internationale Privatsammlung, Villa Bengel, Idar-Oberstein (Duitsland)
2018 – Collect 2018, International art fair for contemporary objects, Saatchi Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk) (Galerie Marzee)
2018 – Collection by Klimt02, 26 Artists & 300 Pieces for you, Hannah Gallery, Barcelona (Spanje)
2018 – Day and Night, Hannah Gallery, Barcelona (Spanje)
2018 – Jerven Ober Collection, Sieraad Art Fair (SAF), Westergasfabriek, Amsterdam (Nederland)
2018 – Jewelry of Ideas: Gifts from the Susan Grant Lewin Collection, SCAD Museum of Art, Savannah (Georgia, Verenigde Staten) (4 oktober 2018 t/m 13 januari 2019)
2018 – Sala Arte, Museo del gioiello, Vicenza (Italië)
2018 – Show yourself, Design Museum Den Bosch, Den Bosch (Nederland)
2018 – The Language of Things: Meaning and Value in Contemporary Jewellery, The Dowse Art Museum, Lower Hutt (Nieuw-Zeeland)
2018 – These are a few of her favorite things, Jorunn Veiteberg’s jewellery collection, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim (Noorwegen)
2019 – Present – 40 jaar Galerie Marzee, Galerie Marzee, Nijmegen (Nederland)
2019 – Striking Gold: Fuller at Fifty, Fuller Craft Museum, Brockton (Verenigde Staten)
2020 – 45 Stories in Jewelry: 1947 to Now, Museum of Arts and Design (MAD), New York (New York State, Verenigde Staten) (14 februari 2020 t/m 24 januari 2021)
2020 – Love, Nomiya, München (Duitsland)
2020 – Radar Beeps, Danner Rotunde, Die Neue Sammlung, München (Duitsland)
2021 – Cultural Affairs, Kunst ohne Grenzen, Grassimuseum, Leipzig (Duitsland) (10 juni 2021 t/m 3 oktober 2021)
2021 – Nieuwe verleidingen, CODA, Apeldoorn (Nederland) (28 november 2021 t/m 6 maart 2022)
2021 – Was ist Schmuck? Kreuz und Quer durch die Sammlungen, der ethnografische Nachlass Herion neu Präsentiert, Schmuckmuseum Pforzheim, Pforzheim (Duitsland) (5 december 2021 t/m)
2022 – Goldschmiede der Galerie, Galerie Wittenbrink, Fünfhöfe, München (Duitsland) (6 juli 2022 t/m 10 juli 2022)
2022 – Jewellery and Body Adornment from the NGV Collection, National Gallery of Victoria, Melbourne (Australië) (27 augustus 2022 t/m 12 juni 2023)
2022 – Schmuck + Image, das Grassi schmückt, Grassimuseum, Leipzig (Duitsland) (5 mei 2022 t/m 25 september 2022)
2022 – Schmuck/Jewelry 2012 – 2022, Die Neue Sammlung, München (Duitsland) (12 juni 2022 t/m 10 juli 2022)
2023 – Frame, Internationale Handwerksmesse, München (Duitsland) (8 maart 2023 t/m 12 maart 2023) (Galerie Rosemarie Jäger)
2023 – Frames & Focus, Hannah Gallery, Barcelona (Spanje) (21 juni 2023 t/m 21 juli 2023)
2023 – Grüsse an T.H./Greetings to T.H., Maurer Zilioli zu Gäst bei Kunstbüro Reillplast, München (Duitsland) (7 maart 2023 t/m 12 maart 2023)
2023 – Schmuck und Gerät, Galerie Handwerk, München (Duitsland) (9 maart 2023 t/m 15 april 2023)
2023 – Twenty, Gallery S O, Solothurn (Zwitserland) (21 oktober 2023 t/m 16 december 2023)

Gecureerde tentoonstellingen (selectie)
2008 – Des Wahnsinns fette Beute, Die Neue Sammlung, München (Duitsland)

Prijzen (selectie)
1976 – Leistungspreis der Kunstgewerbeschule, Zürich (Zwitserland)
1977 – Herbert Hofmann-Preis
1987 – Förderpreis für Angewandte Kunst der Landeshauptstadt München, München (Duitsland)
1990 – Françoise van den Bosch Prijs (object van Annelies Planteijdt)
1992 – Honorary Fellow of Bezalel Academy
2010 – Grand Prix Design der Schweizerischen Eidgenossenschaft, Bundesamt für Kultur, Bern (Zwitserland)
2011 – Goldener Ehrenring
2018 – Bayerischer Staatspreis

Opdrachten (selectie)
1999 – Schmuck zur Jahrtausendwende (een sieraad voor Heidi Bollmann in opdracht van Karl Bollmann)

Residencies (selectie)
2010 – Konstfack Skolan, Stockholm (Zweden)

Bibliografie (selectie)
10 Jaar Ra (1986). Amsterdam: Galerie Ra. OCLC 27263707
Achilles, R. en Palmer, L. (1990) Otto Künzli, Everything goes to Pieces. Chicago: Rezac Gallery. OCLC 1074913871
Akiyama M., Higgs, L., Künzli, O., Park, S., Riggs, K. en Shao, Y. (2019) Jiro Kamata, Voices. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905771
Barten, S., Dormer, P. en Drutt, H., (1994) Schmuck unserer Zeit 1964-1993, Sammlung Helen Williams Drutt. Zürich: Museum Bellerive. OCLC 216920614
Baumann, C., Gentille, T., Grant Lewin, S. en Ilse-Neuman, U. (2017) Jewelry of Ideas, The Susan Grant Lewin Collection. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905122
Bertheux, M., Derrez, P., Linden, G. van der en Moolhuysen-Coenders, T. (2001) Onedel – Non-precious. Schiedam: Stichting Tekens en Ketens. ISBN 9071877612
Besten, L. den (2011) On Jewellery, A Compendium of international contemporary art jewellery. Stuttgart: ARNOLDSCHE Art Publishers. ISBN 9783897903494
Besten, L. den (1986) Sieraden, vorm en idee. Apeldoorn: Gemeentelijk Van Reekummuseum. OCLC 64289691
Burrows, K.M., Drutt, H., Strauss, C. en Wetzel, K. (2007) Ornament as art, Avant-garde jewelry from the Helen Williams Drutt collection, the Museum of Fine Arts, Houston. Stuttgart: ARNOLDSCHE Art Publishers. ISBN 9783897902732
Chadour-Sampson, B. (2019) Rings of the 20th and 21st centuries, the Alice and Louis Koch collection. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905160
Chambers Mills, R., Drutt, H., Gopnik, B., Lignel, B., en Tigerman, B. (2016) Beyond bling, contemporary jewelry from the Lois Boardman Collection. München: Prestel. ISBN 9783791355627
Crommelin, L. (1991) Otto Künzli : das dritte Auge / Otto Künzli : the third eye / Otto Künzli : het derde oog. Amsterdam: Stedelijk Museum Amsterdam. ISBN 905006051X
De Feestdis ontworpen door negenendertig kunstenaars (1991). Amsterdam: Galerie Ra. ISBN 9080072818
Cummins, S. (23 november 2020) In Conversation with Dr. Petra Hölscher, Senior Curator at Die Neue Sammlung. Art Jewelry Forum.
Doornbusch, E. (17 november 2023) Boekbespreking Rot/Red. hedendaagsesieraden.nl.
Doornbusch, E. (20 januari 2024) Boekbespreking Schmuck + Image: das Grassi schmückt. hedendaagsesieraden.nl.
Dressen, A., Heuzé, M. en Lignel, B. (2017) Medusa, Bijoux et Tabous. Parijs: Paris Musées. ISBN 9782759603473
Dressen, A., Heuzé, M. en Lignel, B. (2017) Medusa, Jewellery & Taboos. Parijs: Paris Musées. ISBN 9782759603749
Endter, H. (2017) Otto Künzli. München: Galerie Wittenbrink.
Epple, S., Luckner-Bien, R., Maurer-Zilioli, E. en Thormann, O. (2022) Schmuck + image : das Grassi schmückt, Grassi Museum für Angewandte Kunst Leipzig = Jewelry + image : the Grassi adorns, Grassi Museum of Applied Arts Leipzig. Stuttgart: arnoldsche. ISBN 9783897906624
Frank, R. (17 januari 2022) Storage and Display Solutions for Art Jewelry. Art Jewelry Forum.
Gifford, B. (2020) Jewelry Stories: Highlights from the Collection 1947-2019. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897906020
Green, T.M., Holder, E. en Maas, B. (2005) Choice : Contemporary jewellery from Germany : a reader : Zeitgenössische Schmuckkunst aus Deutschland : ein Lesebuch. Düsseldorf: Fachhochschule Düsseldorf. ISBN 3000164693
Gribling, F. (29 maart 2022) Craving the Essentials: retrospectief van Robert Smit in CODA. hedendaagsesieraden.nl.
Guttmann, U., Hammer, S., Hölscher, P. en Kutschera, G. (2022) Mit Eigensinn: Schmuck aus Österreich, Künstlerinnen im Fokus / A Mind of Their Own, Jewellery from Austria, Focusing on Women Artists. Stuttgart: arnoldsche. ISBN 9783897906594
Hölscher, P. (2020) Schmuck/Jewelry, Die Neue Sammlung Danner Stiftung. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897905856
Holzach, C., Ilse-Neuman, U. en Page, J.-A. (2007) GlassWear, Glass in Contemporary Jewelry/Glas im zeitgenössischen Schmuck. Stuttgart: Arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897902749
Hughes, D. en Wilcox, L. (1982) Jewellery Redefined, The 1st International Exhibition of Multi-media Non-precious Jewellery 1982. Londen: British Crafts Centre. ISBN 0906420024
Kruijning, A. (7 juni 1991) Van ‘Anti-galacollier’ tot diamanten waterval, Historisch sieraden-overzicht in Haarlemse Vishal. De Telegraaf.
Künzli, O. (2005) Tatort – Tatwort. Nijmegen: Galerie Marzee. OCLC 315644977
Leeuwen, S. van en Unger, M. (2017) Jewellery Matters. Amsterdam/Rotterdam: Rijksmuseum/Nai010 Publishers. ISBN 9789462083752
Leidenschaft, Lieblings Schmuck Stücke (2006). München: Bayerischer Kunstgewerbe-Verein E.V. ISBN 3929727366
Mueller, L. (1991) Neoteric Jewelry. New York: Snug Harbor Cultural Center. OCLC 676689799
Opstad, J. L. (1985) Smykker -85 / Jewellery -85. Trondheim: Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum. ISBN 8290502044
Radiant. 30 jaar RA (2006). Amsterdam: Galerie Ra. ISBN 9070283034
Ramljak, S. (2014) Unique by Design, Contemporary Jewelry in the Donna Schneier Collection. New York: Metropolitan Museum of Art. ISBN 9780300208764
Reinders, C.E.M. (2016) Re/defining jewellery, sieradencollectie CODA Museum. Apeldoorn: CODA. ISBN 978-94-6228-769-3
Sajet, P., Tebar, G.G. en Wild, J. (2013) Papallona: la metàfora de la vida a la joieria contemporània. Granollers: Museu de Ciències Naturals de Granollers. ISBN 9788487790713
Schmuck//Jewelry Donationen und Erwerbungen 2012 – 2022, Jewelry//Schmuck Donations and Acquisitions (2022). München: Pinakothek der Moderne.
Schmuttermeier, E. en Thun-Hohenstein, C. (2015) Schmuck 1970-2015, Sammlung Bollmann. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897904286
Thomas, R. (1978) 26 Goldschmiede. München: Galerie Thomas. OCLC  1075082478
Veiteberg, J. (2021) The Jewellery Box Jorunn Veiteberg. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 9783897906198
Velden, A. van der (7 juni 1990) Otto Künzli wint Van den Bosch-prijs, Een ketting van trouwringen. NRC Handelsblad.
Wyss, B. en Maurer Zilioli, E. (2016) Private Confessions: Drawing & Jewellery. Stuttgart: arnoldsche Art Publishers. ISBN 978-3897904767

Links
RKD Artists
Wikidata

Donaties
Deze website heeft geen commercieel doel en is op persoonlijk initiatief, onafhankelijk en geheel op vrijwillige basis met minimale middelen tot stand gekomen. Wilt u dat steunen met een gift? Dat kan! U kunt uw bijdrage overmaken naar: NL27 TRIO 0781 5140 02 ten name van E. Doornbusch te Amsterdam onder vermelding van hedendaagse sieraden, ook kunt u doneren via paypal.me/hedendaagsesieraden. Giften zullen worden aangewend voor onderhoud en verbetering van de website.

Duurzaam verwijzen naar deze pagina? Gebruik dan deze link: http://hedendaagsesieraden.nl/2017/04/03/otto-kunzli/

Geef een reactieReactie annuleren